Moralne dileme (budućeg?) vlasnika motora

motorista

New member
Pozdrav,

već neko vrijeme me kopkaju neke stvari oko motora, ali nikako da pronađem gdje pitati.
Na redditu su uglavnom ameri koji pola toga ne razumiju, pogotovo ne tegobe autoškole s obzirom da je njihova 'škola' za motor 2 dana MSF i vozi šta hoćeš.

Backstory: oduvijek sam volio motore, još dok sam bil klinac sam kupovo od đeparca moto puls i maštao koji ću motor jednog dana voziti.
S obzirom da sam bil premlad, s godinama je to nekako popustilo, pa škola, sport, faks, posao i eto me s 36 na grbači, ženom i dijetetom i ''bolest'' se vratila odjednom sam opet počeo gledati motore, i eto ljetos upisao A kategoriju. Nemam motor. Naprosto sam prvo htio vidjeti kako mi ide, kako se osjećam na motoru itd.

1) AŠ
Nisam imao nikakvog iskustva s motorima, samo sam zadnjih 15ak godina svaki dan na biciklu. Iskustvo u vožnji auta isto preko 15 godina.
Na poligonu se snalazim ok, ništa to nije preteško, slalom sam recimo još uvijek na tom da svaki 4. ili 5. put sfušam, osmice mi još treba da se isto do kraja oslobodim straha od naginjanja, ali sad uglavnom uspijem u 90% slučajeva odraditi do kraja (nakon nekih 10 sati vožnje). Ono što me frustrira je repriza autoškole za B kategoriju - ne uče te voziti, uče te položiti ispit. A ispit nema nikakve veze sa stvarnom vožnjom (bar mi se tako čini, ispravite me ako griješim, navest ću primjere). Primjerice u autu uče te gledanje tog mrtvog kuta, voziš se po gradu i samo kaj ti se vrat ne ukoči kolko moraš lijevo desno drmat glavom za 'provjeru'. Jedina nesreća koju sam imao bila je kad sam friško izašao iz AŠ. Pogodite što se desilo? Provjeravao sam mrtvi kut i zabio se u auto koji je stao ispred. Od onda sam prilagodio vožnju i nemam nikakvih problema. Koristim sva 3 retrovizora na način da sam stalno svjestan svega oko sebe - aha, lijevo od mene je plavi bmw, desno iza žuta corsa, ako nestanu znam da su ubrzali i u mrtvom kutu. U rijetkim situacijama kad nisam siguran radim provjeru. To je možda 1/10 puta.

E sad, dođem na motor, i nije dovoljno 1 provjera. Idu 2 provjere. Dakle, okreni glavu, pomakni se u lijevi dio svoje trake, vrati glavu. Onda, opet okreni glavu i pređi u drugu traku. 2 okreta glave, a pritom očekuju da ubrzavaš jer traže 'dinamiku vožnje'. Drugim riječima, ubrzavaj i gledaj u iza? Koji je njima bog? Doslovno se moram na vožnji po cesti borit protiv zdrave logike i instinkta vožnje. Ili sam u krivu, jel ovo zbilja pravilna vožnja motora? Dalje, kod skretanja se moraš pozicionirati uz onu stranu trake gdje ćeš skrenuti. Npr, ako skretanje može biti desno i lijevo (dakle nije traka samo za lijevo), moraš dati desni žmigavac, pomaknuti se u desni dio trake i onda skrenuti? Opet - zašto? Ako si dao žmigavac, već daješ znak gdje skrećeš, imaš pravo na jednako ceste kao auto, a skretanjem u desni zavoj iz desnog dijela trake smanjuješ si kut za zavoj...I opet, ako to jednom ne napraviš, to je pad na ispitu.

2) Vožnja motora
Kao što sam gore rekao, poligon ok. I dalje sam ukočen i nesiguran, nekako se tješim da to dolazi s vremenom, isto kao i s autom. Danas auto mogu gotovo žmirečki voziti, a kad sam učio, isto sam bio ukočen.

Ono što me najviše 'muči' je zapravo gas. Nekak imam dojam da kaj god da radim da pri šaltanju me malo trzne, i kad dodajem gas da nema onog glatkog, linearnog ubrzanja, nego prvo taj trzaj, sad ne znam možda je to normalno za motore, al meni se čini da ne bi trebalo bit?


3) Moralna dvojba
Dakle, dosta ljudi mi je reklo - ako ćeš vozit motor i mali će ti vozit motor. Imam sina od 3 godine, i fakat ne bi htio da on vozi motor. Barem ne prije 30. godine. Zašto?
Zato kaj su klinci ludi. Jeb*ga, tak je, hormoni ih šoraju, nemaju averziju prema riziku (dokazano), voze se puno puno riskantnije. Bojim se ako kupim motor da će ga on voziti i prije, kažem, neki mi vele da je to 100%, pa eto ako neko ima slično iskustvo ili pomoć s ovom dilemom...


4) Koji motor
I na kraju u slučaju da nadiđem sve svoje dileme, strahove i uspješno položim ispit (što mi se isto ne čini baš 100% sigurno s obzirom na sranja koja traže), koji bi motor bio adekvatan kao prvi. Zanimaju me retro naked motori s okruglim prednjim svijetlom. Yamaha XSR 125 mi je zapela za oko, pa mi je instruktor reko da je to slabo, i da se neću moć popest na Sljeme s tim. Meni se čini super jer je mala potrošnja (tipa 2.2 litre), a 90% vožnje bi mi bilo ionako po Zagrebu kuća-poso. S druge strane, htio bih imati fleksibilnost i mogućnost da odem malo dalje ako mi se hoće - Zagorje, Karlovac, možda i do mora, a da me ne prestižu šleperi na cesti. Ovaj veći Yamaha XSR 700 mi se čini pak prejak za početnika, šteta da nemaju nešto između. Uglavnom takav stil motora mi se sviđa, i da je jeftino održavanje, da ima dijelova i da je pouzdan :mrgreen:


Uff, vidim da se malo previše odužio ovaj post, a nisam još ni ubacio dileme oko opreme i ostalog, pa ću zasad tu stati :oops:

Kome se ne da čitat:
TL, DR: 1) Nauči li te autoškola za motor išta korisno, 2) Kako davati gas pravilno, da li je trzaj normalan?, 3) Voze li vaša djeca motore i ako da jeste li sretni zbog toga?, 4) Koji motor za početnika?

Hvala unaprijed svima :coffee:
 
Većinu odgovora si dao sam sebi. Normalno je da si ukočen u početku. Kad kreneš vozit kao klinac onda ne razmišljaš o svemu ovome što ti pišeš. S vremenom ces se opustiti. Ja isto ne bi volio da mi klinci voze motore ali to je nešto na što ne možeš utjecati osim ako ih forsiraš i guraš im u ruke. Znam dosta ljudi kojima su starci vozili i nikad ih to nije zanimalo isto kao i neke kojima nitko u obitelji nije imao motor pa su bili opsjednuti od samog početka (govorim iz vlastitog iskustva).

Kupi si motor koji ti se sviđa i koji si možeš priuštiti. S obzirom na godine i stav čisto sumnjam da ti nešto može biti prejako i da ces divljati. Nije loše krenuti ni sa nekim maxi skuterom tipa beverly, x max i slično kako bi pohvatao promet i vožnju motora.
 
Last edited:
Ne možeš se nauciti voziti motor za tih par sati škole, s vremenom budes naucil glatko šaltati brzine i sve ostale popratne stvari..
Xsr 700 je puno bolji izbor nego 125, 125 je ok za prvih mjesec dana.
Čak bolji izbor je tracer 700 jer imaš zaštitu od vjetra, uspravnije se sjedi, samim tim bolji za neki dulji đir.
 
neda mi se čitat sve pa sam pročitao samo TL, DR. odgovorit cu ti iz osobnog iskustva.
1) Ne, nakon auto škole samo polako, obavezno kod Keca na grobnik tamo se da dosta toga nauči(i onda to trebas polako primjenjivat u praski), od sada imas lvl 1 2 dana (teroija i praksa)
2) Nježno i s osjećajem.
3) /
4) Neki japanac 500 600 ccm sa 4 redna cilindra(neznam dali bi ti R bio dobar izbor) za početak bi ti trebalo bit sasvim dovoljno.
 
  • Like
Reactions: fawlty82
1) Nauči li te autoškola za motor išta korisno, 2) Kako davati gas pravilno, da li je trzaj normalan?, 3) Voze li vaša djeca motore i ako da jeste li sretni zbog toga?, 4) Koji motor za početnika?
1) Gledanje mrtvog kuta ce ti kasnije vjerojatno dosta puta spasiti zivot, tako da - uci se da to radis.
2) Kupi stariji motor, po mogucnosti sa karburatorom pa nece biti trzanja. Moderni motori imaju taj on/off gas radi euro normi. Takodjer mozes remapirati ako kupis nesto novije. Ja sam recimo taj problem na Versysu 650 svojevremeno rjesio sa BoosterPlug, a na sadasnjem VZR1800 sa Healtech GiPro.
3) Jos uvijek ne, mada ova srednja prica da bi ona vozila skuter. Ne bi mi bas bilo drago i pokusavam je odgovoriti od toga.
4) Uzmi ono sto se tebi svidja. Motor se kupuje srcem a ne glavom.
 
  • Like
Reactions: Luke
Većinu odgovora si dao sam sebi. Normalno je da si ukočen u početku. Kad kreneš vozit kao klinac onda ne razmišljaš o svemu ovome što ti pišeš. S vremenom češ se opustiti. Ja isto ne bi volio da mi klinci voze motore ali to je nešto na što ne možeš utjecati osim ako ih forsiraš i guraš im u ruke. Znam dosta ljudi kojima su starci vozili i nikad ih to nije zanimalo isto kao i neke kojima nitko u obitelji nije imao motor pa su bili opsjednuti od samog početka (govorim iz vlastitog iskustva).

Kupi si motor koji ti se sviđa i koji si možeš priuštiti. S obzirom na godine i stav čisto sumnjam da ti nešto može biti prejako i da češ divljati. Nije loše krenuti ni sa nekim maxi skuterom tipa beverly, x max i slično kako bi pohvatao promet i vožnju motora.
Ovo je baš nekaj kaj sam htio čut :mrgreen:
Hvala svima na odgovorima, i isprike na podužem postu.

Za mrtvi kut - jasno mi je da treba. Ali mi se ovo što oni traže za ispit čini daleko pretjerano, pa čak i nesigurno, 2 okreta glave za 1 prestrojavanje, zašto? Ako već hoćeš dinamiku vožnje, onda valjda odlučno provjerim, ako je slobodno odma skrećem i zauzimam poziciju u traci.
 
Ili sam u krivu, jel ovo zbilja pravilna vožnja motora?
A i je i nije. Svakako moraš u gradu provjeriti mrtvi kut, pogtovo na avenijama jer nikad ne znaš kad će ženska u pasatu ili liku mini kuperu naletit. Ali da, konstatno gledanje mrtvog kuta 14 puta za redom je beskorisno.
a skretanjem u desni zavoj iz desnog dijela trake smanjuješ si kut za zavoj
Jebeš to, ako znaš voziti neće biti problem skrenuti. Veći je problem što stajanjem uz crtu povećavaš mogućnost da te netko pobere ako drka po mobitelu, vozi po crti i svašta nešto.
Ono što me najviše 'muči' je zapravo gas. Nekak imam dojam da kaj god da radim da pri šaltanju me malo trzne, i kad dodajem gas da nema onog glatkog, linearnog ubrzanja, nego prvo taj trzaj, sad ne znam možda je to normalno za motore, al meni se čini da ne bi trebalo bit?
Jel voziš MT07 :mrgreen:
To što ti trza na šaltanju, pretpostavljam da šaltaš na 2500-3500 okretaja (ili ne znaš kak funkcionira prijenos). Bude sve došlo na svoje, najvjerojatnije.
Dakle, dosta ljudi mi je reklo - ako ćeš vozit motor i mali će ti vozit motor. Imam sina od 3 godine, i fakat ne bi htio da on vozi motor. Barem ne prije 30. godine. Zašto?
Zato kaj su klinci ludi. Jeb*ga, tak je, hormoni ih šoraju, nemaju averziju prema riziku (dokazano), voze se puno puno riskantnije. Bojim se ako kupim motor da će ga on voziti i prije, kažem, neki mi vele da je to 100%, pa eto ako neko ima slično iskustvo ili pomoć s ovom dilemom...
Sereš ti, seru oni.
4) Koji motor za početnika?
Onaj za 3000 eura.
pa čak i nesigurno, 2 okreta glave za 1 prestrojavanje
Iskreno, ako se osjećaš nesigurnim na cesti ako na pol sekunde pogledaš mrtvi kut, pa čak i dvaput...
Koliko ja puta po gradu moram dvaput provjeriti mrtvi kut jer netko oko tog prostora vozi čudno i nekonzistentno.

A ovo što si ukočen i bojiš se nagnuti za osmice, nagni se. Ako su gume iole dobre motor neće pasti, a ti ćeš skužiti da ne pada tako lako. A i ako padne, autoškola je, ima štitnike, tome služi.
 
jbte izgubih 3 minute zivota, mogo sam neku zensku trpit manje nja nja jadi jadi


Srki
 
  • Like
Reactions: stipe_zxr
1) AŠ
Ono što me frustrira je repriza autoškole za B kategoriju - ne uče te voziti, uče te položiti ispit. A ispit nema nikakve veze sa stvarnom vožnjom (bar mi se tako čini, ispravite me ako griješim,
Naravno, to im je posao. Naučit ćeš se sam (duže traje), ili odeš odmah nakon dobivanja vozačke do Keca pa će ići nešto brže. Mada je meni trebao cijeli dan kod njega na poligonu da se oslobodim i motor konačno nagnem na pomoćni kotač (45 stupnjeva).
 
moralne dileme? 🤔hmmm

čuj,
ti previše filozofiraš,
to ti je kao u sexu: prvo voziš, onda se kaješ, nema tu razmišljanja puno,

hoću li pasti? ...pa naravno

živiš ili ne živiš i opet umreš,

eto, jel' ti sad lakše?😁
 
  • Like
Reactions: e39
...ili ostavi se motora,
probaj padobran, ili nešto sl.
nema nikada 100% garancije 😉

možda naučiš, a možda i ne,
ali ovdje tipkajući na forumu,
sigurno, ne 👍
 
moralne dileme? 🤔hmmm

čuj,
ti previše filozofiraš,
to ti je kao u sexu: prvo voziš, onda se kaješ, nema tu razmišljanja puno,

hoću li pasti? ...pa naravno

živiš ili ne živiš i opet umreš,

eto, jel' ti sad lakše?😁
Vjerojatno si u pravu.
I je i nije :mrgreen:
 
1) Ne u Auto školi naučit ćes samo kako proći ispit a o stvarnoj vožnji ništa.
2) Trzaj je normalan i to je nešto na što se navikneš. Također nije svaki motor isti.
3) Nitko u mojoj familiji užoj i široj nije vozio motor. A ja sam popizdio za njima još kao dijete. Tako da to je od čovjeka do čovjeka.
4) Bilo što od 400 do 600 cc po mogučnosti sa ravnim volanom jer se lakše kontrolira motor od npr spuštenih ručki.
 
Položio sam A kategoriju unazad godinu dana sa 50+ godina i autoškola me naučila zadovoljiti kontrolora na ispitima.
Prije toga sam vozio APNa i skutere do 50ccm pa jedno vrijeme quad.
Kupio sam Beverly 300 i to me ponukalo na autoškolu za A kategoriju.
Od 3 sina, samo jedan je pokazao interes i vozi motor (CBR 600) ali cjelo vrijeme sam ga pratio i počeo je sa APNom pa na CBR125 i tako je polako rastao u iskustvu sam motorima i sticao kategorije, tako da ako ti sin krene sa motorima budi mu podrška i glas razuma.
Sada vozim Hondu CBF 600 i vrlo sam zadovoljan. Ostavi se 125ki jer to je pre slabo i sam sebe dovodiš u rizik. Ako već kupuješ motor, onda kupi nešto čime možeš lako prestići auto koji se kreće normalnom brzinom ispred tebe, jer lako je održavati jačim motorom normalnu putnu brzinu ali je teško preteći sa slabim motorom, a to me naučio Beverly.