Ja sam tekst preskenirao, .pdf fajl proturio kroz OCR softver da ga dobijem kao Word dokument na njemačkom, onda kroz Google Translate (dosta dobro radi za Njemački > Hrvatski ili Srpski, za Bosanski navalja gluposti) i onda korigirao što je Google zeznuo da koliko-toliko ima smisla.
Evo rezultata (za tekstove uz slike i tabelu, jbg, snalazite se s Google-om):
POJAVE KVAROVA
ABS je najvažnija, najstarija i najčešća sigurnosna funkcija modernih motocikala, međutim, defekti u ABS kontrolnim jedinicama mogu vas uznemiriti: oni su kontraproduktivni, komplicirani i skupi za popravak. BMW je osobito često pogođen, što je često uzrokovano dijelovima vrijednim par feniga.
"Članak koji je usmjeren samo na probleme bez hvaljenja milijuna vozila koji ispravno rade, pomalo je pristrasan", napisao je Uwe Dörner, o pozivu čitateljima MOTORRAD-a da prijavljuju nedostataka u ABS opremi. On je prešao 55.000 bezbrižnih kilometara na BMW-u R 1150 GS do 2016. Kao i mnogi drugi vozači na mašinama sa ABS-om. Nema sumnje o ogromnoj važnosti protublokirajućih kočionih sistema na motociklima, oni sprječavaju nezgode i spašavaju vaše kosti. BMW R 1100 S s ABS-om lijevo na slici ostaje potpuno stabilan pri kočenju na klizavim cestama, a desnom bez ABS-a potrebni su podupirači da ne padne.
No, čitatelj Mare Sille doživio je trenutak šoka na svom BMW R 1200 GS iz 2007. godine: "Odjednom je nakon samo 13.800 kilometara ABS otkazao, u gradskoj vožnji pri opasnom kočenju. Osjetio sam kako je stražnji kotač blokiran, i tek tada sam vidio ABS upozoravajuće svjetlo." Mare Sille je poznavao motocikle bez ABS-a, pustio je kočnicu i još uvijek mogao izbjeći prepreku. "Ipak, ova situacija se mogla okončati na drugačiji način, budući da se oslanjamo na ABS." Mare Sille je ranije imao kvar ABS-a na svom BMW K 1200 S, također iz 2007. godine.
Bez ABS funkcije postaje neugodno i skupo. Na tehničkom pregledu motocikl ne prolazi glavnu inspekciju prema članu 29. zakona. Da ABS više ne radi pokazuju indikatorska svjetla na instrument tabli, ovisno o prirodi kvara s različitim frekvencijama treperenja. Tako je propisano. Kao i naši čitatelji (vidi opise na idućim stranicama), BMW-ovi trgovci i neovisna servisna preduzeća često prijavljuju probleme s BMW-om. Za to postoji mnogostrani razlozi: njemački pionir ABS već je 1988. godine ugradio najvažniju sigurnosnu tehnologiju. Takvi K-modeli s "ABS I" sada su već oldtajmeri, rezervni dijelovi za njihov ABS više nisu dostupni. Također su se Bavarci već rano oslonili na visoku stopu ABS-O: Tako je F 650 GS iz 2000. godine dugo bio jedini motocikl srednje klase s ABS-om!
BMW nije prodavao ni jedan novi model vjoš od 2013. godine bez ABS-a. Ipak, ili možda upravo zbog toga, neki od ponekad vrlo složenih BMW sistema upravljanja pokazuju tipične obrasce pogrešaka nakon godina. Osnovni princip ABS-a je uvijek isti: Senzori na točkovima, obično vijenci sa 100 ili 120 signala po okretaju, mjere trenutnu brzinu točka. Ako brzina kočenja padne previše naglo pri kočenju u usporedbi s drugim točkom, postoji opasnost od blokiraanja. Upravljačka elektronika preko ventila, klipova i pumpi regulira pritisak kočnice na čeljusti tako da se točak nastavlja okretati i može preuzeti bočne sile skretanja.
Kod "ABS II" iz 1992. godine, BMW-ovi dobavljači počeli su kombinirati elektroničku upravljačku jedinicu s modulatorom pritiska za prednji i stražnji točak u centralno postavljenom hidro bloku ili hidrauličkoj jedinici: ABS upravljačka elektronika kao i pumpe pogonjene elektromotorima sjede u jednom kućištu. U sistemu za pojačavanje kočenja, dvije pumpe povečavaju pritisak kočenja do 120 bara na kočione čeljusti, dok elektromotor održava povratni pritisak na ručici kočnice, tako da današnji ABS više ne pulsira tokom potpunog kočenja. No često upravo elektromotori predstavljaju problem. Posebno kod BMW integralnog ABS-a II od Continental Tevesa iz 2006. godine (MK 60/61), istroše se kolektori, četkice motora.
"Nadalje mogu se stvoriti naslage grafita od četkica i, u ekstremnim slučajevima, uzrokovati blokadu, kratki spoj ili spaljen tranzistorski izlazni stepen u upravljačkoj jedinici", kaže Rainer Hutterer, voditelj specijalista za ABS firme RH Electronics, koji popravlja u 90 posto slučajeva BMW komponente. "Namotaji elektromotora izrađeni su od čistog bakra, mogu oksidirati s kisikom i vodom." Kao i elektronske ploče, četkice se ne mogu mjenjati, poklopac elektromotora u obliku čaše čvrsto je pričvršćen na hidro blok a ako su četke istrošene, cijeli hidro blok mora biti zamijenjen. Kod 1200 GS-a Mare Silles je dijagnostika prijavljivala grešku "Napajanje strujom motora pumpe (kodovi SDFO i SDF1)." Čest slučaj, priznaje čak i BMW.
Defekti kod ABS-uređaja
Novi dio, uključujući troškove ugradnje, košta zavisno od radionice preko 1.500 eura. Za popravke uskaču specijalisti u branši: stručno otvaraju uređaje s CNC strojevima, popravljaju i remontiraju zahvaćene sklopove i djelomično zapečate elektroniku. To košta od oko 300 eura, plus poštarina, demontaža i montaža. "Ovo je kao operacija na otvorenom srcu, ali samo za apsolutne specijaliste", kaže Felix von Sparr iz radionice Reitwagen Motorrad Hamburg.
Rainer Hutterer: "U BMW-ovom Integralnom ABS I s elektrohidrauličkim pojačivačem kočenja nalazi se samo na dnu hidrobloka šest ventila za odzračivanje teško pristupačno ispod rezervoara. Ako ne radite dovolno oprezno, staro kočiono ulje će uvijek zaostati u sistemu.
Problemi u stvarnom životu: Izvadci iz mnogih iskustava čitalaca
Do nas su došla pisma čitatelja sa 141 kvarova ABS-a, s kilometražom od 800 do 392.000 kilometara, u prosjeku oko 49.000. Među njima je bilo 121 BMW, 85%. ABS kvar je zadesio čak 39 vozača R 1200 GS s prvom registracijom od 2006. do 2008. (sistem Conti Teves). Niko nije opisao nedostatke na BMW-ovim F-modelima (650 s jednim, 800 s dva cilindra). Svi pokvareni bokseri i K-tipovi s tri i četiri cilindra prvi put su registrovani su prije 2010. godine. Mlađi su toliko pouzdani ili još nisu dovoljno stari za nedostatke. 20 drugih mašina s ABS problemima (uključujući i mlađe!) dolaze od Aprilije (jedan), Honde (šest), Kawasakija (šest), Suzukija (četiri) i Yamahe (tri).
Voda koja je prodirala u mojoj Suzuki Bandit 1200 S iz2006. dovela je nakon 24.000 kilometara u 2015. godini, do korozija konektora ABS jedinice: zelena skrama je prekinula protok struje. Uzrok je bila neispravna zaptivka između kablovskog svežnja i ABS jedinice. Ispad ABS-a pokazao se nakon zimske pauze porukom o pogrešci na instrument tabli. Popravak je koštao s polovnom ABS kontrolnom jedinicom oko 500 eura (120 eura za polovnu umjesto 1.500 eura nova), uključujući potrebno punjenje i odzračivanje kompletnog kočionog sistemaa. Sada je još bilo potrebno zamijeniti cijeli kablovski svežanj, jer se zaptivka na upravljačkoj jedinici ne prodaje odvojeno. (Bastian Riebesell)
Kupio sam Kawasaki Versys 650 krajem 2010. u Tajlandu. Provjerena je i održavana na dugim putovanjima (ja sam diplomirani inženjer mašinstva). Kočione tekućine su se uvijek mijenjale. Ipak, ABS je otkazao 2016. godine nakon 49.574 kilometarO: Pedala je bila iznimno kruta, zadnji točak je blokirao pri naglom kočenju. Neuspješno smo pokušavali kod prodavača da dobijemo ventile hidroblokova. Tako sam uređaj promijenio, za oko 600 eura plus ruke. Od drugih vozača i mehaničara čuli smo da je pogotovo pogođen krug zadnjeg točka Bosch ABS-a i nakon tri do četiri godine se pokvari. (Torsten Schumann)
BMW K 1200 R Sport, 39.000 km, 8,5 godinO: "Modulator pritiska neispravan." Zamjena košta 1.500 eura, samo rezervni dio 1.280 eura. Moj brat i moj prijatelj voze K 1200 S, imaju isti problem. Izgleda da je to kod K serije standardni kvar. Prema BMW-ovim trgovcima, RH Electronics popravlja modulator tlaka za 415 eura plus instalacija / demontaža. (Stefan Schirra)
Na mom BMW-u R 1100 S s integralnim ABS I, otkazala je prednja kočnica u 2013. godini. Razlog tome bilo je kočiono ulje koja je ušlo u posebno zatvorenu upravljačku jedinicu. To mi se dogodilo čak i kad sam odzračivao šest krugova, čiji se vijci nalaze neposredno uz elektroniku. Popravak u RH Electronicsu koštao je 850 eura, zajedno s poboljšanjima u području elektronike. Od tada, ABS radi iznimno pouzdano i sa znatno boljim kočionim dejstvom nego na mom drugom "S" bez ABS-a. (Winfried Riegert)
Za mene je česti ispad ABS upravljačkih jedinica / modulatora kod BMW-a očigledan. Kod mene je bio K 100 RS sa ABS I iz 1989. (popravak koštao 2.000 eura) i moj R 1150 GS iz 1999. već čak dva puta pogođen (popravak: jednom 1.070 eura, jednom besplatno u garantnom roku kod RH Electronics). (Joachim Breunig)
Već sam imao dva defekta ABS-a na BMW-u, prvo s novokupljenim R 1150 GS 2002. godine, šteta je nastala 2008. godine nakon oko 69.000 kilometara. Drugi kvar bio je 2016. godine s R 1200 GS 2007. godine, s kilometražom od oko 32.000 (Norbert Reiser)
Na mom BMW-u R 1150 GS, prva registracija 2003 s djelomičnim integralnim sistemom, pokvarili su se je nakon 392.000 kilometara, ABS pozadi i pojačivač kočionog pritiska. Regulator je poslan od strane rpodavca RH Electronics na remont. Nadalje, zbog pojave dima
se morao zamjeniti kablovski svežanji. (Hannes Wienands)
Defekti kod ABS-uređaja
"Ona je higroskopna, veže vodu iz okolnog zraka. "To može uzrokovati hrđu koja oštećuje osjetljive hidrauličke pumpe od keramike i metalO: "Imaju samo nekoliko mikrona hoda i brzo stradaju." Yamahin trgovac Dominik Klein upozorava na zamjenu kočione tekućine: "Samo specijalni čepovi i dijagnostički testeri simuliraju kontrolni raspon ABS upravljačke jedinice - tek tada rade svi klipovi i ventili, potpuno ispumpavajući staru kočionu tekućinu napolje." Stoga redovita zamjena tekućine za kočnice u ovlaštenim ovlaštenim servisnim radionicama predstavlja od A do Z za dug vijek trajanja hidrauličnih jedinica prema tvorničkim specifikacijama. Iako ni to ne jamči 100% sigurnost od oštećenja.
Jednako je važno i redovito korištenje ABS-a! To pomaže u zadržavanju klipova i ventila kako bi se spriječilo njihovo buđanje. Nerijetko se nakon zimske stanke javljaju greške u najsloženijim kočionim sustavima, jer gotovo 315.000 puta ugradio je BMW Integral ABS I od firme FTE od 2001. godine. Ovdje su dvije pumpe i motori u isfrezanomkućištu. Čista cijena rezervnog dijelO: oko 1.700 eura.
Šta je kad došlo: Mala historija BMW-ABS
ABS i BMW pripadaju zajedno od 1988. godine. Prvi je bio "ABS I" u četverocilindričnoj K-seriji. U to vrijeme, upravljačka elektronika i tada dva odvojena modulatora tlaka s klipnim pumpama sjedili su odvojeno na motociklu. U modernim sistemima, elektronička upravljačka jedinica i modulator tlaka kombiniraju se u "Hidrobloku".