Automatsko paljenje svjetala na skuterima 4T

stalker

Member
Jul 1, 2009
464
21
18
58
Dubrovnik
Vjerojatno mnogima smeta što se kod većine skutera svjetla pale odmah po davanju kontakta što nije dobro, posebno kada je akmulator loš.
I mene je taj problem mučio pa sam odlučio da napravim sklop koji bi svjetla uključivao automatski čim se pokrene motor. Rješenje nije previše komplicirano kad se radi o četverotaktnim motorima jer oni svi imaju kontrolnu lampicu koja signalizira da je tlak ulja u motoru ispravan. Upravo je tajna cijelog pothvata u tom električnom impulsu kojeg daje senzor tlaka ulja. Znači kada damo kontakt, lampica ulja svijetli a kad motor starta, tlak ulja u senzoru prekida strujni krug i lampica se gasi. Senzor ulja u pravilu prekida minus pol koji ide na kontrolnu lampicu ulja.
Ukoliko skuter ima glavni relej koji uključuje svijetla, na njega bi trebale dolaziti četiri žice. Kod mene su tu dvije debljeg presjeka od kojih je jedna dovodni plus sa akumulatora s druga je odvodni plus koji vodi na svjetla. One druge dvije žice manjeg presjeka napajaju relej i jedna od njih je minus a druga plus pol koji dobivamo davanjem kontakta ključem u bravi. U tom momentu relej dobije napon 12V i preko špule prespoji kontakte onih dvaju debljih žica te se tada upale svjetla.

Da bismo izveli paljenje svjetala tek kada se motor pokrene trebamo još jedan pomoćni relej koji će prekidati strujni krug kojim se napaja glavni relej. U tu svrhu treba imati relej 12V sa 5 kontakata koji ima izmjenične radne kontakte. Takav relej nije preskup i može se nabaviti za  20-tak do 50-tak kn.



Najprije trebamo pronaći žicu kojom se šalje impuls sa senzora tlaka ulja na kontrolnu lampicu. Moramo se spojiti na tu žicu a to moramo izvesti prezicno i sigurno kako ne bismo doveli u pitanje pouzdanost kontrolne lampice ulja. Nipošto ne savjetujem kidanje žice koja vodi na signalnu lampicu. Ja sam za tu svrhu koristio odcjepne spojnice kojima se spoj ostvaruje "zagrizom" kroz izolaciju vodiča a spoj nakon toga ostaje izoliran. Te spojnice su nešto poput ovog sa slike, ima ih za različite presjeke vodiča i mogu se kupiti u većini trgovina elektromaterijala.



Nakon toga trebamo utvrditi kojim žicama dolaze minus i plus na glavni relej. Dovodni minus treba izvaditi iz konektora (uglavnom se radi o faston stopicama 6,3 mm koje se uz malo umjeća izvuku iz zajeničkog konektora). Taj dovodni minus trebamo produžiti i ukopčati na pol s oznakom 30 na pomoćnom releju. Dovodni plus sa glavnog releja treba paralelno odvesti i na pol s brojem 86 na  pomoćnom releju. Ovdje također možemo koristiti odcjepne spojnice ili na neki drugi kvalitetan način povezati plus polove špule na oba releja.

Još moramo napraviti most između pola s brojem 87a na pomoćnom releju i pola br. 85 na glavnom releju (minus špule). Za to nam treba komad žice odgovarajuće duljine na čijim krajevima treba staviti faston stopice. Ako na glavnom releju postoji plastični konektor u koji su utisnute stopice onda ćemo ovu za broj 85 (minus pol špule) utisnuti u mjesto one koju smo na početku priče izvadili iz konektora.
Još nam preostaje žicu koju smo doveli s impulsa tlaka ulja spojiti na pol 85 (minus špule) na pomoćnom releju. Na njen kraj će također trebati staviti faston stopicu.

Time bi cijeli posao oživčenja bio gotov i kad se još jednom uvjerimo da je sve spojeno na svoje mjesto, možemo obaviti probu.

Evo i rukom crtanih shema: sheme spoja na mom Hyosungu prije i poslije zahvata te općenite jednopolne sheme izvedbe paljenja svjetala.





Dakle, da rezimiram: za izvedbu paljenja svjetala nam je potreban relej 12V, komad kabela duljine cca 1m (moja preporuka je crveno/crni kabel za zvučnike presjeka 1mm kvadr. kako bismo lakše razlikovali + i - polove) nekoliko faston stopica  neizoliranih  za postojeći glavni relej ako ih moramo utiskivati u konektor, te još četiri faston stopice za pomoćni relej koje mogu biti neizolirane s dodatnim navlakama ili gotove izolirane.

Od alata je potrebno imati kombinirke, sječice, skalpel, presu za faston stopice te obvezno multimetar kojim moramo izvršiti mjerenja i točno utvrditi što poredstavlja svaki pojedini vodič.







U P O Z O R E N J E

Ovaj tutorijal je namjenjen isključivo onima koji su stručni i upućeni u rad s električnim isnstalacijama slabe struje. Ukoliko niste sigurni u čitav postupak, nemojte se upuštati u posao nego ga prepustite nekom stručnom. Svaka greška može bit fatalna i dovesti do oštećenja i uništenja pjedinih sklopova pa i požara. Ne odgovaram za nikakvu eventualnu štetu ukoliko do nje dođe korištenjem ovih uputa.



Ukoliko nekom treba bilo kakavo dodatno pojašnjenje slobodno se obratite na PM


 

dannyghost

Motorator
Jul 8, 2005
3,348
0
36
46
Baghdad i šira okolica
(y)

p.s. jesi mozda razmisljao instalirati i opciju za sva cetiri zmigavca?
 

stalker

Member
Jul 1, 2009
464
21
18
58
Dubrovnik
Četiri žmigavca imam već tvornički ali mi smeta što rade bez kontakta pa ih djeca često uključe dok je motor parkiran.  :boss:
 

TNT

Active member
Feb 11, 2005
2,495
0
36
Ako si složil ono gore onda ti nebi trebao biti problem ''prebrikati'' relej žmigavaca da rade samo sa kontaktom  :wink:
 

Shepa

Well-known member
Nov 16, 2008
14,013
172
63
Kerumville
Ili stavit dodatni prekidač na skrovito misto.

Sent from my toilet seat using HTC FartPhone

 

stalker

Member
Jul 1, 2009
464
21
18
58
Dubrovnik
Nije problem to napraviti. Veći je problem naći vremena za to a da vani nije kiša, hladno, vruće... Jbg. nema se garaža pa sve treba radit na ulici  :tongue:
 

markookram

Active member
Jan 20, 2006
18,185
5
38
u špuri
a zasto jednostavno ne staviti relej na regler ... :misli:
 

mv_agusta

Active member
Aug 27, 2006
6,454
0
36
31
Vancouver
super stvar, meni bi baš dobro došlo tako nešto
a imam i mjesta gdje staviti botun da bude sakriven