Vespa PX200 - sajla mjenjača i kuplunga

groz7

New member
Pozdrav,

imam problem s vespom. Nije se dugo servisirala i uglavnom ne pali. Sad što je novo, mislim da je pukla sajla od mjenjača ili od kuplunga ili oboje. Stisnem kuplung da ju stavim u ler (tijekom premještanja u garaži) i ne želi se pomaknuti iz prve, ako je uopće u prvoj. Pretpostavljam da su onda obje sajle pukle s obzirom na to da kad držim kuplung motor još uvijek ne želi ići, a brzine ne mogu mjenjati. Jel zna netko tko bi to mogao popraviti, a da je iz Zagreba ili okolice? Ako je jednostavno onda bi mogao i sam pa me zanima koji bi mi dijelovi trebali za to. Sajle i to je to? I ako bi me netko mogao uputiti u to, kako to napraviti, tj. postupak. Ili mi može netko poslati broj mobitela od servisera koji bi to napravio. Zadnji put je paljena prije negdje 5+ godina, tako da bi definitvno trebala servis.

Hvala, lp.
 
Morao bi je uz malo sile i guranja naprijed nazad ušaltati u ler bez problema. Moguće da je problem u selektoru brzina.

Obrati se na facebooku u grupu Vespa klub Hrvatska ili Vespa Spotting, vjerujem da će netko preporučiti dobrog mehaničara u Zagrebu.
 
Ako ti je pukla sajla od kuplunga "nebi imao ručice".
Da je pukla sajla mjenjača (dvije su) ručica mjenjača bi letila ljevo desno ko blesava.
Znači vrlo lako. Stisni ručicu kumplunga i ako "radi" tj možeš je stisnut i vrača se sajla i kumplung je OK. Na dnu mašine s ljeve strane je poluga kroz koju ide sajla.
Sajle mjenjača idu dole desno u tu izbočinu gdje je limeni poklopac.
Jeli kurbla? Ne pitam jeli pali. Nego jeli kurbla?
Ako ne onda je blokana ili u brzini. Ako je u brzini poletit če naprijed pri kurblanju. Ako ne kurbla možda je zaribala.
Uglavnom Vespa je tehnologija II svjetskog rata. Nemože bit jednostsvnije. Nešto ala Tomos.
 
  • Like
Reactions: Author
Pošto mi se čini da nisi baš vičan "šarafljenju", najbolje je da kontaktiraš Vespa klub u ZG.
Vespa klub su gori sektaši od BMW klubova, tako da će ti sigirno netko pomoči oko toga i viditi u čemu je problem.
Nemaš se brinuti za troškove. Vespa PX 200 je vrlo jeftina i laka za održavanje. I teško se kvari. Jedino troši kao auto. 6 litara s nokta.
 
Dondy ti je stručnjak za Vespe...samo slaže vVespe i živi za Vespe samo vozi Vespe
+385 99 455 0248
 
Ako ti je pukla sajla od kuplunga "nebi imao ručice".
Da je pukla sajla mjenjača (dvije su) ručica mjenjača bi letila ljevo desno ko blesava.
Znači vrlo lako. Stisni ručicu kumplunga i ako "radi" tj možeš je stisnut i vrača se sajla i kumplung je OK. Na dnu mašine s ljeve strane je poluga kroz koju ide sajla.
Sajle mjenjača idu dole desno u tu izbočinu gdje je limeni poklopac.
Jeli kurbla? Ne pitam jeli pali. Nego jeli kurbla?
Ako ne onda je blokana ili u brzini. Ako je u brzini poletit če naprijed pri kurblanju. Ako ne kurbla možda je zaribala.
Uglavnom Vespa je tehnologija II svjetskog rata. Nemože bit jednostsvnije. Nešto ala Tomos.
Kuplung po tome radi, ali ne mogu mjenjati brzine. Kao da je zapeo mjenjač. Kurbla bez problema, trebalo bi samo ovo složit (to s mjenjačem), svjećicu novu i eventualno fergazer servisirart. Jel moguće da je pukla samo jedna sajla mjenjača? Jel moguće da je pukla sajla za šaltanje u niže brzine jer je ona sad u drugoj, valjda. Onda kako bih ju ''izvadio'' iz brzine, trebam maknuti bubreg pa ručno pomaknuti? Znači moguće je da niti jedna sajla nije strgana??
 
Kuplung po tome radi, ali ne mogu mjenjati brzine. Kao da je zapeo mjenjač. Kurbla bez problema, trebalo bi samo ovo složit (to s mjenjačem), svjećicu novu i eventualno fergazer servisirart. Jel moguće da je pukla samo jedna sajla mjenjača? Jel moguće da je pukla sajla za šaltanje u niže brzine jer je ona sad u drugoj, valjda. Onda kako bih ju ''izvadio'' iz brzine, trebam maknuti bubreg pa ručno pomaknuti? Znači moguće je da niti jedna sajla nije strgana??
Naravno. Vespa ima dvije sajle. Jedna za izvlačenje birača, a druga za vračanje. Ako jedna pukne ide samo u jednom smjeru do kraja....natrag neide.
 
Kurbla sa stisnutim kumplungom ili bez njega? U svakom slučaju dobra vjest. Nije blokala, zaribala.
Ako kurbla bez stisnutoga kuplunga, znači da je u leru. Nije u brzini. Jer da je u brzini, skakala bi naprijed.
Možda su iskočile zadnje pakne u dobošu (zadnja kočnica) i zablokale tromer zadnje gume. Zato je nemoš pomaknut. Ako ti je naprijed doboš, može bit ista priča i sa prednjom gumom. Iskoču pakne sa poluge ili pukne feder što ih nateže.
Probaj jel se vrte prednja i zadnja guma rukom.
Za mjenjač:
Iz tvoje priče neznam što se događa sa ručicom mjenjača. U kojem je položaju? Jeli labava? Jeli pleše? Možda samo trebaš nategnuti sajle mjenjača. To se radi dole na kučištu ispod kurble na košuljicama sajli. Ako sajle mjenjača nisu utegnute, teško šalta, jer ima lufta.
Skini onaj mali metalni poklopac s desne strane pored kurble. Jedan šaraf.
Izvuci poklopac ništa ga ne drži osim tog šarafa.
Kad skineš vidit češ dvije sajle koje ulaze i pokreču polumjesec sa 4 brijega i utora.
Miči mjenjač i gledaj dali se sajle zatežu ili su pukle. Ako su pukle obje ili samo jedna, ručica mjenjača će plesat. Dok šaltaš pomiči motor malo naprijed nazad.
Taj dio mehanizma možeš skinuti tako da odviješ te dvije matice 13 i jednostavno fizički iščupaš kompletno i ostat če ti virit osovina koja vuče "križ" kroz zupčanike. Najčešča boljka mjenjača je da se "pojede" križ ili osovina po kojoj klizi. Ali to ne smeta kod šaltanja, nego zbog toga "ispada" iz brzine ili skosa.
Zna se i križ malo odviti pa bude labav. Njega možeš zategnut izvana preko te osovine što viri, bez da rastavljaš mašinu. Jednostavno uhvati na osovini onaj ravni dio i zakreni. Vidi jeli se vrti ili ne. Ako samo par milimetara ide ljevo desno je OK. Križ se nije molo. Ako se vrti križ je molan. Samo ga zategni. Ali pazi, ja mislim da je kontra navoj. Da ga ne odviješ skroz. Nemogu se više sjetit u koju je stranu navoj.
Vračanje mehanizma na osovinu je malo "triki". Treba osovinu izvuči skroz vani u 4 brzinu i mjenjač na ručici staviti u 4 i onda na trzaj ubaciti.
Ne bih ti savjetovao da sve to radiš ako nisi vičan. Imaš na You Tube instrukcije.
Evo pogledaj ovih 5 videa od ovoga lika. Fakat su dobri. Nije PX 200 E, ali je stara P200 i jako je puno sličnih stvari, dapače jako je malo razlika.

Prepping An All Original 1978 Vespa P200E For Sale: PART 2 Engine Rebuild​

Ne da mi da stavim link
 
Pozdrav,

imam problem s vespom. Nije se dugo servisirala i uglavnom ne pali. Sad što je novo, mislim da je pukla sajla od mjenjača ili od kuplunga ili oboje. Stisnem kuplung da ju stavim u ler (tijekom premještanja u garaži) i ne želi se pomaknuti iz prve, ako je uopće u prvoj. Pretpostavljam da su onda obje sajle pukle s obzirom na to da kad držim kuplung motor još uvijek ne želi ići, a brzine ne mogu mjenjati. Jel zna netko tko bi to mogao popraviti, a da je iz Zagreba ili okolice? Ako je jednostavno onda bi mogao i sam pa me zanima koji bi mi dijelovi trebali za to. Sajle i to je to? I ako bi me netko mogao uputiti u to, kako to napraviti, tj. postupak. Ili mi može netko poslati broj mobitela od servisera koji bi to napravio. Zadnji put je paljena prije negdje 5+ godina, tako da bi definitvno trebala servis.

Hvala, lp.
Ako ti vespa nije duže vremena vožena najvjerojatnije su zaljepile lamela od stajanja
Možeš ju probat cimat naprijed nazad sa stisnutim kvačilom pa možda i popuste...Ali bi realno trebalo skinuti i rastavit kvačilo
 
  • Like
Reactions: DuroDu
Kurbla sa stisnutim kumplungom ili bez njega? U svakom slučaju dobra vjest. Nije blokala, zaribala.
Ako kurbla bez stisnutoga kuplunga, znači da je u leru. Nije u brzini. Jer da je u brzini, skakala bi naprijed.
Možda su iskočile zadnje pakne u dobošu (zadnja kočnica) i zablokale tromer zadnje gume. Zato je nemoš pomaknut. Ako ti je naprijed doboš, može bit ista priča i sa prednjom gumom. Iskoču pakne sa poluge ili pukne feder što ih nateže.
Probaj jel se vrte prednja i zadnja guma rukom.
Za mjenjač:
Iz tvoje priče neznam što se događa sa ručicom mjenjača. U kojem je položaju? Jeli labava? Jeli pleše? Možda samo trebaš nategnuti sajle mjenjača. To se radi dole na kučištu ispod kurble na košuljicama sajli. Ako sajle mjenjača nisu utegnute, teško šalta, jer ima lufta.
Skini onaj mali metalni poklopac s desne strane pored kurble. Jedan šaraf.
Izvuci poklopac ništa ga ne drži osim tog šarafa.
Kad skineš vidit češ dvije sajle koje ulaze i pokreču polumjesec sa 4 brijega i utora.
Miči mjenjač i gledaj dali se sajle zatežu ili su pukle. Ako su pukle obje ili samo jedna, ručica mjenjača će plesat. Dok šaltaš pomiči motor malo naprijed nazad.
Taj dio mehanizma možeš skinuti tako da odviješ te dvije matice 13 i jednostavno fizički iščupaš kompletno i ostat če ti virit osovina koja vuče "križ" kroz zupčanike. Najčešča boljka mjenjača je da se "pojede" križ ili osovina po kojoj klizi. Ali to ne smeta kod šaltanja, nego zbog toga "ispada" iz brzine ili skosa.
Zna se i križ malo odviti pa bude labav. Njega možeš zategnut izvana preko te osovine što viri, bez da rastavljaš mašinu. Jednostavno uhvati na osovini onaj ravni dio i zakreni. Vidi jeli se vrti ili ne. Ako samo par milimetara ide ljevo desno je OK. Križ se nije molo. Ako se vrti križ je molan. Samo ga zategni. Ali pazi, ja mislim da je kontra navoj. Da ga ne odviješ skroz. Nemogu se više sjetit u koju je stranu navoj.
Vračanje mehanizma na osovinu je malo "triki". Treba osovinu izvuči skroz vani u 4 brzinu i mjenjač na ručici staviti u 4 i onda na trzaj ubaciti.
Ne bih ti savjetovao da sve to radiš ako nisi vičan. Imaš na You Tube instrukcije.
Evo pogledaj ovih 5 videa od ovoga lika. Fakat su dobri. Nije PX 200 E, ali je stara P200 i jako je puno sličnih stvari, dapače jako je malo razlika.

Prepping An All Original 1978 Vespa P200E For Sale: PART 2 Engine Rebuild​

Ne da mi da stavim link
Uspio sam ju izvadit iz brzine, pukla je sajla mjenjača za niže brzine. Sada samo trebam novu sajlu i to je to, pogledao sam video od onog lika kojeg si predložio pa sad pratim kaj radi. Cijelu sam rastavio, počistio većinu motora i sada servisiram karburator. Uz sajlu ću još svjećicu novu kupiti iako sam ju skoro upalio. Vidi se da hoće krenuti.
 
Uspio sam ju izvadit iz brzine, pukla je sajla mjenjača za niže brzine. Sada samo trebam novu sajlu i to je to, pogledao sam video od onog lika kojeg si predložio pa sad pratim kaj radi. Cijelu sam rastavio, počistio većinu motora i sada servisiram karburator. Uz sajlu ću još svjećicu novu kupiti iako sam ju skoro upalio. Vidi se da hoće krenuti.
Nove sajle! Nemoj kokošarit ostat ćeš na ceti radi 3€.
 
Evaala. Bravo. Moš iz tog videa od 5 komada dosta naučiti.
Imaš skuterdjelovi.hr
Imaju sve za Vespu. Ja sam u Koroni od dosade nakon 20 godina je rastavio u šaraf i sve promjenio što je trebalo.
Tada 2020 sve sajle sa košuljicama sam platio 230 kuna (imam još ponudu u mailu).
Promjeni obje sajle u setu i pošto sigurno nečeš mjenjati košuljice, prije nego provučeš sajle namaži ih lagano sa masti.
Košuljice najprije molaj do kraja dole na mašini ispod kurble i onda kad stisneš i namjestiš sajle, dotegni ih na košuljicama.
Kad je sve gotovo, ručica ne smije plesati (jer nečeš moči šaltati), ali ni bit pretegnuta, jer će ti onda proletit pri šaltanju po dvije brzine.
Jeli ti Vespa sa mješalicom? Ako je obavezno pregledaj i pritegni konus gdje cjevčica dolazi do pumpe ulja (u karburatoru), jer se zna molat i povuč zrak i onda nemaš vakum i nema podmazivanja pa može zaribat. Meni dva puta bila počela ribat zbog toga.
Pošto dugo nije radila, a nisi je rastavljao uli malo više dvotaktola u tank goriva. I ako ima mješalicu, uli isto dec dvotaktola direkt u tank. Nema veze. Neka dimi. Da se malo podmaže radilica i ležaji. Dugo je stala.
 
  • Like
Reactions: triumf
Evaala. Bravo. Moš iz tog videa od 5 komada dosta naučiti.
Imaš skuterdjelovi.hr
Imaju sve za Vespu. Ja sam u Koroni od dosade nakon 20 godina je rastavio u šaraf i sve promjenio što je trebalo.
Tada 2020 sve sajle sa košuljicama sam platio 230 kuna (imam još ponudu u mailu).
Promjeni obje sajle u setu i pošto sigurno nečeš mjenjati košuljice, prije nego provučeš sajle namaži ih lagano sa masti.
Košuljice najprije molaj do kraja dole na mašini ispod kurble i onda kad stisneš i namjestiš sajle, dotegni ih na košuljicama.
Kad je sve gotovo, ručica ne smije plesati (jer nečeš moči šaltati), ali ni bit pretegnuta, jer će ti onda proletit pri šaltanju po dvije brzine.
Jeli ti Vespa sa mješalicom? Ako je obavezno pregledaj i pritegni konus gdje cjevčica dolazi do pumpe ulja (u karburatoru), jer se zna molat i povuč zrak i onda nemaš vakum i nema podmazivanja pa može zaribat. Meni dva puta bila počela ribat zbog toga.
Pošto dugo nije radila, a nisi je rastavljao uli malo više dvotaktola u tank goriva. I ako ima mješalicu, uli isto dec dvotaktola direkt u tank. Nema veze. Neka dimi. Da se malo podmaže radilica i ležaji. Dugo je stala.
Stari benzin sam ispumpao i dolio novi, dvotaktol u cilindar i u tank. Svjećicu pošmirglao i skurio sa upaljačem. Karburator sam cijeli ''izservisirao'' (zasad sam ostavio iste brtve jer nisam kupio nove). Estetski sam ju jpš čistio i tako to. Upalila je i super radi ( u leru naravno). Htio sam ju malo testirat pa sam držao kuplung i ručno ju ubacio u drugu pa sam se malo đirao u drugoj brzini. Okretaje...., sam onak složio. Nisam baš siguran jel sam ju ''točno'' složio ili bi mogla biti bolja što se tiče okretaja i odaziva gasa. Meni se to činilo okej. Pustio sam je da radi negdje sat vremena čisto da se razbudi. Sljedeći dan sam ju na istu foru stavio u treću brzinuu da vidim kakav je odaziv gasa na većim brzinama. U trećoj brzini na cca 60 - 70km/h (ne znam sad jel to maksimum treće brzine ili ne), krene gubiti snagu tj. ne gubiti nego skroz ode. Znači vozio sam se na negdje 80 % gasa i odlučio sam stisnut ju do kraja i jednostavno kad ju stisnem do kraja ko da ne želi doći do maksimuma. Imam osjećaj ko da ima još snage u toj brzini. Pretpostavljam da je to zato što nisam dobro podesio karburator. Kako da to rješim?? Sajle sam naručio tako da će biti na cesti.
 
Mislim ono. Rastavit karburator i stavit stare brtve. Set brtava za karburator je 5 Eura. Al dobro.
Može bit dosta toga.
Znači jeli se "guši" ili "trokira" kad neče primit gas?
Ako trokira promjeni sviječicu. Ako ni onda ne radi kako treba pogledaj paljenje. Zakretanje ploče na kojoj su namotaji. Drže je tri šarafa. Imaš tri oznake (crtice na ploči paljenja i jednu na deklu). Moraš skinut magnet.
Ako se guši u pitanju je omjer benzine i zraka. Možda se i guši, jer si stavio puno dvotaktola.
Može biti da je dizna začepljena, možda je netko stavio neodgovarajuču diznu.
Ako je sve kako treba, onda se samo treba igrat štelovanjem goriva i zraka.
E da. Može bit i do auspuha. Vespa je dvotakna, pa kao i svi dvotakni motori znaju zamastiti/začepiti auspuh.
 
Last edited:
Onda bi se trebao poigrati sa gorivom i zrakom. Moguće je i da je do svjećice jer je stara, a novu sam naručio (isto kao i set brtava i sajli). Što se tiče auspuha, ja sam njega maknuo s nje, pobrusio... i pofarbao. Kod utora kod motora sam trebao staviti malo masti? Malo osjetim zraka da prolazi kod tog utora, ali mislim da joj ništa neće biti od toga. Znači onda sam trebao podmazati tu cijev na koju ide auspuh kako bi to spriječilo prolazak zraka van? Uz to je malo glasna, pretpostavljam da je to jer dolazi previše zraka. Gdje se to točno radi? Ovo vrijeme sam se igrao sa gornjim srednjim šarafom od karburatora (onaj koji strši van - koji je za postavljanje okretaja koliko sam skužio) i s šarafom koji je na boku karburatora (za mješavinu, kolko je bogata i to). Jel bi mi mogli reći kako to vi radite, čisto da pogodim te okretaje što točnije. Hvala puno.
 
Onda bi se trebao poigrati sa gorivom i zrakom. Moguće je i da je do svjećice jer je stara, a novu sam naručio (isto kao i set brtava i sajli). Što se tiče auspuha, ja sam njega maknuo s nje, pobrusio... i pofarbao. Kod utora kod motora sam trebao staviti malo masti? Malo osjetim zraka da prolazi kod tog utora, ali mislim da joj ništa neće biti od toga. Znači onda sam trebao podmazati tu cijev na koju ide auspuh kako bi to spriječilo prolazak zraka van? Uz to je malo glasna, pretpostavljam da je to jer dolazi previše zraka. Gdje se to točno radi? Ovo vrijeme sam se igrao sa gornjim srednjim šarafom od karburatora (onaj koji strši van - koji je za postavljanje okretaja koliko sam skužio) i s šarafom koji je na boku karburatora (za mješavinu, kolko je bogata i to). Jel bi mi mogli reći kako to vi radite, čisto da pogodim te okretaje što točnije. Hvala puno.
Auspuh si očistio izvana, a ne iznutra. Ne možeš ga ni očistit iznutra da ga ne rasparaš. Kad proradi Vespa kako treba, u jedan đir od 100 km i full gas. Sve će se nataloženo staro ulje unutra u auspuhu zapaliti i ima da bude vatromet iza tebe. Poslje radi puno drugačije.
Ja je tako propušem jedanput godišnje. To je drama koliko sve sprži i izbaci iz auspuha.
To na ulazu cijevi auspuha u cilindar je baš tako. Malo očisti glaspapirom, lagano namaži i nabi do kraja da sjedne, pa zategni bragom koliko ide. Tek onda stegni nosač koji drži auspuh na šasiji.
Na karburatoru gornji šaraf (dizna) je za zrak. Taj sa strane je za gorivo.
Ja gorivo obično držim na 3 ipo kruga otvoreno. Zrak po potrebi. Šteluješ na ler gasu. Ja volim da radi na leru u što nižim okretajima. Tako mi draže.
Gorivo možš namjestit i sa sajlom od gasa na košuljici, ali ne preporučam. Sajlu nategni tek toliko da ručica nema lufta.
Vespa je stara tehnologija. Uvijek negdje nešto pušta (preljeva kaburator, ulje na spoju dekla, na dosjedu glave i cilinda (jer nema brtve nego baza-baza), na spoju cilindra i auspuha, na polugi kumplunga). Kao Alfa. Ali nema joj smrti, to je normalno. Mi se zajebavamo da se Vespa znoji.