Pec
Active member
Vrlo često u zadnje vrijeme možemo se susresti s terminom „Advanced Braking Systems“ (hrvatski: „poboljšani kočni sustavi), a spominju ga kreatori tehničkih EU pravila koja se odnose na motorna dvokotačna vozila. Razvoj takvih, unaprijeđenih kočnih sustava forsiran je od strane onih koji brinu o sigurnosti, a ima i podršku EU udruga proizvođača motornih dvokotačnih vozila. Iza tog naziva („Advanced Braking Systems“ ) krije se više različitih sustava kojima je osnovna zadaća povećati sigurnost kočenja, a to su redom:
1. dobro nam već znani ABS;
2. CBS -„Combined Braking System” (hrv.- kombinirani kočni sustav) kojem je osnovna funkcija da onima manje iskusnima i onima koji panično koče onemogući značajno koćenje samo stražnjom kočnicom i to na način što nožnu kočnu polugu (ili lijevu ručnu polugu skutera) „usmjerava“ i na prednju kočnicu. Honda i BMW, koji su pioniri ovakvih kočnih sustava, otišli su i korak dalje pa čak i aktivacijom prednje desne ručne poluge kočna sila biva razdijeljena na ponajviše prednju ali ponešto i na zadnju kočnicu („Dual CBS“);
3. „Automatic brake force distribution“ (hrv.: automatska razdioba kočne sile) je sustav koji dopunjava CBS ili Dual CBS tako da prema unaprijed zadanom algoritmu elektronički vrši razdiobu kočne sile (prednja/zadnja) prema potrebi trenutne dinamike vožnje i masenog opterećenja vozila;
4. RLP („Rear wheel Lift-off Protection) – zaštita od podizanja stražnjeg kotača, a logika rada je da pri snažnom kočenju prvom kočnicom, kada dođe do podizanja stražnjeg kotača, da automatski popusti kočna sila prve kočnice kako bi oba kotača bila stalno u kontaktu s podlogom;
5. „Amplified braking systems“ (hrv.: pojačani kočni sustav) je neka vrsta „serva“ koja pojačava ili bolje rečeno prilagođava i čini optimalnom silu kočenja u prvim trenutcima stiskanja komandi pluga za aktivaciju kočenja, jer u tim prvim djeličcima sekunde dok ne osjetimo „dokle možemo ići s kočenjem“ gubimo jedan mali ali važan djeličak moguće kočne sile koje nam u slučaju ovakvog sustava biva automatski namještana.
6. „Brake by wire“ (hrv.: kočenje preko žice) je sustav najčešće ukomponiran s ABS-om i Dual CBS-om, a kojim se vrlo precizno glatko i brzo elektronski („žicom“) upravlja modulatorima ABS (izvršnim elementima kočenja) bez zastoja i pulsiranja te se tako smanjuje jalovo vrijeme ABS-a.
Uz prethodno opisane sustave dosta se polaže nade i na sustave trokotačnih vozila poput Piaggio-vog mp3-a jer veliki grip koji osiguravaju dva kotača naprijed i mogućnost kontrolirane razdioba kočenja na lijevi i desni kotač imaju veliki razvojni potencijal. Uz sve postojeće mane takvog sustava (kompliciran, glomazan, težak,…) ne bi me začudilo da za koju godinu kralj R-ova bude GSX-RMP3 .
1. dobro nam već znani ABS;
2. CBS -„Combined Braking System” (hrv.- kombinirani kočni sustav) kojem je osnovna funkcija da onima manje iskusnima i onima koji panično koče onemogući značajno koćenje samo stražnjom kočnicom i to na način što nožnu kočnu polugu (ili lijevu ručnu polugu skutera) „usmjerava“ i na prednju kočnicu. Honda i BMW, koji su pioniri ovakvih kočnih sustava, otišli su i korak dalje pa čak i aktivacijom prednje desne ručne poluge kočna sila biva razdijeljena na ponajviše prednju ali ponešto i na zadnju kočnicu („Dual CBS“);
3. „Automatic brake force distribution“ (hrv.: automatska razdioba kočne sile) je sustav koji dopunjava CBS ili Dual CBS tako da prema unaprijed zadanom algoritmu elektronički vrši razdiobu kočne sile (prednja/zadnja) prema potrebi trenutne dinamike vožnje i masenog opterećenja vozila;
4. RLP („Rear wheel Lift-off Protection) – zaštita od podizanja stražnjeg kotača, a logika rada je da pri snažnom kočenju prvom kočnicom, kada dođe do podizanja stražnjeg kotača, da automatski popusti kočna sila prve kočnice kako bi oba kotača bila stalno u kontaktu s podlogom;
5. „Amplified braking systems“ (hrv.: pojačani kočni sustav) je neka vrsta „serva“ koja pojačava ili bolje rečeno prilagođava i čini optimalnom silu kočenja u prvim trenutcima stiskanja komandi pluga za aktivaciju kočenja, jer u tim prvim djeličcima sekunde dok ne osjetimo „dokle možemo ići s kočenjem“ gubimo jedan mali ali važan djeličak moguće kočne sile koje nam u slučaju ovakvog sustava biva automatski namještana.
6. „Brake by wire“ (hrv.: kočenje preko žice) je sustav najčešće ukomponiran s ABS-om i Dual CBS-om, a kojim se vrlo precizno glatko i brzo elektronski („žicom“) upravlja modulatorima ABS (izvršnim elementima kočenja) bez zastoja i pulsiranja te se tako smanjuje jalovo vrijeme ABS-a.
Uz prethodno opisane sustave dosta se polaže nade i na sustave trokotačnih vozila poput Piaggio-vog mp3-a jer veliki grip koji osiguravaju dva kotača naprijed i mogućnost kontrolirane razdioba kočenja na lijevi i desni kotač imaju veliki razvojni potencijal. Uz sve postojeće mane takvog sustava (kompliciran, glomazan, težak,…) ne bi me začudilo da za koju godinu kralj R-ova bude GSX-RMP3 .