Honda XR600R moj glomazni otpad

Dado33

Well-known member
Otvaram temu o motoru koji se prestao proizvoditi, mislim 2009, a zadnji prodan u Hrvatskoj je 97. Vlasnik TopMota ga je kupio za sebe, pa je došao kod Iveka Jakopca, a sad ko zna gdje je. Sada u HR ima možda par legalnih komada koji su u voznom stanju. Dakle, kako je jedan forumaš nazvao moj motorkotač, to je sad meni od milja - glomazni otpad.

Napisat ću par riječi o razvoju XR-a , pa ako slučajno napišem koji krivi podatak, nek me neko ispravi.
Ako pak tema nije zanimljiva ili ne pripada u ovaj podforum, nek ju neko prebaci negdje drugdje, ili je jednostavno izbriše.


Osamdesetih godina prošlog stoljeća pojavila se prva XR600. I tada sam prvi put vidio. Naravno, ne u živo, nego u nekom časopisu.
Od početka do kraja proizvodnje, neke bitne promjene su se dogodile samo 2 puta. Jedino što se mjenjalo iz godine u godinu bile su male razlike u boji plastika, sjedala i naljepnice.

https://ibb.co/mDF3gY0

U vrijeme kad se pojavio, bio je to pravi terenac. Mašina je bila ista kao kod XL600R, dupli frg, ali sve ostalo drukčije.

https://ibb.co/6B9mBPY

Na oko sličan ko XL, ali skoro ništa osim motora nije bilo isto. Kao i kod XL-a, stražnji kotač 17 cola, bubanj kočnica, ali bez gumenog ublaživača na stražnjem lančaniku (tako da su naba i vilica uži), kraći prijenos na lancu (XL 15-41, a XR 14-48), alu stražnja vilica, amortizer sa plinskim spremnikom crijevom spojen sa amortizerom, veći hod, prednja vilica promjera 43mm (XL je imala vilice 39 i 41mm), dužeg hoda, plastični tank itd. XR je napravljen da bude što jednostavniji. Imao je puno manje dijelova nego XL. Bio je skup i rijedak.

88-90 pojavila se neka nova verzija. Malo drukčiji tank i bočne plastike ispod sjedala. Automatski je izgledao malo modernije i taj izgled je ostao do kraja njegove proizvodnje.

https://ibb.co/DRHdRWp

Stražnji kotač i dalje bubanj, ali 18 cola i umjesto duplog frga kao do tada, imao je jedan frg. Time se pojavilo više mjesta oko samog frga što je dobro došlo kod šerafanja, lakše je i brže bilo skinuti jedan frg nego dupli. Jedino taj model imao je malo drugačiji auspuh od inoxa. Prije i kasnije su isti. Taj model je je bila neka prijelazna verzija, jer je osim stražnjeg bubnja izgledao kao ovaj noviji koji ide od 90. na dalje i bio je dosta tražen jer se proizvodio samo 3 godine.  Meni je taj model najljepši i najjednostavniji.

90. zadnja bitna promjena. Stražnji kotač je sada sa disk kočnicom i sa 32 žbice umjesto 36 kao do sada. Lijevi i desni poklopci motora su od aluminija. Do tada su bili od magnezijeve legure. Novi je stražnji amortizer koji sada ima na sebi plinski spremnik, a ne na crijevu kao do sada. I prednja vilica je drukčija. Iako izgleda vrlo slično, ista je kao na staroj CR500. Ostala je istog promjera, ali duža je 1cm i osovina prednjeg kotača je sada 17mm umjesto 15 kao do tada.

https://ibb.co/yYSX62m

I takva je ostala do kraja.
90-tih sam ga opet vidio u nekom časopisu. Imao je cijenu preko 9000 Maraka. Isto ko tadašnja CBR-ka. Meni nedostižno.

Tako nekako, oko 90-te, nabavim ja XL600R. Ko novu, za utjehu valjda, ali nije to to. Imao sam je nekoliko godina. Svoju prvu enduro utrku sam vozio sa njom. Tada sam imao prilike uživo gledati svoju XL i tada novu XR. Moja XL-ka je pored XR, izgledala nemoćno. Tek kad su jedan do drugog, vidiš da su potpuno drukčiji.

https://ibb.co/2YG6Z6V

XL je hondin par XT-u, ali lakša.
XL je motor predviđen za vožnju cestom, makadamom, pa i šumskim putevima, ali za nešto više od toga, puno ranjiviji od XR-a. Zbog metalnog tanka, manjeg hoda ovjesa i puno više raznih dijelova koje XR jednostavno nema. S druge strane, XR-a možeš prevrtati i kotrljati po šumi i ništa mu neće biti, a i lakši je od XL-ke punih 10 kila. Jedino kaj čovjek mora imati na pameti je to da je to zračnjak kojeg je lako pregrijati, a to malo njih ima na pameti i to je jedan od razloga zašto ti motori izumiru.

Dakle XR je par yamahinom TT-u. TT po meni ima kvalitetniji motor, ali opet, XR je lakši.
I tak, prođe još nekoliko godina, ode moja XL-ka nekuda u Sinj, gdje ju je pretsjednik nekog sinjskog moto kluba ekspresno uništio ganjajući je po cesti (bila je i na grobniku), a ja slučajno naletim na XR600R baš prijelazni model. Bio je u očajnom stanju. Izvožen, izmučen, prošao sve muke i jade po italiji, pa kod nekih budala u Istri kod kojih je konačno krepao a oni ga srećom nisu znali popraviti i tako sam ga iz znatiželje slučajno kupio ja.

Rama u originalu bijela, pofarbana prvo u crno, pa u bijelo, pa opet u crno, svi slojevi se ljušte.
Trokira, kvar bobine. Nema filtera zraka, unutra sve od pijeska i blata. Pokušali ga valjda naučit da radi bez ulja, klackalice i bregasta poderani. Pofarban u narančasto, auspuh - ručni rad od neke rame od bicikla, struže po gumi…i tako dalje.

https://ibb.co/wCNdSwZ

Nije bila u planu neka temeljita restauracija. Samo sam ga htio popraviti, i voziti. To sam i napravio.

https://ibb.co/b77RFd3

https://ibb.co/2s28WHg

https://ibb.co/G2GhVBN
 
  • Like
Reactions: pistonhead
Tema još nije izbrisana. Možda ju moderatori još nisu skužili...
Uzeo sam prvi image uploader koji mi je iskočio na googlu.  Ako neko zna za bolji, nek mi javi. Može i na pp, pa nastavljam dalje.
 
Motor sam rastavio i promjenio sve potrošene stvari. Glava je uređena kod Božićevića, Kucelj je napravio auspuh. Felge su centrirane, savinuti volan je zamjenjen sa renthal 29mm.
Nisam mogao gledat onakvu ramu, pa sam je dao pjeskariti i plastificirati. Pjeskario je Blažević u Sv.Nedjelji, a njegov susjed plastificirao. Jedni od rijetkih koji rade još i danas. I to odlično.
...i motor je konačno bio za voziti.
 

Attachments

  • 3153_1086861625405_7480594_n.jpg
    3153_1086861625405_7480594_n.jpg
    107.1 KB · Views: 307
Bilo je tu još dosta sitnica koje je trebalo srediti. Kurbla, oba dekompresora, ručice, fuzići…
Od tada sam s njim napravio puno kilometara. Pokazao mi se odličan vikend-motor za šumu.
još par akcijskih slika;
 

Attachments

  • DSC00696.JPG
    DSC00696.JPG
    607.8 KB · Views: 199
  • vamo tamo.jpg
    vamo tamo.jpg
    450.8 KB · Views: 307
  • u hladu.jpg
    u hladu.jpg
    150 KB · Views: 167
  • selfi stap.jpg
    selfi stap.jpg
    181.2 KB · Views: 411
Nakon nekog vremena ljudi su XR-a počeli gledati malo drukčije. Od starog groblja XR polako postaje nešto vrjednija starudija, sad već  rijetka za vidjeti, pa sam odlučio ošmirglati tu narančastu boju s plastika da izgleda bar što bliže originalu. Sada mi je žao što sam na ramu navario oslonce za noge suvozača.
Zapravo, šteta što ga onda nisam restaurirao onako kako treba, kad je već bio kompletno rastavljen. Pjeskario i plastificirao nabe, pocinčao žbice i još neke sitne stvari, polakirao poklopce motora … ali tada je to izgledalo kao bacanje novaca.
Nema veze. Još se stigne.
Sada izgleda ovako.

https://ibb.co/wMrh6JC

https://ibb.co/Jr2FRt4

https://ibb.co/bByszHj

(ova zadnja je za Sredju  :mrgreen: )
 
Nisam bio neki hondaš. Osim RFVC nisam imao ni jednu drugu hondu, a paralelno uz ovog XR-a imao sam dosta drugih motora od kojih ni jedan nije bio honda. Imao sam apriliu, rotaxa, kawasakija, 3 yamahe… i ni jednog ispod 3-5 godina. Ipak ovaj XR je kod mene već 20-tak godina pa sam ga stigao dobro upoznati.  Sada ga već znam u šarafić, a s vremenom sam naučio neke stvari o njemu. Npr:

-Plastike od XR-a s vremenom izblijede, ljude (koji taj motor gledaju drukčije nego ga je zamislio proizvođač), to smeta i onda bi oni to lakirali.
Kao ni na motocross motorima, plastike od XR-a se ne lakiraju. Neće biti dobro. To su plastike koje se savijaju, grebu po grmlju i onda kroz ogrebotine na farbi vidiš onu boju ispod. U zadnjih par godina kako živim u Njemačkoj, vidio sam dosta polakiranih XR-ova i izgledaju bezveze.
Lakiranje pogotovo neće uspjeti na tanku. Tu ne uspjevaju ni naljepnice. Samo originalne ili one debele, skupe s rupicama. Tank je nekako porozan, kroz njega isparava benzin i stvara mjehure ispod običnih naljepnica.

-Najbolje je da ventil dekel ima metalni dihtung. U nekim zamjenskim setovima dihtunga je  dihtung ventil-dekla od papira,ali budući da se ovaj zračnjak jako grije, može se dogoditi da se papirnati dihtung stanji. Kako je bregasta u glavi bez mostova, ležajevi bregaste su u sendviču između glave i ventil-dekla, a u ventil deklu su klackalice, vrlo je važno da dihtung koji se nalazi između, ne mjenja svoje dimenzije. Logično, ventili se štelaju na 0,1-0,15, a papirnati dihtung se može stanjiti od temperature za duplo od toga. Motor će raditi, ali izgorjet će ventili i sjedišta. Originalni dihtung je metalni i ne stanji se nikada.

Po manualu bi se trebao provjeriti zazor ventila svako drugo mjenjanje ulja. Treba pol sata a bilo kakva promjena zazora u odnosu na prošli put je znak da se nešto troši. Ako se to ne provjerava, može se dogoditi da se primjeti tek kad počne kuckanje. Tada je najčešće već poderana bregasta i klackalice. Čitaj skupo.
Ovo se dogodilo kod bivčeg vlasnika mog motora i to je jedan od razloga zašto je motor završio kod mene.
 

Attachments

  • PA255448.JPG
    PA255448.JPG
    187.9 KB · Views: 211
  • PA255449.JPG
    PA255449.JPG
    389.9 KB · Views: 194
-Osovina mjenjača kod svih RFVC motora ima sitne zubiće i zato poluga mjenjača mora biti uvijek dobro stegnuta. Ako se to ne provjerava, može se rasklimati i sitni zubići na osovini se poderu. To sam vidio već puno puta. Plete  :mrgreen:
Na yamahi su zubići puno veći. Zbog toga je štelanje visine poluge nešto grublje, ali nema problema s poderanom osovinom.
Na slici je osovina dominatora
 

Attachments

  • osovina mjenjaca.JPG
    osovina mjenjaca.JPG
    75.3 KB · Views: 160
Stator i visokonaponski namotaj.
Nakon 20-tak godina u vrućem ulju može pregorjeti lak na visokonaponskom namotaju. Kako lak izgara, sve više namota je u kratkom spoju, sve je manji napon koji dolazi na CDI i sve je slabija iskra na svjećici. Motor sve teže radi u leru i na kraju više neće upaliti (negdje daleko od doma gdje nema signala). To nije samo problem na hondi, nego kod svih motora koji imaju takav princip, samo kaj neki motori nemogu dočekati te godine iz drugih razloga
Uglavnom, XR/XL-R imaju alternator sa 3 namotaja. Dva su 12V i jedan je visokonaponski.

Ova dva 12V namotaja su od od 0,6 i 0,9mm debele žice i vrlo rijetko pregaraju. Ako se to i dogodi, oni se mogu premotati. Ja sam to već nekoliko puta napravio.
 

Attachments

  • XL XR Stator Racetech electric.JPG
    XL XR Stator Racetech electric.JPG
    250.6 KB · Views: 131
  • DSC_0309.jpg
    DSC_0309.jpg
    639 KB · Views: 152
  • DSC_0170.jpg
    DSC_0170.jpg
    587.7 KB · Views: 141
  • DSC_0322.jpg
    DSC_0322.jpg
    1,019.6 KB · Views: 156
  • DSC_0327.jpg
    DSC_0327.jpg
    1 MB · Views: 150
…međutim, visokonaponski namotaj je od jako tanke žice i teško se može premotati s nekim dugoročnim uspjehom. Tanka žica znači tanki sloj laka, a to nije baš otporno na ulje pod visokom temperaturom. Zbog visokonaponskog namotaja se najčešće kupuje stator. Originalni je oko 5-6000kn, a zamjenski je oko 800, ali… Ja sam davno ugradio neke. Racetech Electric i RikyStator ako se dobro sjećam. Neki rade, a neki su izgorjeli čim se motor dobro ugrijao.
Inače, od dva 12V namotaja, na XR-u se samo jedan koristi za svjetla. Drugi se ne koristi na XR-u, ali se koristi na XL-u za punjenje malog akumulatora, koji na XL-u služi samo da bi se mogla upaliti svjetla dok je motor ugašen. I to mi je dalo ideju.
Taj sistem s visokonaponskim namotajem mi se nije sviđao. Htio sam nešto još jednostavnije i jeftinije, pa sam izbacio visokonaponski namotaj i AC-CDI i stavio DC-CDI, a njegovo napajanje riješio preko tog drugog 12V namotaja. Dakle, na taj drugi namotaj sam stavio DC regler i to je bilo istosmjerno napajanje za DC-CDI.
Kut paljenja u svim režimima rada sam provjerio sa stroboskopom. Radi odlično.
 

Attachments

  • XL XR Stator Racetech electric.JPG
    XL XR Stator Racetech electric.JPG
    250.6 KB · Views: 138
Kažu da frg od XR-a nije najbolji na svijetu pa traže po internetu..
Na mom XR-u nije bilo originalnog frga. Bio je od dominatora, samo ga je trebalo očistit i poštelat i radi super do danas. Zašto nebi, na kraju, XR i NX su iste mašine.
Ipak, da bi se umjesto originalnoga stavio frg od NX650, treba složiti polugu čoka na guvernalu. Frg od dominatora je nešto kraći i sa stražnje strane par mm širi, pa sam gumenu cijev između frga i kućišta filtera zraka produžio i proširio za par mm. To sam napravio sa onom masom za ljepljenje autostakla na nekoliko različitih motora. Uspjelo je i uopće se ne primjeti.
 
Kao što sam ranije rekao, prije par godina sam se preselio u Njemačku. To je sasvim drugi svijet. U cijeloj Hrvatskoj nisi mogao sresti još nekoga na XR-u, a ovdje ih ima. Samo su skupi  :mrgreen:    25-30 godina star glomazni otpad ako je u donekle dobrom stanju košta min 2500 eura, a ako je u jako dobrom, originalnom stanju, onda često i puno više. Za pacijente koji ju vole, Honda XR600 je stara enduro legenda. Znam švabe koji ih samo glancaju doma, pokazuju i ne prodaju za nikakve novce. Čak i lošiji primjerak, kad se prodaje za relativno povoljnu cijenu, ima puno zainteresiranih, i možeš ga uhvatiti samo ako si brz ili na neku sreću npr, susjed ga prodaje pa ga još ne stavi u oglas nego kaže frendu i tak.

Uglavnom, ljudi odu u njemačku i kupuju mercedese, a ja glomazni otpad.
Dakle, ima već skoro 2 godine kako sam kupio svog prvog XR-a, švabu  :azn:

https://imgur.com/caDFfjY

Noviji model od mog hrvatskog, sa zadnjom disk kočnicom.
Ja bi radije da sam našao starijeg ko moj, ali bio je relativno jeftin jer je imao nedostataka. Najveći su bili dihtung glave i poklopca ventila. To je u njemačkoj velik problem jer rijetko koji servis to želi popravljat na tak starom motoru, a ako se neko odluči to napraviti sam, često napravi više štete nego koristi. Tako je bilo i ovdje. Markus je pokušao to malo jače pritegnuti i samo je sjebao par navoja i tak...motor koji ima bilo koju masnu brtvu, tehnički u njemačkoj ne može proći. Motor na kojem je otišao dihtung glave nije baš tolko zanimljiv švabama i tako je taj motor završio kod mene. Bilo je još nedostataka. Savinut volan, falilo je nekih sitnica, maska sa svjetlom je bila neka bezveze, blatobran i rep su bili od cr-a, posebno prekidač za žmigavce, a posebno za sve ostalo, hrđa od stajanja...

https://imgur.com/vpXTsGq
https://imgur.com/u96eGNB
https://imgur.com/gGR9Kjr

...ali sve originalne dijelove koje je mi je dao uz motor. Plus nove gume, neke sitnice i rally tank od 22 litre.
Onaj moj hrvatski je vožen bez filtera zraka, a ovaj ga je imao, ali se raspao od starosti.

https://imgur.com/VUJS4EP

Sve jasno. Popraviti kaj ne valja, očistiti hrđu i složiti sve kak treba biti.
 
Prvo sam promjenio dihtunge koji su slinili. Usput sam ubacio par spirala na mjesta gdje je Markus sredio navoje.

https://imgur.com/hjaLJ8g
https://imgur.com/BdOoP8M

htio sam staviti automatski dekompresor na sajlu kakav imaju stari modeli

https://imgur.com/QlvUwEE

prije
https://imgur.com/epg6gq9

...i poslije
https://imgur.com/b9SOELA

usput sam vidio da ima dosta "mulja" u kuplungu

https://imgur.com/q5E9mMG

i zubiće na košari kuplunga

https://imgur.com/Exttj9K
https://imgur.com/dj6KMrK

turpija, litra benzina i to je sređeno

https://imgur.com/h5Jpx4D
https://imgur.com/Jegl3jv
https://imgur.com/1Vl9UlQ

Obavezna stvar koju stavljam na svakog XR-a je produžena poluga kuplunga tamo gdje dolazi sajla. Tako malo omekšam kuplung koji je inače prilično tvrd.

https://imgur.com/XK3RBOQ

I na kraju je došao poklopac od magnezija od starog modela. Model sa diskom ima poklopce od aluminija.
 
Sjedalo sam presvukao sam

https://imgur.com/H99GRx7

Ispalo je dobro.

Originalni frg sam zamjenio sa frgom od dominatora koji ima čok na sajlu, pa sam morao staviti neku ručicu za čok na volan. Ručica kuplunga i dekompresora mi se ionako ne sviđaju. Dva odvojena prekidača su totalno bezveze, ali XR-ovi u njemačkoj svi tako imaju jer su za njemačko tržište naknadno ugrađivani žmigavci.
Uglavnom, to sam riješio odjednom. Jedan prekidač umjesto dva i jedna ručica kuplunga koja na sebi ima ručicu čoka i dekompresora. Sve skupa zauzima manje mjesta na volanu i bolje izgleda.

Prije
https://imgur.com/kGXo74R
https://imgur.com/aRXa8xX

...i poslije
https://imgur.com/RhA7Ar5
https://imgur.com/TWVyhpp

 
Opruga amortizera je bila jako tvrda, ali uz motor sam dobio originalnu koja je dosta mekša, ali ipak mora biti skoro do kraja otpuštena da bi odgovarala za moju težinu i vožnju.

https://imgur.com/CimA9G1

Model sa zadnjom bubanj kočnicom (88-90) ima dosta mekši ovjes od modela sa stražnjim diskom (90 na dalje)
Kad već mjenjam oprugu i mažem ruke...

https://imgur.com/gmOTAI8
https://imgur.com/KNF1rQP

 
Za onaj XR u HR nikad nisam imao ključ za zaključavanje volana. TopMoto ima bravu ali mi se nikad nije davalo 350kn za nju. Ovaj motor ga isto tako nije imao. Naravno, to pogube još prvi vlasnici. E, al ja sam upoznal jednog dedu koji ima sve za XR (y)
Deda se zove Frank i baš smo si dobri  :0648:

Šoping kod dede:
Prvo brave da imam...
https://imgur.com/eplTgti
https://imgur.com/X9dDMrV

Originalni nosači žmigavaca
https://imgur.com/Ftq8gjP

Gepek treger vidim prvi put u životu, pa da imam i to. Grdo zgleda, al možda ga jednog dana natovarim za benduro..
https://imgur.com/0kz6LBa
https://imgur.com/bH5gGJn
https://imgur.com/T7srXUt

I neke dijelove onak za slučaj rata. Ako bude nestašica da motor ne stane. Radilice, bregaste, ventili i ko zna kakvog sam još glomaznog otpada dovukal doma.
https://imgur.com/Oq71xR6
 
Spremio sam ga za tehnički. To je dosta strogo u njemačkoj. Sve mora biti street legal. Npr, volan je bio, ali je bio malo savinut i to ne prolazi. Dakle, treba drugi i ne bilo koji
https://imgur.com/Z5rrt6I
https://imgur.com/cliXcoJ

Glupost. Čim prođem tehnički, stavljam cross fatbar.

Nabavio sam još par stvari da bude sve pic pic. Na primjer onu torbicu za alat iza zadnjeg sjedala
https://imgur.com/Bhavxt6

...i tak malo šminkeraja
https://imgur.com/R0XLGYP

Inače, tehnički pregled je zanimljiv. Motor pregledava stručnjak, (a ne ko u HR), koji točno zna kaj je na motoru original a kaj nije, između ostalog, pali ga i ode na probnu vožnju gdje gleda kako se motor ponaša na cesti. Vidio sam ga kako je pustio volan i radio slalom naginjući se, provjerava dal ima koji ležaj ili zglob lufta, ma sve, pa i napetost svake žbice. Objašnjava da tako mora jer kao tehnički je svake druge godine...ja sam manji od makovog zrna. Samo da prođe a onda ću ga ja nabuđit po balkanski  :mrgreen:

I prošao bez greške. U prometnoj sve upisano. Dimenzije guma od 110 do 140 širine, oslonci za noge suvozača (to je rijetkost za XR u njemačkoj), rally tank... ma sve.

Evo ga. Kicoš.
https://imgur.com/LR5PTjA
https://imgur.com/xz6Eko0
https://imgur.com/sfFgP3o
https://imgur.com/1WHIJbU
https://imgur.com/QbOQZrX