Yamaha XS 500 (1977.)

motoklasik

Member
YAMAHA XS 500

Prvi japanski motor koji sam imao.
Jos nisam bio zavrsio fakultet, ali sam se zaposlio, i ostalo mi da radeci dam jos neke ispite. Krenule plate, skupilo se nesto para na gomili, i apetiti, sto se tice motora porasli.

S proleca 1980. pojavila se u prodaji u oglasima u "Politici" ova Yamaha, i danas pamtim tu kucu u ulici Vojvode Stepe u cijem dvoristu sam je prvi put ugledao, kad god prodjem tuda glava se nesvesno okrene na tu stranu, nekad mi se ucini i da mi oci malo zasuze, od vetra, sigurno.

Naravno da sam je kupio, svidela mi se odmah. Bila je 1976. godiste, dva cilindra, i, za ono vreme veoma napredna masina, dve bregaste u glavi sa 4 ventila po cilindru, 50 KS.
Sreci naravno nije bilo kraja, svaki slobodan trenutak sam koristio da se vozim sa njom.

Evo i par slika iz 1980. godine:







Dosli su posle i drugi motori, noviji i snazniji, ali ova Yamaha je oduvek imala posebno mesto u mojim secanjima. Ponekad sam uspevao i duze vreme da je se uopste ne setim, ali sto bi pauza bila duza, kasnije su emocije prema tom motoru bile jace.

I onda, pre par godina listajuci nemacki sajt mobile.de ugledam takvu istu Yamahu, u fabrickom stanju, prodaje se. Ne treba da pisem da tih nekoliko dana ni na sta drugo nisam mislio, osim na to.

Da nevolja bude veca, prodavac je bio sasvim na severu Nemacke, par desetina kilometara pre Hamburga.
Pokusavao sam da razmisljam racionalno,da li mi treba jos jedan motor na i onako vec pune garaze, pokusavao sam da sebe ubedim da mi ne treba, ali sam istovremeno znao da je ta stvar resena onog casa kad sam je ugledao na ekranu kompjutera.
I, naravno, drugar koji se bavi uvozom motora i moto-opreme otisao je skroz do Hamburga da je doveze.

I, evo je na slici, na vrsackom aerodromu, pred jednu od trka sampionata Srbije u klasi old-tajmera (motori do 1978. godine). Vozio sam je na jos par trka te godine, (neki njeni pehari stoje u polici) i onda vratio u garazu, odmah do vrata, da je odmah vidim svaki put kad udjem.

Nisam ni sam znao zasto sam pre 30-ak godina uopste prodao tu svoju Yamahu, i nisam imao mira dok ponovo nije nasla svoje mesto u garazi.









 
svaka čast za toliku ljubav prema motorima, ne znam jesi li negdje napisao koliko motora ti imaš u svojoj garaži  :misli: (y) (y) (y)
 
Svi imamo slične ideje , u toj klasi je najbolji motor Laverda 500 : dobar kostur , ovjes , kočnice , neuništiv motor , lako se digne na 60-70ks na kotaču, i ima djelova.
Prije nekih 7-8 godina smo nas 2 iz Zd kupili takve 2 Yamahe na sajmu u Imoli par 100 € svaka i preuredili to za utrke .
Nekako u to verjeme sam kupio 2 nove Yamahe u Yamaha Laaks u D i pričam tamo s pokojnim Theom Laaksom kaže on miči ruke od toga motor je pretežak za svoju klasu , to su prve 4v maišne i prilično su nekvalitetne , vole pucat glave a fazni lanac nećeš naći nigdje.
Od prijatelje je išla dobro par godina , moja od starta loše a nako par mjeseci mi je puku fazni lanac a kad smo ju otvorili vidim pukotine po cjeloj glavi i tu je gubila kompresiju i prodam ju takvu za par 100€ dalje.
Fazni lanac možeš kupovat i na metre i nije neka lova osim kod te XS 500 jer su namjerno stavili krak lanca kakvog nama nigdje u to doba sam našao tipa isto u hamburgu koji je za fazni lanac tražio 300€ jer zana da ga niko nema osim njega .
 
Motor je izvrsna baza za preradu, classic-racing ili caffe racer, naime, već tada je mašina bila ispred svog vremena, 4 ventila po cilindru i što je najvažnije bregasta se vrtila suprotno od radilice što je današnji koncept modernijih mašina kako bi se što više poništile vibracije.                                      Ja sam iz same mašine konkretno izbacio oko 5 kg (balans osovina s lagerima, zupčanici i lanac pog. osovine, rotor, stator.......). Vibracija nema nigdje, kilažu sa tvorničkih 210 kg, spustio na 140 kg ( u race trimu ) ako je tvornički išla 180 km/h, onda pretpostavljate kako tek sad ide sa 70 kg manje.    Naravno da je i sama mašina dobila svoj "tretman". Pošto motor vozim isključivo na trkama, moram priznati da sa lancem bregaste još nisam imao problema, kao i problema sa pucanjem glave, mislim da je tome dosta i doprinjela naknadna ugradnje uljnog kilera.                                                        XS 500 race trailer ( Žarko Hlebec racing )
 
ja sam imao tx 500 koja ima istu mašinu kao xs500.i to 72 god.
 
Evo jedne XS 500, koja zasluzuje paznju, koju je preradio Krezic iz Zrenjanina za trke motoklasika.
Tezina je takodje znacajno smanjena, mislim nesto oko 130 kg.
Snimci su sa trke na Adi Huji u Beogradu, 2011. godine:










 
stvarno lijep primjerak, čovjek si je dao truda  8) (y)
 
Kaj nije Yamaha XS 500S imala 50 ks a XS 500 38,
razlika u 4 ventila (S) i 2 ventila po cilindru ?

ne sjecam se vise tocno davno ju imao
 
sid said:
Kaj nije Yamaha XS 500S imala 50 ks a XS 500 38,
razlika u 4 ventila (S) i 2 ventila po cilindru ?

ne sjecam se vise tocno davno ju imao

Pa tu i pričamo o ovima s 4 ventila i navodno 50ks, čudni su ti japanski konji iz tog vremena od 50ks na papiru u stvarnosti ih je puno manje.
Mi smo u ZD imali 2 takve i isto ih napravili za oldtimer utrke , moj startni broj je bio 77 a od ovog drugog 15.
U toj klasi mi se nekako čini da je Laverda 500 puno bolji motor a i bliži je 50ks iako u papirima ima manje.
 
znam procital sam samo mi falilo ono S, pa reko da pitam jesam li dobro zapamtio  :misli:

a fora s prednjim kotacem 18,25",

nosio felgu i gumu do vulkanizera a potom isto nosio nazad zbog fucking 0,25"
 
jota said:
Pa tu i pričamo o ovima s 4 ventila i navodno 50ks, čudni su ti japanski konji iz tog vremena od 50ks na papiru u stvarnosti ih je puno manje.
Mi smo u ZD imali 2 takve i isto ih napravili za oldtimer utrke , moj startni broj je bio 77 a od ovog drugog 15.
U toj klasi mi se nekako čini da je Laverda 500 puno bolji motor a i bliži je 50ks iako u papirima ima manje.

talijanskih "konja" jota, talijanskih  :mrgreen:
pa znaš toliko da je fiat uno sa 55 konja išao bolje od corse sa 65 konja,bolje je plaćati neko osiguranje za 55ks -to su čisto talijanska posla......  :wink:

motoklasik  (y) nema te dugo,ali dobre slike za početak...ako si ozdravio slikaj sva "čuda" na koja naiđeš.
 
sid said:
Kaj nije Yamaha XS 500S imala 50 ks a XS 500 38,
razlika u 4 ventila (S) i 2 ventila po cilindru ?

ne sjecam se vise tocno davno ju imao

Koliko ja znam Yamaha XS 500 je imala 4 ventila po cilindru i bez oznake S. Ne znam sta to S i oznacava?
Cak je i predhodni, stariji model TX 500 (sa zicanim tockovima) imao gotovo istu masinu sa 4 ventila po cilindru.
XS 500 i bez oznake S je imao deklarisanih 50 KS, mozda je 38 bilo za neka posebna trzista.
A utisak da motor ima manje snage od deklarisane je mozda dolazio zbog velike tezine motocikla.
 
motoklasik said:
Koliko ja znam Yamaha XS 500 je imala 4 ventila po cilindru i bez oznake S. Ne znam sta to S i oznacava?
Cak je i predhodni, stariji model TX 500 (sa zicanim tockovima) imao gotovo istu masinu sa 4 ventila po cilindru.
XS 500 i bez oznake S je imao deklarisanih 50 KS, mozda je 38 bilo za neka posebna trzista.
A utisak da motor ima manje snage od deklarisane je mozda dolazio zbog velike tezine motocikla.

I ne, u doba kad sam ju kupio nešto sam poslovao s Yamaha Laaks u D , pokojni Theo Laaks je važio za najboljeg Yamaha tunera u D, ja mu kažem 50ks a on se nasmije kaže ako ima 30-35 dobro je i upozorio me na fazni lanac i pucanje glave , sve što je rekao bio je u pravu, to su bili počeci japanskih  4 ventilskih motora, a i oni su ih dok su bili novi pokušavali pretvarat u trkaće motore, nije išlo.
Od magarsca napravit trkaćeg konja neide.
Laverdu 500 mi je u toj klasi odma preporučio Laaks iako ona u papirima ima 44ks, ono što je imala : da se dobro olakšat, dobar kostur-ovjes-kočnice, neuništiv blok-mjenjač 6 brzina-glave, i bez puno mudrosti se digne na 65-70ks na zadnjem kotaču mjereno na Dyno stolu.
Lani taj motor i osvojio prvo mjesto u Bearsima u UK, a u open klasi treće, 1 Laverda Jota 2 BMW K 100 i 3 Laverda 500.