Kamere za kacigu i snimanje na putu

Ja danas odradio narudžbu, žena to knjiži kao poklon za rođendan, pa da se opremimo bar osnovno, neda mi se više tragati, treba i ući u štos prije pravog korištenja... a JBL su slušalice za slušanje nečega dok ronda traktorska kosilica. Očito su prikazane veleprodajne cijene, a porez je zaračunat zajednički.

View attachment 780072
Fino si se pocastio, svaka cast (y)
Dobra kamera, nedavno sam je uzeo, sad kad sam vidio tvoju narudzbu narucija sam i bluetooth GPS :mrgreen:
 
  • Like
Reactions: Village
BT narukvica je zbog toga što sama kamera nema GPS, ali je ima narukvica i sa podacima iz narukvice šopa kameru koja te podatke onda može softverski upucati u fotografije i video... a i za vrijeme vožnje lakše ću uključiti ili zaustaviti bez stajanja snimanje videa ili fotografija, nemam namjeru snimati baš sve dionice... a rajca me i staviti kameru na nekakav "jarbol" iza i sa visine snimati sve oko sebe, i sebe, bajk i dionicu...
 
Nema ti fps veze sa brzinom - fps znaci "frames per second", kadrova po sekundi. Što je broj viši, manje se osjeti treperenje. Nekakav standardni filmski format je 24 fps, za europski PAL TV susav 25 fps odnosno 50i (interlaced), američki NTSC 29,97 fps odnosno 60i (interlaced).

Ako SNIMAŠ sa 60 fps, onda ti bolje ispadne pretvaranje u "slow motion", dakle ako te zanima da određene dijelove prikažeš kao "usporeni film", koristi 720/60 fps a ne 720/30 fps.

A ako ti je važnije da više sati snimka stane na 1 karticu, onda 720/30 fps.

https://en.wikipedia.org/wiki/Frame_rate

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_broadcast_video_formats

"100p / 119.88p / 120p are progressive-scan formats standardized for UHDTV by the ITU-R BT.2020 recommendation. Various cameras including GoPro, Sony and JVC can shoot video at 720p and 1080p at 120 FPS. There is an array of modern monitors that have refresh rates capable of 120 Hz which allows users to view content at 120 FPS. PlayStation VR (codenamed Project Morpheus) which is a virtual reality headset released in October 2016, is capable of displaying content at 120 FPS."

Ako ti TV ima "refresh rate" samo 100 Hz, kao što ima moj, onda npr. ove snimke ne bi ni mogao reproducirati na njemu (ili samo u sniženoj kvaliteti); za to je potreban neki od modernijih - i skupljih - sa 300 Hz
Nekoliko stvari da ne zbunjuje ljude...
Prvo "realna brzina"
Brzina snimanja i brzina "output fajla" mora biti ista, onda je realna brzina ista. Znaci kojom god brzinom da snimas u kameri prilikom exporta moras podesiti tu istu brzinu,.
Jedna bitna stvar jer da ako snimas preko 60fps a vecina televizora je imam uglavnom mogucnost prikazivanja 60 fps onda NECE (ponavljam NECE) slika biti usporena nego televizorska elektornika "izbacuje visak frejmova" i uglavnom ljudsko oko to ne primjecuje jer realno ljudsko oko ne vidi vise od 24 fps (zato i je to bio standard televizorski.

PAL i NTSC su bili povezani sa frekvencijom energetske mreze (50Hz Europa/ 60Hz Amerika) radi stvaranje polu slika takt je uziman iz mreze. A pojmovi Interlaced i Progressive su metode stvaranje slike u doba elektronike.

Dakle vise FPS je uvijek bolje i obavezno mislite o uredjaju na kojem ce te gledati a to cu malo kasnije pojasniti i dati nekoliko primjera i sugestija.

Drugo FPS.... direktno koliko slicica se napravi u sekundi, sto samo po sebi nije toliko bitno koliko je bitno koliko svaka snimanje/expozicija svake slicice traje. Dakle 60FPS.. je 60 slicia u sekundi.. so znaci 1/60 expozicija. Tu dolazi u igru sta snimate i direktno utjece na motion blur odnosno zamucenost.
Kod snimanja pejzaza, ljudi koji setaju ili poziraju to je sasvim dovoljno, no kod action kadrova preporuka je 100/120, da se smanje smanji blure (i podsjecam na prvu stavku, to na televizoru koji je 60FPS/Hz se nece vidjeti kao usporena slika jer ze on idalje reproducirati istom brzinom samo elektronica ce odbaciti neupotrebljene frejmove/slicice). Tu dolazi jedan drugi problem tehnicke karakteristike samih kamera, vecina jeftinijih kamera nemogu u 4k snimati preko 30fps radi procesorske moci, moguxnosti brzog zapisa i slicno.

I sada dolazimo na ono trece a to je koji je ciljani uredja za gledanje i sadrzaj.
HD televizor - 1080
4k - 100/120FPS (ako kamera moze) - mogucnost reframe i export u 1080 format
1080 - 200/240 FPS( ako kamera moze - nema mogucnosti reframa ali slika je kristalno cista za action kadrove/sportove - export u 1080 formatu
1080 - 100/120FPS optimalno ( i vecina kamera podrzava) za action sportove - export u 1080 formatu
1080 - 50/60 FPS minimum za action, optimalno za ljude i sporije dogadjaje - export u 1080 formatu
1080 - 25/30 FPS optimalno za pejzaze i priprodu - export u 1080 formatu

Napomena (u zatvorenom koristiti ako kamera nema opciju "auto flicker detection" onda multiplikator frekvencije mreze da bi se uklonila trepererajuca svjetla

4k televizor

8k/6K - 100/120FPS (ako kamera moze) - mogucnost reframe i export u 4K format
4K- 200/240 FPS( ako kamera moze - nema mogucnosti reframa ali slika je kristalno cista za action kadrove/sportove - export u 4K formatu
4K - 100/120FPS optimalno ( i vecina kamera podrzava) za action sportove - export u 4K formatu
4K - 50/60 FPS minimum za action, optimalno za ljude i sporije dogadjaje - export u 4K formatu
4K - 25/30 FPS optimalno za pejzaze i priprodu - export u 4K formatu

Rezime

Prvo definirajte sta snimate drugo gdje ce te gledati.
Ukoliko vam prostor omogucava sto brze i u sto vecoj rezoluciji jer lakse je odbaciti nepotrebne frejmove i nepotrebne pixele nego ih stvoriti i generirati. Isto tako puno je lakse ako radi efekta vam treba motion blure ga dodati nego ga maknuti.
 
BT narukvica je zbog toga što sama kamera nema GPS, ali je ima narukvica i sa podacima iz narukvice šopa kameru koja te podatke onda može softverski upucati u fotografije i video... a i za vrijeme vožnje lakše ću uključiti ili zaustaviti bez stajanja snimanje videa ili fotografija, nemam namjeru snimati baš sve dionice... a rajca me i staviti kameru na nekakav "jarbol" iza i sa visine snimati sve oko sebe, i sebe, bajk i dionicu...
Jos ti fali microSD kartica od 512GB :mrgreen:
 
  • Like
Reactions: Village
Jos ti fali microSD kartica od 512GB :mrgreen:

Mislim da ću za početak, dok se ne uhodam, probati sa 256 Gb karticom, imam ju otprije pa ću vidjeti...

Ako snimam 4K video u recimo 60 fps, koliko uzima minuta snimke?

Guštat ću gledati na Sonyju 165 cm sa 4K ekranom.

I kad sve to nabaviš, onda još treba mali crnac koji će sve to pregledati, izvući zanimljive dijelove i editirati. :mrgreen:

Točno, zato preferiram odraditi više manjih snimki, do max 15-20 minuta, ostalo brišem, više ostavim najbolje stvari, onako dokumentarno. I nemam namjeru snimati non-stop i po cijele vožnje, vidim na YT snimke ljudi koji se isto tako voze npr. od Rijeke do Senja ili Karlobaga, snimke su dobre ali ne znam što bih sa fajlom od 40-ak minuta bez prekida, ne moram baš svaki prometni znak i svaku travku na svakom centimetru ceste imati...
 
Last edited:
VIllage... za edit, cesto kazu pocni od background muzike, nadjes nesto sto ima ponavljajuci ritam sa drumom ili na pocetku ili na kraju tog ponavljajuceg ritma.. i nadjes nesto sto ima recimo 4.. 5 sekundi.. stavid u program za edit.. i onda na te spikove radis tranzicije.. tako da kada lupi drum imas promjenu kadra.. i onda nadjes neke pauze.. recimo prije pocetka refrena.. ili slicno da promjenis "temu" recimo na takat druma mijenjas kadrove zavoja.. sekunda dvije po zavoju.. da dobijes dinamiku.. i onda kada dodje neki period napravis kadar od minute pejzaza.. onda opet se vratis brzim kadrovima ceste.. (nemopra nuzno biti zavoji.. moze i ravna cesta.. ali ti cutovi na drum ce dati dinamiku... i kada stavljas tranzicije.. moja preporuka je da se odlucis za jednu tranziciju i stalno koristis istu manje odvraca paznju od samog sadrzaja videa..
I drugi savjet.. na papir si napisi okvirno bitne stavke puta.. recimo primjer.. voznja.. od 45 min.. i prolazak kroz 4 sela... onda uzmes minuta polazak, pa 30 sekundi kratkih rezova ceste do prvog sela, onda opet 1 sporiji kadar panorama sela i bitnih stavki.. ulaz izlaz (cutovi duzi i sporiji) onda opet 30sec short kadrova. i nakraju imas u ovom primjeru 5 duzih.. znaci cca 7,5min video.. kada si stavis na papir (podnaslove svoje price) onda ti je lakse odrediti sta i koliko rezuckati.. imas neki cilj. U protivnom kao sto si i sam primjetion te pokosi koliko toga ima i od cega poceti..
 
  • Like
Reactions: roberto and Village
I jos jedna stvar i necu vas vise maltretirati... kamere danas rijetko daju van raw format uglavnom daju kompresirani video (kroz razne codace). Kod jeftinijih kamera cesto znaju varati pa snimaju u 1080 a upscalaju u 4k i prikacuju kao da rade u 4k.. Tako da ako vam rezultati nisu zadovoljavajuci provjerite . Uglavnom ako snimite 1080.. i 4k video.. i ako razlika nije 4 puta u velicini, nema te kompresije koja ce to napraviti nego jednostavno su pixeli 4 puta ponovljeni te onda kompresija lagano to stisne.

Da se malo vratimo na osnovu digitalnog videa. Kao i u analognoj tehnici video je nizu staticnih slikica (nema nista magicno ili drugacije u odnosno na prije 100 godina).

Sada se ajmo fokusirani na pixel... to je element koji prima svjetlo i konvertira ga u digitalni signal u vidu niza jedinica i nula (znam znam.. to svi znate), No pixel je genericko ime no svaki pixel u osnovi treba tri pixel da bi prikazao boju i tu cesto proizvodjaci znaju varati i lagati. Recimo neka jeftinija kamera ima 20MPixela isto ko i skuplja kamera, I slika je drasticno drugacija. Cesto se zna raci 20mpix ali to ukljucuje 650k crvenih, 650k zelenih i 650k plavih senzora (u osnoci iste fotodiode ali sa filterom) dok skuplji aparat ce reci 20MPixela a u osnovi ima 60M fotodioda i slicne malverzacije brojevima.
u osnovi za svaku sliku treba imati podatke koja je boja i koja je saturacija. danas uglavnom je to 8bitova ili 10bitova po boji.. znaci u osnovi 30bitova saturacije i 2 bita informacije koja je boja (puno kompleksije ali pojednostavljeno radi generalnog koncepta. Tako da svaki pixel je 4 byta u velicini.

Dakle ajmo uzeti 1080 video sa 50FPS... znaci slika od 1920x1080px je napravljena 50 puta u sekundi.
1080 slika je u osnovi 2Mpixela sto treba ponoviti 50 puta.. i dolazimo do 100Mpixela u sekundi.. i ako znamo da je 4byta pixel.. dobijamo okvirnih 400Mbyta po sekundi cistog (RAW zapisa) i to odgovara onih 13GB za 30minuta sto je Roberto spominjao.

2.7k (da bi se zadrzao 16:9 format, ukoliko se pitate zasto 2.7k) je 2704x1520 i to je priblizno 2k odnosno dupla velicina 1080 po broju pixela ne dimenzije i ispada 4Mpixela.. ista matemarka i raw za 30 min je 26GB.. (kod njega je ispalo malo manje jer moguce da ima "simulirani" 2.7k jer ako mu je 1080/50 min 13GB onda bi mu 2.7k/50 25min trebao ispasti 20GB.. ali ok.. neka sub kompresija.. moguce je 17GB..

4k po toj istoj matematici je cca 8Mpixel i pricamo oko 50GB za 30min.

Vec tu mozete vidjeti prevaru.. jer ako u marketing materijalima vas bombardiraju sa kvaliteta u 20Mpixela.. da... fizicki.. ali je to podjeljeno na 3 boje.. s time da se i tu stedi jer ljudsko oko imam najmanje plavih receptora pa se koristi manje dioda a da ljudsko oko ne vidi razliku.. pa onda crvena i zelena.. tako da ispadne recimo 8mpix zelene i crvene i 4mpixel plave...

U osnovi nedajte se navuci na marketing jer je on zamisljen da laze inace bi se to zvale tehnicke specifikacije, ( i cesto necete naci te detalju u tehnickim detaljim jer ih skrivaju). I ako vas video razocara nemojte mislite da ste vi nuzno krivi nego jednostavno tehnologija koju koristite nemoze dati vise.

Savjet, ako kamera ima mogucnost raw, snimite video u 720/1080/2.7/4k i vidite da li linerano raste ili negdje pocene biti flat line i koristiti onda nativni format. i ko sto reko prije probajte u sto vecoj brzini snimati. pa cak i niza rezolucija ali brze
 
  • Like
Reactions: Village and roberto
I kad stavljate na youtube ako nemate neki poznat kanal, stavljajte 2.7k ili iznad, jer ako se uploada 1080p youtube koristi drastično veću kompresiju i to liči na 480p cca.. 1080 uploadan kao 1080 je loš, a ako nema bolje opcije 1080 upscalean u 2.7 ili 4k je drastično bolja slika (i dalje nema više detalja od 1080 samo puno manje uništeno kroz youtube).
 
  • Like
Reactions: Village
Hvala na puno dobrih tumačenja i savjeta, meni je na DJI Mini 2 SE kamera 2.7K pa da znam i u tom slučaju što i koliko koristiti... uglavnom, sa karticom od 256 Gb teoretski ispada da imam puno sati snimanja u najvišoj kvaliteti, i sa 256 Gb u dronu i sa tolikom karticom u kameri...

Postoji i problem kojega isto ne spominjemo, a to je pitanje prostora gdje spremati sve te snimke, prostor zauzeća brzo raste...