sushi said:
pozdrav,
ima nekoliko stvari koje me generalno zanimaju o samoj voznji motora pa ukratko...
dakle, negdje od svoje 10.god. poceo sam se vozikati po kvartu sa susjedovim apn-ovima i automaticima da bih sa 12.god dobio prvi scooter (50ccm runner, tada je velikim slovima pisalo DDS i liquid cooled na prednjoj plastici kao oznaka za ondasnju revoluciju u tehnologiji
. Vec negdje sa 15 god. je pocelo zicanje staraca ''za nesto jace'' tako da sam negdje sa 16 god. vozio runner200vxr i polozio A kategoriju. U proteklih 13 god. koliko sam na cesti vjerujem da sam odradio dobrih 80/90k km na cesti. Nedavno sam uzeo svoj prvi ''pravi'' motor no godine jahanja po skuterima i slicnim pi*darijama ostavilo je neke navike u voznji pa me zanimaju sljedece stvari:
1)Voznja po kisi -> razgovarao sam sa dosta ljudi koji su vozili i radili po drugim hrv. gradovima i zakljucak je uglavnom isti : ceste u puli/istri su najgore ceste na svijetu! asfalt je toliko jadan i sklizak da se vremenom covijek ''ukoci'' nakon par neugodnih situacija i tu prestaje zabava na cesti. Ljeti kada sunce opici jasno mozes vidjeti koliko je svaki zavoj istrosen, a zimi kada je kisa- voznja sa motorom je ravna samoubojstvu. Nedavno sam prilikom laganog dotaka straznje kocnice (na runneru200) sa negdje 60kmh pri kocenju prije raskrsca cak 2x. spasavao zadnji kraj koji me poceo prestizati i uspio se divnim cudom zaustaviti gotovo u samom raskrscu jer tu asfalt ipak ima osjetniju hrapavost. Prolasci preko zebri kisnim danima cak i kada vozis bez ikakvog nagiba, na sasvim ravnim dijelovima, znaju izazvati proklizavanje straznjeg kotaca. Nekoliko sam se puta pokusao mrvicu jace nagnuti jer sam samome sebi vec jadan sa svojim strahovima u mokrim uvijetima ali na zebri mi je prednji kotac proklizio pa sam se nogom morao spasavati. Kisa mi dok sam bio klinac nikada nije smetala, vozio sam se bez ikakvog beda ali nakon nekoliko situacija gdje covijek dobije onaj mini-srcani udar (kada ti srce stane na sekundu i osjetis onu hladnocu kako prolazi tijelom
jednostavno sam izgubio zelju da izvadim motor iz garaze kad god je cesta vlazna ili mokra. Kako se vi snalazite po kisi? Koliko se zapravo mozes nagnuti na mokroj cesti? Mene oduvijek prao strah od gubitka gripa na prednjem kotacu na mokroj cesti. Da li se kod naginjanja u mokrim uvjetima prvo gubi grip na prednjem ili zadnjem kotacu? Kakva su vam iskustva opcenito sa voznjom po mokrome? ja se uglavnom ne odvajam od 80kmh po ravnom a u zavojima se gotovo pa i ne naginjem (govorim na skuteru). Koliko je motor opcenito stabilniji od skutera u mokrim uvjetima? (gume recimo da nisu posebno istrosene).
2. Kod naginjanja sa motorom u zavojima, koji su prvi znakovi da ne bi trebalo ici ''dalje'' sa limitom? I ponovno se vracam svojem strahu jos od skutera, kod naginjanja, jel veca mogucnost proklizavanja prednjega ili zadnjega kotaca?
3.kod kocenja u kisnim uvjetima, jel kocite manje sa prednjom kocnicom a vise sa straznjom naspram suhih uvjeta?
4.(ono sto mi je bed pitati frendove jer cu ispati telac) kada sa motorom trebate stati recimo na semaforu, jel uvijek prebacujete u ler ili drzite kvacilo? Stari mi je uvijek govorio (auto je u pitanju) da se kod duzih stajanja uvijek prebacuje u ler jer xyx(nemogu se sjetiti ali dao je neki polulogican razlog). ali recimo prilazim semaforu u drugoj brzini, auto ispred mene ranije koci i ja stajem iza auta u drugoj brzini pod kvacilom. naravno, spustam lijevu nogu dolje. da bih sada prebacio u ler/prvu brzinu moram spustiti desnu nogu dolje, lijevu podici, promijeniti brzinu ... ili jednostavno uvijek prebacite u ler prije dolaska na stop i prije kretanja prebacite u prvu?
Znam da su pitanja low ali ovo me trenutacno muci u voznji (ipak sam sa motorom napravio svega 400tinjak km-a od kupovine).
Thx
Ako si do sada napravio 80-90 k km sa skuterima, pretpostavljam po Puli i okolici, onda su ti neke stvari ipak djelomično jasne. U Istri je, pogotovo unutar gradova (svih), pretežno loš asfalt, tj. jako klizav. Ipak ima cesta koje su hrapave, zavojite i odlične za motoriste, pa biš ih ponekad možda i mogao posjetiti, kako biš malo usavršio tehniku vožnje i "opustio" se po zavojima (normalno, unutar granica trenutnih mogućnosti, svojih, te guma i motora). Jedna od takvih cesta je i omiljena
Plominka.
Ja sam isto iz Pule, svoje prve km sam napravio također po Puli, i nakon kojih 100 k km na motorima od 600 i više ccm, gdje sam obišao dobar dio Hrvatske, di sam gotovo svaki vikend na Plominki, di sam u 7-8 navrata vozio i po Grobniku, ti mogu reći jednostavno nema neke formule što se gradske vožnje po Puli tiče, osim biti oprezan. Kako vrijeme prolazi i budeš imao sve više iskustva, biti će ti sve lakše. Vozi (sada ali i uvijek) onoliko koliko se osječaš siguran. Asfalt je kriminalan, boja kojom farbaju oznake još gora, kada na to dodaš kišu, ili kondenzat iz klime automobila i malo masnoće koje uvijek ima na casti, pogotovo u gradu, rezultat je pravi cestovni "jackpot". :?
Generalno, vožnja po mokrome je jako individualna stvar. Naravno da je svatko oprezniji u tim uvijetima. Kada je gradska vožnja u pitanju, mislim da se tu nema više šta reći. U Puli ce ti bilo koji kotač (i prednji i zadnji) jako lako proklizati, ako malo jače (ili panično) stišneš polugu kočnice. Što se vangradske vožnje tiče, puno tu faktora utječe. Uz naravno uvijek prisutan faktor tipa i modela guma, ima tu još x faktora, poput kvalitete asfalta, konfiguracije ceste, itd. Teško je nekome savjetovati kako da vozi po kiši. Meni osobno vožnja po kiši nije neki problem, jedino mi je tlaka čistiti motor nakon toga. Evo, ove godine u svibnju sam imao priliku napraviti par krugova po Grobniku po opakoj kiši, i držao sam tempo skoro kao po suhom (uvijetno rečeno).
Evo slika zadnje gume nakon 5-6 krugova vožnje po zaista jakoj kiši:
http://i.imgur.com/ZUUMVkQ.jpg
Poanta priče je da kada je asfalt dobar i porozan (da voda odlazi sa njega), sve je moguće, ali po "normalnim" prometnicama, ipak treba voziti opreznije. Po kiši je svakom od nas ta granica još individualnija.
Ono što bih ti ja preporučio je da probaš skupiti nešto iskustva po cestama sa dobrim asfaltom, van grada. Nemoj nikada voziti preko svojih mogućnosti, ili "povuči" se za nekim (frendom, ili nekim xy tko te prođe na cesti). Sa kilometrima ce doci i iskustvo, sa iskustvom ce doci sigurnost. Ako imaš nekog iskusnijeg da ponekad napravi đir s tobom, tim bolje.
Odgovore na ova pitanja dali ce prije pustiti prednji ili zadnji kotac je teško, ako ne i nemoguće dati, jer to ovisi o x faktora. Sam asfalt, njegova kvaliteta, putanja motora, položaj tijela, nagib motora, otvorenost gasa ili kočenje nekom od kočnica, gume, tlak u istima, itd., itd., faktora je jos brdo. Najbolji odgovor je da biš trebao prestati forsirati sa nagibom onda kada se više ne osječaš sigurnim u sebe (ili motor/gume).
U kišnim uvijetima u načelu kočim slično kao i po suhom, iako u odnosu na suho, ponekada, zavisno od situacije, više koristim zadnju kočnicu za prebacivanje mase motocikla (iz x razloga, ako procijenim da je to potrebno).
Ovo pitanje vezano uz ler - vidim da su posljedice autoškole u điRRu, obzirom na cijelu nauku oko toga kada koja noga ide dole.
Da ti jednom rečenicom odgovorim na sva tvoja pitanja - vozi, skupljaj iskustvo, nemoj se dati isprovocirati i nemoj prelaziti svoje limite, kako prolaze km doci ce i iskustvo, te ce se odgovori na sva napisana pitanja sami nametnuti.