karburatori regulirani lambda sondom!??!!

grgaSH

Active member
nedavno sam se dotakno članka o lambda sondama http://www.autoispuh.hr/tehnika.php?kateg=4 pa mi je glavom prošlo par ideja. dal bi se lambda sonda dala iskoristit pri regulaciji smjese goriva na karburatorima :LOL:

lambda sonda je ništa drugo nego senzor koji očitava količinu kisika u ispuhu i reagira tako da na svom izlazu daje promjenu napona ovisno o promjeni količine kisika i to okvirno od 0,10V do 1,3V. svi znamo da bi idealni omjer količine zraka i goriva trebao biti oko 14,7 :1  (14,7 kg zraka na kg goriva) i pri tom omjeru lambda sonda bi na svom izlazu trebala dat neki nazivni napon od oko 450mV (nadam se da je za svaku lambdu specificiran i dan taj napon pri idealnoj smjesi :misli:) ..ne preostaje ništa drugo nego probušit auspuh na izlaznom kolektoru (na nekom povoljnom mjestu) zavarit navoj i ušarafit lambda sondu te običnim voltmetrom mjerit izlaz dok se na željenom režimu rada nakon regulacije bilo zraka ili benzina ne dobije idealni omjer odnosno tih 450mV na voltmetru. kasnije se sonda izvadi i žašarafi se čep..
sad je pitanje koliko je ta ''polusagorjela smjesa'' sa ispuha dovoljno dobar reprezentant smjese na usisu  :shock:


ima još jedna bizarna ideja :mrgreen:  ..međutim tu sondu možemo i ostavit zašarafljenu u auspuhu i cjelo vrijeme promjenu napona na njenom izlazu uspoređivat sa njenim nominalnim specificiranim naponom pri idealnoj smjesi te razliku napona pojačat diferencijskim polačalom, kojem bi se u kaskadu dolalo nekakvo pojačalo snage te bi ono upravljalo leptirom na ulazu u filter zraka (mogao bi se iskoristit naprimjer exup ventil ili neki drugi elektronički upravljiv)..sada bi se lambda sondom umjesto klasične regulacije gorivom upravljalo protokom zraka  na samom ulazu u filter, a opet u svrhu dobivanja što idealnije smjese :misli:

sve bi to bilo relativno jednostavno za izvest i experimentirat, kalibrirat.. samo je veliko pitanje funkcionalnosti :LOL: govorim naravno za starije motore bez ikakvih ECU i ostalih pizdarija, a poslije nekakvog tuninga karburacije ili eventualno glave..

komentari??     :dobar:  to su samo ideje :lipotan:
 
Nebi bas.. Imao bi sustav sa sporim odzivom, osima ako u igri ne bi bili jako brzi steperi za te namjene, ili brzi servoi.. Opet teba ti netko sa izbrsnim poznavanjem tematke da to uigra.. dakle matlab/simulink, i igranje...

Da bi opet kontrolirao ono sto bi karb radio nije ti dovoljan samo podatak iz lambda sonde, imas sustav sa puno previse nepoznanica idealnu smjesu ne mozes dobiti samo tako, i sto je idealna smjesa? u Nekom rezimu rada motora ona ovisi o daleko vise parametara i to mjereno na razlicitim djelovima agregata, pocevsi od temperatura, tlakova, broja okretaja motora, itd...

Ugl, prilicno komplicirano... Naravno ne i neizvedivo, ali ajmo reci nepotrebno i bez ikakve dobiti na nacin na koji bi se izvelo...
 
Tommee said:
Nebi bas.. Imao bi sustav sa sporim odzivom, osima ako u igri ne bi bili jako brzi steperi za te namjene, ili brzi servoi.. Opet teba ti netko sa izbrsnim poznavanjem tematke da to uigra.. dakle matlab/simulink, i igranje...

Da bi opet kontrolirao ono sto bi karb radio nije ti dovoljan samo podatak iz lambda sonde, imas sustav sa puno previse nepoznanica idealnu smjesu ne mozes dobiti samo tako, i sto je idealna smjesa? u Nekom rezimu rada motora ona ovisi o daleko vise parametara i to mjereno na razlicitim djelovima agregata, pocevsi od temperatura, tlakova, broja okretaja motora, itd...
Ugl, prilicno komplicirano... Naravno ne i neizvedivo, ali ajmo reci nepotrebno i bez ikakve dobiti na nacin na koji bi se izvelo...

toga sam svjestan, a o idealnoj smjesi nisam ni razmišljao :mrgreen: možda se malo približit na višim okretajima :misli: nisam mislio ništa extra dobit već bi to više bilo istraživanje vlastitih granica :LOL:  :LOL: 
sve bi to bio čisti analogni sustav kojeg se jednostavno izvede ako su poznati naponi lambda sonde..a ugađanje bi potrajalo, naravno u realnom svijetu :wink: 

PS nemoj sad i ti počet sa matlabom, dosta mi ga je za ovaj semestar i m-fajlova i simulinka i fourierove transformacije :jesus:
 
Gle, buduci sam radio sa tim automobilskim mehatronickim sustavima, konkretnije upravo sa usisnom zaklopkom, na onom V agregatu i jebeno podesavanje toga, pa to je strava.. Samo odzivi i istitravanje zaklopke zbog inercije same mehanike su problem za savladati, a di ne sve ostalo  :LOL:
I naravno to je sve u sferi digitalije, a ti bi jos analogni sustav, aaaaaaaaaaaaa  :LOL: Pa digitaliju podesavas sto godina, oni jebeni tezinski faktori, hamiltonijani, fuzzy logika, i sve ostale pizde strinine... sretno sa podesavanjem analogije  :mrgreen:

Ugl, ako si radio sa matlabom i tim svim onda bome znas da je to jebeno opsezan posao, i vuce zasobom, prilicno znanja i planirane metodologije...
 
baš zato sam i razmišljao analogno, tko bi normalan na 30god staru mašinu išao stavljat nekakve digitalne sustave upravljanja sa povratnim vezama, A/D pretvaračima, dig regulatorima i ZOH rekonstruktorima :x :LOL: :mrgreen: vjerojatno odziv te zaklopke nebi bilo puno sporiji od odziva leptira na gas, a možda bi se postiglo nešto više od odokativnog štelanja i ''običnog rasipanja'' u  karburatorima   :LOL::misli:  ako ništa drugo bar bi znao da sam pokušao a uz to sigurno i nešto novo naučio :mrgreen:
 
Gle poboljsat neces sigurno, a ak se hoces zajebavat i malo kemijat, samo naprijed, nemas sto izgubiti, dapace mozes puno nauciti..
 
a zasto samo ne napravis nekakav jednostavan sustav s kojim ces ocitat lambdu, pa prema njoj podesavas karburaciju? s tom zaklopkom na usisu jedino mozes maksimalno zakomplicirat stvar.
 
Shokrefumi said:
a zasto samo ne napravis nekakav jednostavan sustav s kojim ces ocitat lambdu, pa prema njoj podesavas karburaciju? s tom zaklopkom na usisu jedino mozes maksimalno zakomplicirat stvar.

to je i bila prvobitna ideja, voltmetrom mjerit napon na sondi dok se ne postigne takav omjer smjese za koji bi sonda na auspuhu dala ''referentni napon'' na željenom broju okretaja. samo je pitanje koliko bi ta smjesa u ispuhu dovoljno dobro aproksimirala smjesu na usisu..odn. moglo bi se desit da je u ispuhu omjer smjese po lambda sondi dobar dok bi po toj sondi podešene frge radile nekvalitetan omjer :misli: kolko toga pogori u cilindru i dal je ona neiskorištena smjesa istog omjera ne znam  :neznam:  :misli: uostalom sve su ovo samo nagađanja :mrgreen:
 
zasto bi te smjesa na usisu uopce zanimala ako je omjer zraka i benzina na ispuhu (lambda) dobar? ako znas sta trazis, pod uvjetom da tu i tamo pogledas boju svjecice (ako se ne varam, radi se o 4t motoru) i znas lambdu, drugo ti nista ne treba. makar, mislim da i ako saznas lambdu, neces si previse pomoc, osim ako nemas fakat sve dijelove za karburator - sve velicine dizni, igala itd. i naravno, moras znat sta radis, a onda ti se promjeni tlak zraka i opet si na pocetku :)
 
Shokrefumi said:
zasto bi te smjesa na usisu uopce zanimala ako je omjer zraka i benzina na ispuhu (lambda) dobar? ako znas sta trazis, pod uvjetom da tu i tamo pogledas boju svjecice (ako se ne varam, radi se o 4t motoru) i znas lambdu, drugo ti nista ne treba. makar, mislim da i ako saznas lambdu, neces si previse pomoc, osim ako nemas fakat sve dijelove za karburator - sve velicine dizni, igala itd. i naravno, moras znat sta radis, a onda ti se promjeni tlak zraka i opet si na pocetku :)
ako omjer te nesagorjele smjese u ispuhu nakon ekplozije ostane nepromjenjen prema omjeru sa usisa, ondosno ako izgori isti omjer jedinica kisika i ugljikovdika, onda me ne zanima jer tada znam što mjerim(isto ono što je i na ulazu)..ideja ovog postupka bila bi samo dotjerati smjesu na usisu da bude u što boljem omjeru u određenom režimu rada, da njena iskoristivost bude što veća, a način na koji će se to postić je drugi par kobasica :klopa:
 
Neću sad niš pametno o ovoj temi reći. Nego svaka čast, jer vidim da kužite stvari... (y)
grgaSH jesi ti to isto na FER-u?
 
harakiri said:
Neću sad niš pametno o ovoj temi reći. Nego svaka čast, jer vidim da kužite stvari... (y)
grgaSH jesi ti to isto na FER-u?

Koi, fer bokte pa to rade carevi na FSB-u  8) Mehatronika i robotika  :D

Nego grga, za pravilno funkcioniranje ove ideje, ove jednostavnije verzije, jednostavno ne mozes podesavati smjesu jer ti je broj nepoznanica ogroman, a imas samo jednu poznatu varijablu.. Dobio bi oscilirajuci sustav, cak smatram prilicno oscilirajuci koji se sam od sebe ne bi mogao stabilizirati, odnosno sa danim referentnim varijablama... Imao bi neku vrijednost koju pratis i za tu vrijednost ona velicina koju zelis upravljati bi se mijenjala skokovito, a to znaci da ti ulaz niti priblizno ne bi bio pravilan, odnosno barem okvirno onakav kakav treba...
 
Tommee said:
Koi, fer bokte pa to rade carevi na FSB-u  8) Mehatronika i robotika  :D

Nego grga, za pravilno funkcioniranje ove ideje, ove jednostavnije verzije, jednostavno ne mozes podesavati smjesu jer ti je broj nepoznanica ogroman, a imas samo jednu poznatu varijablu.. Dobio bi oscilirajuci sustav, cak smatram prilicno oscilirajuci koji se sam od sebe ne bi mogao stabilizirati, odnosno sa danim referentnim varijablama... Imao bi neku vrijednost koju pratis i za tu vrijednost ona velicina koju zelis upravljati bi se mijenjala skokovito, a to znaci da ti ulaz niti priblizno ne bi bio pravilan, odnosno barem okvirno onakav kakav treba...

to se slažem, opet ovisi i s kojom jakošću pojedini faktor utječe na cjelokupni proces..kad bi se pronašao neki dominantan faktor njime bi se moglo primitivno i okvirno proces usmjeriti u željenom smjeru..to očitanje sa lambda sonde mi se čini prilično dobar pokazatelj dal se stvari odvijaju onak kak bi trebale.. a tlak zraka i temp, temp motora se ionak mjenjaju jel frge bile bolje ili lošije podešene.. koji bi bili ostali utjecaji, a opet relativno dobri pokazatelji kvalitete smjese :misli:  ..ili u ovakvom ''čisto mehaničkom'' sustavu ne preostaje drugo nego a posterirori metoda, promašaja i pogodaka, gledanja i mirisanja..
 
Ideja kao ideja mi se čini izvodiva, no međutim ... Čini mi se da bi stvar sa "leptirom" na usisu zraka bio OK uslijed siromašne smjese gdje bi trebalo smanjiti količinu zraka, ali šta je u slučaju prebogate smjese gdje bi trebalo povećati količinu zraka, odnosno smanjiti količinu goriva jer je recimo "leptir" maximalno otvoren  ?
 
mogao bi se povečat otvor na ulazu u filter.. i po tim dimenzijama prilagodit zaklopku te ju stavit na pola otvorenosti da odgovara protočnosti koju je imao standardni filter, tad bi se mogla radit i siromašnija i bogatija smjesa :misli:
 
grgaSH said:
mogao bi se povečat otvor na ulazu u filter.. i po tim dimenzijama prilagodit zaklopku te ju stavit na pola otvorenosti da odgovara protočnosti koju je imao standardni filter, tad bi se mogla radit i siromašnija i bogatija smjesa :misli:
opet se n4ebih složio ...

Nije generalno bitna veličina otvora an airboxu, već protočnost samog karburatora... Po nekoj teoriji bi se možda mogla napraviti "mršavija" smjesa po defoultu, pa onda samo smanjivati protok zraka da bi se dobila smjesa u idealnom omjeru, ali mislim da bi se tad ograničila količina potrebne smjese...  :misli:
 
možda smo se malo krivo skužili :misli: sve ovo nisam mislio radit na standardnom airboxu i karburatorima..
grgaSH said:
..govorim naravno za starije motore bez ikakvih ECU i ostalih pizdarija, a poslije nekakvog tuninga karburacije ili eventualno glave..

ideja je bila kako nako izmjenjenog filtera zraka (otvoreni filter u kutiji sa venturijem na ulazi) i parametara karburatora (bilo diza, iglica i mlaznica, možda i izmjene samog ulaza) nazad uštimat da smjesa bude što boljeg omjera, a uz gornje izmjene da je i bude više usisano..