roby5 said:
Da malo proširimo temu...
Ja kad sam sam stavim preload na mekše a kad smo dvoje stegnem za pet klikova. Mene zanima da li kod stezanja preloada treba dirati i povrat tj stegnuti ga i ubrzati ili ga ostaviti na tvorničkim postavkama ako ne osjetim nikakve probleme u vožnji i ako se guma ravnomjerno troši.
Zapravo zanima me ovisnost preloada o povratu i obrnuto.
Govorim o stražnjem amortizeru.
Imaš jednu jako dobru knjigu, koja se zove " Race Techs motocycle suspension bible" koja objašnjava osnovne koncepte ovjesa. Tamo su objašnjeni preload, rebound compression. Knjiga je napisana da je mogu razumijet ljudi s zavbršenom srednjom školom.
Ako imaš linearnu oprugu koju je najčešća (jednostavno se vidi po jednolikom rasporedu kolutova na oprugi) opruga je opisana jednostavnom jednadžbom F=kX gdje je k koeeficijent koji je izražen najčešće N/mm. Naprimjer imam 115N/mm na opruzi iza, 2x10N/mm naprijed.
To znači da svaka dodatna masa (sila) će za točno određeni iznos stegnuti oprugu. Dodatna Normalna komponenta sile na oprugu od 115N će moju oprugu smanjit za 1mm u bilo kojem položaju stegnutosti.
Dakle za dodatni teret možeš ili promjeniti oprugu, ili možeš napeti oprugu (preload).
Zatezanjem opruge u smjeru kazaljke na satu ako je linearna mijenjaš visinu, odnosno propad. Negativna strana je što s time smanjuješ hod kod dekompresije opruge.
Ako imaš COMP i REB. Jednostavno je. Imaš dodatnu normalnu komponentu na oprugu u smjeru smanjivanja opruge.
U fazi kompresije opruge jasno moraš POVEĆATI prigušenje kompresije (COMP) upravo za dodatan rad koji imaš zbog dodatne normalne komponente. Prigušenje je proporcionalno, no ne i ilinearno. Dakle veći dodatni teret, više prigušenja.
Jakad stavim ženu iza nafrljim preload da dobije isti propad ko sam, i ja na mom full ohlinsu zategnem COMP za cca 3 klika, recimo 15%.
U fazi dekompresije opruge jasno moraš SMANJITI prigušenje dekompresije (REB) upravo za dodatan rad koji imaš zbog dodatne normalne komponente. Trebaš manje prigušenje jer stalno masa stišće prema dole i dekompresija je usporena.
Kad imam ženu na motoru smanjim REB za 2 klika.
Neki infoi.
Zgodni prikaz grafova s dinamometra.
http://www.kaztechnologies.com/wp-content/uploads/2014/03/A-Guide-To-Your-Dampers-Chapter-from-FSAE-Book-by-Jim-Kasprzak.pdf
Stari američki tjuner Max
https://www.youtube.com/watch?v=AggEtStSMcE
Ako te baš zanima fizika motocikla, ali imaš završen bolji tehnički fakultet možeš pročitati knjige
https://www.amazon.com/Motorcycle-Dynamics-Second-Vittore-Cossalter/dp/1430308613
https://motochassis.com/
https://www.amazon.com/Motorcycle-Handling-Chassis-Design-science/dp/8493328634