Akumulatori......
Da zakljucim moje iskustvo, vjerojatno ce biti dugi post, pa kom se da citat.,.....
Podaci: EXIDE akumulator izvadjen iz motora prije mjesec dana jer mu je struja koju moze dati pala sa 200 na 90 Ampera. Unutarnji otpor koji na to najvise utjece je takodjer proporcionalno porasao (23 milioma vs. 10tak kad je bio u top stanju). Aku je tih godinu i nesto testiran svaki mjesec i uvijek bio u top stanju, samo zadnji mjesec naglo propao - ne dovoljno da bi se osjetilo kod paljenja jer redni cetverocilindras ni ne trazi akumulator koji je ekstremno jak, ali kad vec imam instrument za mjerenje stanja akumulatora, koristim ga.
Kupio novi, isti takav EXIDE jer je cijena OK: 260tak kuna u staroj valuti. Kupio ga srecom neaktiviranog, doma nalio elektrolit, pricekao nesto manje od sat vremena i stavio ga na CTEK (punjuenje sa max 0,8A strujom): punjenje trajalo 4-5-6 sati. Aku "skolski" formiran. Stavio ga u motor i vozio mjesec dana. Motor ne trosi prakticki nista dok miruje (0,02mA) i nije faktor u cijeloj prici.
Vozim se skoro svaki dan (ako je suho vrijeme ,napravim 100tinjak km barem dnevno), jucer bio na djiru.
Danas isao mjerit aku koji je u motoru: 12,93V (savrseno), 192A moze dati (savrseno), unutarnji otpro 11 milioma (upitan rezultat, al na malim akumulatorima je otpor veci od akumulatora na autima koji su 5-10x veceg kapaciteta gdje je i otpor cesto i ispod 5 milioma, ponekad i oko 2-3 milioma za AGM baterije). Kako bilo, tih 10tak milioma sam mjerio na vise novih AGM akumulatora za motore kapacieta do 10Ah i to je ocito neki etalon.
Sve u redu s tim akumulatorom, nazivno bi trebao davat 120 Ampera, daje skoro 200 - super, cak i vise nego super.
Medjutim......
Stari akumulator (isiti takav EXIDE star nesto preko godinu dana) je pokazivao iste vrijednosti 90% svog vijeka, tek zadnjih mjesec dana je propao jer nije mogao dati niti pola struje kao prije - degradirao preko duplo u tih mjesec dana i iako nije pokazio slabost kod paljenja (vidi ovo gore o rednim cetverocilindrasima), testiranje pokazalo da RAPIDNO propada.
Kako sam novi aku kupio bez da sam stari vratio u ducan, isao sam se igrat sa starim akumulatorom. Ionako je (bio) za smece pa da probam nekonvencionalne metode ozivljavanja, stete ne moze biti osim pozara, al bio sam prisutan dok sam to radio pa je rizik bio beznacajan.. Ispraznio sam ga i punio 10tak puta strujom od 5A (cca 35-45min praznjenja, sat vremena punjenja - napon kod praznjenja je dolazio do nekih 8,5V, a kod puinjenja nje prelazio 14,75V - bio je topli, ali ne vruc kod punjenja (nisam mjerio temepraturu, ali, nije prelazilo 40tak C). Vec nakon 2-3 ciklusa je vratio snagu skoro kao kad je bio u top stanju, ali, ponavljao sam cikluse do nekih 10 ciklusa. Zadnjih par ciklusa, nakon sto bi odmirovao par sati, ampere koje je mogao dati su se stabilizirali na 200tinjak, unutarnji otpor na 10tak milioma - prakticki ko nov. Danas, nakon tjedan dana kako takav aku stoji u garazi i miruje, izmjerio 12,68V napon, 192A struje koju moze dati i 11 milioma unutarnjeg otpora. Isto napravio i na akumulatoru u motoru koji je nov i dobio nevjerojatno iste podatke osim voltaze: voltaza 12,93V, ali struja koju moze dati istih 192A, a unutarnji otpor oko 11 milioma.
Sto sam zakljucio:
1. test je bio samo na jednom akumulatoru i nije reprezentativan. To je vazno!
2. sulfatizacija je nesto sto unistava olovne akumulatore ako je voltaza niska, a i vremenom od nje pate akumulatori. Ali, moj testni stari akumulator je bio star samo malo vise od godinu dana, a NIKAD, nije bio ispod 12,65-12,7V, vecinu vijeka bio oko 12,9V dok je mirovao (a nije puno mirovao jer se puno vozim - skoro svaki dan i to su djirevi od 50+km u jednom smjeru najcesce). U voznji mi je voltaza 14,4V u leru, 14,7-14,8V u voznji - blizu gornje granice u voznji, ali zapravo skolski za AGM akumulator o kojem je ovdje rijec.
3. Sto je ulijenilo taj akumulator ne znam, ali, definitivno ga je ne vratilo u zivot nego vratilo na "tvornicke postavke" kao da je nov, praznjenje i punjuenje relativno jakom strujom (preko 6x jacom kod punjenja nego sto je preporuceno za olovne akumulatore - treba ga punit sa 1/10 nazivnog kapaciteta = 0,8A, a ja ga punio sa 5A ovih 10tak ciklusa).
Vise necu praznit/punit taj akumulator, ali cu ga testirat jednom mjesecno da vidim kako ce se ponasat pa moyda u proljece opet nesto napisem po tom pitanju.
Eto, vjerojatno vam se nebu dalo citat sve ovo, ali, to je moje iskustvo sa ovim AGM olovnim akumulatorom, mozda netko ko se ne vozi svaki dan, a ima mogucnost da ga izvadi iz motora, isprazni i napuni ovim strujama par puta (oko 5A u mom slucaju - nisam htio ic vise od toga) moze ozivit akumulator, ako ne, osim vremena i malo struje, nista nece potrosit.