Svako malo mi dođe da se opet aktivno bavim pisanjem na forumu, onda mi ovakve teme opale trisku i podsjete me da sam donio ispravnu odluku.
Idemo redom , i prvi dio se odnosi prvenstveno na mladog gospodina koji je kupio gume i malo je zabrinut. ( inače ja sam vlasnik Motoboxa, i sve što su ti moji djelatnici prenijeli je po mom nalogu i moja odluka i objasniti ću zašto je bila takva )
Momak je naručio gume za motor i čekao ih je dugo. Sezona je i kao i svi želi se voziti. Problem nastaje u trenutku kada je kamion direktno od proizvođača došao i guma 100/80-17 Sportec Street koja je bila na fakturi nije stigla fizički u kamionu. Razlog zašto nije došla, je kontrola DOT-a kod utovara , jer je dogovor takav da mi se ne isporučuju gume proizvodnje starije od tekuće godine i godine prije, a navedena guma je bila stara tri godine. Dakle, nisi dobio gumu ne zato što je bila stara tri godine, zato što takva guma ne valja, nego zato što je fizički nije bilo pa ti je bilo i nemoguće isporučiti. Zašto imam takav dogovor sa dobavljačima, opet razlog nije što "stare " gume ne valjaju , nego zato što je tržište i kupci takvi da mi to stvara problem.
U tom trenutku ja sam u situaciji da imam mušteriju koja čeka gume 15-tak dana, da mu ne mogu isporučiti ono što sam obećao. Ono što problem čini večim je jeb...korona i kao i svega nema guma. Moram naći rješenje, da mi mušterija bude zadovoljna, da se sigurno vozi, i da dobije opravdanu vrijednost za uloženi novac . Osim toga, sezona je i svaki dan bez motor je problem, u emocionalnom ( gušt ) i praktičnom smislu, pa čak i u varijanti da sam momku eventualno upropastio planirani godišnji sa curom.U tom trenutku u njegovim dimenzijama na tržištu odmah ili uz čekanje nije bilo guma da je cijena normalna i dobra kvaliteta, mogao je dobiti samo preskupe gume loše kvalitete. Meni grč u želucu i sam spoznaja da ga moram zvat i reći da nema gume, ubija me. Rješenje je bilo momku dati prednju 110/70-17 umjesto 100/80-17. Felga mu ima dovoljnu širinu za gumu 110, visina obje gume je ista ( 70,80, itd... nije oznaka visine u milimetrima nego visina izražena u postotku od širine ), ciklistika se ne mijenja , i 100% sigurno rješenje. Problem može biti tehnički, ali na to je upozoren, i ja stojim iza toga u kontekstu ako bude problem , iznalaženja rješenja, i nekakav trošak nove gume će momku biti pokriven, odnosno već mu je dijelom pokriven i biti će u potpunosti kada se bude mijenjala prednja guma ( objašnjeno kasnije u tekstu ).
Dakle, hvala ti lijepa na kupovini guma, još jednom se ispričavam na nastaloj situaciji, guštaj u sezoni i na motoru i budi uvjeren da se sigurno voziš i to na kvalitetnim i dobrim gumama, te ako imaš bilo kakva pitanja ili nedoumice , slobodno me kontaktiraj na
[email protected] ili na 091/977-2028.
E sada što se tiče dušebrižnika i pametnjakovića.
Momak je dobio 20% na obje gume , i time mu je već pokrivena vrijednost 50% nove prednje gume ( ako opet nekog jeb... matematika, zadnja je skuplja od prednje pa ako mu opet nije jasno neće mu nikada ni biti ), a ako ga vrate sa tehničkog, to će biti za najmanje 7-8 mjeseci , pretpostavljam, jer rijetko tko registrira motor krajem godine većinom u prvoj polovici. Dotada će već potrošiti barem 30-40 % trenutne gume, i kod kupovine ispravne dimenzije opet će dobiti popust koliko god treba tako da će ga ova 110/70-17 maltene ispasti besplatno.
Što se tiče DOT-a, imam pitanje za znalce kojih očito ne nedostaje.
Situacija prva
Nova guma, pravilno skladištena. Suho i tamno mjesto, nema izlaganja suncu , UV zrakama, nema naglih promjena temperature itd...
U takvim uvjetima guma stoji kod proizvođača i te ovlaštenih uvoznika jer imamo redovite kontrole. I naravno sve što je staro preko 7-8 mjeseci, drama...
Situacija dva
Ta ista guma se kupi od strane osobe xx, montira na motor i vozi. Od tog trenutka, guma je izložena suncu, kiši, UV zrakama, pasi, mačke vrše nuždu po njima, na dnevnoj bazi se nebrojano puta ugrije , ohladi, nosi težinu motora, trenje od asfalt, udarne rupe, šahte, voda, maltertiranja prva , druga na hladno itd... barem tisuću puta gori uvjeti.
Nerijetko, od trenutka kupovine , gume u opisanim uvjetima budu i po 4-5 godina.
I sada , imamo situaciju da guma pravilno skladištena, stara nekoliko i više godina ne valja, a ta ista guma , u tisuću puta gorim uvjetima se koristi godinama i nema problema..... jel sam ja ovdi lud ili što ?
Drugo, opet vezano za DOT, netko proizvede nešto što ima rok trajanja , odnosno upotrebe , stavlja na tržište , ide u distribuciju i na kraju netko to na ovaj ili onaj način konzumira. Primjer , Dukat napravi jogurt, na njega stavi rok do kojeg se može koristiti , dođeš u butigu, ako je datum unutar onog kojeg je proizvođać definirao , kupiš i popiješ. Da li kome pada na pamet otići na kasu i prcat u zdrav mozak curu na kasi kako nema jogurt proizveden prije tri dana nego prije mjesec dana, te da mu ide po skladištu kopat onaj novijeg datuma jer ovaj ne valja !?
Kada su gume u pitanju, stvar je vrlo jednostavna, i to deklariraju svi proizvođači. Guma je nova i može se prodati kao nova do 5 godina starosti, te je rok upotrebe 10 godina od datuma proizvodnje bila ona nova ili rabljena. Ovaj drugi dio , vezan za rok upotrebe, dobio sam informacije da je taj rok pomaknut kako tehnologija napreduje , s tim da je to bilo usmeno a ne pismeno , pa ću se ja u svojstvu osobe koja se bavi čim se bavi, ipak držati ovog od 10 godina. Vezano za rok upotrebe, taj dio se prvenstveno odnosi na pitanje sigurnosti u smislu da krajnji korisnik može biti siguran da guma može strukturno izdržati sve opterećenja za koja je deklarirana i da se neće raspasti u vožnji.
Dakle, ono što želim reći je da guma u pravom smislu riječi stari od trenutka od kada je u upotrebi, ciklusi grijanje-hlađenje, UV zrake i sve ostalo što djeluje na istu tokom upotrebe , uzrokuju postepeno gubljenje performansi i gubitak gripa. Ako netko misli drukčije ili misli da napisano ne drži vodu, neka me slobodno uvjeri drukčije ali sa argumentima i činjenicama, ne glupostima, do tada čvrsto stojim iza napisanog, naravno, uz uvjet da je do same prodaje pravilno skladištena, jer u drugom slučaju sve pada u vodu.
Još jedna stvar, koliko će guma dugo imati početne i s vremenom zadovoljavajuće performanse, osim sa vremenom provedenom u upotrebi, prvenstveno ovisi o tome u kakvim uvjetima se koristi i da li se koristi kako treba. Pri tome mislim da li se redovito kontrolira pritisak, da li se maltertira ili ne, na hladno, kada se motor ne koristi da li je u garaži ili nekom zaštićenom mjestu, ili je po cijeli dan na suncu , kiši , ledu itd....
Problem starog DOT-a i trenutne situacije nastao je iz tri razloga
- ljudi koji rade malo kilometara i voze umjereno , dođu u situaciju da guma nakon 5-6 i više godina ne drži, ispuca, a ima profila kao nova , a prisiljeni su je mijenjati , pa onda misle ako kupe mlađu da će im duže trajati. Krivo, trajati će isto u jednakim uvjetima upotrebe
- sami vulkanizeri u prošlosti, koji su da bi privukli nove kupce , DOT koristili u svrhu samopromocije, marketinga i izdvajanja od ostalih, reklamirali da prodaju i isporučuju samo gume stare do 6 mjeseci i takve gluposti, a tih istih nema više na tržištu jer je nemoguće tako funkcionirati.
- pametnjakovići koji misle da sve znaju i njihovo punjenje glupostima glava drugima po kafićima da bi hranili svoj ego, jer su oni negdje nešto pročitali , i netko im je tko zna nekoga čiji kum je rođak od nekog tko radi u nekoj tvornici to rekao, itd...
Pitanje, kupuje se guma, stara je tri -četri godine, drama, vi ste ludi, želite me ubiti itd... gospodine evo 50% na nju, super kupujem . Moje pitanje za šta, da bi se napravio stolić od nje ili za vozit se na njoj. I onda taj isti ide meni objašnjavat kako se treba radit i prodavat gume.....
Proizvod je proizvod i svaki ima definiran rok upotrebe, garanciju, način korištenja itd... Dokle god on nije kupljen, te je u stanju i po starosti unutar onih okvira definiranih od strane proizvođača, radi se o novom proizvodu. Onog trenutka kada je kupljen, otpakiran, stavljen u upotrebu, postaje rabljen, star , korišten i sve ostalo.
Svake godine, zbog pogrešnog stava većine kupaca , uništi se i baci minimalno 15 do 20% proizvedenih guma. Ja garantiram kada bi kupci promijenili svoj stav, poštivali ono što deklarira proizvođač, kao što to čine kod svih ostalih proizvoda koji imaju definiran rok upotrebe , da bi cijene guma u globalu vrlo brzo pale za 20 do 30% , jer budite uvjereni, te gume koje se unište ne plaćam ni ja , ni proizvođač, nego vi...
Što se tiče onog , nove gume , prvih 100 km pripaziti itd.. tu se radi o dvije stvari. Prvo i osnovno, guma na sebe u samom procesu proizvodnje, dolazi u doticaj sa raznim masnoćama i nečistoćama, drugo imamo sami transport gdje je uvijek pitanje što se prije njih prevozilo u tom kamionu, brodu , kontejneru itd.. te treće imamo sam proces montaže, gdje će onaj koji mijenja gume iste neminovno manje ili više zamastiti. Takva guma na drži , odnosno postoji mogućnost gubitka gripa, te taj površinski sloj jednostavno nema ili postoji mogućnost da nema dovoljno gripa za sigurnu vožnju. Sada ću se opet vratiti na pametnjakoviće i stručnjake te glupe priče o konzervansu protiv starenja gume koju ste svi barem negdje jednom čuli.
Dakle, prvih 100 km voziti oprezni izbjegavati nagle radnje, nagib postepeno povećavati iz zavoja u zavoj dok ne dođete do onog kuta kako inače koristite gume. Da odmah preduhitrim, onaj tko je shvatio poantu priče, može novu gumu " očistit " u par kilometara. tko nije neka ne pokušava i drži se 100 km. Drugi razlog zbog kojih postoji ova napomena, je činjenica da je svaka guma drukčija, te promjenom modela /proizvođača , kupac dolazi u dodir sa proizvodom čije karakteristike ne poznaje, i taj period služi za upoznavanje istog, i samim time čini njegovu upotrebu sigurnijom.