Scooter tuning

Status
Not open for further replies.

malaguti

Guest
Tunning 4t,piaggio leader

cilindar i klip original od vxr-a 1300kn idealno za pretvorbu vx u vxr,glava ide od vx...

kit malossi ili polini 209 bio je oko 2300kn....

bregasta malossi 1400kn

ventili 800kn i opruge ventila 200kn

karb. malossi 34 cca 2300kn :?

polini speed control variomat cca 1000kn

polini kvacilo obicno sa 3 sustice 570kn,polini 2g kvacilo sa dvije sustice na stelanje 995kn

sekundar malossi cca 450kn

kubler kit 300,sa radilicom,klipom,cilindrom,vodilicama,faznim lancem 620e

auspuh leo4road,sbk,scorpion cca 2400kn,nas proizvod deak sa granom 1700kn...

kad vx pretvara u vxr...stavlja se klip i cilindar 200ccm koji kosta 1300kn glava ide od vx-a i sekundar od vxr-a koji se kupi polovni i udri po gasu...poslje ako se zeli moze se stavit variomat,bregasta,karb....

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Moj setup na gileri runner vx125

malossi kit 209
malossi bregasta
malossi opruge ventila
glava vxr
nove gumice ventila
poliran usis
polini variomat
polini 2G kvacilo
primar 15/46
sekundar malossi 16/42
karburator malossi 34
vxr remen
serdarevic 3oval auspuh
DNA gljiva







 
Tunning 50ccm 2T djelimo u tri klase: base,midrace i race...pa krenimo...

1. BASE- najlaslabiji i najtrajniji korak,moze trajati stvarno puno a performanse su dosta dobre...snaga takvog kita je 8-9hp...cijena takvog kita je od 900 do 1200kn,ovisno dal se radi o piaggio masini ili manarelli i ovisno o samom proizvodacu...kod nas je najpoznatiji top performance TROPHY ,malossi i poloni SPORT...svi su iste snage....

base kit trophy ili sport(cilindar,klip,glava i karike) piaggio masine imaju karb 17.5 koji je sasvim dovoljan za ovaj   kit,a minarelli ima krb 12 pa je preporucljivo staviti bar 17.5 ali i nemora se...

radilica se nemora mjenjat tj moze ostat serijska ako masina nema preko cca 10 000km,ali radi sigurnosti mjenja se i radilica i lezajevi,radilica od top performansa kosta oko 800kn i lezajevi 200-250...

poslje za jos poboljsanje performansi ide i variomat top performanse,polini ili malossi cca 500kn...

auspuh ginnelli reverse,leo vince zx ili rr......ja imam oba i prezadovoljan sam...




2.MIDRACE-e to vec dolazimo do ozbiljnijeg tunninga...cilindri imaju i giza i alu pa birajte...

kit-top performanse due+( giza) polini corsa(giza) malossi mhr replica(alu) snaga 12-14hp i cijena cca 200e...

sportska radilica obavezna,recimo malossi 150-200e....

variomat,kvacilo ovisno o proizvodacu...

auspuh,-top performanse nardo replica,polini cca 200e...

karb. je dovoljan delorto 19 oko 500kn



RACE-ali to nema smisla slagati osim za utrke,jer tko se odluci za to mora biti spreman za opaku cifru....

termo grupa - 2490 kn
auspuh - 2700 kn
radilica - 2490 kn
ležaji radilice - 360 kn
struja komplet racing - 2450 kn
prirubnica - 490 kn
karburator - 840 kn
usis - 460 kn
filter zraka - 270 kn
variomat - 1200 kn
pogonski remen - 340 kn
speed drive - 2200 kn
opruga variomata - 135 kn
kvacilo 2G - 740 kn
zvono - 599 kn
prijenos primarni - 685 kn
prijenos sekundarni - 630 kn

=preko 19000kn




 
Tunning 2t,piaggio big bore

auspuh malossi 390e,jolly moto 320e...

radilica malossi mhr 320e

polini kit 175ccm 310e

malossi kit 172ccm 270e

karburator malossi 25 150e

karburator mikuni 32 160e

malossi variomat 120e
 
Auspusi za 4t




leovince 4road i sbk


polini evolution i malossi wild lion

----------------------------------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------------------------------
VIDEO:

scorpion http://www.youtube.com/watch?v=nOBSOzIxfAc

scorpion http://www.youtube.com/watch?v=cWo0Kba804Y

leovince 4road http://www.youtube.com/watch?v=M2gZ_iqgD2A

leovince 4road http://www.youtube.com/watch?v=-rMzu-ZFgGc
leovince sbk http://www.youtube.com/watch?v=WhuziXYaVLo

giannelli iperscooter http://www.youtube.com/watch?v=71Ip1MP3gio

polini http://www.youtube.com/watch?v=aP0JY_LA9RU

akrapovic http://www.youtube.com/watch?v=yVGa86qudOg&feature=related
             http://www.youtube.com/watch?v=rJhGIFezTKc&feature=related


:hello:
 
I ono najvaznije http://www.motori.hr/forum/index.php/board,64.0.html

sva pitanja u temu teh. pitanja...


:hello:
 
evo jedna slikica od mrcine,usporedba tvrdoce polini sustica,ako netko ima tako neke slike,javite pa cemo stavit,mozda nekom zatreba :wink:
 
Dimenzije i tezine rolica: za serijske skutere sa serijskim variomatom...

APRILIA
AMICO 50cc 15x12 6.5
AMICO SPORT LX 50cc 15x12 6.5
AMICO GL 50cc 15x12 7.0
AREA 51 50cc + LC 15x12 6.5
GULLIVER 50cc 15x12 6.5
GULLIVER LIQUID COOLED (LC) 50cc 15x12 6.5
HABANA 50cc 17x12 6.9
HABANA 125cc 19x13.7 12.0
LEONARDO 125cc(prvi modeli) 20x17 8.5
LEONARDO 125cc 1998> 18x12 8.8
LEONARDO 150cc 20x17 9.5
LEONARDO 250cc 20x17 14.0
RALLY 50cc 15x12 6.5
RALLY LC 50cc 15x12 6.5
SONIC 50cc 15x12 6.2
SONIC 50 GP 15x12 6.2
SONIC LC 50cc 15x12 6.2
SCARABEO 50cc 15x12 7.0
SCARABEO 100cc 15x12 8.3
SCARABEO 125cc 20x17 8.5
SCARABEO 150cc 20x17 9.5
SR 50cc + mod 94-95-96-97 15x12 5.2
SR H2O 50cc + WWW 50cc 15x12 6.5
SR 50 STEALTH 50cc+Vertical 15x12 5.5
SR 125cc 19x17 12.0
SR 150cc 19x17 12.0

ATALA
HACKER 50cc 17x12 5.5
HACKER AT12 RACING + LC 50cc 17x12 5.5
BYTE AT10 17x12 6.9
CAROSELLO 50cc 15x12 7.0

BENELLI

491 LIQUID COOLED 50cc 15x12 6.6
491 50cc 15x12 6.2
491 RACING 50cc 15x12 6.2
K2 50cc 15x12 6.7
K2 LIQUID 50cc 15x12 6.7
K2 100cc 15x12 8.3
PEPE 50cc 15x12 6.7
VELVET 125cc 20x12 9.0
VELVET 150cc 20x12 10.0
VELVET 250cc 20x12 14.0

BETA
ARK 50cc 15x12 5.5
ARK LC 50cc 15x12 5.5
CHRONO 50cc 15x12 6.2
CHRONO 502 50cc 15x12 6.2
ELKON LC 50cc 15x12 6.8
QUADRA 50cc 15x12 5.5
TEMPO 50cc 15x12 7.0

BSV
AX 50cc 15x12 6.5
DIO GP 50cc 16x13 8.5
DIO SP 50cc 16x13 8.5
DIO SR 50cc 16x13 8.5
DIO ZX 50cc 16x13 8.5
DIO ZX > 94 50cc 16x13 8.5
G5 90cc 16x13 10.0
GZ 50cc 15x12 6.8
Z5 90cc 16x13 10.

CAGIVA
CITY 50cc 15x12 7.5
PASSING 50cc 15x12 11.5
PROGRESS 50cc 17x12 6.2
PROGRESS LC 50cc 17x12 6.2

DERBI
ATLANTIS 50cc + LC 17x12 7.0
HUNTER 50cc 17x12 6.5
PADDOCK ST 50cc + LC 17x12 6.2
PREDATOR 50cc 17x12 7.0
PREDATOR LC 50cc 17x12 7.0
VAMOS 50cc 17x12 7.4

FANTIC BIG WHEEL 50cc 15x12 6.5

GARELLI PONY 50cc 15x12 6.2
PONY RACING 50cc 15x12 6.2
SR 50cc 15x12 6.2

GILERA
EASY MOVING 50cc 16x13 8.5
RUNNER 50cc 19x15.5 5.3
RUNNER LC 50cc 19x15.5 5.3
RUNNER LC 70cc 19x15.5 5.3
RUNNER 125cc + FX 19x17 15.5
RUNNER 180cc + FXR 20x17 15.5
STALKER 50cc 19x15.5 6.5
STORM 50cc 16x13 8.5

HONDA
VISION 50cc 16x13 7.5
VISION -MET IN 50cc 16x13 8.5
DIO 50cc svi modeli + GP 16x13 8.5
BALI 50cc 16x13 8.5
EZ CUB 90cc 16x13 9.0
LEAD 50cc 16x13 8.5
SHADOW 50cc 16x13 8.5
SKY 50cc 16x13 5.0
FX 50cc 16x13 9.0
SH 50cc + SH50 new 16x13 9.0
SPORT SFX 50cc 16x13 9.0
SRX 50cc 16x13 8.5
X8R 50cc 16x13 8.5
PANTHEON 125cc 23x18 15.0
PANTHEON 150cc 23x18 17.0
FORESIGHT 250cc (9 23x18 27.0
FORESIGHT 250cc (99) 23x18 25.0
CN 250cc 23x18 23.0
REFLEX 250 23X18 21.0
JAZZ 250 23X18 21.0

HSC
SC 01 50cc + LC + SP + SR + ZX 16x13 8.5
CUB 90cc 16x13 10.0
ZZ SEPIA 50CC 17X12 6.2

ITALJET
CRUISE 50cc 17x12 6.2
DRAGSTER 50cc 15x12 6.2
DRAGSTER 125cc 19x17 12.0
DRAGSTER 180cc 20x17 15.5
FORMULAR 50cc 17x12 5.5
FORMULAR 50cc LC 17x12 5.5
BAZOOKA 50cc 15x12 6.5
PISTA 50cc svi modeli 15x12 6.5
SCOOP 50cc 15x12 6.5
FORMULAR 50cc 17x12 5.5
FORMULAR 50cc LC 17x12 5.5
REPORTER 50cc 15x12 6.5
TORPEDO 50cc spagna 15x12 6.2
TORPEDO 125cc 19x13.7 12.0
VELOCIFERO 50cc 17x12 6.2
YANKEE 50cc 15x12 6.2
MILLENNIUM 125cc 20x12 9.1
MILLENNIUM 150cc 20x12 10.0

KYMCO
SNIPER 16X13 7.5
DJY 16x13 8.5
DJX 50cc 16x13 8.5
CX 50 SUPER 16x13 8.5
DY WORLD 50cc 16x13 8.5
HEROISM 50cc 16x13 8.5
HEROISM 125cc 95/97 18x14 12.8
HEROISM 150cc 95/97 18x14 15.0
KB 50cc + K12 50cc 16x13 8.5
DINK 50cc 16x13 8.5
DINK 125cc 20x15 12.2
DINK 150cc 20x15 15.2
TOP BOX 50cc 16x13 8.5
MOVIE 125cc - 1999 18x14 12.8
PEOPLE 50cc 16x13 8.5
LEM FLASH 50cc 15x12 6.5
GHIBLI 50cc 15x12 6.5
TORNADO 50cc 15x12 6.5

MALAGUTI
F10 50cc 15x12 6.5
F12 PHANTOM 50cc 15x12 6.5
F12 PHANTOM-LC 50cc 15x12 6.5
PHANTOM 100cc 17x12 6.5
F-15 FIREFOX 50cc 15x12 6.5
YESTERDAY 50cc 15x12 6.2
CENTRO 50cc 15x12 7.0
CIAK 50cc 15x12 6.2
CIAK 100cc 17x12.3 6.5
CROSSER 50cc +CR1+CL 17x12 5.5
MADISON 125cc 20x12 9.0
MADISON 150cc 20x12 9.0
MADISON 250cc 20x12 14.0

MBK
ACTIVE 50cc 15x12 6.2
BOOSTER 50cc 15x12 6.5
BOOSTER SPIRIT 50cc 15x12 7.0
BOOSTER-N.G 50cc 15x12 7.0
BOOSTER-ROCKET 50cc 15x12 7.0
BOOSTER TRACK 50cc 15x12 7.0
BOOSTER 100cc 15x12 8.3
EQUALIS 50cc 15x12 7.5
EVOLIS 50cc 15x12 7.5
FIZZ 50cc 15x12 7.0
FIZZ-BREEZE 50cc 15x12 7.0
FLAME R 125cc 20x12 11.8
FLIPPER 50cc 15x12 7.0
FORTE 50cc 15x12 7.5
HOT CHAMP 50cc 15x12 7.0
NITRO 50cc 15x12 5.5
NITRO LC 50cc 15x12 5.5
NITRO 50cc 15x12 5.5
OVETTO 50cc 15x12 6.5
OVETTO 100cc 15x12 8.3
ROCKET 50cc 15x12 7.0
SKYLINER 125cc 20x12 11.8
SKYLINER 150cc 20x12 10.0
SKYLINER 250cc 20x12 14.0
SORRISO 50cc 15x12 6.5
STUNT 50cc 15x12 6.5
TARGET 50cc 15x12 6.5
VERTEX 150cc 20x17 14.0

MOTRON
STING 50cc 15x12 6.2
SYNCRO 50cc 15x12 6.2
THUNDER 50cc 15x12 6.2

PEUGEOT
BUXY 50cc + RS BUXY 16x13 8.5
ELYSEO 50cc 16x13 8.5
RAPIDO 50cc 16x13 8.5
ZENITH 50cc 16x13 8.5
SQUAB 50cc 16x13 9.0
TREKKER 50cc 16x13 8.5
SPEEDFIGHT 50cc 16x13 9.0
SPEEDFIGHT LC 50cc 16x13 9.0
SPEEDAKE 50cc 16x13 8.5
SPEEDFIGHT 100cc 19x13.5 8.8
SV GEO 50cc 16x13 11.0
SV GEO 50cc 1994> 16x13 8.5
ST 50cc 16x13 7.5
METROPOLIS 50cc 16X13 8.5

PGO
BIG MAX 50cc 16x13 8.5
COMET 50cc 16x13 8.5
STAR 50cc + STAR 11 50cc 16x13 8.5
T Rex 125cc 18x14 13.0
PMX 50cc (2000) 16x13 8.5

PIAGGIO
EXTREM 19x15.5 6.6
EXTREM LC 19x15.5 6.6
FREE 50cc 16x13 8.5
ZIP 17x13.5 5.2
ZIP FAST RIDER 16x13 8.5
ZIP SP LC 50cc 16x13 7.0
ZIP + LC CATALYST 2000 19x15.5 5.4
NRG LC 50cc 16x13 8.5
NRG LC mc2 50cc 16x13 7.0
NTT LC 50cc 16x13 8.5
MC2 50cc 19x15.5 6.6
QUARTZ 50cc 16x13 8.5
QUARTZ LC 50cc 16x13 8.5
SFERA 50cc <94 17x13.5 5.2
SFERA 50cc 95> 16x13 8.5
SFERA 80cc 16x13 8.5
SFERA RST 125cc 19x13.5 11.8
TYPHOON 50cc 16x13 8.5
TYPHOON 80cc . .
TYPHOON 125cc 19x17 12.0
ET2 50cc pre98 16x13 8.5
ET2 50cc 19x15.5 6.6
ET4 125cc 19x13.5 11.8
ET4 125/150 4T (Leader Engine) 19x17 10.0
VESPA ET2 125cc 16x13 8.5
HEXAGON 125cc-150cc + LX 19x17 15.5
HEXAGON 180cc 20x17 15.5
HEXAGON 250cc 24x18 22.6
LIBERTY 50cc 19x15.5 6.5
LIBERTY 125cc 19x13.5 11.8
LIBERTY 125cc+150cc 4T(Leader Engine) 19x17 10.0
SKIPPER 125/150 19x17 12.0
SKIPPER 125/150 4T (Leader Engine) 19x17 10.0
SKIPPER 125 LX 19x17 12.0
SKIPPER 150 LTX 19x17 12.0

RIZZATO
VAMOS 50 17x12 6.5

SUZUKI
ADDRESS 50cc 17x12 6.6
AP 50cc 17x12 6.6
AJ-ZZ SEPIA 50cc 17x12 6.6
BURGMAN 250cc 24x18 23.0
BURGMAN 400cc 26x12.8 21.0
EPICURO 150cc 20x15 14.5
KATANA 50cc 17x12 6.6
KATANA LC 50cc 17x12 6.6
MAGIC 50cc 17x12 6.6
SEPIA 50cc + ZZ 17x12 6.6
ZILION 50cc 17x12 6.6

YAMAHA
AXIS 50cc 15x12 6.5
AEROX 50cc +LC 15x12 5.5
AEROX 50cc LC 2001 16x13 -
AEROX 100cc 15x12 8.3
BELLUGA 50cc 15x12 7.0
BELLUGA 125cc 90/95 18x12 9.5
BREEZE 50cc 15x12 7.0
BWS 50cc + ZUMA 15x12 6.5
BWS 50cc Next Gen 15x12 7.0
BWS 100cc 15x12 8.3
CRZ 50cc 15x12 6.5
CT 50cc 15x12 6.5
CYGNUS 125cc + R 20x12 11.8
FLY ONE 150cc 90/95 20x12
FLY ONE R 150cc 97/98 20x17 14.0
JOG 50cc all models 15x12 6.5
MAJESTY 125cc 20x12 11.8
MAJESTY 150cc 20x12 10.0
MAJESTY 250cc 20x12 14.0
NEO'S 50cc 15x12 6.5
NEO'S 100cc 15x12 8.3
SPY 15x12 7.0
SLIDER 50cc 15x12 6.5
WHY 50cc 15x12 6.5
ZEST 50cc 15x12 7.5
ZUMA 50cc (BWS) 15x12 6.5
 
Provjeravanje smjese po boji svjecice

06b0f9c3.jpg


Lean-siromasna smjesa

Perfect-to je to :mrgreen:

Rich-bogata smjesa
 
Teorija rasplinjača link za portala motori.hr http://www.motori.hr/Teorija_rasplinja_a_135.html

a ja cu napravit ovdje copy/paste teksta i slika,tako da bude na ovdje u slucaju brisanja linka,jer ipak je to staro 8 godina( Objavljeno u subotu, 16. veljače, 2002. ) :wink:

Rasplinjaci koristeni na motociklima izgledaju komplicirano, no s malo poznavanja teorije rada, rasplinjaci se mogu podesiti tako da vasem motoru daju maksimalnu snagu. Svi rasplinjaci rade na temeljnom principu atmosferskog tlaka. Atmosferski tlak pritisce sva tijela na Zemlji sa jednakom silom. Atmosferski tlak podlozan je promjenama, ovisno o metereoloskim uvjetima, no uzima se da je normalna vrijednost tlaka 1 atmosfera, ili 1013 hP (hekto pascala). Promjenom atmosferskog tlaka unutar motora i rasplinjaca, postize se strujanje i zraka i goriva.

Svaki plinoviti medij krece se iz podrucja viseg tlaka prema podrucju nizeg tlaka. Tijekom podizanja klipa (prema GMT-gornjoj mrtvoj tocki) u 2T (dvotaktnom) motoru, odnosno spustanja klipa (prema DMT-donjoj mrtvoj tocki) u 4T (cetverotaktnom) motoru stvara se podtlak zbog povecanja volumena u karteru dvotaktnog, odnosno kompresijskom prostoru 4T motora. Buduci je u tom trenutku atmosferski tlak koji se nalazi izvan motora veci od tlaka unutar motora i rasplinjaca, zrak pocinje strujati kroz rasplinjac prema motoru i na ce putu "pokupiti" gorivo unutar rasplinjaca te zajedno kao goriva smjesa uci u motor. To strujanje traje dok se ne izjednace tlakovi izvan i unutar motora ili dok se mehanicki ne prekine veza s vanjskom okolinom (usisni ventil na 4T, ili sam klip na 2T motoru).

Iz uzduznog presjeka rasplinjaca (slika 1) vidi se da je strujni profil unutrasnjosti rasplinjaca venturijeva cijev. Venturijeva cijev je suzenje poprecnog presjeka na odredjenoj duzini cijevi, sto ima za posljedicu povecanje brzine strujanja medija, a time i smanjenja tlaka unutar cijevi (dobra analogija je povecanje brzine strujanja vode na naglim suzenjima rijeke ili povecanje brzine vjetra unutar tunela ili izmedju zgrada). Sto brze zrak struji kroz rasplinjac, veci se podtlak stvara (ili vise tlak pada) unutar cijevi.
475fafb4.gif
  Slika 1

Vecina rasplinjaca koji se nalaze na motociklima upravlja se pomocu rucice gasa koja je preko sajle spojena sa kliznim cilindrom koji regulira poprecni presjek otvora kroz koji ulazi zrak u rasplinjac. U rasplinjacu se nalazi pet glavnih sustava za napajanje gorivom:

* sustav za prazni hod (idling circuit)
* klizna pregrada/zasun/ventil (slide valve)
* igla gasa i mlaznica (jet needle & needle jet)
* glavna sapnica (main jet)
* cok (choke)

Svaki od ovih sistema zaduzen je da pri odredjenoj poziciji rucice gasa dozira pravilnu kolicinu smjese za optimalni rad motora. Medjutim, svi se ovi sustavii u odredjenom postotku preklapaju, ne postoji stroga granica.

Sustav za prazni hod sastoji se od dva podesiva dijela (slika 2):

* vijak za podesavanje smjese zrak/gorivo (air screw)
* sapnica za prazni hod (pilot jet)

Vijak za smjesu se moze nalaziti ili na straznjoj ili na prednjoj strani rasplinjaca (prednjom smatramo onu prema motoru). Ako se nalazi na straznjoj strani, taj vijak regulira kolicinu zraka koji ulazi u sustav.
Pritezanje tog vijka smanjuje kolicinu zraka i obogacuje smjesu.
Odvijanjem vijka povecava se otvor kroz koji ulazi zrak u sustav i time se smjesa osiromasuje.
Ako se vijak nalazi na prednjoj strani, regulira protok goriva.
Pritezanje tog vijka smanjuje kolicinu goriva i osiromasuje smjesu, a odvijanje obogacuje.
5846c8a3.gif
Slika 2

Rasplinjaci koristeni na motociklima izgledaju komplicirano, no s malo poznavanja teorije rada, rasplinjaci se mogu podesiti tako da vasem motoru daju maksimalnu snagu. Svi rasplinjaci rade na temeljnom principu atmosferskog tlaka. Atmosferski tlak pritisce sva tijela na Zemlji sa jednakom silom. Atmosferski tlak podlozan je promjenama, ovisno o metereoloskim uvjetima, no uzima se da je normalna vrijednost tlaka 1 atmosfera, ili 1013 hP (hekto pascala). Promjenom atmosferskog tlaka unutar motora i rasplinjaca, postize se strujanje i zraka i goriva.

Svaki plinoviti medij krece se iz podrucja viseg tlaka prema podrucju nizeg tlaka. Tijekom podizanja klipa (prema GMT-gornjoj mrtvoj tocki) u 2T (dvotaktnom) motoru, odnosno spustanja klipa (prema DMT-donjoj mrtvoj tocki) u 4T (cetverotaktnom) motoru stvara se podtlak zbog povecanja volumena u karteru dvotaktnog, odnosno kompresijskom prostoru 4T motora. Buduci je u tom trenutku atmosferski tlak koji se nalazi izvan motora veci od tlaka unutar motora i rasplinjaca, zrak pocinje strujati kroz rasplinjac prema motoru i na ce putu "pokupiti" gorivo unutar rasplinjaca te zajedno kao goriva smjesa uci u motor. To strujanje traje dok se ne izjednace tlakovi izvan i unutar motora ili dok se mehanicki ne prekine veza s vanjskom okolinom (usisni ventil na 4T, ili sam klip na 2T motoru).

Iz uzduznog presjeka rasplinjaca (slika 1) vidi se da je strujni profil unutrasnjosti rasplinjaca venturijeva cijev. Venturijeva cijev je suzenje poprecnog presjeka na odredjenoj duzini cijevi, sto ima za posljedicu povecanje brzine strujanja medija, a time i smanjenja tlaka unutar cijevi (dobra analogija je povecanje brzine strujanja vode na naglim suzenjima rijeke ili povecanje brzine vjetra unutar tunela ili izmedju zgrada). Sto brze zrak struji kroz rasplinjac, veci se podtlak stvara (ili vise tlak pada) unutar cijevi.
Slika 1

Vecina rasplinjaca koji se nalaze na motociklima upravlja se pomocu rucice gasa koja je preko sajle spojena sa kliznim cilindrom koji regulira poprecni presjek otvora kroz koji ulazi zrak u rasplinjac. U rasplinjacu se nalazi pet glavnih sustava za napajanje gorivom:

* sustav za prazni hod (idling circuit)
* klizna pregrada/zasun/ventil (slide valve)
* igla gasa i mlaznica (jet needle & needle jet)
* glavna sapnica (main jet)
* cok (choke)

Svaki od ovih sistema zaduzen je da pri odredjenoj poziciji rucice gasa dozira pravilnu kolicinu smjese za optimalni rad motora. Medjutim, svi se ovi sustavii u odredjenom postotku preklapaju, ne postoji stroga granica.

Sustav za prazni hod sastoji se od dva podesiva dijela (slika 2):

* vijak za podesavanje smjese zrak/gorivo (air screw)
* sapnica za prazni hod (pilot jet)

Vijak za smjesu se moze nalaziti ili na straznjoj ili na prednjoj strani rasplinjaca (prednjom smatramo onu prema motoru). Ako se nalazi na straznjoj strani, taj vijak regulira kolicinu zraka koji ulazi u sustav.
Pritezanje tog vijka smanjuje kolicinu zraka i obogacuje smjesu.
Odvijanjem vijka povecava se otvor kroz koji ulazi zrak u sustav i time se smjesa osiromasuje.
Ako se vijak nalazi na prednjoj strani, regulira protok goriva.
Pritezanje tog vijka smanjuje kolicinu goriva i osiromasuje smjesu, a odvijanje obogacuje.
Slika 2

Sapnica za prazni hod (pilot jet) igra glavnu ulogu u snabdijevanju goriva pri malim otvorima gasa. Ima puno manji otvor od glavne mlaznice i zbog toga je protok kroz nju ogranicen na male kolicine goriva.
Vijak za smjesu i sapnica za prazni hod imaju glavnu ulogu u odredjivanju gorive smjese u rasponu od praznog hoda do otprilike 1/4 gasa.

Klizni ventil (slide valve) ima veliki utjecaj na gorivu smjesu u rasponu od 1/8 do 1/2 gasa. Posebice utjece na smjesu izmedju 1/8 i 1/4 i onda mu utjecaj polako otpada do 1/2. Ventili se izradjuju u razlicitim oblicima i velicinama (najcesce su ravni ili cilindricni), a ono sto ih karakterizira je skosenje sa straznje strane (prema ulazu zraka, slika 3). Sto je vece skosenje to ce biti siromasnija smjesa jer omogucava veci protok zraka i obratno, sto je manji, smjesa ce biti bogatija, u slucaju da sve drugo na rasplinjacu ostane nepromijenjeno.
Klizni ventili imaju na sebi utisnute brojeve koji oznacavaju koliko je visoko skosenje. Ako je utisnut broj 3, to znaci da ima skosenje od 3.0 mm.
44770694.gif
Slika 3

Igla i mlaznica uticu na smjesu od 1/4 do 3/4 gasa. Igla je zapravo uski cilindar s urezima koji prelazi u konus pomocu
kojeg se regulira koliko goriva se povlaci podtlakom u venturijevu cijev rasplinjaca. Igla se obicno nalazi unutar kliznog ventila i krece se zajedno s njim. Sto je tanji konus, manje zatvara mlaznicu na koju igla nalijeze, a time i vise goriva ulazi u venturijevu cijev, dakle smjesa je bogatija. Profil konusa je vrlo precizno izradjen i konstruiran tako da daje razlicite smjese pri razlicitim pozicijama gasa. Izrezi na ravnom (cilindricnom) dijelu igle sluze tome da se u njih stavi prsten (capica) koji sprijecava iglu da padne i potpuno zatvori mlaznicu.
Pozicija prstena, tj. u kojem se izrezu nalazi, odredjuje polozaj igle u odnosu na mlaznicu pa se promjenom te pozicije moze regulirati smjesa zrak/gorivo, slika 4. Ako se prsten premjesti na gornji izrez od pocetnog, igla ce stajati nize, otvor ce biti manji pa ce i smjesa biti siromasnija. Vrijedi i obratno, premjestanjem prstena na poziciju nize postizemo bogatiju smjesu.

Mlaznica je zapravo krajnji dio glavne sapnice, tj. otvor u koji ulazi igla. O promjeru tog otvora ovisi i kolicina goriva koje se usisava u venturijevu cijev. Vecina prerada, tj. promjena na rasplinjacu radi se na igli, ne na mlaznici.
4ea0aa52.gif
Slika 4

 
Glavna sapnica (main jet) regulira smjesu od 3/4 do potpuno otvorenog gasa, slika 5. Kada se gas dovoljno otvori, igla se digne dovoljno iznad mlaznice (otvora) tako da promjer glavne sapnice odredjuje kolicinu goriva koja se usisava u venturijevu cijev. Glavne sapnice izradjuju se sa razlicitim promjerima otvora uz isti vanjski promjer. Sto je veci promjer sapnice, veca kolicina goriva moze proci kroz nju i time ce smjesa biti bogatija. Sto je veci broj na glavnoj sapnici, to je veci njezin promjer.
639a19d7.gif
Slika 5

Cok se upotrebljava za hladni start motora. Buduci se hladno gorivo kondenzira na hladnim stijenkama cilindra, a i zbog nize temperature teze isparava, smjesa je presiromasna da bi se upalila. Cok zatvara dotok zraka ili povecava kolicinu goriva u smjesi i na taj nacin kompenzira prije spomenute simptome. Nakon sto je motor zagrijan, vise nema kondenzacije, gorivo lakse isparava pa cok vise nije potreban.

Idealni odnos zrak/gorivo je 14.7:1, tj. 14.7g zraka na 1g goriva. Tada je osigurano potpuno sagorijevanje, maksimalno oslobadjanje toplinske energije bez ostataka izgaranja (cadje). Presiromasna smjesa se teze pali, prebogata smjesa nepotrebno rasipa gorivo i stvara cadju. Medjutim, teoretski idealni odnos smjese postize se vrlo rijetko, buduci sama konstrukcija motora zahtijeva promjene u tom omjeru. Zbog nepotpunog/nehomogenog isparavanja goriva pri malim brzinama motora (niskom broju okretaja) ili zbog potrebe za dodatnim gorivom pri visim brzinama, rasplinjac mora mijenjati taj omjer (najcesce davati bogatiju smjesu od idealne) kako bi zadovoljio pravilan rad motora. Slika 6 pokazuje stvarni omjer zrak/gorivo ovisno o poziciji gasa.
4c6d9108.gif
Slika 6

Podesavanje sapnica rasplinjaca
Podesavanje rasplinjaca je puno lakse objasniti nakon sto su poznati osnovni principi. Prvi korak je odrediti u kojem rezimu rada motor radi nezadovoljavajuce, slika 7. Bitno je naglasiti da rasplinjac regulira smjesu ovisno o gasu, a ne o brzini vrtnje, tj. broju okretaja motora. Ukoliko se motor ponasa lose pri niskom broju okretaja (ler - 1/4 gasa), najvjerojatnije je problem u vijku za smjesu, sapnici praznog hoda ili lose odabranom skosenju na kliznom ventilu. Ako se motor ponasa lose izmedju 1/4 - 3/4 gasa, problem lezi u krivoj poziciji prstena na igli. Ako se motor ponasa lose u podrucju 3/4 - puni gas, problem je u losem odabiru glavne sapnice.
23b2f2e3.gif
Slika 7

Prilikom nastimavanja rasplinjaca, treba zalijepiti komad izolirke ili slicne trake lijevo od gasa, na kuciste, a drugi komad trake
na gas. Tada treba nacrtati liniju sa flomasterom na gasu i na kucistu, tako da se linije poravnaju. Ta crta oznacava minimum.
Tada treba odvrnuti gas do kraja i produziti liniju od gasa na kuciste. Ta crta oznacava puni gas. Sada imate dvije crte na
kucistu: minimum i puni gas. Sada oznacite polovicu te udaljenosti koja ce oznacavati pola gasa, te dalje na cetvrtine, pa cete
imati tocno sve polozaje gasa pravilno oznacene za kasnije nastimavanje rasplinjaca.

Ocistiti filter zraka i svjecicu, te zagrijati motor. Ubrzavati do punog gasa (najbolje na nekoj duzoj uzbrdici). Nakon sto je motor radio par sekundi na punom gasu, brzo pritisnuti kvacilo i ugasiti motor. (Ne dopustiti da se motor zaustavi usporenjem ili u leru). Izvaditi svjecicu i pogledati njenu boju. Ako svjecica ima svjetlo-smedju boju, izgaranje i smjesa su pravilni. (za detaljniji prikaz izgleda svjecice kliknuti ovdje). Ako je bijela, smjesa je siromasna i trebalo bi staviti vecu glavnu sapnicu. Ako je crna ili tamno-smedja, smjesa je bogata pa bi trebalo staviti manju glavnu sapnicu. Prilikom mijenjanja sapnica, uputno je mijenjati sapnice za jednu velicinu, ponoviti test te kontrolirati boju svjecice nakon testa.

Nakon sto je izabrana pravilna glavna sapnica, ponoviti test sa pola gasa i kontrolirati boju svjecice. Ako je bijela, potrebno je spustiti prsten na igli sa jedan izrez kako bi se obogatila smjesa. Ako je tamno-smedja ili crna, podici prsten za jedan izrez.

Sustav za prazni hod moze se namjestiti tako sto se motor koji stoji u leru neko vrijeme testira startajuci. Ako se motor ponasa lose odmah kod kretanja, vijak smjese se moze odvrnuti/zavrnuti kako bi se promijenila smjesa. Voditi racuna o poziciji vijka (na straznjoj ili prednjoj strani rasplinjaca).
Ukoliko odvrtanje/zavrtanje vijka za 2 okretaja ne daje nikakve efekte, potrebno je zamijeniti sapnicu praznog hoda sa vecom ili manjom, ovisno o potrebi. Prilikom podesavanja vijka smjese, potrebno je raditi u koracima od 1/4 okretaja (90 stupnjeva) i nakon toga testirati ponasanje motora.
Podesavanje sustava za prazni hod izvodi se sve dok motor ne ubrzava iz minimuma bez ikakvih neodlucnosti ili trzaja.

Â
Nadmorska visina, vlaznost i temperatura zraka

Ova tri faktora dosta utjecu na rad rasplinjaca, motora i sastava gorive smjese.

Temperatura zraka

Gustoca zraka obrnuto je proporcionalna okolnoj temperaturi, sto znaci da sto je temperatura niza, zrak je gusci. To znaci da je u istoj kolicini zraka koji ulazi u rasplinjac vise molekula kisika (dusik je i tako inertan, pa je nebitan u razmatranju). Dakle, sto je vani hladnije, smjesa ce biti siromasnija, pa je potrebno dodati vise goriva kako bi se kompenzirao visak kisika. Obrnuto, sto je vani toplije, smjesa ce biti bogatija i manje goriva je potrebno nego inace za optimalnu smjesu.
Zato je bitno da se podesavanje rasplinjaca radi na onoj temperaturi pri kojoj se najcesce vozi.

Nadmorska visina

Nadmorska visina utjece na smjesu zbog toga sto je na vecoj nadmorskoj visini zrak rijedji. Motor koji pravilno radi na razini mora raditi ce nepravilno na vecoj visini zbog prebogate smjese. Dakle, ako se planira duze vrijeme voziti na vecim visinama,
potrebno je u svim parametrima smanjiti dotok goriva u rasplinjac, ovisno o visini na kojoj se vozi.

Vlaznost zraka

Vlaznost zraka oznacava postotak vlage u zraku. Sto je veca vlaznost, smjesa je bogatija.

Za ispravljanje sastava smjese zbog nadmorske visine i temperature koriste se ponekad korekcijski faktori. Dijagram na slici 8 predstavlja tipicne krivulje korekcijskih faktora. Za pravilno koristenje dijagrama, potrebno je ispravno podesiti rasplinjac prije opisanim metodama te zapisati brojeve glavne sapnice i sapnice za prazni hod.
Odrediti okolnu temperaturu i povuci vodoravnu crtu do jedne od krivulja koja predstavlja zeljenu nadmorsku visinu. Od presjecista povuci uspravnu crtu do vodoravne osi sa korekcijskim faktorima i ocitati vrijednost.
Ako je na primjer ocitan faktor 0.92, a vase vrijednosti glavne i pilot sapnice su 350 i 40, sapnice koje bi trebalo ugraditi kako bi motor radio ispravno na zeljenoj temperaturi i nadmorskoj visini su 0.92 x 350 = 322, te 0.92 x 40 = 36.8.
c475361d.gif
Slika 8

 
Status
Not open for further replies.