Mali savjeti za motoriste

Sip

New member
Kroz godine druzenja sa motorima pokupio sam svakakve korisne i nekorisne gluposti oko istih.
Bilo je tu pokusaja i pogresaka, skupljih i jeftinijih ali skoro uvjek sam trazio savjete i iskustva drugih.
Obicno je tu bilo i savjeta tipa "tamo neko je to probao" koji su uredno zavrsavali upitno  :mrgreen: ali bilo je i izrazito korisnih savjeta iz prve ruke.
Zbog svega sam dosao na ideju da svoja iskustva oko stvari povezanih sa motorima jednostavno podjelim, mozda nekom nesto i pomogne.
Takodjer zamolio bi da se savjeti ne kometiraju biti ce pisani samo u dobroj namjeri da nekome pomognu  (y)
 
Iz druzenja sa Sinisom (Novema Nova) i po njegovim savjetima dosao sam na ideju da uklonim neka ostecenja sa vizira.
Posto mi je far na par mjesta bio jako izgreban, mislio sam da jedino zamjena moze sanirati situaciju.
Pokazalo se da gresim.
Odabrao sam prvo far jer su ostesenja vizira manja.

Duboka ostecenja na staklu fara trebaju se prvo obrusiti finim vodobrusnim (granulacija 1600). Kad sam to napravio mislio sam, gotovo je. Sad sam ga sredio do kraja.
Nakon brusenja, nanosi se pasta "Xerapol" i polira pamucnom krpom. Radnja se ponavlja jedno 10 puta  :mrgreen: te nakon toga dobivamo glatku svjetlu povrsinu.
Far je gotov ostecenja se vise skoro i ne vide. Jednom rijecju supre  (y)

Mala opasnost, meni su se u staklu fara pojavili odredjeni flekovi, ali se jako tesko zamjecuju. Prelaskom krpe skoro se gube. Zasto je to tako ne znam. Mozda sam na mjestima previse obrusio  :misli:

P.S. Pasta se moze nabaviti u baumax-u ili bauhausu (ne znam kako se zove) na Jankomiru i kosta 65 kn.
 
Svaki motorist kad tad dodje do problema odrzavanja kacige. Posto idu hladni i vremenski promjenjivi dani u par dana pokusati cu objasniti kako se najbolje odrzava kaciga.
Sigurno svi mi znamo odrzavati kacigu, ali tu cu se truditi opisati primjenu raznih sredstava koje mozemo kupiti na trzistu.

Prvo od sredstava koje cu koristiti je arexons sprej za pranje vizira. Sprej se zove Antiappannante Visiere.
Treba naprskati kacigu i vizir sa jedno 20 cm, malo pricekati (10 sekundi) i obrisati mekanom krpom.
Zapazanja; sprej donekle uklanja musice i ostale nametnike sa vizira, ali tesko otapa tvrdokorne na kacigi.
Preporuka; sprej se jedino isplati kupiti, ako ocekujete da ce te voziti vise vremena van nekih puteva i civilizacije. Nesto kao AnteK, ali u nasim uvjetima sapunica u birtijama to rijesava puno bolje i efikasnije  (y)

Sprej mozete kupiti u MMS-u ili svim trgovinama koji drze arexons, kosta od 24 do 29 kn.

najava za sutra: zastita vizira od kise
 
Idu kisni dani, a svi hocemo zadrzati sto bolju vidljivost, evo jedan od nacina.

Osim ako nemate skupi vizir, koji vec ima specijalan premaz za odbijanje kise. Problem kapljica rijesavate sa kaziprstom lijeve ruke. Moram priznati da je to sasvim zgodno rijesenje, ali samo pri nekoj laganijoj i ne zahtjevnoj voznji.
Kako bi voznju po kisi ucinili sto sigurnijom dobro je uzeti arexons VIVIER-REGENABWEISER.
Sprej radi vrlo dobro (ima ogranicenja) i izuzetno odbija kisu. Pri malo brzoj voznji kapljice jednostavno nestanu.
Cako i onda kad je sluzavo, a automobil ili kamion vas isprskaju sa onom blatnom maglicom, zakretanjem glave u lijevo ili desno rijesavate stvar.
Negativna stvar je da prilikom brisanja kaziprstom lagano uklanjate premaz kao i svakim pokusajem odstranjivanja musica.

Inace sprej se nanosi na prednju stranu vizira sa udaljenosti od 20 cm dok ne dobijete jednu finu pokrivenost cijelog. Nakon prskanja vizir treba ostaviti da se premaz osusi. Kad se premz osusi ispolirajte vizir mekom krpom i to je to spremni ste za voznju po kisi.

Sprej mozete kupiti u MMS-u ili svim trgovinama koji drze arexons, kosta od 24 do 29 kn.

najava za sutra: zastita vizira od magljenja
 
Svima nam se pojavio problem magljenja vizira.
Pokusati cu na konkretnim primjerima objasniti problematiku odrzavanja vizira.
Kao i u ranije opisanim slucajevima koristiti cu arexons sprej koji sprecava magljenje.
Sprej se zove Visier Antibeschlag te se nanosi na unutrasnju stranu vizira prskanjem sa nekih 20 cm.
Dobiveni sloj treba pustiti da se sasusi te ga kasnije ispolirajte sa krpom.

Savjet: sprej jednostavno ne radi svoju funkciju dobro, vizir se i uz njega magli, tako je moja
preporuka da se sprej izbjegava jer nije vrijedan niti kune. Mozda da se koristi u autu, ali to je sasvim druga tema  :mrgreen:

Takodjer kad prskate sa arexons sprejevima to treba raditi kod otvorenog prozora jer imaju u najmanju ruku zanimljiv miris.

Sprej mozete kupiti u MMS-u ili svim trgovinama koji drze arexons, kosta od 24 do 29 kn.

Najava savjeta za sutra: Dvije vrste Pin lock folija, ugradnja i odrzavanje
 
Posto smo zamjetili da jucer nismo rijesili problem magljenja, danas cu pokazati kako ja to rijesavam.
Promotri cu dva sistema, skrenuti pozornost na prednosti i mane. Prvi sistem cu opisati nolan-ov.

Kod nolana potoji drugi vizir koji se zatakne izmedju dva zatika i svoju funkciju obavlja vrlo dobro.
Vizir se ne magli i u izuzeto teskim uvjetima. Problem kod vizira nastaje kad zbog pognutosti tijela prilikom "ostre" voznje pogled vam dolazi na onaj mali gornji dio koji nema dodatni vizir i koji se magli.
To mozete zamjetiti samo na rrovima i to kad se vozite.  (y)
Slijedeci problem javlja se kod mrdanja dodatnog vizira. Ako se pin lock raspusti on malo vibrira te vremenom izguli i vizir i sebe.
Problem se rijesava namjestanjem zatika i stalnim dotezanjem, kao i ljepljenjem vizira izolir trakom. Takodjer bas zbog nepravilno stegnutog vizira sam vidio ljude kojima se taj sistem magli.
Prednosti: vizir se lako skida iz zatika te se moze prati mlakom vodom i sapunicom. Kasnije se brise "carobnom krpom od zene"  :mrgreen: , ne maramicama nego krpom (zbog dlakica)
Takodjer meni naj bitnija cinjenica novi vizir kosta 150 kn, pin lock 120, a vanjski tamni 100.

Sve mozete kupiti u BIM-u Draskoviceva (pored Seratona).
 
Drugi sistem je IXS-ov. Prava naljepnica  :mrgreen:
IXS ima u svojoj ponudi vrlo kvalitetan sistem protiv magljenja. U sistemu dobijete foliju koja ima silikonski obrub i dva zatika (ovisi o modelu)
Ako niste vicni majstorluku, dajte odmah da vam nalijepe pin lock u trgovini (Sepic), ali ipak ste vi vicniji sarafanju te to mozete sami.  (y)
Postupak; vlo dobro operite vizir te odprasite unutrasnju stranu (vrlo bitno), popite dvije rakijice (0,5) za smiriti ruku, savite vizir i zataknite dodatni prvo za jedan, a onda za drugi zatik.
Rukama dobro predjite vizir sa unutrasnje strane, dok ne vidite da je silikon sjeo po cijelom obrubu. Nista se ne bojte pin lock na sebi ima dodatnu foliju, koju ce te odlijepiti i posao je gotov.
Prednosti: obavlja posao malo bolje nego nolan, na cjenovno smjesnoj kacigi. Malo je manji onaj razmak.
Mane: vizir nije sklon pranju, vrlo je osjetljiv i cijena

Vizir i pin lock za IXS kacige mozete kupiti kod Sepica. Vizir 182 kn, pin lock 185.

Najav savjeta za sutra: Sprejevi za lanac
 
Tu cu probati opisati sprejeve za lanac i njihove karakteristike.
Prvo cu odabrati kronoloski, sprej za pranje lanca, a nakon toga sprejeve za podmazivanje.
Ne zelim ulaziti u savjete sa cim prati lanac jer ta tema je vec obradjena, nego zelim pokazati konkretne primjere.
Proba sam sve sprejeve do koih sam mogao doci, ali zadrzati cu se samo na dva. To su Motulov i Motorex-ov.
Obadva spreja se prskaju direktno na lanac sa "ringovima" i ne ostecuju ih. Cim se pocne prskati vidi se kako se uklanja masnoca. Treba pricekati par sekundi 60  :mrgreen: i sve dobro isprskati mini vos-em. Postupak ponoviti u ovisnosti o zaprljanosti lanca. (zaprljanost cu dotaknuti prilikom mazanja)
Malu prednost kod ovoga dao bi Motulu, ali cijena mi igra ulogu

Motorex mozete naci u MMS cijena cca preko 60 Kn
Motul mozete kupiti u BIG BIKE Brod i u Osijeku peko puta Getroa (zaboravio sam kako se trgovina zove). Takodjer Motul mozete naci u trgovinama Valvolina i treba kostati 64 kn.
Mali savjet: izbjegavajte trgovinu u Osijeku jer je daleko naj skuplja od svih 74 kn Motul, IPON Chain Cleaner 750 ml 99 kn (jos masu toga, ali to cu opisati kasnije)

Najava savjeta za sutra: Sprejevi za lanac
 
Posto smo lanac ocistili red je da ga podmazemo.
Tu takodjer ne zelim nametati nacin mazanja nego iskljucivo promotriti sprejeve.


Prvo cu opisati po mom misljenju vrlo dobar sprej Castrol Chain spray OR.
Kada smo lanac zagrijali i sprej dobro promuckali. Prskamo iskljucivo sa unutrasnje strane lanca dok ne vidimo da sprej izlazi sa druge strane. Kada to vidimo, sa straznje strane motora jos malo naprskamo (vrlo malo).

Bokove lanca ne prskam uopce (jako malo kako ne bi hrdjali) posto ja lanac odrzavam cesto.
Naj bolje mi je kad vidim one debele slojeve na boku, funkcionalno totalno nebitno i nepotrebno. Samo vam stvara problem prilikom ciscenja.
Ako ste bili kod Joke-a u ducanu. Onda mozete vidjeti sta znaci pretjerati. Svornjaci lanca jedva su podmazani, ali bok bijel, bijel (ajde valjda je to zbog marketinga pa oprastamo).
 
Nakon sto smo namazali lanac tu kvaliteta spreja dolazi do izrazaja. Sprej brzo ulazi u svornjake i nakon par minuta spremni ste za voznju.
Nakon zbilja brze voznje sprej je jos na lancu taman koiko treba, a zaprljanost dijelova motora je minimalna. Tu karakteristiku najvice cijenim.

Prednosti: Vrlo dobra prionjivost i malo prskanje.
Nedostatci: nekad cijena

Sprej mozete kupiti u Superbike Varazdin 88, Osijek (preko puta Getroa) cca preko 90 kn. Benzinske INA-e oko 64 kn nekad i manje.
 
Motorex STRONG

Sprej malo rijedji nego Castrol te mi se to ne svidaj. Ako se lnac zagrije te sprej naprska i ostavi (preko noci), sve bude super.
Inace ako krenete budite spremni na malo prskanje maziva.
Na slikama sam pokazo i nepotrebno prskanje po boku lanca.

Od prednosti bi spomenuo cijevcicu koja olaksava prskanje i cijenu.

Sprej mozete kupiti u Superbike Varazdin, MMS Pozega, Promoto Koprivnica kosta cca 64 kn.
Mala ispravka, sprej za pranje lanca u MMS-u dodje ispod 60 kn.
 
Valvolinie sprej za lanac

Sprej dobar, bolji nego neki izvikani. Ostavlja dosta debele tragove maziva te dosta brzo gelira.
Relativno malo prlja, tj. ako ga nasprejate na hladan lanac zaprlja ce vam naplatak i blatobran, ali opet manje nego Motorex.

Prednosti: Vrlo pristupacna cijena

Sprej mozete kupiti u svim Valvoline trgovinama, te u KTC-u, Konzumu, Adutu i slicnim centrima, moze se naci na popustima za 24 kn.

Ako ga nadjete po toj cijeni kupite i meni jedno 5 komada (propustio sam priliku u Brodu, jel da Enigm@)

Najava savjeta za sutra: Sprejevi za lanac
 
Malo sasvim drukciji sprej nego sto sam navikao.
Zbilja trebate probati MA-FRA sprej za lanac zbog svog specificnog nanosenja.
Dok se drugi sprejevi nanose normalno prskanjem u jednom tekucem filmu. Ovaj sprej stvara pjenu. Pjena doslovno kao da prodire u svornjake lanca, nesto nevidjeno. Slicni sprej je imao Valvoline ali bio je pogodan za lance bicikla i dosta je bio ljepljiv te je prskao.
Ovaj sprej uljeva povjerenje. Nazalost ne znam kakav je kad ga se podvrgne centrifugi, ali brzo cu vam javiti.

Nadopuna: sprej koji u pocetku uljeva povjerenje, nakon voznje se pokazao i vise nego los. Sprej jako, ali jako prlja zadnji kotac i vise ga necu koristiti. Jedino za sto je dobar, je da ga se u jako tankom filmu namaze na bok lanca kako bi sprecili hrdjanje uslijed stajanja.

Misljenje: Sprej slobodno zaobidjite prilikom kupnje

Ocjena:  :palacdolje:

Mozete ga kupiti  u Karlovcu u Apriliinoj trgovini kosta nesto oko 50 kn.

Najava savjeta za sutra: Sprejevi za odrzavanje motora
 
Prije nego sto pocnem opisivati, masu sprejeva, pasti i politura htio bi samo spomenuti prvi korak koji prethodi uporabi istih, a to je pranje (pogotovo ako je motor jako prljav).

O pranju doslovno svako ima svoje misljenje, ali tu cu iznjeti smao provjerene cinjenice.
Motor najbolje prati samponima za pranje automobila.
Izmedju njih skoro da nema razlika. Probao sam obicne, sa voskom, sa lastilom, specijalne i sampon od zene. Skoro su svi isti  :mrgreen:

Motor prvo treba isprskati visokotlacnim peracem. Vjerujem da se tu vec vecina buni, ali ne trebate se nista bojati. Ni sam ne znam koliko sam motora do sada prskao visokotlacnim peracem. Sto ganc nove, sto stare i niti jedan nije imao nikakvih problema. Svoj ganc novi motor sam dvije godine prao svake nedelje i nije imao niti ogrebotinu.
Naravno kod ovog vas upozoravam da morate prilagoditi tlak i mlaz pranja (na slikama vidite kako ja to radim) te da mlaznicu ne prinosite blizu motoru.
Bez problema perem hladnjak i nikad nisam ostetio niti jedno sace hladnjaka.
Kod prskanja trebate strogo izbjegavati prskati u lezajeve, elektroniku i komande te trebate zatvoriti ispusnu cijev.
Nakon uklanjanja velikih necistoca, pjenastom spuzvom operete cijeli motor te ga nanovo isprskajte.
Zaostale kapi obrisete "carobnim krpama" (posebno cu ih opisati)

Visokotlacni perac Karcher mozete kupiti u Metrou po 1200 kn (ostali su slabi i nisu dobri)
Cepic za ispuh mozete kupiti u Karlovcu u Apriliinoj trgovini kosta 24 kn.

Najava savjeta za sutra: Odrzavanje motora krpe za brisanje


 
Covjek bi pomislio da kad isprskate motor, treba ga samo pobrisati i to je to.
Naravno svi mi znamo da to nije tako. Razne krpe i rucnici  :mrgreen: ne brisu jednako motor.
Ostaju one sitne flekice koje kasnije ne izgledaju lijepo.
Kad pogledate vidite da i te krpice nisu bas jeftine, a neke svoj poso rade lose ili nikako.

Prvo cu opisati Viledinu krpu za pranje.

Krpa svoj poso jednostavno ne radi. Suha malo upija i otklanja fleke, ali losije nego obicna pamucna majica. Mokra se vrlo tesko cijedi, gotovo nikako. Tako da vam ostaje jedino da sa njom perete u mokrom stanju, dok je za taj posao puno bolja spuzva.

Ocjena:  :palacdolje:

Mozete je kupiti u bilo kojoj trgovini za cca. 20 kn, ali mozete je dobiti i gratis uz neki ostali vileda proizvod.

Najava savjeta za sutra: Odrzavanje motora krpe za brisanje
 
Nastavljamo sa vileda krpom, ali ovaj put onoj sasvim lijevoj na prethodnoj slici.
Krpa svoju funciju obavlja vrlo dobro. Dobro brise suha i mokra. Ne treba se dopustiti da se potpuno osusi, nego mora malo biti vlazna.
Vrlo lako se cijedi i ostavlja reltivno malo tragova. Plus joj je i velik dugotrajnost i dosta velika cvrstoca.

Ocjena:  (y)  (y)  (y)  (y)

Krpu mozete kupit u svim trgovinama dolazi u crveno-bijeloj kutiji te kosta cca. 24 kn
 
Slijedeca po redu je magicna krpa za brisanje. Ona koja oponasa jelenju kozu, a napravljena je od umjetnog materijala.
Krpa vrlo dobro upija vodu i vrlo lako se cijedi, ali je strasno osjetljva. Raspada se, lijepo na kutiji pise da je bio razgradiva  :mrgreen:
Nakon nje ostaju mali tragovi vode, koje je potrebno obrisati drugom suhom krpom da ne ostanu flekice.
Malo upozorenje: ne smije se dopustiti da se krpa sasusi jer postaje tvrda ko kamen i puca.

Ocjena:  (y)  (y)  (y)

Krpu mozete kupiti u KTC-u i kosta 20 kn na akciji. Ako je kupite za tu cijenu dajem joj ocjenu vise, ali u drugim trgovinama nerjetko dodje i do 40 kn, sto je puno previse za takvu kvalitetu.
 
Mislim da svaki motorist zeli da mu motor bude u vrhunskom stanju. Kako mehanicki tako i vizualno.
Posto sam i ja takav citao sam sve sto sam mogao o nacinima odrzavanja motora. Prije godinu dana  :misli: procitao sam savjete za odrzavanje motora preko zime na omiljenoj mi stranici. Naravno, morao sam ici nabaviti sprejeve koji se u savjetima preporucuju. To se pokazalo kao malo veci problem.
Opisacu par sprejeva i moje dojmove oko njih, a tekst je malo plagijatorski, pa se nadam da mi niko nece zamjeriti.
Orginal tekst mozete procitati na:
http://www.motori.hr/Gara_iranje_motora_pred_zimu_stari_lanak__614.html

U tekstu dobro opisani A2Z htio sam imati. Tu pocinju problemi. Sprej jednostavno nigdje nisam mogao kupiti. Mislim da sam ga trazio jedno dvije (2) godine. Cak sam ga jednom htio uzeti sa Hondinog standa na velesajmu, ali ljubazan domcin mi ga nije mogao dati. Zvao sam zastupnike za Valvoline. Ni oni mi nisu znali reci gdje da sprej kupim.
Tu sam se vec polako poceo ljutiti na takve savjete. Gdje vam kazu nesto o proizvodu, cijenu, a ne i gdje vi to mozete kupiti po toj cijeni.
Zato katalog od Moto pulsa smatram losim. Sta mene briga sto neka kaciga kosta 100 eura kad ne pise gdje ju mogu kupiti. (kosta 100 eura u Juznoafrickoj Repulici)

Sam sprej se prska na kotac i ostavi da malo dijeluj. Nakon par minuta ispire se sa visokotlacnim peracem. Sprej dobro otapa masnoce, ali tvrdokorne ne. Cini mi se da daje odredjeni sjaj (vidjecete u slijedecem savjetu), ali ne kao kad ja masnoce uklonim i obrisem obicnim WD40.

Misljenje: Ako nemate naljepnice na kotacima, mogu ga preporuciti, ali ako imate  :misli: Musice koje dobro sikida, skidamo sa drugim sredstvima  (y)

Sprej mozete kupiti u Karlovcu u Apriliinoj trgovini kosta 49 kn.


 
Iz proslog primjera vidjeli smo da nam kotac nije ostao u vrhunskom stanju, ali sad je na redu slijedece sminkanje.
Zaostale necistoce odstranite WD40-om i dobivate visoki sjaj. WD prskajte na krpu pa onda brisite naplatak. U protivnom ce kapljice spreja isprskati disk, a to nikako ne zelite.
Kada ste uredili naplatak, red je da usminkate i gume. Gume tretiramo crnilom za gume da bi dobili visok sjaj i lijep izgled.
OPASNOST: Sprej ne prskajte na gumu, niti ga nanosite na gaznu povrsinu, pogotov kod RR-ova.
Sprej prskajte na malu spuzvicu kojom namazete samo bocne stranice gume.

Sprejeve, WD i crnilo mozete kupiti u gotovo svakom trgovackom centru. Preporucam WD od 400 ml za 29 kn i ArmorAll crnilo cca 40 kn (u slijedecim opisima vidjecete da ArmorAll ima izuzetne proizvode za odrzavanje)
 
Svaki motorist koji se vozi na motoru dodje do problema otklanjanja tih napasnika. One se zaljepe na vizir, skupu koznu jaknu, far, hladnjake. Naravno rijec je o musicama i ostalim nametnicima.
Probao sam masu sprejeva za odstranjivanje musica, a tu cu spomenuti samo tri, dva imam u garazi, a najboljeg sam potrosio i muku mucim da ga kupim.

Posto prilikom pranja motora hocemo oprati sve, prvo sto se radi, a prije uporabe visokotlacnog peraca, se prskaju musice.
Sprejevi otapaju ruzne nakupine kako bi ih lakse ocistili. Prvi sprej je RenCo koji je namjenjen odstranjivaju musica sa stakla. Posto na spreju ne pise da se smiju prskti plastike to izbjegavam. Prskam samo hladnjak i masinu.
Nakon prskanja priceka se par minuta i ispere vodom. Zaostale musice sa hladnjaka uklanjam cetkicom za zube.

Misljenje: Sprej naj slabije otapa musice, jednostavno ostaju nakupine, dosta je skup  :misli:

Ocjena:  :palacdolje:

Sprej mozete kupiti u Pevecu kosta oko cca 28 kn

Najava savjeta za sutra: Sprejevi za otklanjanje musica + Demza-poliranje inox-a