makazica
Guest
IZMJENA KOČIONE TEKUĆINE
Ovaj tekst je isključivo informativnog karaktera i ni u kojem slučaju se ne može shvatiti kao služben i/ili primjenjiv na sve kočione sustave. Autor teksta se ograđuje od svake odgovornosti od mogućih pogrešaka, štete ili nezgode proizašle nestručnim rukovanjem i/ili servisiranjem, odnosno rastavljanjem bilo kojeg djela kočionog sustava bilo koje vrste.
Ovaj tekst je pisan na primjeru kočionog sustava KTM-a LC 4 Adventure, godine proizvodnje 2001. te je važno naglasiti da koliko ima sličnosti s drugim motociklima toliko ima i razlika. Vlasniku vozila koji se sprema na izmjenu kočione tekućine preporučuje se dodatno informiranje o kočionom sustavu i djelovima istog za specifičan motocikl.
Potreban alat i druga sredstva:
1. okasti ključ veličine sukladne ventilu na kočionim kliještima
2. križni odvijač
3. dvije čiste, suhe pamučne krpe
4. univerzalna samoljepljiva traka (ducktape)
5. bočica nove kočione tekučine
6. spray za odmaščivanje kočionih sustava
7. set gedora manjih veličina ( najčešće 8 i 10 )
8. prazna bočica s „sportskim čepom“ (0,5L)
9. jedna mala šelna
10. 30 - 40 cm gumenog prozirnog crijeva promjera 5mm
Čišćenje:
Prije izmjene kočione tekućine potrebno je kočioni sustav očistiti. Isti se može očistiti spray-em za odmaščivanje kočionih sustava (diskova, kliješta i pločica). Pri čišćenju važno je zaštiti sve gumene djelove jer ta vrsta spray-a nagriza gumu, sitne gumice mogu se zaštititi samoljepljivom trakom dok se veći gumeni djelovi mogu zaštititi pamučnom krpom.
1. Spray za odmaščivanje kočionih sustava (cca 70 kn u bilo kojoj prodavaonici auto-moto djelova)
Također, potrebno je očistiti spremnik kočione tekućine na volanu. Kako se na volanu nalazi mnoštvo djelova od gume i sličnih materijala, dovoljno je temeljito obrisati spremnik čistom pamučnom krpom.
Pri čiščenju kočionih kliješta potrebno je nakon tretiranja spray-em iste temeljito obrisati i skinuti sve nečistoće.
Krpu kojom ste zaštitili gumene djelove iskoristite kako bi ste omotali kliješta tako da vam samo ventil ostane dostupan, krpu učvrstite samoljepljivom trakom.
Priprema:
Nakon što ste zaštitili kočiona kliješta krpom, isto učinite i sa spremnikom kočione tekućine na volanu. Prije nego što zaštitite spremnik, otpustite vijke kojima se drži poluga kočnice i spremnik tekućine te ga pokušajte postaviti vodoravno s površinom na kojoj se motor nalazi. Navedeno je potrebno zbog nadoljevanja kočione tekućine stoga što ne želite da vam spremnik pri nadoljevanju tekućine stoji ukoso, a i zbog toga da bi mogli preciznije odrediti maksimalnu i minimalnu razinu tekućine u spremniku. Ne zaboravite pritegnuti vijke koji drže spremnik kada je postavljen u željenu ravninu….poželjno je da ostane vodoravno do daljnjega.
Kada ste učinili gore navedeno, otpustite vijke koji drže poklopac spremnika kočione tekućine (često se radi o dva vijka s križnom glavom), isti odstranite, očistite s donje strane i stavite nadohvat ruke, na čisto mjesto. Ispod poklopca nalazi se gumena brtva/umetak koji je također potrebno pažljivo odstraniti. Navedeno učinite pažljivo malenim ravnim odvijačem.
Kroz sportski čep prazne bočice vode provedite gumeno prozirno crijevo te ga učvrstite s vanjske strane s jednom manjom šelnom:
2. Bočica s montiranim gumenim crijevom
Na vijak ventila stavite odgovarajući okasti ključ (okasti ključ vam neće ispasti nakon što ga primite svojim trapavim rukama) te slobodnu stranu crijeva nataknite na ventil. Crijevo nataknite do kraja. Nakon obavljanja navedenog imati ćete situaciju sličnu kao na slici dolje ( ipak koristite okastu stranu ključa, vjerujte, puno je praktičnije):
3. Ventil s nataknutim crijevom i bočicom koja će primiti staru kočionu tekućinu te okasti ključ za otvaranje ventila
Izmjena kočione tekućine
Prije nego otvorite ventil, laganim, odmjerenim stiskanjem napumpajte kočnicu (lagano, kao kad primate ženske grudi…'ko na zna kako to treba nek se ne prima ovog posla).
Dok polugu kočnice držite stisnutom otvorite ventil na kočionim kliještima. Nemojte se preplašiti, poluga će propasti kada otvorite ventil…to je ok. Nastavite pumpati gore opisanim pokretima i primijetiti će te da kočiona tekućina izlazi u crijevo i u bočicu. Pri pumpanju važno je pratiti razinu tekućine u spremniku. Kada tekućina zbog pumpanja dođe blizu oznake za minimum na spremniku, malo čvršće (kao i gore ali sad joj želite pokazati tko je tatica) stisnite polugu kočnice i zatvorite ventil na kliještima.
Nadolijte novu kočionu tekućinu iz bočice u spremnik od oznake za maksimum, ponovno napumpajte i dok držite polugu stisnutom otvorite ventil. Postupak ponavljajte dok kroz crijevo ne počne izlaziti nova, bistra kočiona tekućina. Nemojte prestati čim vidite da izlazi nova tekućina, neka iziđe barem ½ dcl nove kočione tekućine.
Pri ovom postupku izrazito je važno da u spremniku kočione tekućine UVIJEK bude tekućine. Nadoljevajte i pratite razinu tekućine u spremniku. Na taj način osiguravate da vam zrak ne uđe u kočioni sustav. Također, važno je da ventil na kočionim kliještima UVIJEK otvarate i zatvarate dok držite polugu kočnice stisnutom…iz istog razloga. Preporučam da kada prvi puta to radite imate nekoga s vama tko će vam pomoći pri praćenju razine kočione tekućine u spremniku i nadoljevanju dok ste vi sagnuti pored kotača….kada vam ta osoba kaže da je tekućina na minimumu, ne zaboravite mu reći da polugu stisne prije nego vi zatvorite ventil.
Kada nadoljevate kočionu tekućinu u spremnik posljednji puta, nakon izmjene tekućine u sistemu, dopunite je mrvicu ispod oznake razine maksimuma kako bi osigurali da tekućina ima prostora za volumetričku ekspanziju usljed termičkih naprezanja. Ovo je naročito važno ukoliko pri ovom postupku mijenjate i kočione pločice ili ih planirate mijenjati u bliskoj budućnosti.
Kada ste završili s izmjenom kočione tekućine, pritegnuli vijak ventila, vratili gumenu kapicu na ventil….provjerite razinu kočione tekućine u spremniku na volanu, napumpajte kočnicu, ponovno provjerite razinu kočione tekućine, vratite gumenu brtvu i poklopac spreminka….poklopac, naravno, pritegnite te vratite spremnik u poziciju prethodnu postavljanju u vodoravan položaj.
Ukoliko nakon ovog postupka ne možete dobiti tvrdu polugu kočnice znači da vam je ipak ušao zrak u sistem, postupak u tom slučaju neću opisivati ovdje ali preporučam da na PP kontaktirate jednog od tehnički potkovanih članova foruma (zvonkositum, strašilo, bmw m5…..ili mene-makazicu, nisam tehnički potkovan ali konjina jesam i potkove imam) ili posjetite vašeg servisera.
Kada nakon izmjene idete na probnu vožnju, uzmite u obzir da ste možda ipak nešto krivo napravili. Isprobajte kočnicu dok motor gurate, tek onda sjednite na motor i pri laganoj, sporoj vožnji isprobajte kočnicu. Nakon nekoliko kilometara ponovno provjerite razinu kočione tekućine u spremniku i prema potrebi korigirajte. Ukoliko niste sigurni da ste sve napravili kako treba, prvu vožnju prepustite punici, šefu, ženi….prema vlastitom nahođenju.
UVIJEK koristite novu kočionu tekućinu iz zatvorene bočice jer pri stajanju kočiona tekućina veže vlagu te joj se smanjuje kvaliteta i gubi svoju funkciju.
Izmjena tekućine u stražnjoj kočnici vrši se na isti način.
Lijep pozdrav i puno ugodnih kilometara želi vam
MAKAZICA
P.S. Ukoliko moderatori/administratori smatraju da ova tema zaslužuje sticky status molim da je tako i postave!
Ovaj tekst je isključivo informativnog karaktera i ni u kojem slučaju se ne može shvatiti kao služben i/ili primjenjiv na sve kočione sustave. Autor teksta se ograđuje od svake odgovornosti od mogućih pogrešaka, štete ili nezgode proizašle nestručnim rukovanjem i/ili servisiranjem, odnosno rastavljanjem bilo kojeg djela kočionog sustava bilo koje vrste.
Ovaj tekst je pisan na primjeru kočionog sustava KTM-a LC 4 Adventure, godine proizvodnje 2001. te je važno naglasiti da koliko ima sličnosti s drugim motociklima toliko ima i razlika. Vlasniku vozila koji se sprema na izmjenu kočione tekućine preporučuje se dodatno informiranje o kočionom sustavu i djelovima istog za specifičan motocikl.
Potreban alat i druga sredstva:
1. okasti ključ veličine sukladne ventilu na kočionim kliještima
2. križni odvijač
3. dvije čiste, suhe pamučne krpe
4. univerzalna samoljepljiva traka (ducktape)
5. bočica nove kočione tekučine
6. spray za odmaščivanje kočionih sustava
7. set gedora manjih veličina ( najčešće 8 i 10 )
8. prazna bočica s „sportskim čepom“ (0,5L)
9. jedna mala šelna
10. 30 - 40 cm gumenog prozirnog crijeva promjera 5mm
Čišćenje:
Prije izmjene kočione tekućine potrebno je kočioni sustav očistiti. Isti se može očistiti spray-em za odmaščivanje kočionih sustava (diskova, kliješta i pločica). Pri čišćenju važno je zaštiti sve gumene djelove jer ta vrsta spray-a nagriza gumu, sitne gumice mogu se zaštititi samoljepljivom trakom dok se veći gumeni djelovi mogu zaštititi pamučnom krpom.
1. Spray za odmaščivanje kočionih sustava (cca 70 kn u bilo kojoj prodavaonici auto-moto djelova)
Također, potrebno je očistiti spremnik kočione tekućine na volanu. Kako se na volanu nalazi mnoštvo djelova od gume i sličnih materijala, dovoljno je temeljito obrisati spremnik čistom pamučnom krpom.
Pri čiščenju kočionih kliješta potrebno je nakon tretiranja spray-em iste temeljito obrisati i skinuti sve nečistoće.
Krpu kojom ste zaštitili gumene djelove iskoristite kako bi ste omotali kliješta tako da vam samo ventil ostane dostupan, krpu učvrstite samoljepljivom trakom.
Priprema:
Nakon što ste zaštitili kočiona kliješta krpom, isto učinite i sa spremnikom kočione tekućine na volanu. Prije nego što zaštitite spremnik, otpustite vijke kojima se drži poluga kočnice i spremnik tekućine te ga pokušajte postaviti vodoravno s površinom na kojoj se motor nalazi. Navedeno je potrebno zbog nadoljevanja kočione tekućine stoga što ne želite da vam spremnik pri nadoljevanju tekućine stoji ukoso, a i zbog toga da bi mogli preciznije odrediti maksimalnu i minimalnu razinu tekućine u spremniku. Ne zaboravite pritegnuti vijke koji drže spremnik kada je postavljen u željenu ravninu….poželjno je da ostane vodoravno do daljnjega.
Kada ste učinili gore navedeno, otpustite vijke koji drže poklopac spremnika kočione tekućine (često se radi o dva vijka s križnom glavom), isti odstranite, očistite s donje strane i stavite nadohvat ruke, na čisto mjesto. Ispod poklopca nalazi se gumena brtva/umetak koji je također potrebno pažljivo odstraniti. Navedeno učinite pažljivo malenim ravnim odvijačem.
Kroz sportski čep prazne bočice vode provedite gumeno prozirno crijevo te ga učvrstite s vanjske strane s jednom manjom šelnom:
2. Bočica s montiranim gumenim crijevom
Na vijak ventila stavite odgovarajući okasti ključ (okasti ključ vam neće ispasti nakon što ga primite svojim trapavim rukama) te slobodnu stranu crijeva nataknite na ventil. Crijevo nataknite do kraja. Nakon obavljanja navedenog imati ćete situaciju sličnu kao na slici dolje ( ipak koristite okastu stranu ključa, vjerujte, puno je praktičnije):
3. Ventil s nataknutim crijevom i bočicom koja će primiti staru kočionu tekućinu te okasti ključ za otvaranje ventila
Izmjena kočione tekućine
Prije nego otvorite ventil, laganim, odmjerenim stiskanjem napumpajte kočnicu (lagano, kao kad primate ženske grudi…'ko na zna kako to treba nek se ne prima ovog posla).
Dok polugu kočnice držite stisnutom otvorite ventil na kočionim kliještima. Nemojte se preplašiti, poluga će propasti kada otvorite ventil…to je ok. Nastavite pumpati gore opisanim pokretima i primijetiti će te da kočiona tekućina izlazi u crijevo i u bočicu. Pri pumpanju važno je pratiti razinu tekućine u spremniku. Kada tekućina zbog pumpanja dođe blizu oznake za minimum na spremniku, malo čvršće (kao i gore ali sad joj želite pokazati tko je tatica) stisnite polugu kočnice i zatvorite ventil na kliještima.
Nadolijte novu kočionu tekućinu iz bočice u spremnik od oznake za maksimum, ponovno napumpajte i dok držite polugu stisnutom otvorite ventil. Postupak ponavljajte dok kroz crijevo ne počne izlaziti nova, bistra kočiona tekućina. Nemojte prestati čim vidite da izlazi nova tekućina, neka iziđe barem ½ dcl nove kočione tekućine.
Pri ovom postupku izrazito je važno da u spremniku kočione tekućine UVIJEK bude tekućine. Nadoljevajte i pratite razinu tekućine u spremniku. Na taj način osiguravate da vam zrak ne uđe u kočioni sustav. Također, važno je da ventil na kočionim kliještima UVIJEK otvarate i zatvarate dok držite polugu kočnice stisnutom…iz istog razloga. Preporučam da kada prvi puta to radite imate nekoga s vama tko će vam pomoći pri praćenju razine kočione tekućine u spremniku i nadoljevanju dok ste vi sagnuti pored kotača….kada vam ta osoba kaže da je tekućina na minimumu, ne zaboravite mu reći da polugu stisne prije nego vi zatvorite ventil.
Kada nadoljevate kočionu tekućinu u spremnik posljednji puta, nakon izmjene tekućine u sistemu, dopunite je mrvicu ispod oznake razine maksimuma kako bi osigurali da tekućina ima prostora za volumetričku ekspanziju usljed termičkih naprezanja. Ovo je naročito važno ukoliko pri ovom postupku mijenjate i kočione pločice ili ih planirate mijenjati u bliskoj budućnosti.
Kada ste završili s izmjenom kočione tekućine, pritegnuli vijak ventila, vratili gumenu kapicu na ventil….provjerite razinu kočione tekućine u spremniku na volanu, napumpajte kočnicu, ponovno provjerite razinu kočione tekućine, vratite gumenu brtvu i poklopac spreminka….poklopac, naravno, pritegnite te vratite spremnik u poziciju prethodnu postavljanju u vodoravan položaj.
Ukoliko nakon ovog postupka ne možete dobiti tvrdu polugu kočnice znači da vam je ipak ušao zrak u sistem, postupak u tom slučaju neću opisivati ovdje ali preporučam da na PP kontaktirate jednog od tehnički potkovanih članova foruma (zvonkositum, strašilo, bmw m5…..ili mene-makazicu, nisam tehnički potkovan ali konjina jesam i potkove imam) ili posjetite vašeg servisera.
Kada nakon izmjene idete na probnu vožnju, uzmite u obzir da ste možda ipak nešto krivo napravili. Isprobajte kočnicu dok motor gurate, tek onda sjednite na motor i pri laganoj, sporoj vožnji isprobajte kočnicu. Nakon nekoliko kilometara ponovno provjerite razinu kočione tekućine u spremniku i prema potrebi korigirajte. Ukoliko niste sigurni da ste sve napravili kako treba, prvu vožnju prepustite punici, šefu, ženi….prema vlastitom nahođenju.
UVIJEK koristite novu kočionu tekućinu iz zatvorene bočice jer pri stajanju kočiona tekućina veže vlagu te joj se smanjuje kvaliteta i gubi svoju funkciju.
Izmjena tekućine u stražnjoj kočnici vrši se na isti način.
Lijep pozdrav i puno ugodnih kilometara želi vam
MAKAZICA
P.S. Ukoliko moderatori/administratori smatraju da ova tema zaslužuje sticky status molim da je tako i postave!