GPS mjerenje brzine

strasilo said:
znači da se i mi vrtimo u krug od početka teme....  :misli:

Ne znam, nisam citao od pocetka  :mrgreen:

Ali pokretac teme je dobro rekao, besmisleno je uzimati i tu brzinu kao referentnu... Pogotovo u ozbiljnim mjerenjima na testovima motocikala, za to postoje specijalizirani uredaji...
 
grgaSH said:
:misli: ovdje je zdravo za gotovo uzeto da se brzina računa preko formule za srednju brzinu v=s/t što mi jaaako smrdi obzirom na razinu programiranja i prije svega nivou do kojeg se razvio hardver, a što je stari Moore pretpostavio još tamo daleke 1960 i neke :mrgreen:  pa koja je frekvencija uzorkovanja iliti otipkavanja tog GPS-prijamnika , odnosno koliko puta u sekundi on čita trenutni položaj/koordinate u prostoru??

..da se voziš i 300 km/h odnosno 83,3 m/s i da je frekvencija uzorkovanja, obzirom na današnju tehnologiju, mizernih 1 kHz to bi značilo da je u tih 83,3m GPS prijamnik 1000 puta zapamtio položaj u prostoru i to su već razmaci u centimetrima..nadalje ako je frekvencija uzorkovanja veća ti razmaci postaju sve manji i manji i dolazi se do infinitezimalno male udaljenosti između dva čitanja i tu v=s/t prelazi u v=ds/dt, odnosno brzina se računa kao derivcija puta po vremenu.trenutna brzina

..ima velik broj izvora pogrešaka zbog kojih GPSprijamnik ne računa pravilno udaljenost od satelita a najzanimljiviji je :mrgreen: Namjerna degradacija satelitskog signala - Namjerna degradacija signala od strane vojske SAD-a poznata je kao "selektivna raspoloživost" (Selective Availability - SA) i namjera joj je spriječiti vojne protivnike u upotrebi visokotočnih GPS-signala. SA je bila odgovorna za većinu pogrešaka u određivanju položaja. SA je ugašena 2. svibnja 2000., i nije više aktivna.

..nadalje tu se rade diferencijalne korekcije, formule korelacija koje se primjenjuju u softwareu GPS-prijamnika, uklanjajući mnoge od predvidljivih pogrešaka i tako povećavaju točnost.
..gore je čovjek izvukao tekst  "12.5"Hz..

...ma naravno da se svodi na derivaciju.  v=s/t , ako ćemo gledati matematički ovo "s" ili put ne može se dobiti iz ničega nego u odnosu na nešto...tj kao udaljenost dvije točke. Tako se i računa, S2-S1. U fizici (matematici), pogotovo onoj osnovnoškolskoj ili srednjoškolskoj za s1 ili polazišnu točku se jako često uzima 0 pa S2 postaje onaj "s" iz formule li prijeđeni put u odnosu na ishodište ili 0...no neću sad u detalje jer  (u ovom slučaju ti) ionako kužiš o ćemu pričam i što sam htio reći (barem nakon ovog napisanog), a oni koji ne kuže, teško da će skužiti. AKo je frekvencija uzorkovanja 12.5 Hz kao je gore napisano, tada gledajući iz naše (zemaljske) perspektive jednađba koju sam naveo (radi jednostavnosti) može biti uzeta u obzir i sve ispada vrlo jednostavno. izmjeri udaljenost dva položaja, period zna i izračuna brzinu. No ako se uzme u obzir udaljenost satelita i uređaja tada ovaj "delta" ili udaljenost dvije točke prelazi u derivaciju i opet sve funkcionira. Ako je položaj uzet 80 puta u sec tada ovaj može trčati u krug radijusa 5 m i brzina bi trebala biti izmjerena prije nego mu se zamanta. nacrtaj si kružnicu polumjera 5m. To ti je opseg oko 31.4 metara puta. Ako trčiš 31.4 m/s ili 113km/h tada će ti gps izmjeriti položaj svakih 39 cm. Ako trčiš 11.3 km/h tada će to napraviti svakih 3.9 cm. Pa sad zamisli kakoje malo 3.9 cm u odnosu na tvoj krug. Sad je malo problem što je to lijepa matematika. U programiranje ne bih ulazio jer je programiranje samo način kako iz izmjerenih podataka izračunati željena vrijednost. Mjeri se položaj, vrijeme prelaska iz jednog položaja u drugi, a programeri su ti koji će anulirati pogreške prema jednadžbama koje su im opet dali matematičari....i onda kažu da matematika nije bitna :mrgreen: Što se tiče točnosti položaja...položaj je ionako relativna stvar. (y)..
 
volim_se_voziti said:
..nisam baš siguran jesi li ovo napisao meni ili kome, no nema veze..
Lijepo si napisao "promjena" položaja ili ti derivaciju puta ili ti v=ds/dt ili promjena puta u jedinici vremena. Dakle ako je  vrijeme izorkovanja "karikiram" 1 sec tada je dt=1 sec i ti u jednoj sec prijeđeš 20 m tada je ds=20 m i iz toga je tvoja brzina v=ds/dt=20/1 = 20 m/s. pomnožiš sa 3.6 i dobiješ 72 km/h. E sad sve to zamisli na jednoj mikrorazini. Pretpostavi da je ds ne 1sec nego 1 ms (milisekunda) i pomak ne 20 m nego 20mm (milimetara) tada bi sve to bilo puno bliže realnosti. Ako uzmeš u obzir udaljenost satelita (međusobnu) tada taj pomak od nekoliko mm (ili manje) bude poprilično točno izmjeren i sukladno s time poprilično točno izmjerena brzina. (poprilično u ovom slučaju znači pogreška od +/- 0,5km/h...Ne postoji brzina u točci nego samo između dvije točke (ako ćemo malo u detalje fizike :jesus: )

nije bilo namjenjeno tebi al kad si se uhvatio evo ti sukus mojeg posta. Po fuocovoj teoriji bi čak i stajanje na mjestu gps registriral kao kretanje jer bi svaki puta ti pomaknuo lokaciju za 5 metara. Žišku  (y)

btw, studirao sam fiziku i možemo se loviti detalja  :jesus:
 
kad se malo razmisli tih 12.5Hz fs nije ni tak malo, jer u jednoj sec signal mora 12,5 puta proci razmak oko 20 000 km od satelita do prijamnika,još se dekodirati, usporediti i sl.. a signal tog radiovala je viiiišestruko manje snage od signala koje odašilju običnie radio postaje..

kolko sam je shvatio ovdje je problematika bila pogreška uslijed netočnog određivanja položaja svakog pojedinog očitanja koordinata u prostoru-tome u svrhu koristi se diferencijalni GPS:

nakon malo guglanja..
"Diferencijalni GPS radi tako da se GPS-prijamnik (naziva se referentnom stanicom) stavi na poznati položaj. Budući da referentna stanica zna svoj točni položaj, može odrediti pogreške u satelitskim signalima. Ona to radi mjerenjem udaljenosti do svakog satelita koristeći dolazne signale i uspoređujući te mjerene udaljenosti sa udaljenostima izračunanim iz poznatih položaja. Razlika između mjerene i izračunate udaljenosti za svaki vidljivi satelit postaje "diferencijalna korekcija". Diferencijalna korekcija za svaki praćeni satelit se oblikuje u odgovarjuću korektivnu poruku i šalje DGPS-prijamnicima"
 
volim_se_voziti said:
Ne postoji brzina u točci nego samo između dvije točke (ako ćemo malo u detalje fizike :jesus: )

ako cemo vec o fizici postoji brzina u tocki i ona se moze odredit, jer u fizici bi te uopce krivo gledali da pricas o brzini a nema gibanja pa se pretpostavlja da se misli na tocki krivulje brzine (v/t ili v/s dijagram).. no pretpostavljam da si pod tockama mislio na pozicije na 'karti' tj ako nema gibanja nema ni brzine, jer sve dotad u postu je bilo pic-pic dobro objasnjeno za laike
 
Orin said:
nije bilo namjenjeno tebi al kad si se uhvatio evo ti sukus mojeg posta. Po fuocovoj teoriji bi čak i stajanje na mjestu gps registriral kao kretanje jer bi svaki puta ti pomaknuo lokaciju za 5 metara. Žišku  (y)

btw, studirao sam fiziku i možemo se loviti detalja  :jesus:
...ak pomaknem lokaciju za 5 metara, onda ne stojim na mjestu...ne kužim...mada nema veze, meni je ionako jasan princip :mrgreen:
 
giantMC said:
ako cemo vec o fizici postoji brzina u tocki i ona se moze odredit, jer u fizici bi te uopce krivo gledali da pricas o brzini a nema gibanja pa se pretpostavlja da se misli na tocki krivulje brzine (v/t ili v/s dijagram).. no pretpostavljam da si pod tockama mislio na pozicije na 'karti' tj ako nema gibanja nema ni brzine, jer sve dotad u postu je bilo pic-pic dobro objasnjeno za laike
...u pravu si. Može se odrediti s određenom točnošću određenim aproksimativnim metodama, no ne izmjeriti, a na tome sam bazirao svoje pisanje...uglavnom, mislim da je poanta objašnjena (y)
 
Vidim tema se jako razbuktala, ulazi se u nevjerovatne detalje...nestvarne...

Bavim se geodezijom i znam ponešto o GPS-u.

Kao prvo trebalo bi znati da posteoje razne vrste prijemnika (jednofrekventni, dvofrekventni), te razni načini određivanja položaja.

Navigacijski uređaji su jednofrekventni prijemnici i određuju položaj recimo s 8m točnošću, nekad i bolje, zavisi od konstalacije i broja vidljivih satelita. Treba napomenuti da pogreška određivanja položaja nije ista za svaku točku, tj. na svakom položaju leti na drugu stranu (provjereno).

Pročitao sam negdje da Ducati koristi GPS za podešavanje paljenja....  to su sigurno dvofrekventni uređaji, a metoda mjerenja RTK (diferencijalni GPS). Odnosno u boxu imaju jedan dvofrekv. prijemnik koji svakim opažanjem računa korekcije i radio signalom šalje dvofrekv. prijemniku na motoru, koji pomoću tih korekcija i svojih opažanja računa položaj u 1cm točno.

Navigacijski uređaji računaju brzinu...iz koordinata ima put a ima i sat. Koordinate su određene s 8m točnosti (svaka), zanči može se desiti da prijeđeni put bude kraći ili duži za 16m. Naravno uzastopnim mjerenjima računa neku sredinu.
Nisam siguran i ne želim tvrdit, al' kolege mi kažu da navigacija svakih 6sec. određuje koordinate....hmm

Normalno jednofrekv. uređaj je par tisuća kuna, a dvofrekv. oko 1oo ooo kn...naravno jedan uređaj.... :misli:
 
http://www.kartografija.hr/obrazovanje/diplomski/tomljanovic/tomljanovic.pdf

Osnovne karakteristike uređaja GARMIN eTrex Legend su:
- 12 paralelnih kanala.
- GPS-točnost <15 m.
- DGPS-točnost 3-5 m.
-- točnost brzine 0.05 m/s.
- potrošnja do 0.5 W max.
- trajanje baterija do 18 sati (uključena opcija čuvanja baterija).
- pohrana do 500 točaka s imenom i grafičkim simbolom.
- automatski Track Log s prostorom za pohranu 10 tragova.
- 20 ruta svaka sa 50 točaka.
- putno računalo za prikazivanje raznih navigacijskih podataka kao što su brzina, ETA, ETE, naslova, registratora kilometara itd.
- pretraživanje baze podataka za pronalaženje točaka, gradova, međudržavnih izlaza, adresa i križanja.
- 8 MB interne memorije za detaljne prikaze karata, koje je moguće učitati sa GARMIN
 
mbozicevic said:
Koordinate su određene s 8m točnosti (svaka), zanči može se desiti da prijeđeni put bude kraći ili duži za 16m. Naravno uzastopnim mjerenjima računa neku sredinu.
Treba napomenuti da pogreška određivanja položaja nije ista za svaku točku, tj. na svakom položaju leti na drugu stranu (provjereno).
to je odgovor na jedno od mojih pitanja


mbozicevic said:
Nisam siguran i ne želim tvrdit, al' kolege mi kažu da navigacija svakih 6sec. određuje koordinate....hmm
moze biti istina, zasto ne?
to je razlog zasto, kada mi frend dodje sa GPS uredjajem renomiranog proizvodjaca na kojem je "snimao" svoj put, linija tog puta ne bude poklopljena s linijom stvarne ceste na karti (siječe zavoje). to je zato sto software ne radi "snap to road" u trenutku očitanja nego uzima zdravo za gotovo koordinate s GPSa. ukratko - loš softver.

ovdje je rečeno puno lijepih stvari koje su sve na mjestu i nadam se da su svima razumljive. meni jesu.

iz svega navedenoga mogu zaključiti da je mjerenje brzine GPSom u prirodnim okolnostima moto-vožnje - prilično točno.
grešku možemo zanemariti jer je minorna i puno je manja od greške većine sustava za mjerenje brzine ugrađenih u današnja vozila.

alan ford eskort said:
http://spvp.zesoi.fer.hr/seminari/2006/LucevZeljka_GPSLocalization.pdf
e ovo je posao. sve lijepo objašnjeno. šta drugo očekivati od Grunfa i AlanForda :) 

.:.