Problem lufta u dosjedu ležajeva Tomos E90 CTX , iskustva s loctite , može li netko piksirati ili strojno obraditi?

golum

Member
Dakle, radi se o Tomos e 90 mašini i CTX blokovima (isti su za obje mašine) . Problem je da su dali svoje kroz godine. Problem nastaje jer je tvornica napravilila 90 ccm i kasnije 80 ccm mašine na blokovima za 49 ccm slabašni moped. Sve je potpuno isto, samo su povećali prostor za radilicu i širinu blokova naprijed za nasaditi veliki cilindar. Bez obzira na protek godina, čak što više, radi proteka godina 80 i 90 ccm agregati su sve popularniji među mladima i starima, a sve rijeđi dijelovi.
Stradaju preslabašni dosjedi ležajeva radilice , provrte ležajevi na radilici i u bloku pa žiroskopske sile razbijaju dalje blok i uništavaju osovinu radilice. Dalje, stradava vrlo slabašan i tvorničkom greškom još više oslabljen dosjed u odnosu na 49 ccm agregat , dosjed malog ležaja tkzv piramide. Piramida je osovina primarnog prijenosa sa zupčanicima. Tu piramidu baca uključivanje brzine, najjača sila je u prvoj pa onda opada postepeno do pete. Posebno su kritične jače uzbrdice a najgori su pokušaji dizanja na zadnji ili paljenja gume.
Također stradava dosjed ležaja tkzv automata iliti osovine sekundarnog prijenosa na kome su zupčanici i u koji je uglavljen mehanizam mjenjača. Dosjed ležaja na izlazu iz bloka te osovine na koju je spregnut prednji lančanik.
Te probleme improvizacijama rješavaju kirnanjem dosjeda, umetanjem limića od limenki okolo ležajeva i slično. Rijetko tko to napravi kako treba- piksiranjem dosjeda a nisam nikada čuo da bi netko navario materijala i onda strojno obradio dosjed na prvobitnu mjeru.
Kod mene jedan ležaj radilice labavo ide unutra na dvojim blokovima. Na jednima dosjed malog ležaja piramide je ovalan i na najširem dijelu je u plusu 2,2 desete. Na drugima je ovalan, razbucan u svim smjerovima , otkinuo se komadić aluminija na vrhu i u plusu je više od dvije i pol desete.
Nekoć mi je tokar piksirao dosjed ležaja radilice mesingom i nakon nekog vremena luft je nastao na spoju čahure s aluminijem i ležaj je skupa s čahurom kod rasklapanja mašine ispao van. Dobar posao je napravio majstor Andro Kovačić koji je nekad negdje na početku Maksimirske imao radionu (slao sam mu poštom i zaboravio sam adresu). On je aluminijske pikse za radilicu i za piramidu ubacio. No dosta godina nisam čuo za njega.
Piksiranje za radilicu nije tako težak zahvat jer se za glodanje centrira na dosjedu semeringa. Teži zahvat je centrirati za mali ležaj piramide. Jedna os se lako odmjeri- razmak centra radilice (kvačila koje je na radilici ) i centra piramide na drugoj strani osovine. To se odmjeri na desnom deklu, poklopcu kvačila.
Pada mi na pamet da se druga os nađe tako da se jedni 49 ccm blokovi žrtvuju, odrežu sa njih komadi van tako da se unutra može mjeriti i onda prenijeti na ciljani blok.
Bio sam kod tokara u Koprivnici koji ima samo analogne stare strojeve i rekao mi je da on to ne može napraviti.
Ima li strojeva novijih generacija koji čitaju koordinate i onda ih prenose na ciljane komade za obradu?
Može li netko od vas to napraviti?
Kakva su iskustva sa lijepilima za ležajeve , konkretno 638 i 648 ? 638 pokriva od 0,25 mm u promjeru zraćnost, 648 do 0,15. Nisam nikada lijepio ležajeve time ali sam lijepio vijke u provrćeni navoj i piksu s navojom na glavi. Piksa se odvrtala skupa sa svijećicom iz glave, nako stavljanja loctite 638, držalo je kao zavareno. Ovako izgledaju tomos blokovi 49 i 80/90 ccm i tu su slike što sam isprobavao nešto
 

Attachments

  • 109703127_333043541051262_5114517154237153538_n.jpg
    109703127_333043541051262_5114517154237153538_n.jpg
    196.8 KB · Views: 89
  • 109800979_986601321781043_4266080118950763059_n.jpg
    109800979_986601321781043_4266080118950763059_n.jpg
    134.8 KB · Views: 91
  • 109979124_323628418812898_6886612645270750057_n.jpg
    109979124_323628418812898_6886612645270750057_n.jpg
    175.5 KB · Views: 97
  • 110981125_231283127859413_3870154477060185097_n.jpg
    110981125_231283127859413_3870154477060185097_n.jpg
    145.9 KB · Views: 99
  • 15122012356.jpg
    15122012356.jpg
    182.2 KB · Views: 102
  • 21072013702.jpg
    21072013702.jpg
    190.8 KB · Views: 96
  • 21072013707.jpg
    21072013707.jpg
    122.8 KB · Views: 100
Ja sam "problem" rjesija sa Loctite 603
 
Branko, gdje si lijepio, koje ležajeve i kako si utvrdio da nije pustilo? Koliko dugo je držalo? 603 je do jedne desete zračnosti.
 
Lezajeve radilice dosjed u bloku. Motor jos dan danas vozi. Koristim ga u poslu cesto, jedino kod rastavljanja triba ga zagrijat za rastavit
 
Znači, drži to dobro. Onda ti nisu jako proluftali ako je dovoljan ovaj do desete zračnosti. Što na poslu lijepiš?
 
Znači, drži to dobro. Onda ti nisu jako proluftali ako je dovoljan ovaj do desete zračnosti. Što na poslu lijepiš?

Na svakom ti pisu tolerance primiris pa koristis.
Ako je malo vise zracnosti na dosjedu stavis loctite i po starinski bulinas uz rub da zahvati lezaj . 🤣
Zajebajem se za ovo sa bulinavanjem mada se tako prije radilo kad nije bilo danasnjih mogucnosti.
 
Loctite 648 sluzi za lijepljenje lagera u dosjed. E sad, koliko je to trajno rjesenje - pojma nemam.
 
Loctite 648 sluzi za lijepljenje lagera u dosjed. E sad, koliko je to trajno rjesenje - pojma nemam.

Nemas straha, drzi ka blesavo tako rec nerastavljivo dok ga ne zagrijes.
 
gledao sam taj loctite program https://www.henkel-adhesives.com/hr/hr/proizvod/retaining-compounds/loctite_603.html 603 , 620 , 638 i 648 , oni su za lijepljenje cilindričnih dijelova svi, 603 do .10 zračnosti, 648 do .15, 620 do .20 , 638 do .25 . Ako je vjerovati proizvođaču, to bi trebalo podnositi opterećenje. No , zanimaju me iskustva u praksi. Branko kaže da drži odlično na radilici. Našao sam doma bakarnu traku za upotrebu u elektronici i nju sam mislio staviti da smanjim zraćnost na najširem dijelu razlokanog dosjeda, 8 stota je debela, mali komadić ubaciti u zračnost, a sa svih strana loctite staviti. Jednom sam starom susjedu riješio dosjed ležaja na prvom kotaču tomosa u vinogradu i godinama je držalo a svaki dan se vozio u vinograd do pčela po klanjcu punom udarnih rupa. Imao je senfa koji sam rekao neka donese, senf smo potrošili i od tube sam odrezao traku, obložio ležaj i nabio u dosjed.
 
Last edited:
Došao doma s mora pa ćemo dalje; očekivao sam da ima netko tu na forumu tko radi strojnu obradu pa da mi to piksira. Ili ako netko zna nekog tko može tako nešto napraviti. Koordinate se mogu skinuti u dlaku s 49 ccm tomos bloka. kakav stroj može koordinate skinuti i prenijeti na drugi komad?
 
Došao doma s mora pa ćemo dalje; očekivao sam da ima netko tu na forumu tko radi strojnu obradu pa da mi to piksira. Ili ako netko zna nekog tko može tako nešto napraviti. Koordinate se mogu skinuti u dlaku s 49 ccm tomos bloka. kakav stroj može koordinate skinuti i prenijeti na drugi komad?
Gotovo svaka novija CNC glodalica.
 
Pretpostavljao sam, sad treba naći nekoga tko će to napraviti. Ako stroj jednostavno učita koordinate laserom ili nečime drugim i na komad prenese, onda mi je bolje zalijati dosjed aluminijem i samo izglodati provrt.