Dylan
Well-known member
Moj literarni prvijenac već je objavljen na stranici motori.hr.
http://www.motori.hr/VODA_1520.html
VODA
U danu kad živa u termometru pokazuje preko 35 stupnjeva u hladu, svako živo biće traži vodu.
Toga jutra zaželio sam se vožnje, imao sam dovoljno vremena, a imao sam i jedno pitanje za svog servisera, Darija iz KMS-a (Kazea sa foruma), pa sam odlučio posjetiti ga. Boravak u servisu bio je kratak, Dario mi je otklonio neke nedoumice, i tako mi je ostalo dovoljno vremena za izlet do mjesta gdje bih mogao potražiti osvježenje uz vodu. Iako sam bio u Karlovcu, gradu na četiri prekrasne rijeke, nisam se zadovoljio onom koju taj grad ima u izobilju, već me je želja za vožnjom prekrasnom vijugavom cestom ponukala da odem na jedno meni drago mjesto koje kao da je ostatak nekog drugog vremena, kad ritam čovjekovog života nije određivalo pulsiranje mašine već žubor vode.
To krasno mjesto su Rastoke, nekadašnje naselje mlinica, a danas etno selo i odredište koje mami turiste da zastanu koji trenutak kad putuju ka moru. Smještene su ispod gradića Slunja na kaskadama i slapovima Slunjćice na utoku u Koranu.
Iskoristio sam priliku da popijem čašu hladne vode, da prošećem stazicama kraj malenih jezeraca i umočim ruke u hladnu, bistru vodu, da drvenim mostićima prođem preko, između mlinica, da sjednem na klupicu u hladovini i da se na trenutak odmorim u miru oplemenjenom mirisom stabala, žuborom slapića i svježinom koju u ovaj vreli dan može isijavati samo voda koja razigrano teče.
Gore iznad mene, na vreloj cesti, civilizacija kojoj i ja pripadam huči i bruji pogonjena mašinama, žuri da negdje drugdje uhvati trenutke mira, nesvjesna da mir kakav traže gotovo nepomućen postoji već vijekovima u ovoj sedrenoj dolini koja kao da se skriva ispod njih.
Ustajem pomiješanih osjećaja. Tužan što moram iza sebe ostaviti ovaj rajski mir, ovaj sklad čarobne prirode i ljudskog graditeljstva, a sretan što sam barem na kratko opet imao priliku uživati u njemu. Ali, čeka me moj motor koji me i doveo ovamo, i ponovo me čeka zavojita cesta, jedna sasvim druga vrsta užitka. Na rastanaku prisjećam se poruke jednog drugog namjernika, Adolfa Vebera Tkalčevića, hrvatskog filologa i putopisca kojima je davne 1860. opisao ovo vilinsko mjesto:
„Odosmo do vodopadah. Nemogu opisati miline tih prizorah, bljeskajućih se u debeloj mjesečini. Putniče, dođi ter vidi!“
Opet tražim vodu. Stara Karlovačka dovodi me do skretanja za Krašić i Dolinu Kardinala, a to je za mene do sada neistražena cesta i jedan kutak naše lijepe domovine koji do sad nisam upoznao.
Pitomo mjestašce, a u dolini iza njega, na putu za Metliku, golf teren, jedan sasvim drugačiji zahvat čovjekove ruke u prirodu. I zato neprirodno djeluje rezultat rada motorne kosilice na kojoj radnik doslovno brije travu na greenu. I tu ima vode, ali ova uz šištanje izlijeće iz mlaznica i natapa teren.
Nije to prizor koji tražim i idem dalje. Nekoliko stotina metara dalje seljak traktorskom kosom kosi livadu a iza njega se uredno slažu otkosi visoke trave. To je prizor koji mi je poznat i prirodan, i u njega se uklapaju dvije rode koje spokojno koracaju svježe pokošenim tlom u potrazi za hranom.
Vraćam se u Krašić. Cesta me vodi prema tamnozelenim šumovitim obroncima Žumberačkog gorja. I opet pronalazim vodu koja žubori u sjeni drevnih stabala. Riječica Kupčina me dovodi do ulaza u park prirode Žumberak i Samoborsko gorje. Cilj mi je doći do Samobora ovim novim, neistraženim putem.
Nesvjestan stvarne udaljenosti svog cilja vozim cestom koja je čas odlična, čas loša, cijelo vrijeme zavojita, čas prolazi kroz duboke riječne doline omeđene tamnim gorskim vrhovima, čas uz korita potočića, čas se strmo uspinje uz šumovite padine brda, pa se strmo spušta u novu dolinu, čas se izdigne i prolazi gorskom kosom sa koje puca prekrasan pogled unaokolo. I nema joj kraja. U tolikom obilju prirode na trenutak pomislim da sam jedino ljudsko biće koje remeti stoljetni mir ove duboke šume, da bi se već iza slijedećeg zavoja zacrvenjeli krovovi kuća. I stvarno, uz tu cestu koja toliko vijuga dubodolinama i brijegovima žive ljudi. I to ljudi dobrodušni i srdačni koji su spremni dati informaciju zalutalom putniku. Tako saznajem da me čeka još tridesetak kilometara vožnje ovom cestom do Bregane. Dok se vozim kroz gustu mračnu šumu s nelagodom pogledavam stablima obraslu strminu koja se spušta i preko stotinu metara duboko odmah uz rub uske, oštećene i sipinom zasute ceste. Da slučajno padnem, ne bi me dragi Bog pronašao u tim klancima. A što ako Kawa krepa? A i s benzinom sam tanak... Sjetim se smijeha domaćih kad sam pitao za benzinsku:
" Ima u Bregani, 31 kilometar odavde. Ali, benzin vam neće ni trebati... niz brijeg...“
I tako, uz dašak avanturizma uspinjem se i spuštam, sve dok cesta ne izbije na gorsku kosu s koje se pruža fantastičan pogled kilometrima okolo. Tamna brda na sve strane, tamo iza Gorjancih na slovenskoj strani nazire se ravnica. Tamna brda i svjetlije doline. I krovovi. Razbacani nasumice, u nakupinama od desetak ili nešto više, neki na vrhu brda, neki na padini, neki u dolini. Pa što svi ti ljudi rade ovdje? Od čega žive tu, Bogu iza leđa? Od šume? Poljoprivrede? Bogami, ne zavidim nimalo svom kolegi veterinaru koji obilazi ova sela... Cesta i dalje vijuga. Posve sam izgubio predodžbu kuda će me odvesti. I opet stajem i pitam. Da, na dobrom sam putu, još dvadesetak kilometara. Nešto kasnije šumarski radnik me ponovo upućuje: samo ravno cestom ( kako ravno, pa nema ni metra ravnog na ovoj cesti!?!), do Bregane je dvanaest kilometara. Susrećem sve više vozila, većinom kamiona, i treba dobro paziti na ulasku u uske, nepregledne zavoje pune sipine, pogotovo u šumi. Ali cesta se spušta i polako dobija jedan određen smjer kojeg se drži. I opet se pojavljuje riječica, Bregana, ulazim u njenu dolinu i napokon izbijam nazad u civilizaciju, taman iznad graničnog prijelaza.
Prošao sam krajem koji bi mi se učinio nepristupačnim i gotovo divljim da nije ceste i ljudi koji tu žive. A ljudi tu žive vijekovima i čak ni ove nepristupačne gore nisu ih sačuvale od ratnih zbivanja kroz povijest, o čemu svjedoče ruševine srednjovjekovnih utvrda u Žumberku, masovna grobnica u jami Jazovki i kasarna na Svetoj Geri. O tome govore i zavjetne kapele u selima, te veliki križ, spomenik domoljubima.
Danas je cijelo područje Žumberačkog gorja, pa i njemu pripadajućeg mada jasno odvojenog Samoborskog gorja park prirode koji obiluje prirodnim ljepotama, bogatstvom flore i faune i mnoštvom vodotokova. Preko dvije stotine pedeset izvora, nekoliko stotina potoka i riječica veliko su bogatstvo ovog kraja. Nekad je na desetke vodenica mljelo žito i prehranjivalo žitelje, a i danas ćete uz cestu naići na pokoju više ili manje sačuvanu vodenicu. Sada su uz cesti pri Bregani česti restorani koji nude kvalitetnu pastrvu, a ako ste ribič, i sami možete uhvatiti svoj ručak na komercijalnim pastrvskim ribnjacima.
I ovdje završava moja priča o vodi. Dalje su me čekale užarene ceste i vrućinom sluđeni vozači. I flaširana voda s benzinske pumpe koja navodno potječe iz dubina gorja sa kojeg sam se spustio.
Koja, onako sterilna, nažalost u sebi ne sadrži one senzacije, one mirise, okuse, boje koje su mi danas okupirale čula. Ali nema veze, ipak su mi ostale neizbrisivo urezane u sjećanju kao prijatni doživljaj koji ću ponoviti.
A ostao mi je i prijatan umor koji sada osjećam. I petstotinjak kilometara više na brojaču...
Dylan
http://www.motori.hr/VODA_1520.html
VODA
U danu kad živa u termometru pokazuje preko 35 stupnjeva u hladu, svako živo biće traži vodu.
Toga jutra zaželio sam se vožnje, imao sam dovoljno vremena, a imao sam i jedno pitanje za svog servisera, Darija iz KMS-a (Kazea sa foruma), pa sam odlučio posjetiti ga. Boravak u servisu bio je kratak, Dario mi je otklonio neke nedoumice, i tako mi je ostalo dovoljno vremena za izlet do mjesta gdje bih mogao potražiti osvježenje uz vodu. Iako sam bio u Karlovcu, gradu na četiri prekrasne rijeke, nisam se zadovoljio onom koju taj grad ima u izobilju, već me je želja za vožnjom prekrasnom vijugavom cestom ponukala da odem na jedno meni drago mjesto koje kao da je ostatak nekog drugog vremena, kad ritam čovjekovog života nije određivalo pulsiranje mašine već žubor vode.
To krasno mjesto su Rastoke, nekadašnje naselje mlinica, a danas etno selo i odredište koje mami turiste da zastanu koji trenutak kad putuju ka moru. Smještene su ispod gradića Slunja na kaskadama i slapovima Slunjćice na utoku u Koranu.
Iskoristio sam priliku da popijem čašu hladne vode, da prošećem stazicama kraj malenih jezeraca i umočim ruke u hladnu, bistru vodu, da drvenim mostićima prođem preko, između mlinica, da sjednem na klupicu u hladovini i da se na trenutak odmorim u miru oplemenjenom mirisom stabala, žuborom slapića i svježinom koju u ovaj vreli dan može isijavati samo voda koja razigrano teče.
Gore iznad mene, na vreloj cesti, civilizacija kojoj i ja pripadam huči i bruji pogonjena mašinama, žuri da negdje drugdje uhvati trenutke mira, nesvjesna da mir kakav traže gotovo nepomućen postoji već vijekovima u ovoj sedrenoj dolini koja kao da se skriva ispod njih.
Ustajem pomiješanih osjećaja. Tužan što moram iza sebe ostaviti ovaj rajski mir, ovaj sklad čarobne prirode i ljudskog graditeljstva, a sretan što sam barem na kratko opet imao priliku uživati u njemu. Ali, čeka me moj motor koji me i doveo ovamo, i ponovo me čeka zavojita cesta, jedna sasvim druga vrsta užitka. Na rastanaku prisjećam se poruke jednog drugog namjernika, Adolfa Vebera Tkalčevića, hrvatskog filologa i putopisca kojima je davne 1860. opisao ovo vilinsko mjesto:
„Odosmo do vodopadah. Nemogu opisati miline tih prizorah, bljeskajućih se u debeloj mjesečini. Putniče, dođi ter vidi!“
Opet tražim vodu. Stara Karlovačka dovodi me do skretanja za Krašić i Dolinu Kardinala, a to je za mene do sada neistražena cesta i jedan kutak naše lijepe domovine koji do sad nisam upoznao.
Pitomo mjestašce, a u dolini iza njega, na putu za Metliku, golf teren, jedan sasvim drugačiji zahvat čovjekove ruke u prirodu. I zato neprirodno djeluje rezultat rada motorne kosilice na kojoj radnik doslovno brije travu na greenu. I tu ima vode, ali ova uz šištanje izlijeće iz mlaznica i natapa teren.
Nije to prizor koji tražim i idem dalje. Nekoliko stotina metara dalje seljak traktorskom kosom kosi livadu a iza njega se uredno slažu otkosi visoke trave. To je prizor koji mi je poznat i prirodan, i u njega se uklapaju dvije rode koje spokojno koracaju svježe pokošenim tlom u potrazi za hranom.
Vraćam se u Krašić. Cesta me vodi prema tamnozelenim šumovitim obroncima Žumberačkog gorja. I opet pronalazim vodu koja žubori u sjeni drevnih stabala. Riječica Kupčina me dovodi do ulaza u park prirode Žumberak i Samoborsko gorje. Cilj mi je doći do Samobora ovim novim, neistraženim putem.
Nesvjestan stvarne udaljenosti svog cilja vozim cestom koja je čas odlična, čas loša, cijelo vrijeme zavojita, čas prolazi kroz duboke riječne doline omeđene tamnim gorskim vrhovima, čas uz korita potočića, čas se strmo uspinje uz šumovite padine brda, pa se strmo spušta u novu dolinu, čas se izdigne i prolazi gorskom kosom sa koje puca prekrasan pogled unaokolo. I nema joj kraja. U tolikom obilju prirode na trenutak pomislim da sam jedino ljudsko biće koje remeti stoljetni mir ove duboke šume, da bi se već iza slijedećeg zavoja zacrvenjeli krovovi kuća. I stvarno, uz tu cestu koja toliko vijuga dubodolinama i brijegovima žive ljudi. I to ljudi dobrodušni i srdačni koji su spremni dati informaciju zalutalom putniku. Tako saznajem da me čeka još tridesetak kilometara vožnje ovom cestom do Bregane. Dok se vozim kroz gustu mračnu šumu s nelagodom pogledavam stablima obraslu strminu koja se spušta i preko stotinu metara duboko odmah uz rub uske, oštećene i sipinom zasute ceste. Da slučajno padnem, ne bi me dragi Bog pronašao u tim klancima. A što ako Kawa krepa? A i s benzinom sam tanak... Sjetim se smijeha domaćih kad sam pitao za benzinsku:
" Ima u Bregani, 31 kilometar odavde. Ali, benzin vam neće ni trebati... niz brijeg...“
I tako, uz dašak avanturizma uspinjem se i spuštam, sve dok cesta ne izbije na gorsku kosu s koje se pruža fantastičan pogled kilometrima okolo. Tamna brda na sve strane, tamo iza Gorjancih na slovenskoj strani nazire se ravnica. Tamna brda i svjetlije doline. I krovovi. Razbacani nasumice, u nakupinama od desetak ili nešto više, neki na vrhu brda, neki na padini, neki u dolini. Pa što svi ti ljudi rade ovdje? Od čega žive tu, Bogu iza leđa? Od šume? Poljoprivrede? Bogami, ne zavidim nimalo svom kolegi veterinaru koji obilazi ova sela... Cesta i dalje vijuga. Posve sam izgubio predodžbu kuda će me odvesti. I opet stajem i pitam. Da, na dobrom sam putu, još dvadesetak kilometara. Nešto kasnije šumarski radnik me ponovo upućuje: samo ravno cestom ( kako ravno, pa nema ni metra ravnog na ovoj cesti!?!), do Bregane je dvanaest kilometara. Susrećem sve više vozila, većinom kamiona, i treba dobro paziti na ulasku u uske, nepregledne zavoje pune sipine, pogotovo u šumi. Ali cesta se spušta i polako dobija jedan određen smjer kojeg se drži. I opet se pojavljuje riječica, Bregana, ulazim u njenu dolinu i napokon izbijam nazad u civilizaciju, taman iznad graničnog prijelaza.
Prošao sam krajem koji bi mi se učinio nepristupačnim i gotovo divljim da nije ceste i ljudi koji tu žive. A ljudi tu žive vijekovima i čak ni ove nepristupačne gore nisu ih sačuvale od ratnih zbivanja kroz povijest, o čemu svjedoče ruševine srednjovjekovnih utvrda u Žumberku, masovna grobnica u jami Jazovki i kasarna na Svetoj Geri. O tome govore i zavjetne kapele u selima, te veliki križ, spomenik domoljubima.
Danas je cijelo područje Žumberačkog gorja, pa i njemu pripadajućeg mada jasno odvojenog Samoborskog gorja park prirode koji obiluje prirodnim ljepotama, bogatstvom flore i faune i mnoštvom vodotokova. Preko dvije stotine pedeset izvora, nekoliko stotina potoka i riječica veliko su bogatstvo ovog kraja. Nekad je na desetke vodenica mljelo žito i prehranjivalo žitelje, a i danas ćete uz cestu naići na pokoju više ili manje sačuvanu vodenicu. Sada su uz cesti pri Bregani česti restorani koji nude kvalitetnu pastrvu, a ako ste ribič, i sami možete uhvatiti svoj ručak na komercijalnim pastrvskim ribnjacima.
I ovdje završava moja priča o vodi. Dalje su me čekale užarene ceste i vrućinom sluđeni vozači. I flaširana voda s benzinske pumpe koja navodno potječe iz dubina gorja sa kojeg sam se spustio.
Koja, onako sterilna, nažalost u sebi ne sadrži one senzacije, one mirise, okuse, boje koje su mi danas okupirale čula. Ali nema veze, ipak su mi ostale neizbrisivo urezane u sjećanju kao prijatni doživljaj koji ću ponoviti.
A ostao mi je i prijatan umor koji sada osjećam. I petstotinjak kilometara više na brojaču...
Dylan