5 dana Balkana

Belly_SMB

Active member
Kako je sve počelo ? Od kuda ideja baš do Makedonije ?
Sve je počelo davno kad je Dado A. Topić i grupa „Time“ opjevala Makedoniju, pjesmom dočarala ljepote tog zaista prekrasnog kraja, toplinu i ljubaznost ljudi i odlične hrane a da ne govorim o Vlatku Stefanovskom i legendarnoj grupi „Leb i Sol“ i vječnim hitovima poput „Mirno leto Ohridsko“, „Skopje“ i mnoge druge. I reko sam sam sebi, jednom moraš otić tamo i doživjeti to.
Nakon pomnog „zimskog“ planiranja, određivanja okvirne rute (ideja je da uopće ne idemo autoputom cijelim putem) i organiziranja smještaja, dogovor je pao; krećemo 22.6. i koristimo sve moguće blagdane koji su se zaredali taj tjedan pa sve do 26.6 kada je planiran povratak. No, na žalost, od svih zainteresiranih za ovaj đir, na kraju smo ostali samo moj dobar prijatelj i kolega iz studentskih dana, Direktor aka. Street Illegal na svojoj crnoj vrani, Kawasaki Z750 i ja, Belly_SMB na opakoj srebrnoj strijeli, Gilera Nexus 250. I krećemo….

1. Dan – SRIJEDA, 22.6.2011
RUTA: Samobor – Karlovac – Udbina – Gračac – Obrovac – Kistanje – Knin – Sinj – Trilj – Zagvozd – Ploče – Dubrovnik – Cavtat – Risan
Ukupna kilometraža: ca. 660km

Buđenje je oko 4:30, nekaj sam si nabrzaka hitil u kljun, stavil kofer, palim GPS i skuter i krećem. Sljedeća stanica je Žganjer u Karlovcu gdje me već čeka Direktor, tankamo, provjeravamo pritisak u gumama i evo nam i usputne pratnje; dolaze stari prijatelji Nuke Duke na TDM900 i MotMed na ZRX1200 koji su nas odlučili otpratiti dio puta, ovim putem ih se još jedno zahvaljujem. Tu pijemo prvu kavicu i krećemo dalje; u Korenici stajemo da dečki potoče svoje divlje konje koji su jako žedni u ovo ljetno jutro. Ja ne tankam jer ovo moje plastično talijansko čudo jako malo pije. Sljedeća postaja je Gračac, tu slijedi druga kava i dogovor ko će kojim putem. Pošto je cesta prema Kninu bila zatvorena,primorani smo koristiti obilazak preko Obrovca i Kistanja. Nuke Duke nas prije Obrovca napušta i po magistrali solo kreće prema doma; puta dalje nastavljamo nas trojica. Ova obilazna cesta je sasvim solidna, vozimo se kroz sela, u Kruševu skoro kaj nismo naletili na kravicu koja nonšalatno šeće po sred ceste, sreća naša da ne vozimo brzo. Uskoro dolazimo do Knina, tamo tankamo, susrećemo frenda iz Samobora koji čeka ostatak ekipe koji su se zaputili do Sarajeva. Kratak predah i gas dalje preko Kijeva i odlične zavojite ceste uz Peručko jezero pa do Sinja i naposljetku do Trilja. Tamo nas čeka nas treći pridruženi član, Mario na GSX-R 1000. Sunce pići naveliko i velika je vrućina, tu na kratko stajemo da se okrijepimo. Krećemo dalje put Zagvozda gdje se opraštamo od MotMed-a i Maria koji ostaju u Zagvozdu a nas dvojica vozimo dalje. Malo prije Vrgorca, uz cestu smo našli izvor pitke vode, mali stol u hladu; reko to je idealno mjesto za gablec i odmor. Pol sata guštamo u hladu i odmaramo te uskoro krećemo dalje, spuštamo se do Ploča, pa preko Opuzena i Neuma magistralom stižemo do Dubrovnika. Kratko zadržavanje prije mosta, slikanje i dalje vozimo do Cavtata gdje nas Vaad čeka s hladnom žujom koja je sjela ko budali šamar. Nakon odmora, krećemo dalje prema Crnogorskoj granici koju ekspresno prolazimo i nakon užasno spore vožnje kroz Herceg Novi, napokon nakon cijelog dana vožnje i 660km prevaljenog puta stižemo u Risan, finalnu i zacrtanu destinaciju prvog dana putovanja. Smještaj nam je kod Dragana i Borka organizirao već svima poznati Gasho, kojem ovim putem još jednom zahvaljujemo na pomoći. Motore parkiramo u garažu, ostavljamo stvari u sobama, tuširanje i brzo bolje na večeru, napokon nešto konkretno za pojesti. Naravno, pivica za početak, a što drugo nego domaće, 'ladno Nikšičko. Dok čekamo klopu, dolazi i kolega Črnomerec sa svojom boljom polovicom; oni su u Risan stigli ujutro pa su iskoristili dan za kupanje i razgledavanje zaljeva. Nakon još par rundi Nikšičkih, umori krećemo na počinak koji nam je fakat potreban jer smo krepani.
 
2. Dan – ČETVRTAK, 23.6.2011
RUTA: Risan – Budva – Bar – Ulcinj – Skadar – Tirana – Elbasan – Struga - Ohrid
Ukupna kilometraža: ca. 390km

Buđenje je bilo oko 6, pakiranje i polazak oko 7. Nakon jučerašnje dana, ovo će biti igra jer je kilometraža relativno mala ali zanimljiva jer po prvi puta prolazimo taj put i to je ono što nas veseli cijelim putem. Brzo prolazimo kroz Budvu i dolazimo do Bara, gdje navraćamo do Gashe na kavu koji je nažalost bio spriječen obavezama pa ga nismo imali prilike upoznati i zahvaliti na pomoći oko smještaja. Tu se pozdravljamo s Črnomercem i Danijelom koji odlaze na obilazak C. Gore dok nas dvojica krećemo kroz Ulcinj do GP Vladimir gdje ulazimo u Albaniju. O njoj smo čuli svega i svašta, od loših cesta, još gorih vozača i raznih prijevoznih sredstava, al smo odlučili „prazne glave“ putovati kroz Albaniju i samo donositi zaključke. Da, kao što su zapazili i svi ostali koji su prolazili, Albanija je dosta zmazana, smeće uz cestu, konjske zaprege „miniraju“ cestu, pa zato oprezno prolazimo i gutamo kilometar po kilometar, ne žurimo nikud jer vremena imamo. Odmah poslije Skadra tankamo na jednoj od mnogobrojnih benzinskih postaja koje su uz cestu. Plaćamo u EUR-ima a kusur nam vračaju u kombinaciji EUR-a i Leka po nekom čudnom kursu, al reko nema veze., nek im bude. Prije Tirane, se dižemo na neku varijantu njihove poluatoceste/brze ceste; to je u biti komad asfaltirane površine širok između 8 i 10m, bez obilježenih traka gdje se voze malo u 2 malo u 3 trake, pritjecaju malo s lijeve a malo s desne strane. Voze se u rasponu od 60 pa sve do 130km/h; reko to je totalni divljak, drž se desne strane i gledaj ispred sebe, prati ekipu u svim mogućim verzijama, dezenima i bojama Mercedesa koje čovjek može zamisliti. Muriju susrećemo, oni kao mjere brzinu al nikog ne zaustavljaju, di ćeš bolje. Uskoro stižemo u Tiranu, vjerojatno u najgore moguće vrijeme u 14h a tamo prometni kaos, auto na autu, kamioni, autobusi, bicikli, kineskih skutera više nego u Pekingu i rijetko koji motor. GPS nas vodi praktički kroz centar grada jer je to kao najbrža ruta…. aha, moš si mislit. Albancima semafori ne predstavljaju baš neki oblik prometnog pravila i kulture; frajer doleti na crveno, prikoči, i kad vidi da iz drugog smjera još nisu krenuli, gas dalje. Super, koji doživljaj. Polako ali sigurno se izvlačimo iz Tirane  i krećemo preko brda do Elbasana. E ta cesta he jednostavno super za vožnju. Dobar asflat, zavojita, malo prometa a vidici i pogledi prema unutrašnjosti Albanije su očaravajući. Ubrzo stižemo do Elbasana koji je kad se pogleda s brda mali industrijski grad, odmah na ulazu je neka velika industrija koja ispušta goleme količine smoga koji se zadržava nad gradom, nije baš neki prizor al kaj sad, idemo dalje odličnom cestom uz kanjon rijeke prema Librazhdu i dalje se dižemo prema graničnom prijelazu Qafe Thane na ulazu u Makedoniju. Od tuda se već vidi Ohridsko jezero koje je stvarno veliko; dugo jer 30 a široko 14km, najveće dubine 288m, dok se površina nalazi na 693m nadmorske visine. Još par sto metara i evo nas, napokon u Makedoniji, nakon dan i pol putovanja. Odmah prije ulaza stajemo i slikamo se kod table kao dokaz da smo bili tu. Taj prijelaz kao i svaki do sada prelazimo bez problema i relativno brzo. Spuštamo se prema Strugama i dolazimo u Ohrid gdje bez većih problema nalazimo smještaj kod Paska, na samoj obali Ohridskog jezera. Parkiramo motore, ostavljamo stvari i krećemo a gdje drugdje nego popit i pojest nešto. Od ljubaznog domaćina dobivamo upute za lokaciju dobre klope i odmah krećemo s hladnom Skopskom pivom kao aperitivom pa puta dva za svaki slučaj. Predjelo, jelo pa opet desert, pogađate naravno opet Skopsko. Siti ali i dalje žedni krećemo u obilazak centra Ohrida. Lijepom šetnicom uz obalu do centra stižemo da desetak minuta, slikamo znamenitosti i put nas vodi do Irish pub-a gdje naručujemo drugu poznatu marku domaće pivske industrije, Zlatni Dab koji je po meni još bolji i pitkiji od Skopskog. Tu smo maznuli par rundi (4 ili 5, ne sjećam se više…) ali znam da smo to sve platili manje od 10€ (ca. 600 makedonskih dinara), e tu tek ne možemo vjerovati gdje smo došli; pa ovo je raj J.
Lagano krećemo na spavanje.
 
3. Dan – PETAK, 24.06.2011
RUTA:  Ohrid – Resen – Bitola – Florina – Bitola - Ohrid
Ukupna kilometraža: ca. 230km

Treći dan je dan odmora stoga nismo planirali nikakve veće ture osim posjetiti Grčku pošto je sama granica udaljena oko 100km od Ohrida a stvarno bi bila šteta ne posjetiti je kad smo već tu. Po navici, ustajemo rano oko 7, spremanje minimalno opreme i oko 8 krećemo put Bitole. Prvi dio ceste do Resena je odličan, dobra zavojita cesta uz kanjon rijeke s malim tunelima je raj za vožnju. No, kad dolazimo na vrh prijevoja (1190m nv) i počinjemo se spuštati prema Bitoli, cesta je sve loša i lošija, izbrazdana kolotracima, ispican asfalt, koma živa. Polako prolazimo kroz Bitolu bez većeg zadržavanja putem, dolazimo na granični prijelaz Medzhitlija i ulazimo u Grčku. Odmah poslije granice se slikamo uz kip Aleksandra Velikog ili Colina Farrella, nisam ziher 100% al nek im bude. 20km od granice je grad Florina koja je naša najudaljenija točka ovoga putovanja, do sada smo već napravili već više od 1100km. Malo se vozikamo po gradu, slikamo i obilaznim putem preko žitnih polja se vračamo prema granici. Odmah ćim smo ušli u Grčku, vidi se i osjeti razlika; ljudi ovdje žive opuštenije, mirnije; iako im je u zemlji kriza i zaduženi su kod Grčka J, brijem da se neće oni tako lako odreći svojih privilegija i dosadašnjeg načina života, a i treba tako biti a ne ko mi ovdje, trpimo i šutimo. No, zbogom crne misli i brutalna realnosti, idemo mi dalje; na ničijoj zemlji između Grčke i Makedonije kupujemo doručak u duty-free-shopu; sok i kekse i odmah vidimo razliku u cijeni; ovdje je sve puno skuplje nego u Makedoniji. Jedemeo, kratko odmaramo i ulazimo natrag u Makedoniju te se vračamo u Ohrid taman u vrijeme ručka. Po preporuci prijatelja Strangera, pronalazimo mali restoran „Fortuna“ gdje smo za početak naručili odličnu teleću juhu i Zlatni daba. Iako smo se već i toga najeli, idemo hrabro naprijed i naručujemo gravče na tavče, domaću kobasicu, salatu i naravno, Zlatni dab J. Ovdje je klopa super; fina, ukusna, dobivaju se velike porcije a sve to je jako jeftino. Kompletan ručak smo platili manje od 20€ a ubili smo se u hrani, mislim da nema smisla više govoriti o svemu. Kratka šetnja do centra grada, kupujemo suvenire i razglednice koje šaljemo svojima doma da im se hvalimo gdi smo sve bili pa da mogu sliniti na to. Popodne smo odlučili provesti odmarajući se pošto je sutradan dosta naporan za vožnju. Malo smo ubili oko i navečer opet otišli do Irish puba ubit par Zlatnih daba za siću koja nam je ostala po džepovima, a to je opet značilo par rundi. Zanimljiva činjenica je da se u dućanu u Ohridu (a možda i u cijeloj Makedoniji, ne znam jer nismo imali prilike probati) ne može kupiti alkohol nakon 21h, kaj kupiš do onda kupio si, a nakon toga se zaključavaju frižideri L i ostaješ suh. Pošto mi je taman pal šećer u krvi, uzel sam par odličnih Vitaminkinih čokolada da utažim želju za pivom J. Vrijeme je za spavanac, jer sutra je novi dan.
 
4. Dan – SUBOTA, 25.06.2011
RUTA:  Ohrid – Elbasan – Tirana – Skadar – Podgorica – Nikšić – Kanjon Pive/Tare - Sarajevo
Ukupna kilometraža: ca. 540km

Dižemo se ranom zorom, oko 5h, pakiramo stvari, tovarimo na motor i oko 5:30 krećemo prema granici. Dobar dio puta (sve do Skadra) idemo istim putem kud smo i došli tako da sad već sve znamo i nema nikakvih prepreka do cilja. U Skadru krećemo sjeverno prema graničnom prijelazu s Crnom Gorom, Božaj. Sve do sada smo se vozili po vrlo dobrim cestama po Albaniji i nije nam bilo jasno o čem su ljudi pričali kad su govorili o skoro 2 h vožnje makadamom. Sve dok nismo krenuli ovim putem. I odmah nam je bilo jasno, 30km užasno lošeg makadama s malim fragmentima asfaltirane ceste koju tek grade; poslije smo na Crnogorskoj granici saznali da tu cestu grade već 25 godina al da je planiraju uskoro dovršiti, aha, moš' misli, već sutra ak ne prije J. Na tom dijelu smo više puta stajali jer su nas rupe i kamenje, a o prašini da ne govorimo ubijali putem; nisam ziher, al mislim da nam je trebalo skoro 1,5h za tih 30km užasa. Već smo se pitali dal da se okrenemo, al smo ipak odlučili ići dalje ucrtanom rutom i planom. Stisni zube i vozi, nema ti druge. Nekako smo se dočepali granice, prošli je bez imalo problema, usput malo popričali s crnogorskim policajcem koji se čudio kud sam se ja zaputio tim malim skuterom na taj put. Za kratko vrijeme dolazimo malo prije Podgorice, tankamo na benzinskoj i krećemo preko brze ceste od  Podgorice preko Danilovgrada i Nikšić prema Plužinama. Cesta je odlična, malo prometa i jako brzo prevaljujemo taj put. Bližimo se prekrasnom Nacionalnom parku Durmitor i cestom se dižemo preko brda gdje je postalo dosta hladno stoga stajemo i oblačimo dugu odjeću na sebe, potkape i spuštamo do mjesta Plužine tj. akumulacijskog Pivskog jezera, e to je tek slika za pamćenje; tirkizna boja vode, jezero okruženo brdima sa svih strana, nešto neopisivo. Tko nije bio, ako ima prilike nek obavezno otiđe i pogleda jer se isplati. Cesta uz kanjon pive je također odlična, zavoj na zavoju, pa tunel, pa opet zavoj, a prometa niotkud. Začas stižemo do granični prijelaza Ščepan Polje i ulazimo u Bosnu i Hercegovinu tj. Republiku Srpsku. Do današnjeg cilja, Sarajeva nas dijeli još stotinjak kilometara. Prvi dio puta od granice je dosta loša cesta, i na dijelu dosta prometna posebice kombiji koji voze avanturiste na rafting na rijeku Taru stoga je potreban oprez. Polako ali sigurno vozimo tim dijelom a sve dalje je cesta sve bolja i bolja te ubrzo stižemo do Sarajeva. Premoreni i gladni dolazimo do Vratnika kod gđe. Senade (hvala MEC forumašima na preporuci) gdje ostavljamo motore i opremu, i odmah silazimo na Baščaršiju i odmah naručujemo najveće ćevape koje imaju kod Hadžića i zalijevamo im drugim nego tečnim jogurtom. Taman. Siti, krećemo prema centru ne bi li našli birc gdje se može nešt popit, a što drugo nego Sarajevsko pivo. Nakon pivice, gdje drugdje nego na baklave i to duplu dozu. Ne možeš bit u Sarajevu i ne probat baklave, to ko da i nisi bio. Također, kupujemo suvenire i onako umorni i strgani od cjelodnevne vožnje, koja je BTW trajla ca. 13h, odlučujemo se za taksi jer je Vratnik na opakom brijegu a mi nemamo volje planinarit. Tuširanje, spremanje stvari za sutrašnji polazak i spavanac; za danas je bilo dosta.
 
5. Dan – NEDJELJA, 26.06.2011
RUTA:  Sarajevo – Kiseljak – Busavača – Travnik – Jajce – Banja Luka – Prijedor – Dvor na Uni – Glina – Vojnić – Karlovac - Samobor
Ukupna kilometraža: ca. 480km

Nažalost, stigao je i posljednji dan našeg putovanja, dižemo se oko 7, spremamo stvari i oko 8 krećemo prema doma. Opet smo se odlučili ići starom cestom jer ak smo do sada izdržali bez autocesta, možemo još i ovo, a opet je lakše jer idemo prema doma. Dosta je hladno ujutro, sunca niotkuda, oblačno je al ne pada što je iznimno dobro. Samo da napomenem da nas je cijelim putem pratilo odlično vrijeme bez ijedne kapi kiše. Prvo stajanje je u Travniku, tankiranje i čokoladica za doručak pa dalje na put prema Jajcu. Nažalost, nismo previše stajali putem tako da nismo uspjeli poslikati slapove. Cesta do Banja Luke uz kanjon rijeke Vrbas je odlična, iako je bilo dosta prometa mogli smo se pristojno voziti i uživati u zavojitim dionicama presijecana tunelima; onako pravo za guštanje. Kako smo se približavali Prijedoru tako je i vrijeme bilo sve vedrije i toplije. Ubrzo smo i stigli do graničnog prijelaza Dvor na Uni i ušli u Hrvatsku nakon 5 dana lutanja Balkanom i okolicom. Sad smo već doma i vozimo kolko možemo samo da čim prije dođemo doma. I tako preko Gline i Vojnića do Karlovca tj. Jelaša gdje se rastajem s Direktorom i starom Karlovačkom pićim prema domu. I to je to, avantura je završila, živi i zdravi, puni dojmova smo se vratili doma. Sad je red da se isplanira nešto za sljedeću godinu jer idemo dalje….

Nekoliko podataka za kraj:
- 5 dana, 6 država, desetak graničnih prijelaza, ukupno nešto malo više od 2.250 km.
- Prosječna potrošnja: 2,7 L/100 km
- Trošak smještaja: Risan: 10€/osobi, Ohrid: 10€/osobi, Sarajevo: 15€/osobi
- Ukupan trošak (uključuje gorivo, smještaj, hranu i piće, suvenire, sitnice,…) oko 200€.
- Putno osiguranje: 125 kn/osobi

Nadam se da sam vam uspio prenjeti barem dio atmosfere i zapažanja koje sam vidio i situacija koje sam doživio putem.
 
svaka čast dečki!  (y)
...znači cesta Skadar-Podgorica je u stvarno užasnom stanju te ju svakako treba nastojati izbjeći!?!  :shock:
 
Belly_SMB said:
...
- Ukupan trošak (uključuje gorivo, smještaj, hranu i piće, suvenire, sitnice,…) oko 200€.
....
:shock: :shock: :shock: :shock:

Hm, mene više dođe do Zagreba i nazad, a nemam trošak spavanja u Zg.

Bravo za putopis (y) (y)
 
kalimero said:
:shock: :shock: :shock: :shock:  Hm, mene više dođe do Zagreba i nazad, a nemam trošak spavanja u Zg.
očito previše  :vecerica:  trošiš putem!  :mrgreen:
 
goc said:
svaka čast dečki!  (y)
...znači cesta Skadar-Podgorica je u stvarno užasnom stanju te ju svakako treba nastojati izbjeći!?!  :shock:

Činjenica je da je cesta jako jako loša, al druge ceste do Podgorice nema, tak da je ovo ujedno i najkraći put. Ak si avanturističkog duha, nemoj je zaobilazit. Ak sam je ja uspio proči sa skutom, onda možeš i ti.
A sad da budem iskren, aku ći kad imati priliku ići tuda, po njoj sigurno više neću ići, barem dok je ne srede za par godina/desetljeća.  :mrgreen: