Sa malim zakanjenjem odogvaram na pitanje sta je kvačilo- kuplung ?
Ovo ti je kao neka definicija kuplunga za automobil, al se nadam da ce ti bar malo pomoci da bolje znas uopste u kuplungu..
Kuplung
:.........................................................................................
Kvačilo (ili kuplung) je dio koji slui da bi se, prema potrebi, mogao prekinuti prijenos snage između motora i mjenjača. Da malo pojasnimo, reći ćemo kako prijenos snage u automobilu započinje na izlaznom dijelu koljenastog vratila i nastavlja se na kvačilo odakle odlazi prema mjenjaču. Iz mjenjača, snaga se prenosi do diferencijala te, na kraju, putem (polu)osovina do kotača. Uz ovo, jedna mala digresija. Kao i uvijek, da bi tovani kolege strojari mogli u miru spavati, napominjemo kako ćemo radi lakeg razumijevanja teme govoriti o "prijenosu snage motora", premda bi, moda, ispravnije bilo reći "prijenos momenta motora". Najznačajniji dio kvačila, koji vidite lijevo na naoj glavnoj slici, je tzv. lamela, ili stručnije, tanjur spojke. Radi se u stvari o metalnom kolutu na koji su s obje strane zalijepljene (ili zakovane) obloge. Ove obloge, rade na istom principu kao i obloge kočnica, tj. kada su pritisnute o zamanjak osiguravaju trenje potrebno da bi se snaga prenosila bez gubitaka. No, cijela priča zapravo počinje od zamanjaka. Zamanjak, koji je pričvrćen na izlaznom dijelu koljenastog vratila, ima na sebi povrinu predviđenu za nalijeganje lamele kvačila. S druge strane lamele kvačila nalazi se potisna ploča. Pritiskom na papučicu kvačila u stvari se pomiče potisna ploča (posredstvom potisnog leaja). Ona, tada, pritisne lamelu kvačila o zamanjak (vidi sl. 2) te se cijeli taj sustav počinje okretati. Iz slika je vidljivo i to da kolut od kojega se sastoji lamela kvačila ima u sredini nekakav nazubljeni otvor. U tom je otvoru pričvrćena osovina kvačila koja, kada je lamela pritisnuta o zamanjak i kada se okreće, prenosi snagu s koljenastog vratila prema mjenjaču. Na kolutu lamele kvačila nalaze se i opruge čija je uloga u ublaavanju trzaja koji bi se mogao prenijeti na mjenjač kada "otpustimo kuplung" (kada se lamela zavrti zajedno sa zamanjakom).
Je, da ne bi sve bilo tako jednostavno, nae kvačilo ima jo nekoliko bitnih dijelova. Jedan od bitnijih je i potisna ploča. Radi se opet o nekakvom metalnom tanjuru (ili prstenu, to ovisi o vaem filozofskom pristupu problemu...) s namjenom da lamelu kvačila pritisne o zamanjak. Potisna ploča je tako napravljena da se moe slobodno okretati. To je potrebno zato to potisna ploča, kada je papučica kvačila otputena, u stvari čvrsto nalijee na lamelu kvačila koju, s druge strane, okreće zamanjak. Da bi se mogao ostvarivati potreban pritisak potisne ploče na lamelu kvačila (dovoljan da prijenos snage s radilice prema mjenjaču "poteče" bez proklizavanja), s njene se stranje strane nalaze opruge. Ove opruge pritiću potisnu ploču prema lameli kvačila, a samu lamelu prema zamanjaku. To je "normalni" poloaj kvačila i u njemu je omogućen prijenos snage. Kada pritisnemo papučicu kvačila, mi u stvari, posredstvom niza poluga, djelujemo na sabijanju ovih opruga čime se lamela kvačila odvaja od zamanjaka. Tako se, pritiskom na papučicu, prekida prijenos snage kroz kvačilo. Opruge koje pritiču potisnu ploču mogu biti spiralne ili tanjurastog oblika (uobičajenije). Sastavni dijelovi kvačila s tanjurastom oprugom prikazani su na naoj slici 1. Poklopac spojke nepomično je pričvrćen na zamanjak i okreće se zajedno s njime. Na njega se, s unutarnje strane, oslanjaju opruge koje pritiću potisnu ploču. Potisni leaj posljednji je od vitalnih dijelova spojke, a preko njega se prenosi sila s poluja koje vodi od papučice kvačila. Unutar potisnog leaja prolazi osovina kvačila, prema mjenjaču.
poz...
text preuzet sa str.:
http://www.bug.hr/autonet/skola/tehnika/kuplung/
poz