lunjo
Well-known member
Ivica Vugrinec
Evo nas u blogu br2, „ kako to sve funkcionira“, druga epizoda:Čisto da se podsjetimo u prethodnoj epizodi čitali ste Tko, kako , koliko , zašto , protiv koga i na koji način funkcionira na nacionalnim prvenstvima, Alpe Adriji i Istočno-Europskom.
Prije nego što nastavim, želim Vam se zahvaliti na čitanosti, praćenju, Vašim reakcijama, a ponajviše na dijeljenju ovih objava.
Dakle ovo nije moj prvi pokušaj da odradim tako nešto, ali je svakako najozbiljniji i zadnji. O uspjehu svega ovoga, a blogovi su samo početak, jedan dio ovisi o nama (meni, Martinu, Borisu i malom krugu ljudi koji su stalno uz nas, drugi dio o našim sponzorima, prijateljima i partnerima) ta dva dijela cijele priče mogu uglazbiti i bez ovog teatra kao što sam to radio i do sada.
Nažalost svjetska prvenstva, MotoGP i ostali projekti oko nacionalnih prvenstava, velikom regionalnom, motociklističkom podmlatku i svim dobrim idejama i planovima na koje ste me neki od Vas potaknuli (na neke me je potaknuo moj inat i ego), ne mogu se ostvariti i zaživjeti bez trećeg djela podrške, Vas ostalih, širokih narodnih masa, Vas koji volite motocikle i moto sport, na kraju svih Vas koji navijate za Martina i ostale naše dečke iz cijele regije koji se utrkuju sa motorima. Uspjeh toga svega ovisi upravo o Vama. Ovo i radim da bih vas potaknuo da se aktivno ili barem aktivnije uključite u projekte (ima puno načina koje ću Vam kasnije predložiti) ili ako Vam je to preteško, nemate vremena ili volje, a sviđa Vam se ideja i naš rad i način na koji to postižemo, onda da barem financijski pomognete u okviru svojih mogućnosti (i za to imam razrađene ideje i prijedloge, ali o tome kad završi serijal Psiho-moto bloga). Ako se pokrenemo, udružimo i pravilno odradimo stvari, nitko ne gubi, svi smo na dobitku.
Svrha ili namjera ovoga svega je da pokušamo stvari pokrenuti na bolje, staviti ih na svoje mjesto, djelovati kao zajednica, da omogućimo Martinu nastup na ovom juniorskom GP prvenstvu i daj bože u budućnosti na onom vrhovnom. S tim u vezi pokrenuti projekte s kojima ćemo lakše sastaviti budžet za ovu godinu, i još dosta drugih (predstavit ću Vam ih kasnije). Pa ćemo možda u budućnosti imati još kojeg uspješnog natjecatelja na nekom od važnijih prvenstava, a ne samo na nacionalnim.
Nakon podužeg uvoda vratimo se na temu. Kako to sve skupa funkcionira na ozbiljnim, jakim međunarodno priznatim i važnim prvenstvima, kao što su IDM (Internationale Deutsche Motorradmeisterschaft) ili otvoreno prvenstvo njemačke, CIV Campionato Italiano Velocita ili Internacionalno prvenstvo Italije, ESBK Espania Superbike Championship ili Španjolsko Superbike prvenstvo, BSB British Superbike ili Otvoreno Superbike prvenstvo Engleske te dosadašnji FIM CEV moto2 European championship iz kojeg je proizašlo ovo prvenstvo koje će Martin voziti ove godine- FIM JuniorGP
Sva ova navedena prvenstva nemjerljivo su jača od prije navedene AA, Istočnoeuropskog, Azijskog, te ostalih regionalnih (mislim na cijeli svijet). Upravo ta prvenstva svako na svoj način može biti odskočna daska talentiranim mladim vozačima, može ali ne mora, zavisi od dosta faktora.
Mi smo nastupali u dva navedena prvenstva: 3 godine u IDM-u (Martin je prve godine na kraju sezone bio ukupno 3.plasirani u klasi 600SSP, a druge mu je radi peha za malo izmakla titula prvaka i to na zadnjoj utrci te je postao Viceprvak, no to vjerojatno već znate). Također prošlu sezonu nastupali smo po prvi puta vozeći u timu koji nije bio naš privatni, u ESBK i nakon gomile pehova Martin je sezonu završio kao 6. plasirani penjući se nekoliko puta na podij.
Odmah u glavu. Da pojednostavim napravit ću grubu kategorizaciju vozača: 1. ne konkurentan, 2 loš, 3 nedovoljno dobar, 4 dobar, 5 vrlo dobar, 6 odličan i 7 nadprosječan - izvanredan.
Isto tako osvrnuti ću se samo na „ozbiljne“ klase; 300, 600 SSP i 1000 SBK, jer većina ovih prvenstava ima i pod klase i kupove radi brojnosti i komercijalizacije. (u jednom od tih kupova -Yamaha R6 kupu IDM-a prije nekoliko godina okušala su se i dvojica Hrvatskih natjecatelja. Oni će najbolje znati o čemu pričam i koja je razlika u konkurenciji između kupa i 600 klase. Naime kup tog tipa je zamišljen za regrutaciju mladih vozača početnika i daljnju selekciju)
Dakle na ovim prvenstvima mogu se pojaviti svi koji za to imaju dovoljno novaca. U klasama o kojima ja pričam svi vozači voze u nekim od timova, dakle samostalnih padobranaca uglavnom nema.
E sad, ima tri prešutne kategorizacije timova:
A (veoma kvalitetni profesionalni timovi sa stručnjacima na svim područjima moto sporta: mehanici, ciklistici, elektronici, suspenziji, dana recordingu i analizi, tehničarima za gume, gorivo… Takvi timovi funkcioniraju kao poduzeća i radne ekipe. Imaju svog vlasnika, voditelja, šefa posade tzv. Crew chief, po svakom vozaču, mehaničara i pomoćnog mehaničara, glavnog tehničara za ovjes, tehničara za datu, čovjeka za gume. Nerijetko imaju i svoj catering za jelo, hospitality prostor i sve što čini vrhunski team. A to brate koštaaaa. Nisam napisao da ne vrijedi. Napisao sam da koštaaaa… Takvih timova u svakom od ovih prvenstava ima dva, tri. (Primjer u IDM-u Van Zon BMW, BONOVO MGM, TEAM FREUDENBERG)
B. timovi, a njih ima najviše i od njih se sastoji velika većina prvenstava. Ti timovi teže da postanu A timovi, ali za to nemaju dovoljno znanja, tehnike i/ili ljudstva. Funkcioniraju slično ili isto kao A timovi, ali ne na tak visokom i kvalitetnom nivou. To su veoma dobri timovi, ali takvi timovi osvajaju prvenstva samo u kombinaciji sa srećom i vozačima iz kategorizacije 6 odličan ili 7 nadprosječan - izvanredan. Ti timovi isto tako koštaju, samo cifre nisu nedodirljive običnim smrtnicima (naravno ne pričam o vozačima smrtnicima iz naše regije).
C timovi i ima ih dvije vrste
1 - tim koji se sastoji od pokojeg nužnog, plaćenog profesionalca (najčešće se ispostavi da on i nije tako stručan i profesionalan kako je to na početku izgledalo, već je ostatak koji više nije našao svoje mjesto u A i B timovima ili nije bio zadovoljan statusom u istima, pa se promovirao u nešto što u stvari nije i okušao u C timu) te entuzijasta koji to rade jer vole, pro bono i najčešće to sami i financiraju jer imaju vozača iz kategorizacije 4,5,6 ili čak i 7 ali nemaju ni blizu dovoljno novaca za A ili B tim pa su si pošto - poto napravili tim i pokušavaju sami (nešto slično smo i mi odradili, ali o tome kasnije).
I C tim 2. vrste, a to je čista komercijala. Tu je upitna i usluga i kvaliteta, sve izgleda profesionalno, ali bez temelja, ti timovi su mamac za bogate tatice i sineke koji bi vozili trke, te za vozače sa pomanjkanjem znanja i talenta, ali sa dovoljnom količinom novaca i naive da ih potroše. Za te timove voze kategorije vozača 1,2,3,4 čak i 5. Zavisi kakvu priču uspiju prodati šefovi timova. Ti timovi nisu nužno prevara, nego obiteljski biznis i sukladno tome i koštaju. Nerijetko takvi timovi angažiraju brzog vozača kategorizacije 6 ili 7 i pruže mu priliku da za njih vozi za ništa ili vrlo malo novaca ili u raznim kombinacijama, a za uzvrat on sa ostvarenim rezultatima pravi odličnu reklamu i privlači druge vozače u tim. Ako je poštena pogodba za relativno male novce ti drugi vozači se mogu pod ok uvjetima natjecati u prestižnim prvenstvima, no ne mogu ni razmišljati da ih osvoje. (Mi smo imali sličnu situaciju ove sezone. Naš tim je bio nešto između B i C, ali tim poštenih ljudi velikog srca).
Pod koštanje smatram cijenu koju Vozač mora platiti za sezonu za materijal i usluge tima. Cijena također ovisi o kvaliteti i dosadašnjim rezultatima vozača te interesima tima i interesima vozača.
Navesti ću primjer za klasu 600 SSP za IDM i ESBK. (vjerujem da su u ostalim prvenstvima slične)
Tim A košta između 80 000 i 150 000 eura po sezoni. (Tu cijenu vozač ili njegov sponzor moraju platiti).
Tim B košta između 40 000 i 70 000 eura. A tim C košta između 25 000 i 40 000 ovisi o pregovorima i prije navedenim parametrima.
Nadam se da nisam pre komplicirano obrazložio ovo do sada. Sada znate kako su ustrojeni timovi i koliko otprilike koštaju njihove usluge i materijal. (Timovi osiguravaju sve: Motocikle, gume, gorivo, rezervne i potrošne dijelove, startnine, ostale potrebne participacije, sve…samo kako sam naveo na različitom levelu). Putovanja na trke, smještaj i takve osobne potrebe rješavate o svom trošku, kao i treninge.