Dado33
Well-known member
Otvaram temu o motoru koji se prestao proizvoditi, mislim 2009, a zadnji prodan u Hrvatskoj je 97. Vlasnik TopMota ga je kupio za sebe, pa je došao kod Iveka Jakopca, a sad ko zna gdje je. Sada u HR ima možda par legalnih komada koji su u voznom stanju. Dakle, kako je jedan forumaš nazvao moj motorkotač, to je sad meni od milja - glomazni otpad.
Napisat ću par riječi o razvoju XR-a , pa ako slučajno napišem koji krivi podatak, nek me neko ispravi.
Ako pak tema nije zanimljiva ili ne pripada u ovaj podforum, nek ju neko prebaci negdje drugdje, ili je jednostavno izbriše.
Osamdesetih godina prošlog stoljeća pojavila se prva XR600. I tada sam prvi put vidio. Naravno, ne u živo, nego u nekom časopisu.
Od početka do kraja proizvodnje, neke bitne promjene su se dogodile samo 2 puta. Jedino što se mjenjalo iz godine u godinu bile su male razlike u boji plastika, sjedala i naljepnice.
https://ibb.co/mDF3gY0
U vrijeme kad se pojavio, bio je to pravi terenac. Mašina je bila ista kao kod XL600R, dupli frg, ali sve ostalo drukčije.
https://ibb.co/6B9mBPY
Na oko sličan ko XL, ali skoro ništa osim motora nije bilo isto. Kao i kod XL-a, stražnji kotač 17 cola, bubanj kočnica, ali bez gumenog ublaživača na stražnjem lančaniku (tako da su naba i vilica uži), kraći prijenos na lancu (XL 15-41, a XR 14-48), alu stražnja vilica, amortizer sa plinskim spremnikom crijevom spojen sa amortizerom, veći hod, prednja vilica promjera 43mm (XL je imala vilice 39 i 41mm), dužeg hoda, plastični tank itd. XR je napravljen da bude što jednostavniji. Imao je puno manje dijelova nego XL. Bio je skup i rijedak.
88-90 pojavila se neka nova verzija. Malo drukčiji tank i bočne plastike ispod sjedala. Automatski je izgledao malo modernije i taj izgled je ostao do kraja njegove proizvodnje.
https://ibb.co/DRHdRWp
Stražnji kotač i dalje bubanj, ali 18 cola i umjesto duplog frga kao do tada, imao je jedan frg. Time se pojavilo više mjesta oko samog frga što je dobro došlo kod šerafanja, lakše je i brže bilo skinuti jedan frg nego dupli. Jedino taj model imao je malo drugačiji auspuh od inoxa. Prije i kasnije su isti. Taj model je je bila neka prijelazna verzija, jer je osim stražnjeg bubnja izgledao kao ovaj noviji koji ide od 90. na dalje i bio je dosta tražen jer se proizvodio samo 3 godine. Meni je taj model najljepši i najjednostavniji.
90. zadnja bitna promjena. Stražnji kotač je sada sa disk kočnicom i sa 32 žbice umjesto 36 kao do sada. Lijevi i desni poklopci motora su od aluminija. Do tada su bili od magnezijeve legure. Novi je stražnji amortizer koji sada ima na sebi plinski spremnik, a ne na crijevu kao do sada. I prednja vilica je drukčija. Iako izgleda vrlo slično, ista je kao na staroj CR500. Ostala je istog promjera, ali duža je 1cm i osovina prednjeg kotača je sada 17mm umjesto 15 kao do tada.
https://ibb.co/yYSX62m
I takva je ostala do kraja.
90-tih sam ga opet vidio u nekom časopisu. Imao je cijenu preko 9000 Maraka. Isto ko tadašnja CBR-ka. Meni nedostižno.
Tako nekako, oko 90-te, nabavim ja XL600R. Ko novu, za utjehu valjda, ali nije to to. Imao sam je nekoliko godina. Svoju prvu enduro utrku sam vozio sa njom. Tada sam imao prilike uživo gledati svoju XL i tada novu XR. Moja XL-ka je pored XR, izgledala nemoćno. Tek kad su jedan do drugog, vidiš da su potpuno drukčiji.
https://ibb.co/2YG6Z6V
XL je hondin par XT-u, ali lakša.
XL je motor predviđen za vožnju cestom, makadamom, pa i šumskim putevima, ali za nešto više od toga, puno ranjiviji od XR-a. Zbog metalnog tanka, manjeg hoda ovjesa i puno više raznih dijelova koje XR jednostavno nema. S druge strane, XR-a možeš prevrtati i kotrljati po šumi i ništa mu neće biti, a i lakši je od XL-ke punih 10 kila. Jedino kaj čovjek mora imati na pameti je to da je to zračnjak kojeg je lako pregrijati, a to malo njih ima na pameti i to je jedan od razloga zašto ti motori izumiru.
Dakle XR je par yamahinom TT-u. TT po meni ima kvalitetniji motor, ali opet, XR je lakši.
I tak, prođe još nekoliko godina, ode moja XL-ka nekuda u Sinj, gdje ju je pretsjednik nekog sinjskog moto kluba ekspresno uništio ganjajući je po cesti (bila je i na grobniku), a ja slučajno naletim na XR600R baš prijelazni model. Bio je u očajnom stanju. Izvožen, izmučen, prošao sve muke i jade po italiji, pa kod nekih budala u Istri kod kojih je konačno krepao a oni ga srećom nisu znali popraviti i tako sam ga iz znatiželje slučajno kupio ja.
Rama u originalu bijela, pofarbana prvo u crno, pa u bijelo, pa opet u crno, svi slojevi se ljušte.
Trokira, kvar bobine. Nema filtera zraka, unutra sve od pijeska i blata. Pokušali ga valjda naučit da radi bez ulja, klackalice i bregasta poderani. Pofarban u narančasto, auspuh - ručni rad od neke rame od bicikla, struže po gumi…i tako dalje.
https://ibb.co/wCNdSwZ
Nije bila u planu neka temeljita restauracija. Samo sam ga htio popraviti, i voziti. To sam i napravio.
https://ibb.co/b77RFd3
https://ibb.co/2s28WHg
https://ibb.co/G2GhVBN
Napisat ću par riječi o razvoju XR-a , pa ako slučajno napišem koji krivi podatak, nek me neko ispravi.
Ako pak tema nije zanimljiva ili ne pripada u ovaj podforum, nek ju neko prebaci negdje drugdje, ili je jednostavno izbriše.
Osamdesetih godina prošlog stoljeća pojavila se prva XR600. I tada sam prvi put vidio. Naravno, ne u živo, nego u nekom časopisu.
Od početka do kraja proizvodnje, neke bitne promjene su se dogodile samo 2 puta. Jedino što se mjenjalo iz godine u godinu bile su male razlike u boji plastika, sjedala i naljepnice.
https://ibb.co/mDF3gY0
U vrijeme kad se pojavio, bio je to pravi terenac. Mašina je bila ista kao kod XL600R, dupli frg, ali sve ostalo drukčije.
https://ibb.co/6B9mBPY
Na oko sličan ko XL, ali skoro ništa osim motora nije bilo isto. Kao i kod XL-a, stražnji kotač 17 cola, bubanj kočnica, ali bez gumenog ublaživača na stražnjem lančaniku (tako da su naba i vilica uži), kraći prijenos na lancu (XL 15-41, a XR 14-48), alu stražnja vilica, amortizer sa plinskim spremnikom crijevom spojen sa amortizerom, veći hod, prednja vilica promjera 43mm (XL je imala vilice 39 i 41mm), dužeg hoda, plastični tank itd. XR je napravljen da bude što jednostavniji. Imao je puno manje dijelova nego XL. Bio je skup i rijedak.
88-90 pojavila se neka nova verzija. Malo drukčiji tank i bočne plastike ispod sjedala. Automatski je izgledao malo modernije i taj izgled je ostao do kraja njegove proizvodnje.
https://ibb.co/DRHdRWp
Stražnji kotač i dalje bubanj, ali 18 cola i umjesto duplog frga kao do tada, imao je jedan frg. Time se pojavilo više mjesta oko samog frga što je dobro došlo kod šerafanja, lakše je i brže bilo skinuti jedan frg nego dupli. Jedino taj model imao je malo drugačiji auspuh od inoxa. Prije i kasnije su isti. Taj model je je bila neka prijelazna verzija, jer je osim stražnjeg bubnja izgledao kao ovaj noviji koji ide od 90. na dalje i bio je dosta tražen jer se proizvodio samo 3 godine. Meni je taj model najljepši i najjednostavniji.
90. zadnja bitna promjena. Stražnji kotač je sada sa disk kočnicom i sa 32 žbice umjesto 36 kao do sada. Lijevi i desni poklopci motora su od aluminija. Do tada su bili od magnezijeve legure. Novi je stražnji amortizer koji sada ima na sebi plinski spremnik, a ne na crijevu kao do sada. I prednja vilica je drukčija. Iako izgleda vrlo slično, ista je kao na staroj CR500. Ostala je istog promjera, ali duža je 1cm i osovina prednjeg kotača je sada 17mm umjesto 15 kao do tada.
https://ibb.co/yYSX62m
I takva je ostala do kraja.
90-tih sam ga opet vidio u nekom časopisu. Imao je cijenu preko 9000 Maraka. Isto ko tadašnja CBR-ka. Meni nedostižno.
Tako nekako, oko 90-te, nabavim ja XL600R. Ko novu, za utjehu valjda, ali nije to to. Imao sam je nekoliko godina. Svoju prvu enduro utrku sam vozio sa njom. Tada sam imao prilike uživo gledati svoju XL i tada novu XR. Moja XL-ka je pored XR, izgledala nemoćno. Tek kad su jedan do drugog, vidiš da su potpuno drukčiji.
https://ibb.co/2YG6Z6V
XL je hondin par XT-u, ali lakša.
XL je motor predviđen za vožnju cestom, makadamom, pa i šumskim putevima, ali za nešto više od toga, puno ranjiviji od XR-a. Zbog metalnog tanka, manjeg hoda ovjesa i puno više raznih dijelova koje XR jednostavno nema. S druge strane, XR-a možeš prevrtati i kotrljati po šumi i ništa mu neće biti, a i lakši je od XL-ke punih 10 kila. Jedino kaj čovjek mora imati na pameti je to da je to zračnjak kojeg je lako pregrijati, a to malo njih ima na pameti i to je jedan od razloga zašto ti motori izumiru.
Dakle XR je par yamahinom TT-u. TT po meni ima kvalitetniji motor, ali opet, XR je lakši.
I tak, prođe još nekoliko godina, ode moja XL-ka nekuda u Sinj, gdje ju je pretsjednik nekog sinjskog moto kluba ekspresno uništio ganjajući je po cesti (bila je i na grobniku), a ja slučajno naletim na XR600R baš prijelazni model. Bio je u očajnom stanju. Izvožen, izmučen, prošao sve muke i jade po italiji, pa kod nekih budala u Istri kod kojih je konačno krepao a oni ga srećom nisu znali popraviti i tako sam ga iz znatiželje slučajno kupio ja.
Rama u originalu bijela, pofarbana prvo u crno, pa u bijelo, pa opet u crno, svi slojevi se ljušte.
Trokira, kvar bobine. Nema filtera zraka, unutra sve od pijeska i blata. Pokušali ga valjda naučit da radi bez ulja, klackalice i bregasta poderani. Pofarban u narančasto, auspuh - ručni rad od neke rame od bicikla, struže po gumi…i tako dalje.
https://ibb.co/wCNdSwZ
Nije bila u planu neka temeljita restauracija. Samo sam ga htio popraviti, i voziti. To sam i napravio.
https://ibb.co/b77RFd3
https://ibb.co/2s28WHg
https://ibb.co/G2GhVBN