Kal
Member
jota said:Negdje prije sam pročitao da se s promjenom prjenosa ( prednji zadnji zubčanik ) mjenja obrtni moment , nije točno . Mašina ima snagu i moment koji ima , sa dužim ili kraćim prjenosom se mjenja ubrzanje i krajnja brzina i to na kojim će se okretajima prolaziti npr. u 3 kroz zavoj . Po skali okretaja se može mjenjati snaga i obrtni moment koji su opet isti pomoću paljenja .
Na Joti imam elektronsko paljenje koje ima 16 programa s tim programima mogu postići max snagu ili obrtni moment na različitim okretajima ( krivulja snage i momenta je na svakom programu drukčija a max snaga je uvjek ta koju mašina razvija ) , tako da se može prilagoditi načinu vožnje vozača ili cesti po kojoj se vozi , a ako mašina ima 100ks to je uvjek 100ks ni više ni manje samo je pitanje gdje i kako hvataju.
Blizu si. Golom motoru (bez mjenjaca) na radilici se mjeri okretni moment (na dinamometru i daje kao informacija u dokumentaciji), moze se mijenjati "mapama", tj. variranjem nekih parametara. Snaga je funkcija tog momenta i broja okretaja radilice u jedinici vremena. Tek potom, mjenjacem, osim sto "uskladjujes" broj okretaja radilice i pogonskog kotaca, mijenjas i silu koju "prenosis" na podlogu (na kontaktu kotaca i podloge).
Primjeri:
- na snijegu kreces iz druge zato da sila ne bude prevelika (kreces iz podrucja niskog momenta motora i malog broja okretaja, pa je i snaga, tj. sila na podlogu mala) i kotaci ne proklize
- u voznji saltas u nizu, da bi jace ubrzao (lovis podrucje najvece snage), "prenosis" vecu silu na podlogu (ali ako je sila prevelika, nadjacat ce trenje i kotac ce proklizati)
- kisni program na suvremenim motorima (drive by wire) ogranicava snagu na zadnjem kotacu (opet da ne dodje do proklizavanja, zbog manjeg trenja izmedju kotaca i podloge)
Eto, ako sam pomogao, bit ce mi drago...