Skidanje hrđe iz rezervoara - princip elektrolize

kruns

Active member
Bilo je prije puno tema otvoreno o čišćenju hrđe iz rezervoara i koliko sam uspio vidjeti svi postupci su bili ili skupi ili mukotrpni a rezultat je bio upitan pa ću ovdje pokušati pokazati kako sam ja to riješio a vi procijenite da li je uspješno ili ne. Radi se o tome da sam nakon čišćenja starih karburatora u svakoj čašici našao hrđe skoro za jednu čajnu žličicu i to one fine hrđe kao soc od kave. Hrđe je bilo i u diznama i pitanje bi bilo što bi se dogodilo da to nisam pogledao i očistio! Svi vi koji imate malo starije motore vjerujem da imate problem sa hrđom pogotovo kod rezervoara koji nisu održavani, tj. koji su dugo vremena bili poluprazni. Problem kod tih starih motora, a to je i kod mene, što filtar, tj. sito u rezervoaru koje bi trebalo filtrirati smeće je pregrubo pa takva sitna hrđa ipak uđe u motor ili do karburatora. Teoretski se može staviti još jedan filtar za benzin prije karburatora ali onda se događa da motor lošije radi jer takvi filtri usporavaju protok pa motoru može ponestati goriva pogotovo nakon dužeg i jačeg opterećenja. Znači trajno saniranje hrđe u rezervoaru je jedini način na koji se taj problem može riješiti.


Da dalje ne duljim počet ću sa onim što vam je potrebno:
1. Kristalna soda – može se kupiti u svakoj agrokući. Služi za čišćenje bačava a ona će u otopini poslužiti kao elektrolit. Jeftina je, kilogram košta oko 15 kuna a po mojem iskustvu za jedan jako hrđav rezervoar treba 3-4 jušne žlice.
2. Žica promjera 3-5 mm, ne smije biti pocinčana ili od inoxa, ja sam koristio paljenu žicu ali može poslužiti i bilo kakav komad željeza, npr. flah koji se može ugurati u rezervoar,
3. Pluteni čepovi
4. Izvor istosmjerne struje – punjač za akumulator
5. Par gumenih rukavica



Prvo trebate zabrtviti otvor na rezervoaru gdje se nalazi pipa a za to sam koristio željeznu pločicu i gumu od zražnice za bicikl. onda treba pripremiti otopinu kristalne sode. U neki kanistar jednostavno ulijete vodu, dodate sodu i miješajte dok se soda ne otopi. Po nekim napucima sa interneta dodaje se 1 jušna žlica na galon vode (3,78 litara). Tu otopinu ulijete u rezervoar a ja sam ga još dodatno zaštitio tako da sam ga umotao u plastičnu foliju jer nisam znao kako će otopina reagirati u kontaktu sa airbrushom a i da ne oštetim lak kod manipulacije sa tankom. Važno je napomenuti da je otopina agresivna za kožu pa bi bilo dobro da koristite gumene rukavice.
Na red dolazi žica, flah ili neki drugi komad željeza koji moramo staviti u rezervoar da bude uronjen u elektrolit (otopinu kristalne sode) ali ne smije se nikako dodirivati sa rezervoarom!!! Da budem siguran u to ja sam plutene čepove stavio na žicu kao na slici. Na taj sam način bio siguran da neće doći do kratkog spoja. Sve što je potrebno dalje je da punjač akumulatora, tj. njegov minus pol (crna žica) spojite na rezervoar a plus pol (crvena žica) spojite na žicu u rezervoaru. Na taj način rezervoar služi kao katoda a a žica je anoda, otopina sode je elektrolit a kako to shematski izgleda može se vidjeti na prvoj slici. Ako ste sve dobro napravili možete čuti kako u rezervoaru otopina šumi, to željezni oksid u otopini reagira i kemijski se razlaže. Kod reakcije se oslobađa vodik (mala količina) koji je zapaljiv pa nije uputno pokraj pušiti. Bilo bi dobro da to radite na nekom prozračnom mjestu gdje djeca, ljubimci ili nešto slično neće moći do toga. Ja sam to radio u garaži i bilo je sve ok ali nikad se ne zna ;) Nemojte biti razočarani ako ne uspijete skinuti hrđu do kraja nakon prvog „tretmana“. Meni je uspjelo potpuno očistiti rezervoar nakon 4 puta ali moj je bio i jako hrđav a i bio sam nestrpljiv pa sam prekinuo elektrolizu prijevremena. Prednost metode je da nema skoro nikakvog posla jer sve što trebate je da pripremite rezervoar i pustite da struja radi za vas. Sljedeća prednost je što je ova metoda uklanjanja hrđe jeftina jer je kilogram sode oko 15 kuna a ne rabe se neke druge kemikalije koje su puno štetnije za okoliš od sode.


Napomena: ako ćete skidati hrđu ovim postupkom ograđujem se unaprijed od svih mogućih i nemogućih posljedica!!

Meni je pomoglo a nadam se da će i vama.
 
ja isto imam rđav rezervar..rješavam to s onim malim filterima, no ovo....

ovo je super stvar..nego nisi naveo koliko dugo se provodi jedan tretman? sat ? dva?

svaka čast majstore!!!!!!!
 
najbolje ga je držati dva do tri dana bez prekida, a onda ga isprati nekim agresivnim sredstvom tipa antikorozin. pisalo je malo više o tome ali su moderatori očistili temu.

http://www.motori.hr/forum/index.php/topic,149416.0.html
 
Hvala za ovu informaciju, svojevremeno mi je ovo predstavljalo priličan problem  (y)
 
nema problema, ustvari pozivam sve koji imaju ovakvih poteškoća da mi se jave, a za cijenu se dogovorimo  8)
 
Treba li baš imat CC izvor struje, tj imam doma bezvezni punjač akumulatora 12v, 8A max, mogu li njega uronit bez da ceo svet odleti u vazduh  :mrgreen:
I kako masovno čistit djelove, htio bi očistit 300 sitnica odjednom a ne bi bilo baš isplativo jednu po jednu. Vidim da se po netu uvijek spominje plastična posuda, mogu ja uzet željeznu i minus spojit na posudu tako da su svi djelovi preko posude spojeni na minus, a anodu stavim negdje između?  :misli:
 
možeš ali mora biti željezna posuda (ne pocinčana) i s tim da računaš da ti posuda služi kao anoda i ulazi u reakciju a posljedica ti je njezina korozija. ako pogledaš moju anodu vidjet ćeš kako je korodirala nakon elektrolize.
 
Sad sam procitao temu i mogu samo reci: bravo majstore (y)! Kad tad ce zatrebati i ustedjeti mi dugotrajno muckanje rezervara s komadom lanca unutra, (kako sam do sada rjesavao pitanje hrdje u starijim rezervarima). :mrgreen:
 
poslije je preporučljivo zaštititi iste sa sealantom tj. bojom za rezervoare
 
problem s tim bojama je što se mogu početi ljuštiti nakon nekog vremena a onda ih je puno teže skinuti nego običnu hrđu. moj tank s početka ove priče je i dalje čist i nema naznaka da bi se hrđa opet mogla pojaviti a nisam ga s ničim dodatno zaštio (y)
 
Nakon tog postupka sta si gore navea, sa cime ispires rezervar da scu tu ruzinu i sodu izvuces vanka?
Moj rezervar ima jos neke 2 cjevcice unutra pa ako bi napravija to sa sodom neznam kako sve to dobro isprat da nedojde do masine (konkretno nisan uspija ni gorivo svo izvuc, jos uvik malo suska  :mrgreen: )
 
ToWaRR said:
Nakon tog postupka sta si gore navea, sa cime ispires rezervar da scu tu ruzinu i sodu izvuces vanka?
Moj rezervar ima jos neke 2 cjevcice unutra pa ako bi napravija to sa sodom neznam kako sve to dobro isprat da nedojde do masine (konkretno nisan uspija ni gorivo svo izvuc, jos uvik malo suska  :mrgreen: )
Ako si skinuo pipu za gorivo (a trebao si), kroz tu rupu mora sve izaci. Obilno isperi mlazom vode, odmah osusi i to je to.
 
ToWaRR said:
Nakon tog postupka sta si gore navea, sa cime ispires rezervar da scu tu ruzinu i sodu izvuces vanka?
Moj rezervar ima jos neke 2 cjevcice unutra pa ako bi napravija to sa sodom neznam kako sve to dobro isprat da nedojde do masine (konkretno nisan uspija ni gorivo svo izvuc, jos uvik malo suska  :mrgreen: )

ako je sve dobro napravljeno nebi trebalo više biti korozije, eventualno nekakav crni talog ali to možeš isprati sa antikorozinom.
 
aurellie said:
Treba li baš imat CC izvor struje, tj imam doma bezvezni punjač akumulatora 12v, 8A max, mogu li njega uronit bez da ceo svet odleti u vazduh  :mrgreen:
I kako masovno čistit djelove, htio bi očistit 300 sitnica odjednom a ne bi bilo baš isplativo jednu po jednu. Vidim da se po netu uvijek spominje plastična posuda, mogu ja uzet željeznu i minus spojit na posudu tako da su svi djelovi preko posude spojeni na minus, a anodu stavim negdje između?  :misli:
Probao ja sa limenom posudom i nije mi skinulo ništa sa onog šta je trebalo. Pobralo samo sa posude.  :misli:
 
SUPER STVAR JE TO ČIŠĆENJE S ELEKTROLIZOM  (y) SVAKA ČAST NA TEMI  (y)
 
skuco said:
Probao ja sa limenom posudom i nije mi skinulo ništa sa onog šta je trebalo. Pobralo samo sa posude.  :misli:

pretpostavljam da si na posudu stavio (-), pa ti je poskidalo sve sa posude.. trebala ti je posuda biti anoda tj, (+)..  :misli: