Bilo je prije puno tema otvoreno o čišćenju hrđe iz rezervoara i koliko sam uspio vidjeti svi postupci su bili ili skupi ili mukotrpni a rezultat je bio upitan pa ću ovdje pokušati pokazati kako sam ja to riješio a vi procijenite da li je uspješno ili ne. Radi se o tome da sam nakon čišćenja starih karburatora u svakoj čašici našao hrđe skoro za jednu čajnu žličicu i to one fine hrđe kao soc od kave. Hrđe je bilo i u diznama i pitanje bi bilo što bi se dogodilo da to nisam pogledao i očistio! Svi vi koji imate malo starije motore vjerujem da imate problem sa hrđom pogotovo kod rezervoara koji nisu održavani, tj. koji su dugo vremena bili poluprazni. Problem kod tih starih motora, a to je i kod mene, što filtar, tj. sito u rezervoaru koje bi trebalo filtrirati smeće je pregrubo pa takva sitna hrđa ipak uđe u motor ili do karburatora. Teoretski se može staviti još jedan filtar za benzin prije karburatora ali onda se događa da motor lošije radi jer takvi filtri usporavaju protok pa motoru može ponestati goriva pogotovo nakon dužeg i jačeg opterećenja. Znači trajno saniranje hrđe u rezervoaru je jedini način na koji se taj problem može riješiti.
Da dalje ne duljim počet ću sa onim što vam je potrebno:
1. Kristalna soda – može se kupiti u svakoj agrokući. Služi za čišćenje bačava a ona će u otopini poslužiti kao elektrolit. Jeftina je, kilogram košta oko 15 kuna a po mojem iskustvu za jedan jako hrđav rezervoar treba 3-4 jušne žlice.
2. Žica promjera 3-5 mm, ne smije biti pocinčana ili od inoxa, ja sam koristio paljenu žicu ali može poslužiti i bilo kakav komad željeza, npr. flah koji se može ugurati u rezervoar,
3. Pluteni čepovi
4. Izvor istosmjerne struje – punjač za akumulator
5. Par gumenih rukavica
Prvo trebate zabrtviti otvor na rezervoaru gdje se nalazi pipa a za to sam koristio željeznu pločicu i gumu od zražnice za bicikl. onda treba pripremiti otopinu kristalne sode. U neki kanistar jednostavno ulijete vodu, dodate sodu i miješajte dok se soda ne otopi. Po nekim napucima sa interneta dodaje se 1 jušna žlica na galon vode (3,78 litara). Tu otopinu ulijete u rezervoar a ja sam ga još dodatno zaštitio tako da sam ga umotao u plastičnu foliju jer nisam znao kako će otopina reagirati u kontaktu sa airbrushom a i da ne oštetim lak kod manipulacije sa tankom. Važno je napomenuti da je otopina agresivna za kožu pa bi bilo dobro da koristite gumene rukavice.
Na red dolazi žica, flah ili neki drugi komad željeza koji moramo staviti u rezervoar da bude uronjen u elektrolit (otopinu kristalne sode) ali ne smije se nikako dodirivati sa rezervoarom!!! Da budem siguran u to ja sam plutene čepove stavio na žicu kao na slici. Na taj sam način bio siguran da neće doći do kratkog spoja. Sve što je potrebno dalje je da punjač akumulatora, tj. njegov minus pol (crna žica) spojite na rezervoar a plus pol (crvena žica) spojite na žicu u rezervoaru. Na taj način rezervoar služi kao katoda a a žica je anoda, otopina sode je elektrolit a kako to shematski izgleda može se vidjeti na prvoj slici. Ako ste sve dobro napravili možete čuti kako u rezervoaru otopina šumi, to željezni oksid u otopini reagira i kemijski se razlaže. Kod reakcije se oslobađa vodik (mala količina) koji je zapaljiv pa nije uputno pokraj pušiti. Bilo bi dobro da to radite na nekom prozračnom mjestu gdje djeca, ljubimci ili nešto slično neće moći do toga. Ja sam to radio u garaži i bilo je sve ok ali nikad se ne zna
Nemojte biti razočarani ako ne uspijete skinuti hrđu do kraja nakon prvog „tretmana“. Meni je uspjelo potpuno očistiti rezervoar nakon 4 puta ali moj je bio i jako hrđav a i bio sam nestrpljiv pa sam prekinuo elektrolizu prijevremena. Prednost metode je da nema skoro nikakvog posla jer sve što trebate je da pripremite rezervoar i pustite da struja radi za vas. Sljedeća prednost je što je ova metoda uklanjanja hrđe jeftina jer je kilogram sode oko 15 kuna a ne rabe se neke druge kemikalije koje su puno štetnije za okoliš od sode.
Napomena: ako ćete skidati hrđu ovim postupkom ograđujem se unaprijed od svih mogućih i nemogućih posljedica!!
Meni je pomoglo a nadam se da će i vama.