Dylan
Well-known member
Spustio sam se u ravnicu iza mađarskog grada Salgotarjana. Cesta je ravna, široka, asfalt poprilično dobar i polako ulazim u ono stanje kontemplacije, kad sva čula više nisu okrenuta vožnji, već dio mozga ima prostora za meditacije. Danas je posljednji dan putovanja, povratak kući i moje su misli usmjerene na događanja proteklih šest dana. Razmišljam kako da ih opišem i pretočim u tekst, i u meni sve više raste spoznaja da su ljudi, oni živi i oni kojih nema, ono što je najviše obilježilo ovo putovanje. Da, bilo je tu prekrasnih pejzaža, bilo je izvrsnih zavojitih dionica, i ovo žarko sunce koje crpi snagu odigralo je veliku ulogu, ali susreti s ljudima ipak su najviše obilježili ovo putovanje.
CESTAR
Stajem na odmorištu negdje između Banske Bistrice i Ružomberoka u Slovačkoj. Znate ona neuređena odmorišta kakvih ima i na našim cestama, tračak asfalta kojeg tek malen potočić i nekoliko stabala odvaja od glavne ceste. Gladan sam i žedan, a i prostata mi šalje signale. Na početku odmorišta stoji veliki cestarski kamion, pa odlazim na drugi kraj i u hladu parkiram. Namjeravam uskoro krenuti, pa obavljam sve potrebne radnje i okidam nekoliko fotografija.
Pažnju mi privlači vozač kamiona koji nešto radi iza otvorenih vrata. Priđem malo bliže i vidim što radi: pokušava podići kamionski kotač u prostor između kabine i sanduka. Vidim da mu to ne uspijeva pa krećem prema njemu.
- Dobar dan, jel' trebate pomoć?
- Som vyhodil pneumatiku, a nemôže vyzdvihnúť na vozíku!
- Dajte da probamo zajedno!
Zgrabio sam gumu s druge strane i odmah sočno opsovao. Golim rukama sam uhvatio baš dio koji je eksplodirao i desetci sitnih žičica zapiknuli su se u moje dlanove.
- Da li imate rukavice?
- Mám nejaký starý.
- Daj, kakve god!
Slijedećih desetak minuta pokušavali smo na sve moguće načine podići teški kotač, rukama, polugama, pa opet rukama. Puhali smo, stenjali i psovali kad bi uhvatili dah. A poslije psovke bi pogledali jedan drugoga i tiho se nasmijali, možda se u govoru nismo baš do kraja razumjeli, ali psovke smo razumjeli perfektno.
Još jednom smo pokušali i ovaj put je kotač nekako prešao preko ruba koji nam je zadao toliko muke. Znoj mi kaplje s lica.
- U hebote, skoro sam krepao!
- Ty si Chorvát?
- Da.
- A ty, Chorvát, prišiel mi pomôcť?
- Pa vidio sam da se mučiš sam...
Slijedećih nekoliko minuta razgovaramo o mom putovanju i najboljoj ruti prema Poljskoj, točnije Krakowu. Vrijeme je za polazak. Čvrsto se rukujemo.
- Pekný výlet a vďaka za pomoc!
- Hvala, sretno i tebi!
Tog jutra u 6 sam krenuo iz Rasinje na putovanje koje će završiti u Poljskoj, u Biškupicama, malom selu u blizini Kluczborka, u Opolskom vojvodstvu. Danas mi je cilj regionalnim cestama doći što bliže Krakowu. Kako znam da su Mađari jako striktni u kontroli brzine vožnje u naseljenim mjestima znam da ću imati relativno malen brzinski prosjek jer me cesta vodi uz gusto naseljenu obalu Balatona, onda me čeka prometni metež Budimpešte, gotovo dvomilijunskog velegrada koji još nema gotov prsten obilaznica pa ruta vodi preko samog središta grada, a kakve su regionalne ceste u Slovačkoj i Poljskoj mogu samo nagađati jer još nisam bio tamo. Znam da prolaze kroz brdovito područje što će me usporiti, pa još ako padne mrak. No, plan je da vozim, pa do kuda stignem. Sa sobom nosim kamping opremu koja se sastoji od viseće ležaljke i cerade koja je natkriva, lagana je i iznimno udobna i zahtijeva svega nekoliko minuta za postavljanje. Dovoljna su mi dva stabla negdje na osami i bez brige ću provesti noć. Jedino što ću u tom slučaju ostati prikraćen za gledanje večerašnje polufinalne utakmice Portugala i Španjolske na Euru.
Ljubopitljivog policajca u Goli zanima kud putujem. Na Balaton, odgovaram iako mi je cilj Poljska. Ne želim da me smatraju nogometnim navijačem i tako im dam eventualni povod za nekakav pretres, pa smišljam ovu malu laž. Pažnju mu privlači tuba na desnoj strani mog motora.
- Što je ovo?
- Nosač za štap za pecanje- odgovaram.
To ga je uvjerilo da nisam navijač i da ne nosim zabranjenu pirotehniku. I njegovom mađarskom kolegi tuba je privukla pažnju, no njemu sam štap morao pokazati. Kako je i ribolov jedan od mojih hobija odlučio sam sa sobom uzeti jedan varaličarski pribor, pa ako bude prilike divlje kampirati kraj neke vode i probati uhvatiti večeru ili doručak.
Blatno jezero, u daljini se vidi stožac vulkana Badacsony, jednog od pet ugaslih vulkana u blizini
Pored Balatona prolazim brže nego što sam očekivao i uskoro ulazim u Budimpeštu. Navigaciju (a to je posebna priča, jer sa sobom nosim tri Nataše, a ni jednu pravu: Nokia Symbian telefon s Garminovom navigacijom, HTC WinMobile smartphone sa Mireovim Cardinale BlackEdition i sedam inčni Samsung Galaxy Tab sa CoPilotom, a svaki od njih će u pojedinom trenutku biti izvor problema) koristim samo za snalaženje u velikim gradovima i sada programiram HTC da me provede kroj velegrad i usmjeri prema Šahy-ju, mjestu na slovačkoj granici. Uskoro se preznojavam provlačeći se kroz gužvu u središtu. Dostižem Hondu VFR slovačke registracije. Super, prikrpiti ću se njima, oni će me sigurno lakše provesti kroz gužvu. - Idete li za Šahy? pitam na engleskom, a vozač klima glavom, makar nisam siguran da li me dobro čuo ili razumio. Valjda jest. U jednom trenutku njegova putanja i ona moje Nataše se razilaze, a ja slijedim Slovaka, valjda on bolje zna kuda se ide kući... I uskoro se on opet prestrojava, pod tablu za Košice. Opet stajem kraj njega: - Šta ne ideš za Šahy? - Ne, Košice! E, jeb' se braco.
Moj "vodič" kroz Budimpeštu
U Slovačkoj
Nataša preračunava i preračunava i napokon izlazim iz Budimpešte, brzom cestom i brzim tempom prolazim Šahy i evo me u Slovačkoj. Lijepim brežuljkastim krajem i odličnom cestom prolazim Zvolen, Bansku Bistricu i ulazim u brdovit kraj a cesta se pretvara u čisti užitak Spuštam se od skijaškog centra Donovaly u dolinu prekrasnom kombinacijom zavoja, toliko lijepom da se odlučujem vratiti nazad i kamerom snimiti vožnju. Koristim Toshibinu HD kameru koju u nedostatku pravog nosača čičak trakom montiram na kacigu. Do sada je to funkcioniralo besprijekorno. Zaštitnu vezicu kamere guram pod remen kacige i krećem. Poslije stotinjak metara osjetim da se nešto zbiva na kacigi i u retrovizoru vidim kako kamera leti, pada na cestu i razbija se. Stajem i trčim nazad, naravno, baš tada se pojavljuje veliki kamion i prelazi preko tog mjesta.
Slijedećih desetak minuta tražim i skupljam dijelove, tijelo kamere i displej izgledaju neoštećeni, očito ih kamion nije pregazio, nedostaje zaštita objektiva ali i nju uspijevam naći. I baterija je tu, nedostaje samo njen poklopac kojeg ne uspijevam naći sve dok mi ne sine da je on morao ostati na kacigi a jer je on čičkom vezan za nju. Kamera za divno čudo radi, ogrebena je ali funkcionira. Očito je da vezicu u žurbi nisam dobro namjestio jer bi inače kamera u slučaju pada ostala visiti sa kacige.
Prolazim Dolny Kubin i ulazim u dolinu rijeke Orave. A na strmoj litici nad rijekom u mjestu Oravsky Podzamok stoji veličanstvena utvrda iz 14. stoljeća koja je kontrolirala trgovački put između Ugarske i Poljske. Nisam se penjao gore jer natovareni motor treba ostaviti na duže vrijeme bez nadzora, uspon je dug i strm, a ja nisam baš najprikladnije odjeven za posjet jednom kraljevskom dvorcu, pa samo slikam nekoliko fotografija iz podnožja i nastavljam dalje.
Oravski grad
Popodne je, sunce je još visoko, a ja sam već gotovo dostigao mjesto koje mi se pri planiranju učinilo kao zgodno odredište za prvi dan. To je akumulacija Oravsko jezero, na samoj granici Poljske. No, još nisam umoran pa ulazim u Poljsku. Krajolik se mjenja, preda mnom puca ogromna brežuljkasta ravnica obrubljena velikim brdima na horizontu. Ogroman prostor, ta prostranost je nešto na što nisam navikao, ali najfascinantnije je to da je taj kraj gusto naseljen: na sve strane vidim sela, farme, kuće . Sad mi je jasno da ulazim u ogromnu zemlju koju nastanjuje gotovo 40 milijuna ljudi, sa gotovo duplo većom gustoćom naseljenosti nego kod nas.
Poljski pejzaži
Stajem i na bankomatu podižem zlote, jedna je u grubo dvije kune (1,78). Uskoro sam pred Krakowom, starim kraljevskim gradom. Ova vožnja je bila kudikamo brža nego što sam računao. Idem se smjestiti u hostel u centru Krakowa, u Starem Miastu, koji sam pronašao preko Booking.com. No, pojavio se problem, sobu nisam unapred bukirao, a hostel funkcionira samo na taj način. Recepcioner je bio dovoljno ljubazan da mi dozvoli da se poslužim njegovim računalom i pružio mi pomoć pri bukiranju drugog hotela prihvatljive cijene u jednom od predgrađa jer plan mi je bio ujutro posjetiti Wieliczku i njezin čuveni rudnik kamene soli. Također mi je dozvolio da svu prtljagu ostavim u hostelu na nekoliko sati dok ne razgledam centar grada. U toj žurbi sam k'o zadnji bedak zaboravio uzeti foto aparat pa iz Stareg Miasta i centalnog gradskog trga, jednog od najlijepših u Europi te Wavela, stare kraljevske utvrde, nemam ni jednu jedinu fotografiju osim onih snimljenih mobitelom (koje ne zadovoljavaju čak ni moje inače niske kriterije)!
Vraćam se iz šetnje, ponovo tovarim prtljagu na motor, ukucavam novu adresu u navigaciju i odlazim pronaći Hotel Krystyna. Uskoro se smještam u sobu, tuširam i silazim u hotelski restoran odgledati utakmicu. Možete li zamisliti kako je prvi Žyviec kliznuo niz moje grlo, onda sam probao Tyskie koje me se nije baš previše dojmilo pa sam se vratio Žyviecu. Cijene su vrlo umjerene, 4 do 4,5 zlota. Dva sata kasnije gledam suze portugalske Kristine i radost Španjolaca, naših krvnika, i razmišljam o nepravdi koja nam je nanesena. Iza mene je lijep i sadržajan dan. Nadam se da će i ostali biti takvi!
CESTAR
Stajem na odmorištu negdje između Banske Bistrice i Ružomberoka u Slovačkoj. Znate ona neuređena odmorišta kakvih ima i na našim cestama, tračak asfalta kojeg tek malen potočić i nekoliko stabala odvaja od glavne ceste. Gladan sam i žedan, a i prostata mi šalje signale. Na početku odmorišta stoji veliki cestarski kamion, pa odlazim na drugi kraj i u hladu parkiram. Namjeravam uskoro krenuti, pa obavljam sve potrebne radnje i okidam nekoliko fotografija.
Pažnju mi privlači vozač kamiona koji nešto radi iza otvorenih vrata. Priđem malo bliže i vidim što radi: pokušava podići kamionski kotač u prostor između kabine i sanduka. Vidim da mu to ne uspijeva pa krećem prema njemu.
- Dobar dan, jel' trebate pomoć?
- Som vyhodil pneumatiku, a nemôže vyzdvihnúť na vozíku!
- Dajte da probamo zajedno!
Zgrabio sam gumu s druge strane i odmah sočno opsovao. Golim rukama sam uhvatio baš dio koji je eksplodirao i desetci sitnih žičica zapiknuli su se u moje dlanove.
- Da li imate rukavice?
- Mám nejaký starý.
- Daj, kakve god!
Slijedećih desetak minuta pokušavali smo na sve moguće načine podići teški kotač, rukama, polugama, pa opet rukama. Puhali smo, stenjali i psovali kad bi uhvatili dah. A poslije psovke bi pogledali jedan drugoga i tiho se nasmijali, možda se u govoru nismo baš do kraja razumjeli, ali psovke smo razumjeli perfektno.
Još jednom smo pokušali i ovaj put je kotač nekako prešao preko ruba koji nam je zadao toliko muke. Znoj mi kaplje s lica.
- U hebote, skoro sam krepao!
- Ty si Chorvát?
- Da.
- A ty, Chorvát, prišiel mi pomôcť?
- Pa vidio sam da se mučiš sam...
Slijedećih nekoliko minuta razgovaramo o mom putovanju i najboljoj ruti prema Poljskoj, točnije Krakowu. Vrijeme je za polazak. Čvrsto se rukujemo.
- Pekný výlet a vďaka za pomoc!
- Hvala, sretno i tebi!
Tog jutra u 6 sam krenuo iz Rasinje na putovanje koje će završiti u Poljskoj, u Biškupicama, malom selu u blizini Kluczborka, u Opolskom vojvodstvu. Danas mi je cilj regionalnim cestama doći što bliže Krakowu. Kako znam da su Mađari jako striktni u kontroli brzine vožnje u naseljenim mjestima znam da ću imati relativno malen brzinski prosjek jer me cesta vodi uz gusto naseljenu obalu Balatona, onda me čeka prometni metež Budimpešte, gotovo dvomilijunskog velegrada koji još nema gotov prsten obilaznica pa ruta vodi preko samog središta grada, a kakve su regionalne ceste u Slovačkoj i Poljskoj mogu samo nagađati jer još nisam bio tamo. Znam da prolaze kroz brdovito područje što će me usporiti, pa još ako padne mrak. No, plan je da vozim, pa do kuda stignem. Sa sobom nosim kamping opremu koja se sastoji od viseće ležaljke i cerade koja je natkriva, lagana je i iznimno udobna i zahtijeva svega nekoliko minuta za postavljanje. Dovoljna su mi dva stabla negdje na osami i bez brige ću provesti noć. Jedino što ću u tom slučaju ostati prikraćen za gledanje večerašnje polufinalne utakmice Portugala i Španjolske na Euru.
Ljubopitljivog policajca u Goli zanima kud putujem. Na Balaton, odgovaram iako mi je cilj Poljska. Ne želim da me smatraju nogometnim navijačem i tako im dam eventualni povod za nekakav pretres, pa smišljam ovu malu laž. Pažnju mu privlači tuba na desnoj strani mog motora.
- Što je ovo?
- Nosač za štap za pecanje- odgovaram.
To ga je uvjerilo da nisam navijač i da ne nosim zabranjenu pirotehniku. I njegovom mađarskom kolegi tuba je privukla pažnju, no njemu sam štap morao pokazati. Kako je i ribolov jedan od mojih hobija odlučio sam sa sobom uzeti jedan varaličarski pribor, pa ako bude prilike divlje kampirati kraj neke vode i probati uhvatiti večeru ili doručak.
Blatno jezero, u daljini se vidi stožac vulkana Badacsony, jednog od pet ugaslih vulkana u blizini
Pored Balatona prolazim brže nego što sam očekivao i uskoro ulazim u Budimpeštu. Navigaciju (a to je posebna priča, jer sa sobom nosim tri Nataše, a ni jednu pravu: Nokia Symbian telefon s Garminovom navigacijom, HTC WinMobile smartphone sa Mireovim Cardinale BlackEdition i sedam inčni Samsung Galaxy Tab sa CoPilotom, a svaki od njih će u pojedinom trenutku biti izvor problema) koristim samo za snalaženje u velikim gradovima i sada programiram HTC da me provede kroj velegrad i usmjeri prema Šahy-ju, mjestu na slovačkoj granici. Uskoro se preznojavam provlačeći se kroz gužvu u središtu. Dostižem Hondu VFR slovačke registracije. Super, prikrpiti ću se njima, oni će me sigurno lakše provesti kroz gužvu. - Idete li za Šahy? pitam na engleskom, a vozač klima glavom, makar nisam siguran da li me dobro čuo ili razumio. Valjda jest. U jednom trenutku njegova putanja i ona moje Nataše se razilaze, a ja slijedim Slovaka, valjda on bolje zna kuda se ide kući... I uskoro se on opet prestrojava, pod tablu za Košice. Opet stajem kraj njega: - Šta ne ideš za Šahy? - Ne, Košice! E, jeb' se braco.
Moj "vodič" kroz Budimpeštu
U Slovačkoj
Nataša preračunava i preračunava i napokon izlazim iz Budimpešte, brzom cestom i brzim tempom prolazim Šahy i evo me u Slovačkoj. Lijepim brežuljkastim krajem i odličnom cestom prolazim Zvolen, Bansku Bistricu i ulazim u brdovit kraj a cesta se pretvara u čisti užitak Spuštam se od skijaškog centra Donovaly u dolinu prekrasnom kombinacijom zavoja, toliko lijepom da se odlučujem vratiti nazad i kamerom snimiti vožnju. Koristim Toshibinu HD kameru koju u nedostatku pravog nosača čičak trakom montiram na kacigu. Do sada je to funkcioniralo besprijekorno. Zaštitnu vezicu kamere guram pod remen kacige i krećem. Poslije stotinjak metara osjetim da se nešto zbiva na kacigi i u retrovizoru vidim kako kamera leti, pada na cestu i razbija se. Stajem i trčim nazad, naravno, baš tada se pojavljuje veliki kamion i prelazi preko tog mjesta.
Slijedećih desetak minuta tražim i skupljam dijelove, tijelo kamere i displej izgledaju neoštećeni, očito ih kamion nije pregazio, nedostaje zaštita objektiva ali i nju uspijevam naći. I baterija je tu, nedostaje samo njen poklopac kojeg ne uspijevam naći sve dok mi ne sine da je on morao ostati na kacigi a jer je on čičkom vezan za nju. Kamera za divno čudo radi, ogrebena je ali funkcionira. Očito je da vezicu u žurbi nisam dobro namjestio jer bi inače kamera u slučaju pada ostala visiti sa kacige.
Prolazim Dolny Kubin i ulazim u dolinu rijeke Orave. A na strmoj litici nad rijekom u mjestu Oravsky Podzamok stoji veličanstvena utvrda iz 14. stoljeća koja je kontrolirala trgovački put između Ugarske i Poljske. Nisam se penjao gore jer natovareni motor treba ostaviti na duže vrijeme bez nadzora, uspon je dug i strm, a ja nisam baš najprikladnije odjeven za posjet jednom kraljevskom dvorcu, pa samo slikam nekoliko fotografija iz podnožja i nastavljam dalje.
Oravski grad
Popodne je, sunce je još visoko, a ja sam već gotovo dostigao mjesto koje mi se pri planiranju učinilo kao zgodno odredište za prvi dan. To je akumulacija Oravsko jezero, na samoj granici Poljske. No, još nisam umoran pa ulazim u Poljsku. Krajolik se mjenja, preda mnom puca ogromna brežuljkasta ravnica obrubljena velikim brdima na horizontu. Ogroman prostor, ta prostranost je nešto na što nisam navikao, ali najfascinantnije je to da je taj kraj gusto naseljen: na sve strane vidim sela, farme, kuće . Sad mi je jasno da ulazim u ogromnu zemlju koju nastanjuje gotovo 40 milijuna ljudi, sa gotovo duplo većom gustoćom naseljenosti nego kod nas.
Poljski pejzaži
Stajem i na bankomatu podižem zlote, jedna je u grubo dvije kune (1,78). Uskoro sam pred Krakowom, starim kraljevskim gradom. Ova vožnja je bila kudikamo brža nego što sam računao. Idem se smjestiti u hostel u centru Krakowa, u Starem Miastu, koji sam pronašao preko Booking.com. No, pojavio se problem, sobu nisam unapred bukirao, a hostel funkcionira samo na taj način. Recepcioner je bio dovoljno ljubazan da mi dozvoli da se poslužim njegovim računalom i pružio mi pomoć pri bukiranju drugog hotela prihvatljive cijene u jednom od predgrađa jer plan mi je bio ujutro posjetiti Wieliczku i njezin čuveni rudnik kamene soli. Također mi je dozvolio da svu prtljagu ostavim u hostelu na nekoliko sati dok ne razgledam centar grada. U toj žurbi sam k'o zadnji bedak zaboravio uzeti foto aparat pa iz Stareg Miasta i centalnog gradskog trga, jednog od najlijepših u Europi te Wavela, stare kraljevske utvrde, nemam ni jednu jedinu fotografiju osim onih snimljenih mobitelom (koje ne zadovoljavaju čak ni moje inače niske kriterije)!
Vraćam se iz šetnje, ponovo tovarim prtljagu na motor, ukucavam novu adresu u navigaciju i odlazim pronaći Hotel Krystyna. Uskoro se smještam u sobu, tuširam i silazim u hotelski restoran odgledati utakmicu. Možete li zamisliti kako je prvi Žyviec kliznuo niz moje grlo, onda sam probao Tyskie koje me se nije baš previše dojmilo pa sam se vratio Žyviecu. Cijene su vrlo umjerene, 4 do 4,5 zlota. Dva sata kasnije gledam suze portugalske Kristine i radost Španjolaca, naših krvnika, i razmišljam o nepravdi koja nam je nanesena. Iza mene je lijep i sadržajan dan. Nadam se da će i ostali biti takvi!