Pitanje za znalce - omjeri brzina, mjenjačka kutija

live-for-ride

Active member
Kako praktično objasniti dolje navedene omjere i što utječe na što? Pa tko zna....
1. 36/14 (2.57)
2. 32/17 (1.88)
3r. 30/20 (1.5)
4. 28/22 (1.27)
5. 26/23 (1.13)
6. 25424 (1.04)
 
Iako je ovdje dosta ljudi koji znaju malo više, rekao bih da je riječ o brojevima zuba na zupčanicima primarnog i završnog prijenosa, te o njihovom omjeru, što pak znači da će određeni broj okretaja na primaru u tom omjeru iz zagrade završiti na sekundaru... no pričekajmo pametnije i oboje nešto naučimo...
 
live-for-ride said:
Kako praktično objasniti dolje navedene omjere i što utječe na što? Pa tko zna....
1. 36/14 (2.57)
2. 32/17 (1.88)
3r. 30/20 (1.5)
4. 28/22 (1.27)
5. 26/23 (1.13)
6. 25424 (1.04)
najlakše preko poluga klackalice
prva brzina ima "krak poluge" 2.57 puta veći (pa je moment shodno tome 2.57 puta veći)
druga brzina ima 1.88 puta veći "krak"
šesta ima skoro jednaki "krak poluge"
stvar je u tome da pravilnim odabirom prijenosnih omjera držiš mašinu u optimalnom području rada. primjer - kretanje automobilom po snijegu. u drugoj brzini se lakše kreće nego u prvoj, jer je sila na kotaču manja (manji je "krak poluge")
od literature: strojarski priručnik, tehnička enciklopedija, elementi strojeva, ozubljenja i zupčanici
 
a što bi bio broj 36 i 14 u mjenjačkoj kutiji i kako to ima veze s dužinom brzine tj brojem okretaja radilice (ako ima)
 
jolly the roger said:
najlakše preko poluga klackalice
prva brzina ima "krak poluge" 2.57 puta veći (pa je moment shodno tome 2.57 puta veći)
druga brzina ima 1.88 puta veći "krak"
šesta ima skoro jednaki "krak poluge"
stvar je u tome da pravilnim odabirom prijenosnih omjera držiš mašinu u optimalnom području rada. primjer - kretanje automobilom po snijegu. u drugoj brzini se lakše kreće nego u prvoj, jer je sila na kotaču manja (manji je "krak poluge")
od literature: strojarski priručnik, tehnička enciklopedija, elementi strojeva, ozubljenja i zupčanici

Jesi si dočekal nekaj za dušu...... :LOL: (y)

Sad iz zajebancije za literaturu navedi autore, godinu, izdavača....da bude onak kak treba i onda još dodaj ocjenu s kojom si položio i datum polaganja ispita. :mrgreen:
 
live-for-ride said:
a što bi bio broj 36 i 14 u mjenjačkoj kutiji i kako to ima veze s dužinom brzine tj brojem okretaja radilice (ako ima)

pa kao ste je neko gore rekao, broj zuba primarnog i sekundarnog zupcanika.... to je obican reduktor....  :wink:
 
live-for-ride said:
Kako praktično objasniti dolje navedene omjere i što utječe na što? Pa tko zna....
1. 36/14 (2.57)
2. 32/17 (1.88)
3r. 30/20 (1.5)
4. 28/22 (1.27)
5. 26/23 (1.13)
6. 25424 (1.04)

to ti je najlakše zamisliti ovako ... za prvu ... dok se gonjeni (sekundarni) zupčanik okrene za jedan krug, pogonski (primarni) će se okrenuti 2,57 kruga ili ti (omjer) 1 : 2,57 ... i ako zamisliš to kao reduktor, znači da ima više momenta, a manje brzine.... što se omjer smanjuje, to je smanjuje moment, a povećava brzina okretanja gonjenog (sekundarnog) zupčanika...
 
strasilo said:
što se omjer smanjuje, to je smanjuje moment, a povećava brzina okretanja gonjenog (sekundarnog) zupčanika...

Nekaj ti fali da dokažeš ovo boldano??  :wink: :wink:
 
Sledgehammer said:
Nekaj ti fali da dokažeš ovo boldano??  :wink: :wink:

Ako imaš šta konkretno nadodati, nadodaj, ako nemaš, vučeš za sobom mogućnost brisanja posta koji nema veze s vezom .....  :neznam:
 
Pogledaj primjer, vjerojatno će Ti sve razjasniti !



n1 - broj zubaca zupčanika , ulazno / pogonsko vratilo
n2 - broj zubaca zupčanika , izlazno / pogonjeno vratilo

Primarni prenos - zupčanički  ( lančanički ) par između radilice i spojke
Sekundarni prenos - lančanici prenosa snage na kotač ( n1 - prednji, n2 - stražnji lančanik )
 
live-for-ride said:
a što bi bio broj 36 i 14 u mjenjačkoj kutiji i kako to ima veze s dužinom brzine tj brojem okretaja radilice (ako ima)
36/14 ti je omjer broja zubi gonjenog i pogonskog zupčanika, tj zupčanika na strani kotača (36) i 14(na strani korpe). dakle snaga dolazi na zupčanik s 14 zubi, i zbog očuvanja snage (zanemarimo li minorne gubitke u zupčanom prijenosu, cca 2%) na zupčaniku sa 34 zubi ćemo imati jednaku snagu, ali 36/14 puta veći moment i 36/14 puta manji broj okretaja

makazica said:
Jesi si dočekal nekaj za dušu...... :LOL: (y)

Sad iz zajebancije za literaturu navedi autore, godinu, izdavača....da bude onak kak treba i onda još dodaj ocjenu s kojom si položio i datum polaganja ispita. :mrgreen:
bojan kraut
razni autori
karl heinz decker
eugen oberšmit
izdavač uglavnom "tehnička knjiga", bar ovo što ja imam
 
Sledgehammer said:
Nekaj ti fali da dokažeš ovo boldano??  :wink: :wink:
baš i ne, ako pričamo o reduktoru. jedino di sam dosad vidio multiplikator je kod bicikala, al za njih postoji druga tema
 
neka uđe u zapisnik da smo se Džoli i ja u nečemu usaglasili ...  :LOL: :LOL: :LOL:
 
Ekipo, zahvaljujem na odgovorima. Skužio. Sad ću se malo pozabaviti kojim jednadžbicama iz omjera dobiti brzine ovisno o okretajima. Puno hvala.
 
live-for-ride said:
Ekipo, zahvaljujem na odgovorima. Skužio. Sad ću se malo pozabaviti kojim jednadžbicama iz omjera dobiti brzine ovisno o okretajima. Puno hvala.
ništa lakše

brzina = broj okretaja/primarna redukcija/prijenosni omjer brzine/sekundarna redukcija*opseg stražnje gume
naravno ako guma ne šlajdra :mrgreen:
recimo da imaš 10000 rpm, primarna redukcija 3, prijenosni omjer 2.5, sekundarna redukcija 45/15, opseg kotača 1.8 metara

brzina = (10000/3/2.5/3)*1.8 = 800m/min = 13.3 m/s = 47.88 km/h
 
ovo smo redovno računali na tomosima ..uzmi u obzir jeli ti zadnja guma 17 ili18 :mrgreen:
 
ok je aprilia, i omjeri su od novog shivera :mrgreen:.
E kad bi barem novinari zaključili iz ovog da je u nekom časopisu ipak puno kvalitetnije nacrtati dijagram ovisnisti brzine o stupnju prijenosa i okretaja motora nego samo puknuti neke omjere koji ipak velikoj večini niš ne znače. Prosječnog čitatelja vjerojatno više zanima koliko motor ide u kojoj brzini na koliko okretaja (ili se varam), ali sami omjeri večini ipak malo govore. Ustvari, nek uvjek stave oboje. :mrgreen: