40 godina od prve trke za svjetsko prvenstvo na Preluci 12-13-14.09.1969

Andrija M

Member
Eto ovih dana je tocno 40-ta godisnjica prve trke za svjetsko prvenstvo odrzane 12-13-14.09.1969 na legendarnom Preluku. Na preluci su niz godina odrzavane medjunarodne utrke pod nazivom "Velika nagrada Jadrana" a te sada vec davne 1969-e godine organizatori su po prvi puta dobili priliku da na nasim prostorima odgledamo i pravu utrku bodovanu za svjetsko prvenstvo, posljednju u kalendaru te sezone.

Prije same trke stvari su izgledale ovako:

-U klasama 350 i 500 stvar je bila vec odavno jasna, legendarni Giacomo Agostini pobijedio je na svih prvih 8 (u klasi 350) odnosno 10 (u klasi 500) utrka te sezone i odlucio je propustiti zadnje dvije trke u Monzi i na Preluci

- u klasi 125 svjetski prvak se takodjer znao i prije prelucke trke, bio je to englez Dave Simmonds na kawasakiju osvojivsi time prvu titulu za kawasaki u njezinoj povijesti


Neizvjesnost je vladala u klasama 50 i 250:

-u klasi 50ccm najveci kandidat za titulu je bio Alt Thoersen na Kreidleru a teoretske sanse za titulu je imao i Angel Nieto na Derbiju i upravo to se i dogodilo na samoj utrci, Thoersen je zbog kvara odustao a sa osvojenim drugim mjestom na utrci titulu svjetskog prvaka odnio je Nieto (prvu od svojih ukupno 13 osvojenih titula)

- jos veca neizvjesnost nego u 50 klasi vladala je u 250 klasi, tu su bila cak 3 kandidata za svjetskog prvaka: Kent Anderson na dvocilindarskoj 2T Yamahi, Kell Caruthers na cetverotaktnom 4-cilindarskom Beneliju i Santiago Herrero na 1-cilindarskoj 2T Ossi. Utrku je poveo Herrero no pao je, Kent Anderson je zbog kvara 2 kruga prije kraja morao usporiti te je trku zavrsio na trecem mjestu a pobjednik je bio Carruthers na Beneliju osvojivsi tako svoju prvu (i jedinu) titulu

Pobjednici trka po klasama:

50 cc  Paul Lodewijkx NL Jamathi
125 cc Dieter Braun D Suzuki
250 cc Kelvin Carruthers AUS Benelli
350 cc Silvio Grassetti I Jawa
500 cc Godfrey Nash GB Norton


Ostale zanimljivosti utrke:
-titula Carruthersa na Benneliju bila je posljednji naslov ikada koji je neki 4T motor osvoji u 250 klasi, od sezone 1970 na snagu je stupio propis da 250 motori smiju imati samo 2 cilindra
-u klasi 50 odlicno 6 i 7 mjesto osvojili su tvornicki vozaci Tomosa Janko Stefe i Adrijan Bernetic
-u klasi 125 svoju prvu pobjedu ostvario je Dieter Braun, kasniji dvostruki svjetski prvak u klasama 125 i 250
-u klasi 350 pobijedio je Silvio Grasseti na V-4 cetverotaktnoj Jawi, prvoj i jedinoj pobjedi tog motora
-u klasi 500 (u Agostinijevoj odsutnosti) pobijedio je Nash na jednocilindarskom 4T Nortonu, bila je to prva i jedina Nashova pobjeda te posljednja pobjeda ikad legendarnog Norton Manxa

I za kraj evo mali youtube video te utrke koji prikazuje start klase 50 ccm (sa brojem 30 je Angel Nieto)
http://www.youtube.com/watch?v=Ds3DyiIWfaY


I jos par zanimljivih linkova:
-popis svih utrka ikad odrzanih na preluku:
http://racingmemo.free.fr/M%20GRAND%20PRIX/MGP-PALM-YOU.htm

-svi rezultati utrka sezone 1969 po klasama
http://racingmemo.free.fr/MOTO-GP-classements_69-050.htm
http://racingmemo.free.fr/MOTO-GP-classements_69-125.htm
http://racingmemo.free.fr/MOTO-GP-classements_69-250.htm
http://racingmemo.free.fr/MOTO-GP-classements_69-350.htm
http://racingmemo.free.fr/MOTO-GP-classements_69-500.htm

-vise o Kel Caruthersu (za one koji znaju njemacki)
http://www.eggersdorfer.info/carruthers/kel_carruthers.htm
Inace ako vam je Caruthersovo ime odnekud poznato to je onaj treci covjek u zutoj "Yamaha" kosulji pored Rossija i Robertsa u ovoj temi
http://www.motori.hr/forum/index.php/topic,150877.0.html


 
Drago mi je da se netko sjetio te prve utrke za svjetsko prvenstvo i 40-tog rođendana, ....... da se prisjetimo Nieta, Grasetia, Anderssona....ovi snimci sa starta utrke 50ccm su dragocjenost..hehee... (y) (y) (y) 
 
Bio 1973. sa svojim pokojnim ocem i tu sam se zarazio s motorima...i ta zaraza traje do danas  (y)


Evo nešto i od mene 7 Grassetti,27 Lega,25 Galina...i na idućoj  Mario Lega
 
Andrija M
Svaka čast na priloženom ! E kada bi takvih snimaka bilo više,da se bar nakratko podsjetimo legendarnog Preluka i bar djelić onoga čega smo i sami bili svjedoci.Dobro je baxy napisao,NEPROCJENJIVI SNIMCI.
 
Podsjetnik na vrijeme kad sam i ja poceo  :misli: (gledao)  :D, još traje  (y)
 
111R said:
Bio 1973. sa svojim pokojnim ocem i tu sam se zarazio s motorima...i ta zaraza traje do danas  (y)

Moj prvi Preluk bio je 1974, imao sam tada 17 godina i kawasaki 250 S1 (za mladje generacije: to je onaj legendarni 3-cilindarski cvajtakt) i jedva nazicao oca da me pusti samoga na trku, uvjet mu je bio da sa sobom povedem prijatelja tj susjeda koji je bio ozbiljniji (imao je tada 20 godina) da pazi ne mene da ne radim pizdarije :mrgreen:
 
111R said:
Evo nešto i od mene 7 Grassetti,27 Lega,25 Galina...i na idućoj  Mario Lega

Ovaj Mario Lega kojeg si gore spomenuo bio je interesantna licnost, u karijeri je pobijedio jednu, jedinu jedincatu utrku i to bas na nasem Preluku 1977 godine i sa tom jedinom pobjedom u zivotu uspio je postati svjetski prvak 1977-e godine u klasi 250 na tvornickom Morbideliju

Evo i svih rezultata koje je Mario Lega ostvario u svojoj karijeri:
http://www.eggersdorfer.info/fahrer/solo/fahrl.html#lega
 
starirsquatro said:
Dobro je baxy napisao,NEPROCJENJIVI SNIMCI.

Slucajno sam na taj video naletio na stranici http://www.jamathi.nl Ima tamo jos interesantnih videa, baci oko  :wink:

Jamathi je trkaci motor u klasi 50 koji je bio privatni projekt par holandjana moto zanesenjaka (nesto slicno kao nas hrvatski SEVER ZG-80) koji je krajem 60-ih i pocetkom 70-ih ostvarivao odlicne rezultate na trkama
 
Evo jos par slika sa naseg Preluka (uslikao ih je moj frend, stari zagrebacki motorista Nik Lužaić)

Slika prikazuje start klase 350cm odrzane 23.05.1976 na Preluci a u prvom planu je Giacomo Agostini i njegova MV Agusta, onaj striček u pozadini koji zavidno lurka Agostinijev motor je Dieter Braun. Interesantno je na slici za vidjeti zadnju slick gumu (prednja je obicna sa ripnama) koja se tih godina po prvi puta pocela upotrebljavati na trkama i bila je ekskluziva samo tvornickih ekipa

Sama trka je protekla ovako: Agostini je od starta poveo i negdje do polovice trke imao vec preko pola kruga prednosti ispred svih ostalih, tada mu je nazalost crkla MV Agusta pa je morao odustati a trku je pobijedio manje poznati Olivier Chevalier (kojemu je to mislim bila jedina pobjeda u karijeri). Tjedan dana kasnije poslije Preluke vozena je trka u Assenu i tada je premocno pobijedio Agostini, bila je to posljednja pobjeda ikada nekog 4T motora u klasi 350, posljednja pobjeda MV Aguste u klasi 350 i posljednja Agostinijeva pobjeda u toj klasi (slijedece 1977-e povukao se sa trka)
 
Tema odlična (y),ove godine sam se vozikal po legendarnoj stazi/cesti,sjećam se iz nekog teksta da su Talijanski novinari nazvali utrku na Preluki "Mrtvačka Zamka",uz Otok Man najopasnija staza svijeta....
To Andrija M:daj još informacija/slika (y) :shock:
 
avinko38 said:
Tema odlična (y),ove godine sam se vozikal po legendarnoj stazi/cesti,sjećam se iz nekog teksta da su Talijanski novinari nazvali utrku na Preluki "Mrtvačka Zamka",uz Otok Man najopasnija staza svijeta....
To Andrija M:daj još informacija/slika (y) :shock:

Nazalost to su mi jedine dvije slike koje imam sa Preluke, vec dugo se spremam skociti do frenda kojeg sam gore spomenuo da od njega nazicam jos slika pa da to poskeniram (ne neku foru uspio je nabaviti fotoreportersku iskaznicu pa je uslikao hrpu slika u boxovima i na stazi)

A koliko je Preluka bila opasna znamo svi (valjda nema motoriste u Hrvatskoj koji nije napravio krug po toj legendarnoj stazi?), za divno cudo nije previse vozaca poginulo na njoj, u periodu odrzavanja trka za svjetsko prvenstvo na njoj to su bili:

Billie Nelson 1974 u klasi 250
Ulrich Graf 1977 u klasi 50
Giovanni Ziggiotto 1977 u klasi 250

E ovaj posljednji, mladi talijan Ziggioto tada na samom pocetku karijere, nastradao je bas ispred mene na treningu u subotu, pao je u S zavoju na nizbrdici kad se staza spusta od odvojka za Matulje dolje prema Rijeckom zavoju i dok je lezao na pisti pogodio ga je nadolazeci vozac i umro je od ozljeda nakon par dana u bolnici. Jos uvijek imam doma komad plexiglasa sa oklopa njegovog motora koji je doletio do mene u publiku kad se motor raspao od udarca u balu slame

http://www.motorsportmemorial.org/focus.php?db=ct&n=1454
http://www.motorsportmemorial.org/focus.php?db=ct&n=1453
 
Andrija prvo da te pohvalim što se neko sjetio tih 40-godina  (y) a i još više što se budi nostalgija za tim ludim vremenima a slika ima podosta sa Preluke jer su se jedno vrijeme vrtjele na drugoj temi-stići će pomalo a što reći nego da mi je drago da su ti i još danas " Živući Velikani" vozili po Našoj zemlji iako se onda drukčije zvala-Svima koji su vozili njima je ostalo u glavi-"PRELUK-GROBNIK"  (y)  (y)
 
Andrija M said:
I za kraj evo mali youtube video te utrke koji prikazuje start klase 50 ccm (sa brojem 30 je Angel Nieto)
http://www.youtube.com/watch?v=Ds3DyiIWfaY

Kaze komentator na pocetku snimka "na prelijepoj u brdima smjestenoj stazi" i jos kaze da je bilo skoro 100 000 jugosa na tribinama i po brdima  (y)
 
Andrija M said:
Ovaj Mario Lega kojeg si gore spomenuo bio je interesantna licnost, u karijeri je pobijedio jednu, jedinu jedincatu utrku i to bas na nasem Preluku 1977 godine i sa tom jedinom pobjedom u zivotu uspio je postati svjetski prvak 1977-e godine u klasi 250 na tvornickom Morbideliju

Evo i svih rezultata koje je Mario Lega ostvario u svojoj karijeri:
http://www.eggersdorfer.info/fahrer/solo/fahrl.html#lega
Te fotografije i jesu vlasništvo Maria Lege,prijatelj mi je na faceu....strašnih fotografija ima iz tog vremena,jer je i dio tog vremena...nažalost samo te dvije iz Preluke.
 
Billie Nelson 1974 u klasi 250
Ulrich Graf 1977 u klasi 50
Giovanni Ziggiotto 1977 u klasi 250

[/quote]

..sjećam se kad je Ziggiotto stradao na gornjoj cesti ispod "Panorame" , znam i stup od ograde gdje je poginuo Graf (još i dan danas stoji ta ograda)poslije se odbio u stijenu.....neznam gdje je Nelson poginuo , na kojem dijelu staze, možda ti znaš ili se netko sjeća...????
 
(y) Svaka cast na temi, filmicu, slikama i svima koji su mi ovim postovima uljepsali mi dan.
 
baxy said:
..sjećam se kad je Ziggiotto stradao na gornjoj cesti ispod "Panorame" , znam i stup od ograde gdje je poginuo Graf (još i dan danas stoji ta ograda)poslije se odbio u stijenu.....neznam gdje je Nelson poginuo , na kojem dijelu staze, možda ti znaš ili se netko sjeća...????
Bio sam te godine na preluku ali neznam kako je Nelson stradao, ovdje http://www.motorsportmemorial.org/focus.php?db=ms&n=1444 pise da se zaletio u publiku i pri tome ozlijedio nekoliko gledalaca te je preminuo od ozljeda kasnije u bolnici. A za Grafa kazu da mu je pukla straznja guma te da se zbog toga zaletio u ogradu/stijenu a ne da je bila u pitanju vozacka pogreska
 
Nisam bio te 74 kada je stradao Nelson,poslje sam čitao da je vozio trku povređen,tj.sa slomljenom nogom.Sve sljedeće god.sam dolazio na Preluk,bratić mi je bio jedan od redara na stazi,baxy i neki drugi Riječani,zaljubljenici u moto trke ga možda i znaju(Darko,nadimak Pepsy) zahvaljujući njemu vidio sam i bio u blizini većine vozača.Nezaboravni dani i uspomene koje ne bljede,eto i tridesetak god.poslje.