Izmjena kočione tekućine by Makazica (review by zvonkositum)

makazica

Guest
IZMJENA KOČIONE TEKUĆINE


Ovaj tekst je isključivo informativnog karaktera i ni u kojem slučaju se ne može shvatiti kao služben i/ili primjenjiv na sve kočione sustave. Autor teksta se ograđuje od svake odgovornosti od mogućih pogrešaka, štete ili nezgode proizašle nestručnim rukovanjem i/ili servisiranjem, odnosno rastavljanjem bilo kojeg djela kočionog sustava bilo koje vrste.

Ovaj tekst je pisan na primjeru kočionog sustava KTM-a LC 4 Adventure, godine proizvodnje 2001. te je važno naglasiti da koliko ima sličnosti s drugim motociklima toliko ima i razlika. Vlasniku vozila koji se sprema na izmjenu kočione tekućine preporučuje se dodatno informiranje o kočionom sustavu i djelovima istog za specifičan motocikl.

Potreban alat i druga sredstva:

1. okasti ključ veličine sukladne ventilu na kočionim kliještima
2. križni odvijač
3. dvije čiste, suhe pamučne krpe
4. univerzalna samoljepljiva traka (ducktape)
5. bočica nove kočione tekučine
6. spray za odmaščivanje kočionih sustava
7. set gedora manjih veličina ( najčešće 8 i 10 )
8. prazna bočica s „sportskim čepom“ (0,5L)
9. jedna mala šelna
10. 30 - 40 cm gumenog prozirnog crijeva promjera 5mm

Čišćenje:

Prije izmjene kočione tekućine potrebno je kočioni sustav očistiti. Isti se može očistiti spray-em za odmaščivanje kočionih sustava (diskova, kliješta i pločica). Pri čišćenju važno je zaštiti sve gumene djelove jer ta vrsta spray-a nagriza gumu, sitne gumice mogu se zaštititi samoljepljivom trakom dok se veći gumeni djelovi mogu zaštititi pamučnom krpom.

1. Spray za odmaščivanje kočionih sustava (cca 70 kn u bilo kojoj prodavaonici auto-moto djelova)
Odmaiva.png


Također, potrebno je očistiti spremnik kočione tekućine na volanu. Kako se na volanu nalazi mnoštvo djelova od gume i sličnih materijala, dovoljno je temeljito obrisati spremnik čistom pamučnom krpom.

Pri čiščenju kočionih kliješta potrebno je nakon tretiranja spray-em iste temeljito obrisati i skinuti sve nečistoće.

Krpu kojom ste zaštitili gumene djelove iskoristite kako bi ste omotali kliješta tako da vam samo ventil ostane dostupan, krpu učvrstite samoljepljivom trakom.

Priprema:

Nakon što ste zaštitili kočiona kliješta krpom, isto učinite i sa spremnikom kočione tekućine na volanu. Prije nego što zaštitite spremnik, otpustite vijke kojima se drži poluga kočnice i spremnik tekućine te ga pokušajte postaviti vodoravno s površinom na kojoj se motor nalazi. Navedeno je potrebno zbog nadoljevanja kočione tekućine stoga što ne želite da vam spremnik pri nadoljevanju tekućine stoji ukoso, a i zbog toga da bi mogli preciznije odrediti maksimalnu i minimalnu razinu tekućine u spremniku. Ne zaboravite pritegnuti vijke koji drže spremnik kada je postavljen u željenu ravninu….poželjno je da ostane vodoravno do daljnjega.


Kada ste učinili gore navedeno, otpustite vijke koji drže poklopac spremnika kočione tekućine (često se radi o dva vijka s križnom glavom), isti odstranite, očistite s donje strane i stavite nadohvat ruke, na čisto mjesto. Ispod poklopca nalazi se gumena brtva/umetak koji je također potrebno pažljivo odstraniti. Navedeno učinite pažljivo malenim ravnim odvijačem.

Kroz sportski čep prazne bočice vode provedite gumeno prozirno crijevo te ga učvrstite s vanjske strane s jednom manjom šelnom:

2. Bočica s montiranim gumenim crijevom
Boica.png


Na vijak ventila stavite odgovarajući okasti ključ (okasti ključ vam neće ispasti nakon što ga primite svojim trapavim rukama) te slobodnu stranu crijeva nataknite na ventil. Crijevo nataknite do kraja. Nakon obavljanja navedenog imati ćete situaciju sličnu kao na slici dolje ( ipak koristite okastu stranu ključa, vjerujte, puno je praktičnije):

3. Ventil s nataknutim crijevom i bočicom koja će primiti staru kočionu tekućinu te okasti ključ za otvaranje ventila
Ventilkljuboica.png



Izmjena kočione tekućine

Prije nego otvorite ventil, laganim, odmjerenim stiskanjem napumpajte kočnicu (lagano, kao kad primate ženske grudi…'ko na zna kako to treba nek se ne prima ovog posla).
Dok polugu kočnice držite stisnutom otvorite ventil na kočionim kliještima. Nemojte se preplašiti, poluga će propasti kada otvorite ventil…to je ok. Nastavite pumpati gore opisanim pokretima i primijetiti će te da kočiona tekućina izlazi u crijevo i u bočicu. Pri pumpanju važno je pratiti razinu tekućine u spremniku. Kada tekućina zbog pumpanja dođe blizu oznake za minimum na spremniku, malo čvršće (kao i gore ali sad joj želite pokazati tko je tatica) stisnite polugu kočnice i zatvorite ventil na kliještima.

Nadolijte novu kočionu tekućinu iz bočice u spremnik od oznake za maksimum, ponovno napumpajte i dok držite polugu stisnutom otvorite ventil. Postupak ponavljajte dok kroz crijevo ne počne izlaziti nova, bistra kočiona tekućina. Nemojte prestati čim vidite da izlazi nova tekućina, neka iziđe barem ½ dcl nove kočione tekućine.

Pri ovom postupku izrazito je važno da u spremniku kočione tekućine UVIJEK bude tekućine. Nadoljevajte i pratite razinu tekućine u spremniku. Na taj način osiguravate da vam zrak ne uđe u kočioni sustav. Također, važno je da ventil na kočionim kliještima UVIJEK otvarate i zatvarate dok držite polugu kočnice stisnutom…iz istog razloga. Preporučam da kada prvi puta to radite imate nekoga s vama tko će vam pomoći pri praćenju razine kočione tekućine u spremniku i nadoljevanju dok ste vi sagnuti pored kotača….kada vam ta osoba kaže da je tekućina na minimumu, ne zaboravite mu reći da polugu stisne prije nego vi zatvorite ventil.

Kada nadoljevate kočionu tekućinu u spremnik posljednji puta, nakon izmjene tekućine u sistemu, dopunite je mrvicu ispod oznake razine maksimuma kako bi osigurali da tekućina ima prostora za volumetričku ekspanziju usljed termičkih naprezanja. Ovo je naročito važno ukoliko pri ovom postupku mijenjate i kočione pločice ili ih planirate mijenjati u bliskoj budućnosti.

Kada ste završili s izmjenom kočione tekućine, pritegnuli vijak ventila, vratili gumenu kapicu na ventil….provjerite razinu kočione tekućine u spremniku na volanu, napumpajte kočnicu, ponovno provjerite razinu kočione tekućine, vratite gumenu brtvu i poklopac spreminka….poklopac, naravno, pritegnite te vratite spremnik u poziciju prethodnu postavljanju u vodoravan položaj.

Ukoliko nakon ovog postupka ne možete dobiti tvrdu polugu kočnice znači da vam je ipak ušao zrak u sistem, postupak u tom slučaju neću opisivati ovdje ali preporučam da na PP kontaktirate jednog od tehnički potkovanih članova foruma (zvonkositum, strašilo, bmw m5…..ili mene-makazicu, nisam tehnički potkovan ali konjina jesam i potkove imam) ili posjetite vašeg servisera.

Kada nakon izmjene idete na probnu vožnju, uzmite u obzir da ste možda ipak nešto krivo napravili. Isprobajte kočnicu dok motor gurate, tek onda sjednite na motor i pri laganoj, sporoj vožnji isprobajte kočnicu. Nakon nekoliko kilometara ponovno provjerite razinu kočione tekućine u spremniku i prema potrebi korigirajte. Ukoliko niste sigurni da ste sve napravili kako treba, prvu vožnju prepustite punici, šefu, ženi….prema vlastitom nahođenju.

UVIJEK koristite novu kočionu tekućinu iz zatvorene bočice jer pri stajanju kočiona tekućina veže vlagu te joj se smanjuje kvaliteta i gubi svoju funkciju.

Izmjena tekućine u stražnjoj kočnici vrši se na isti način.


Lijep pozdrav i puno ugodnih kilometara želi vam
MAKAZICA


P.S. Ukoliko moderatori/administratori smatraju da ova tema zaslužuje sticky status molim da je tako i postave!
 
tema ostaje otvorena za eventualna pitanja, objektivne primjedbe i sl.

off-topic, šale, pošalice i mudrovanja bez argumenata će se brisati svjetlosnom brzinom uz pripadajuće sankcije.

 
Postoje stavke u postupku s kojima se nebih složio.. neću reći da su pogrešne, ali mogu reći da bi nekoliko sitnica ja osobno drugačije napravio ...

Za kočioni sistem koji se na ovakav način održava minimalno jednom godišnje, sve 5 .... ali za kočioni sistem koji nije održavan par godina ( a takvih je popriličan broj ) postupak bih u radio na drugačiji način ....

Ali kako ću se povesti za primjerom Šileta i m5, pokušat ću se ne miješati u ovakve teme..  (y)
 
Kočiona tekučina nesmije doći u kontrakt s ofarbanima dijelovima jer uništava farbu
 
samo bi ja rekao da nema potrebe skidati rezervar ulja da bi bio ravan. Zakrenes volan krajnje lijevo ili desno...i bude u ravnini.I jos...Rade pumpati-stisnuti rucku-odvrnuti vijak za odzracivanje-stisnuti vijak-napumpati ponovo-stisnuti rucku.....ima se bolja kontrola nivoa ulja....Onako...moze povuci zrak a da ne kuzis..jer puno brze ulje otjece...preporuka je da nakonsvakog nadolijevanja ulja stavite poklopac nazad na spremnik jer ulje zna spricnuti prilikom pumpanja kocnice...van kroz posudu...Ne mjesati dot 5.1...dot 4....sa dot 5 uljem...jer je dot 5 ulje sa silikonskom bazom..i u doticaju sa sruga dva ulja unistava gumice u sistemu !!!  Moze i dot 5...ali onda bi trebalo cijeli sistem rastaviti...i dobro oprati...i tek onda koristiti dot 5 ulje... 8)
 
Ja sa velikom spricom i komadom prozirnog slaufa izvlacim staru tekucinu van na ainlihter pa se lepo vidi kad dodje novo i nema poterebe za pumpanjem ni odzracivanjem 8)
 
Jednom sam mjenjao ulje i nikako odzračiti sistem i bacim oko u manual, a ono piše da se ulje toči tako da se stavi dovoljno duga cijevčica na odzračnik na klještima i sipa ulje s višlje pozicije nego je posudica s uljem. Nisam imao dovoljno dugu cjevčicu, nego sam uzeo kraću cjevčicu, pa sam tjerao ulje laganim pritiskanjem boce. Na taj način je stvarno bilo jednostavno uliti novo ulje. Naravno ovaj način pali samo kad nema starog ulja u sistemu.
 
svakak said:
Jednom sam mjenjao ulje i nikako odzračiti sistem i bacim oko u manual, a ono piše da se ulje toči tako da se stavi dovoljno duga cijevčica na odzračnik na klještima i sipa ulje s višlje pozicije nego je posudica s uljem. Nisam imao dovoljno dugu cjevčicu, nego sam uzeo kraću cjevčicu, pa sam tjerao ulje laganim pritiskanjem boce. Na taj način je stvarno bilo jednostavno uliti novo ulje. Naravno ovaj način pali samo kad nema starog ulja u sistemu.

na tom principu rade uređaji nove generacije za uspostavljanje kočionog sistema....  (y)

ali pokazat ću ti uživo kako to radi ...  :wink:
 
Evo meni danas vrag nije dao mira i morao sam promijeniti ulje u kvačilu .... bilo je staro već skoro godinu dana, a kako je to posao koji traži cca 15ak minuta vremena, nije mi bio problem ..

Prvo se skine poklopac sa posude ulja na ručki, odnosno na pumpi ... možete izvući ulje direktno iz posude (špricom ili slično),

P4190258.jpg


a možete jednostavno pustiti da iscuri na odzračnik na cilindru kvačila

P4190259.jpg


dok ispuštate staro ulje, možete stiskati ručicu kvačila kako bi ulje brže izašlo van ...  (y)

http://www.youtube.com/watch?v=tOKr-HzBRfc

kad je sve ulje vani, očistite posudu ulja čistom krpom .....  (y)
 
U čistu posudu ulje na pumpi sipati novo kočiono ulje (isto je i za kvačilo .... DOT4 ili DOT5.1), odzračnik na cilindru kvačila je naravno slobodan, odnosno nije zašarafljen do kraja... i čekati da se čisto ulje pojavi na njemu ... pri tome DOBRO PAZITI da posuda za ulje ne ostane prazna, odnosno da ne "povuče zrak"

http://www.youtube.com/watch?v=tOKr-HzBRfc

kad je novo ulje krenulo na odzračnik potrebno je lagano zateći odzračnik (nema potrebe za pretjerivanjem) i nekoliko puta napumpati ručicu kvačila koja će biti za nijansu mekša nego prije. Stisnuti ručicu kvačila do kraja i lagano otšarafiti odzračnik.... na njega bi trebalo lagano špricnutu ulje, pa se netreba iznenaditi .... ručicu kvačila DRŽATI STISNUTU dok ponovno ne zašarafite odzračnik...  u ulju već sad nebi trebalo biti zraka, ali ako se nađe koji mjehurić, potrebno je ovaj zadnji korak ponoviti nekoliko puta, odnosno onoliko koliko je potrebno da se na odzračniku više NE pojavljuju mjehurići.

Kad na odzračniku više nema zraka, to je to ... posao je gotov... sad još samo treba provjeriti nivo ulje u posudi (koji treba biti između MIN i MAX), staviti zaštitnu gumicu i zašarafiti poklopac na posudi ...

Sretno ...

i samo da nepomenem ....  (y)

Ograđujem se od svake štete koju sami prouzročite prilikom ovog posla. Sve što sami radite,  radite to na vlastitu odgovornost  (y)
 
moram ovdje malo ispravit majstora , premda se je ogradio od odgovornosti  :mrgreen:

ne znam kako kod Suzukia ali kod KTM-a se izricito zabranjuje stavljanje kocionog ulja u sistem hidraulike kvacila (hidraulicko ulja SAE 10)
 
Bravo strašilo...odlično da si se napokon potrudio napisati nešto o održavanju....!!
kako smo krenuli, možda ovaj forum ipak s vremenom dobije na "težini"!

Ipak je lijepo doprinjeti zajednici i kolegama motoristima svojim znanjem....!


(y) (y) (y) (y) (y) (y) (y)
 
Treba možda još napomenuti za one koji ne znaju da su ulja za kočnice i hidrauliku jako agresivna pa ako vam slučajno kapne na lakirani dio na motoru velike su šanse da će vam se boja ili napuhnuti ili u lakšem slučaju "zmatirati". Znači ako to prvi puta radite obavezno zaštitite na neki način lakirane dijelove u blizini posude za ulje.
 
da ne otvaram novu temu, budem ovdje postavio upit. ovak, pukla mi je posuda za ulje na prednjoj kočnici pa me zanima ako bi umjesto posudice mogao postaviti samo cijev. nekaj slično kak na slici.

 
generalno možeš, ali moraš jaaaako često to kontrolirati... jer kako ti se troše pločice, tako će ti nivo ulja padati... a kako se radi o tanjoj cjevčici, to će padati jako brzo ... pa jepotrebna gotovo svakodnevna kontrola poslije svake vožnje...
 
MARKOOKRAM je u pravu,KTM,HUSQVARNA i jos neki proizvodjaci iskljucivo za svoje proizvode preporucuju ulje za kvacilo MINERALNO Sae10!
 
Pero Rep said:
MARKOOKRAM je u pravu,KTM,HUSQVARNA i jos neki proizvodjaci iskljucivo za svoje proizvode preporucuju ulje za kvacilo MINERALNO Sae10!

To im i pise na posudi za ulje  :wink: ..........zaboravio si na HD neke modele BMW .....................
 
Mali dodatak na moju ljenost..

Pošto je odzračnik profiliran da se na njega nabije crijevo, ja sam sebi napravio posudu za skupljanje kočionih tekućuna.
Jednostavno uzeo sam teglu na čijem sam poklopcu zalemio cijevčicu i crijeva spojim na obje kočnice.Istiskam koliko ide, a ostalo ostavim da se samo iscjedi preko noći (majka gravitacija).
Ostalo sve po pravilniku službe.. (y)