Dylan
Well-known member
PROLOG
Ovo je trebao biti opis putovanja do sasvim drugog kraja Europe.
Ove godine 13. Međunarodni susret Cagiva Elefant održavao se krajem lipnja u blizini Göteborga u Švedskoj. Kao i kod svakog putovanja, već mjesecima prije započeo sam planirati put, određivati rutu, dnevne etape i zanimljiva mjesta koja treba posjetiti. Moji njemački prijatelji odlučili su svoje Elefante do Kiela transportirati na prikolici da bi na taj način izbjegli njima dosadnu vožnju ravnom Sjevernom Njemačkom i pozivaju me da im se pridružim. Shvaćam njihov pristup, ali meni je on
neprihvatljiv, jer za mene je moto putovanje upravo i samo to: moto putovanje. Od prvog do poslijednjeg kilometra na motoru, ako je to moguće. I tako, moja bi me pomno planirana ruta vodila kroz Mađarsku, Češku, Njemačku i Dansku do odredišta u Švedskoj. Povratak bi se malo odužio jer sam želio posjetiti nekoliko mjesta u Švedskoj i Norveškoj, preploviti ili cestom obići Botnički zaljev te se preko Finske, baltičkih zemalja, Poljske, Slovačke i Mađarske vratiti kući. Ruta bi iznosila između 6 i 7 tisuća kilometara i trajala petnaestak dana.
No, kako kaže naslov, čovjek snuje a Bog određuje.
Početkom šestog mjeseca dobio sam nova poslovna zaduženja koja su izostanak od dva tjedna činila posve nemogućim. Ništa od mog životnog putovanja Skandinavijom! Na Elefant forumu pratim kako raste putna groznica kako se datum susreta približava, Werner me redovito obavještava o svojim pripremama, a ja sam sve tužniji jer ću nakon tri godine izostati sa vrlo zanimljivog druženja zaljubljenika u kultni talijanski enduro motor. No, jednostavno si ne mogu pomoći.
Ili mogu?
Kad već ne mogu na sjever, možda bih mogao uhvatiti nekoliko dana za putovanje na Istok. Već nekoliko godina želja mi je posjetiti Rumunjsku i odvoziti Transalpinu i Transfagarašan koji su voditelji Top Geara proglasili najlijepšom cestom na svijetu.
Ponovo se bacam na planiranje: printam karte, radim rute, čitam putopise iz Rumunjske, istražujem zanimljive lokacije... i uskoro imam predodžbu kuda želim ići, što vidjeti, što odvoziti. Sad još samo treba uhvatiti rupu u vremenskom rasporedu.
Elefanti su odradili susret i vratili se kući pa gledam fotografije i video klipove. Bilo im je lijepo, koliko su im to vremenski (kišni) uvjeti dozvoljavali. Sad mi više nije toliko žao zbog propuštenog putovanja koje bi obilježila vrlo dugotrajna i snažna ciklona nad Skandinavijom.
Počinje i osmi mjesec, meni se gužva na poslu smanjila, novi posao se uhodao i postaje moguće izostati nekoliko dana bez da dođe do nekih poremećaja. Sad postaje bitna i dugoročna vremenska prognoza. Tražim vremenski okvir stabilnog vremena i on se otvara oko Velike Gospe: anticiklona će nekoliko dana pokrivati područje Karpata. Svjestan sam da to ne znači mnogo jer visoke planine imaju svoju vlastitu mikroklimu gdje je vrlo lako moguće da na jednoj strane planine bliješti sunce a na drugoj pljušti kiša, ali barem ću u ravnicama biti suh. Obavještavam Wernera o svom planu i on mi ubrzo odgovara: oko 20. 08. dolazi poslovno u Rumunjsku, motor mu je u Bukureštu a on će biti slobodan za vikend, pa ako ja mogu pomaknuti svoje putovanje za nekoliko dana mogli bi se sresti i dane vikenda provesti zajedno.
Da malo pojasnim onima koji to ne znaju iz mojih prethodnih putopisa: Werner iz Kölna s kojim prijateljujem već petnaestak godina je inženjer zaposlen u Fordu. Kako Ford ima tvornicu u Craiovi u Rumunjskoj, Werner vrlo često putuje tamo u svojstvu supervizora. Da bi iskoristio slobodno vrijeme za svoj najdraži hobi, u Bukureštu je kupio Cagivu Elefant (jednu od četiri koliko sada posjeduje!). Motor je registriran u Rumunjskoj i garažiran kod bivšeg vlasnika, Daniela koji, naravno, i sam posjeduje
Elefanta.
Opet provjeravam dugoročnu prognozu. Nije toliko povoljna kao ona od prije tjedan dana, vožnja poznatim planinskim prijevojima pasti će baš u dane vikenda što sam također želio izbjeći, ali imati ću priliku ponovo vidjeti starog prijatelja i voziti s njim. Javljam Werneru da ću pomaknuti početak putovanja i da ćemo se sresti negdje u Rumunjskoj. Za mjesto susreta određujemo mjesto Novaci (Novači), južni početak Transalpine, u subotu oko 11 sati. Werner će tamo stići iz Craiove a pridružiti će nam se i Daniel koji će krenuti iz Bukurešta. Sa Danielom će doći i Lino, Talijan koji već 23 godine radi u Bukureštu, i koji, za divno čudo, ne vozi Elefanta nego KTM 990 Adv.
Mene planirana ruta kroz Mađarsku vodi do mjesta Sebes (Sebeš), sjevernog polazišta Transalpine. Tamo ću u petak prenoćiti i ujutro Transalpinom odvoziti 140 km do mjesta susreta.
U srijedu me supruga obavještava da će ona sutradan otputovati u Vinkovce pa ponovo mjenjam plan i umjesto da u petak odvozim svih gotovo 700 km do Sebeša, krenuti ću u četvrtak za njom u Vinkovce, prespavati kod njenih i u petak ujutro preko Srbije otići u Rumunjsku. Ovdje moram ubaciti opasku o svom zdravstvenom stanju: već gotovo dva mjeseca imam jake bolove u desnom koljenu zbog povrede meniskusa, koljeno ne mogu savinuti više od 90° jer ga blokira otkrhnuti komad meniskusa. Poslije te povrede odvozio sam samo jednu vožnju preko 400 km po Mađarskoj i uz bolove je izdržao, ali kako će
biti na planiranoj ruti u kojoj ću iz dana u dan voziti veliku kilometražu? Da bi si omogućio promjenu položaja bolne noge, prije polaska na crash barove montiram dodatne fuziće s nadom da će to bar malo pomoći.
Četvrtak
Čeka me samo 230 kilometara vožnje pa bez žurbe pakiram ono malo stvari što ću ponijeti. Supruga je krenula gotovo sat vremena prije mene tako da se neću morati vući za njom cijelim putem. Sama vožnja dobro poznatom Podravskom magistralom prolazi bez ikakvih događaja (i bez puno boli- pokazuje se da dodatni fuzići dobro služe svrsi) i stižem u Vinkovce. Posljepodne prolazi u razgovorima s šogoricom, ženom i tastom koji se unatoč 91 godine na plećima još sasvim dobro drži a um mu je bistar kao u mladića.
Petak
Ujutro krećem prema Srbiji. U Vukovaru stajem kod vodotornja i memorijalnog groblja pa nastavljam prema Iloku. Prelazim Dunav i prvi put nakon mnogo godina ulazim u Srbiju. Iskreno govoreći, nije mi svejedno, ne znam što da očekujem. Granični policajci ophode se vrlo ljubazno pa početna nervoza splašnjava. Vozim kroz Bačku Palanku i čini mi se da nitko posebno ne reagira na hrvatsku tablicu na mom motoru.
Ulazim u Novi Sad. Putokazi me vode kroz sami centar, u gužvu. Sad privlačim mnoge poglede na semaforima, ali ne zapažam neke negativne reakcije. Vozač automobila pored mene otvara prozor: " Ima li problema?"
Čekaj, kako to misliš, "ima li problema?" ili "ima li problema ustaša?".
- Nema problema. Idem prema Zrenjaninu pa onda u Rumunjsku.
- Na drugom semaforu skreni levo, a onda na... - tu staje i broji na prste, -...na petom skreni desno i samo pravo Temerinskim drumom!
- Hvala lijepa! - sad sam se već okuražio i namjerno ijekam.
- Molim. Srećan put!
Na slijedećem semaforu pored mene staje neka šklopocija, unutra dva tipa, face valjda ko u onih što su Isusa na križ razapinjali...tetovirani štemer otvara prozor. E, sad će biti sranja! Gledam da li se mogu provući između auta ispred mene, pa onda makar kroz crveno ako postane gusto... Podižem vizir.
- E, super ti je motor! I ja sam vozio Kawasaki, GPZ 550!
- Pa dobar je, služi me dobro već dosta godina...idem za Rumunjsku.
- Jelda? Ajd' onda srećno!
- Hvala!
Spomenik u Srpskoj Crnji
Temerinski drum me ravno kao strijela kroz ravnicu vodi prema Zrenjaninu. Okolo nepregledna polja kukuruza i nedavno požnjevene pšenice. Nalazim se na prelazu iz Bačke u Banat, obje pokrajine su žitnica Vojvodine.
Prolazim i Zrenjanin i tu radim navigacijsku pogrešku: umjesto prema Srpskoj Crnji i graničnom prelazu Jimbolia (Đimbolija)produžujem ravno prema Kikindi. Uskoro mi postaje jasno da sam napustio planiranu rutu ali cesta je dobra, brza pa ću već negdje skrenuti. Zaustavljam se na pumpi, prilazi mi djelatnik, ratni izbjeglica iz Tomislavgrada koji me ljubazno upućuje kuda dalje. Pitam ga kako živi, ogovara:"A jebi ga, živi se nekako...". Izbjegao je, kaže, na vrijeme, naglašava da "pušku nije u ruke primio". Rastajemo se uz stisak ruke i ubrzo sam na srpsko-rumunjskoj granici. Srpskog policajca zanima kud putujem pa mu odgovaram. I opet: "Srećno!"
Rumunje, njih troje koji se dosađuju na graničnom prelazu ne zanima kud putujem nego što nosim. Otvaram kofer u kojem je samo moja "civilna" odjeća. Ovlaš pogledaju i bez riječi mi vraćaju osobnu. Nema ni dobrodošlice ni "Drum bun". Što ti je Europa!
I evo me u Rumunjskoj. Očekujem katastrofalnu cestu, ali ova je sasvim pristojna. Kuće jesu skromne, električna mreža izgleda kako da su je u igri radila mala djeca, žice vise na sve strane, ali nije baš takva zabit kao što sam je mnogo puta gledao na slikama.
Ulazim u Jimboliu, malen gradić sa lijepom glavnom ulicom, odlazim u banku zamjeniti novac i ubrzo nastavljam cestom prema Timisoari (Temišvar). Cesta je brza, asfalt dobar i brzo se probijam kroz dosta gust promet. Ulazim u Timisoaru i kroz veliku gužvu po grbavim prigradskim ulicama krećem prema Lugoju (Lugož). Tamo napuštam ravničarski rumunjski Banat i ulazim u brdovito područje, a vožnja postaje lijepa. Cesta je dobra, brza, ali kod Deve postaje ono što od sad nadalje zovem "kamionska cesta", radi se o magistralnom pravcu preko kojeg ide sav tranzit prema Aradu i Mađarskoj. Tu me pere prva kiša, ali ne oblačim kišno odijelo nego se pouzdajem u nepromočivost svoje putne opreme.
Kiša ubrzo staje a ja se približavam svom odredištu, selu Pianu de Sus u kojem sam bukirao povoljnu sobu u pansionu . Desetak kilometara prije Sebeša skrećem s magistralne ceste i ulazim u dolinu koja se pruža paralelno s onom koja vodi na Transalpinu. Pronalazim Pensiunea Iedera u kome me već nestrpljivo čeka vlasnik, Liviu, inženjer šumarstva koji je sa suprugom Mariom koja je također iste struke pretvorio njenu staru porodičnu kuću u mali pansion okružen zelenilom.
Kod Liviu-a sam se od prvog momenta osjećao ne kao gost nego netko tko posjećuje dobrog prijatelja. Kako u selu nema restorana, Liviu mi je pripremio večeru, počastio domaćom voćnom rakijom koju on zove "vodka", a kasnije sam saznao da takvu brlju zovu i "cuika" i donio nekoliko Ursusa. Dugo smo sjedili uz pivo i razgovarali kao da se poznajemo cijeli život.
No, umor radi svoje, pa sam otišao na spavanje. Na brojčaniku mog Twistera stajalo je točno 750 km.
Pensiunea Iadera
Liviu
Max
Subota
Liviu mi u sedam sati poslužuje bogat domaći doručak, i upućuje me da se ne moram vraćati u Sebeš da bi došao na početak Transalpine (tamo sam namjeravao napuniti rezervoar do vrha), nego ovom dolinom do susjednog sela pa skrenuti lijevo na planinski prijevoj koji će me dovesti na Transalpinu. Benzin mogu uzeti u selu Sugag (Šugag), tu se nalazi jedina pumpa na Transalpini.
Početak Transalpine, rijeka Sebeš
Jezero Oasa
Ovo je trebao biti opis putovanja do sasvim drugog kraja Europe.
Ove godine 13. Međunarodni susret Cagiva Elefant održavao se krajem lipnja u blizini Göteborga u Švedskoj. Kao i kod svakog putovanja, već mjesecima prije započeo sam planirati put, određivati rutu, dnevne etape i zanimljiva mjesta koja treba posjetiti. Moji njemački prijatelji odlučili su svoje Elefante do Kiela transportirati na prikolici da bi na taj način izbjegli njima dosadnu vožnju ravnom Sjevernom Njemačkom i pozivaju me da im se pridružim. Shvaćam njihov pristup, ali meni je on
neprihvatljiv, jer za mene je moto putovanje upravo i samo to: moto putovanje. Od prvog do poslijednjeg kilometra na motoru, ako je to moguće. I tako, moja bi me pomno planirana ruta vodila kroz Mađarsku, Češku, Njemačku i Dansku do odredišta u Švedskoj. Povratak bi se malo odužio jer sam želio posjetiti nekoliko mjesta u Švedskoj i Norveškoj, preploviti ili cestom obići Botnički zaljev te se preko Finske, baltičkih zemalja, Poljske, Slovačke i Mađarske vratiti kući. Ruta bi iznosila između 6 i 7 tisuća kilometara i trajala petnaestak dana.
No, kako kaže naslov, čovjek snuje a Bog određuje.
Početkom šestog mjeseca dobio sam nova poslovna zaduženja koja su izostanak od dva tjedna činila posve nemogućim. Ništa od mog životnog putovanja Skandinavijom! Na Elefant forumu pratim kako raste putna groznica kako se datum susreta približava, Werner me redovito obavještava o svojim pripremama, a ja sam sve tužniji jer ću nakon tri godine izostati sa vrlo zanimljivog druženja zaljubljenika u kultni talijanski enduro motor. No, jednostavno si ne mogu pomoći.
Ili mogu?
Kad već ne mogu na sjever, možda bih mogao uhvatiti nekoliko dana za putovanje na Istok. Već nekoliko godina želja mi je posjetiti Rumunjsku i odvoziti Transalpinu i Transfagarašan koji su voditelji Top Geara proglasili najlijepšom cestom na svijetu.
Ponovo se bacam na planiranje: printam karte, radim rute, čitam putopise iz Rumunjske, istražujem zanimljive lokacije... i uskoro imam predodžbu kuda želim ići, što vidjeti, što odvoziti. Sad još samo treba uhvatiti rupu u vremenskom rasporedu.
Elefanti su odradili susret i vratili se kući pa gledam fotografije i video klipove. Bilo im je lijepo, koliko su im to vremenski (kišni) uvjeti dozvoljavali. Sad mi više nije toliko žao zbog propuštenog putovanja koje bi obilježila vrlo dugotrajna i snažna ciklona nad Skandinavijom.
Počinje i osmi mjesec, meni se gužva na poslu smanjila, novi posao se uhodao i postaje moguće izostati nekoliko dana bez da dođe do nekih poremećaja. Sad postaje bitna i dugoročna vremenska prognoza. Tražim vremenski okvir stabilnog vremena i on se otvara oko Velike Gospe: anticiklona će nekoliko dana pokrivati područje Karpata. Svjestan sam da to ne znači mnogo jer visoke planine imaju svoju vlastitu mikroklimu gdje je vrlo lako moguće da na jednoj strane planine bliješti sunce a na drugoj pljušti kiša, ali barem ću u ravnicama biti suh. Obavještavam Wernera o svom planu i on mi ubrzo odgovara: oko 20. 08. dolazi poslovno u Rumunjsku, motor mu je u Bukureštu a on će biti slobodan za vikend, pa ako ja mogu pomaknuti svoje putovanje za nekoliko dana mogli bi se sresti i dane vikenda provesti zajedno.
Da malo pojasnim onima koji to ne znaju iz mojih prethodnih putopisa: Werner iz Kölna s kojim prijateljujem već petnaestak godina je inženjer zaposlen u Fordu. Kako Ford ima tvornicu u Craiovi u Rumunjskoj, Werner vrlo često putuje tamo u svojstvu supervizora. Da bi iskoristio slobodno vrijeme za svoj najdraži hobi, u Bukureštu je kupio Cagivu Elefant (jednu od četiri koliko sada posjeduje!). Motor je registriran u Rumunjskoj i garažiran kod bivšeg vlasnika, Daniela koji, naravno, i sam posjeduje
Elefanta.
Opet provjeravam dugoročnu prognozu. Nije toliko povoljna kao ona od prije tjedan dana, vožnja poznatim planinskim prijevojima pasti će baš u dane vikenda što sam također želio izbjeći, ali imati ću priliku ponovo vidjeti starog prijatelja i voziti s njim. Javljam Werneru da ću pomaknuti početak putovanja i da ćemo se sresti negdje u Rumunjskoj. Za mjesto susreta određujemo mjesto Novaci (Novači), južni početak Transalpine, u subotu oko 11 sati. Werner će tamo stići iz Craiove a pridružiti će nam se i Daniel koji će krenuti iz Bukurešta. Sa Danielom će doći i Lino, Talijan koji već 23 godine radi u Bukureštu, i koji, za divno čudo, ne vozi Elefanta nego KTM 990 Adv.
Mene planirana ruta kroz Mađarsku vodi do mjesta Sebes (Sebeš), sjevernog polazišta Transalpine. Tamo ću u petak prenoćiti i ujutro Transalpinom odvoziti 140 km do mjesta susreta.
U srijedu me supruga obavještava da će ona sutradan otputovati u Vinkovce pa ponovo mjenjam plan i umjesto da u petak odvozim svih gotovo 700 km do Sebeša, krenuti ću u četvrtak za njom u Vinkovce, prespavati kod njenih i u petak ujutro preko Srbije otići u Rumunjsku. Ovdje moram ubaciti opasku o svom zdravstvenom stanju: već gotovo dva mjeseca imam jake bolove u desnom koljenu zbog povrede meniskusa, koljeno ne mogu savinuti više od 90° jer ga blokira otkrhnuti komad meniskusa. Poslije te povrede odvozio sam samo jednu vožnju preko 400 km po Mađarskoj i uz bolove je izdržao, ali kako će
biti na planiranoj ruti u kojoj ću iz dana u dan voziti veliku kilometražu? Da bi si omogućio promjenu položaja bolne noge, prije polaska na crash barove montiram dodatne fuziće s nadom da će to bar malo pomoći.
Četvrtak
Čeka me samo 230 kilometara vožnje pa bez žurbe pakiram ono malo stvari što ću ponijeti. Supruga je krenula gotovo sat vremena prije mene tako da se neću morati vući za njom cijelim putem. Sama vožnja dobro poznatom Podravskom magistralom prolazi bez ikakvih događaja (i bez puno boli- pokazuje se da dodatni fuzići dobro služe svrsi) i stižem u Vinkovce. Posljepodne prolazi u razgovorima s šogoricom, ženom i tastom koji se unatoč 91 godine na plećima još sasvim dobro drži a um mu je bistar kao u mladića.
Petak
Ujutro krećem prema Srbiji. U Vukovaru stajem kod vodotornja i memorijalnog groblja pa nastavljam prema Iloku. Prelazim Dunav i prvi put nakon mnogo godina ulazim u Srbiju. Iskreno govoreći, nije mi svejedno, ne znam što da očekujem. Granični policajci ophode se vrlo ljubazno pa početna nervoza splašnjava. Vozim kroz Bačku Palanku i čini mi se da nitko posebno ne reagira na hrvatsku tablicu na mom motoru.
Ulazim u Novi Sad. Putokazi me vode kroz sami centar, u gužvu. Sad privlačim mnoge poglede na semaforima, ali ne zapažam neke negativne reakcije. Vozač automobila pored mene otvara prozor: " Ima li problema?"
Čekaj, kako to misliš, "ima li problema?" ili "ima li problema ustaša?".
- Nema problema. Idem prema Zrenjaninu pa onda u Rumunjsku.
- Na drugom semaforu skreni levo, a onda na... - tu staje i broji na prste, -...na petom skreni desno i samo pravo Temerinskim drumom!
- Hvala lijepa! - sad sam se već okuražio i namjerno ijekam.
- Molim. Srećan put!
Na slijedećem semaforu pored mene staje neka šklopocija, unutra dva tipa, face valjda ko u onih što su Isusa na križ razapinjali...tetovirani štemer otvara prozor. E, sad će biti sranja! Gledam da li se mogu provući između auta ispred mene, pa onda makar kroz crveno ako postane gusto... Podižem vizir.
- E, super ti je motor! I ja sam vozio Kawasaki, GPZ 550!
- Pa dobar je, služi me dobro već dosta godina...idem za Rumunjsku.
- Jelda? Ajd' onda srećno!
- Hvala!
Spomenik u Srpskoj Crnji
Temerinski drum me ravno kao strijela kroz ravnicu vodi prema Zrenjaninu. Okolo nepregledna polja kukuruza i nedavno požnjevene pšenice. Nalazim se na prelazu iz Bačke u Banat, obje pokrajine su žitnica Vojvodine.
Prolazim i Zrenjanin i tu radim navigacijsku pogrešku: umjesto prema Srpskoj Crnji i graničnom prelazu Jimbolia (Đimbolija)produžujem ravno prema Kikindi. Uskoro mi postaje jasno da sam napustio planiranu rutu ali cesta je dobra, brza pa ću već negdje skrenuti. Zaustavljam se na pumpi, prilazi mi djelatnik, ratni izbjeglica iz Tomislavgrada koji me ljubazno upućuje kuda dalje. Pitam ga kako živi, ogovara:"A jebi ga, živi se nekako...". Izbjegao je, kaže, na vrijeme, naglašava da "pušku nije u ruke primio". Rastajemo se uz stisak ruke i ubrzo sam na srpsko-rumunjskoj granici. Srpskog policajca zanima kud putujem pa mu odgovaram. I opet: "Srećno!"
Rumunje, njih troje koji se dosađuju na graničnom prelazu ne zanima kud putujem nego što nosim. Otvaram kofer u kojem je samo moja "civilna" odjeća. Ovlaš pogledaju i bez riječi mi vraćaju osobnu. Nema ni dobrodošlice ni "Drum bun". Što ti je Europa!
I evo me u Rumunjskoj. Očekujem katastrofalnu cestu, ali ova je sasvim pristojna. Kuće jesu skromne, električna mreža izgleda kako da su je u igri radila mala djeca, žice vise na sve strane, ali nije baš takva zabit kao što sam je mnogo puta gledao na slikama.
Ulazim u Jimboliu, malen gradić sa lijepom glavnom ulicom, odlazim u banku zamjeniti novac i ubrzo nastavljam cestom prema Timisoari (Temišvar). Cesta je brza, asfalt dobar i brzo se probijam kroz dosta gust promet. Ulazim u Timisoaru i kroz veliku gužvu po grbavim prigradskim ulicama krećem prema Lugoju (Lugož). Tamo napuštam ravničarski rumunjski Banat i ulazim u brdovito područje, a vožnja postaje lijepa. Cesta je dobra, brza, ali kod Deve postaje ono što od sad nadalje zovem "kamionska cesta", radi se o magistralnom pravcu preko kojeg ide sav tranzit prema Aradu i Mađarskoj. Tu me pere prva kiša, ali ne oblačim kišno odijelo nego se pouzdajem u nepromočivost svoje putne opreme.
Kiša ubrzo staje a ja se približavam svom odredištu, selu Pianu de Sus u kojem sam bukirao povoljnu sobu u pansionu . Desetak kilometara prije Sebeša skrećem s magistralne ceste i ulazim u dolinu koja se pruža paralelno s onom koja vodi na Transalpinu. Pronalazim Pensiunea Iedera u kome me već nestrpljivo čeka vlasnik, Liviu, inženjer šumarstva koji je sa suprugom Mariom koja je također iste struke pretvorio njenu staru porodičnu kuću u mali pansion okružen zelenilom.
Kod Liviu-a sam se od prvog momenta osjećao ne kao gost nego netko tko posjećuje dobrog prijatelja. Kako u selu nema restorana, Liviu mi je pripremio večeru, počastio domaćom voćnom rakijom koju on zove "vodka", a kasnije sam saznao da takvu brlju zovu i "cuika" i donio nekoliko Ursusa. Dugo smo sjedili uz pivo i razgovarali kao da se poznajemo cijeli život.
No, umor radi svoje, pa sam otišao na spavanje. Na brojčaniku mog Twistera stajalo je točno 750 km.
Pensiunea Iadera
Liviu
Max
Subota
Liviu mi u sedam sati poslužuje bogat domaći doručak, i upućuje me da se ne moram vraćati u Sebeš da bi došao na početak Transalpine (tamo sam namjeravao napuniti rezervoar do vrha), nego ovom dolinom do susjednog sela pa skrenuti lijevo na planinski prijevoj koji će me dovesti na Transalpinu. Benzin mogu uzeti u selu Sugag (Šugag), tu se nalazi jedina pumpa na Transalpini.
Početak Transalpine, rijeka Sebeš
Jezero Oasa