MOTOSPORT NEKAD...

motoklasik said:
@ M900 - ako imas podatke napisi koja je godina, gde je slikano i ko je na slici.

Ovo dole je Slavonska Pozega 1987. godine.
Na prvoj slici je start klase 80 ccm.
Na drugoj i trecoj slici je start i detalj sa trke u klasi 175 ccm.
Ni jedna ni druga klasa vise ne postoje u moto-takmicenjima...

U 80 znam broj 18 -Boško Tomeković (POT 80 samogradnja) i broj 19 Alojz Pavlič SEEL 80, broj 42 mislim da je Maruša na Kreidleru , a za ostale sam poslao mail Bošku da mi napiše one koje zna.

Što se tiče 175, to najbolje zna strašov tata jer je on sigurno u vozio toj utrci.
 
M900 said:
Što se tiče 175, to najbolje zna strašov tata jer je on sigurno u vozio toj utrci.

Klasa 175 je bila specificna i po tome sto se neko vreme primenjivao originalan recept - vozila se prepolovljena Yamaha 350.
I za divno cudo, to je funkcionisalo, na zaprepascenje stranih takmicara na medjunarodnim trkama.  :D

Pocetkom 80-ih godina bio je specijalitet da se u klasi 175 vozi takozvana polutka. Nikome u svetu to nije padalo na pamet, osim takmicarima u SFRJ, u cemu su su, opet, prednjacili ovi iz Srbije.

Na jednoj medjunarodnoj trci na Grobniku ode Stankara (Dragan Stankovic, sada predsednik MSS) u boks fabricke ekipe Yamahe da malo poprica, znao je dobro engleski, i rec po rec, Stankara kaze da nasi voze trkacku Yamahu u klasi 175 ccm.
-Koliko cilindara?
-Jedan.

Japanski mehanicar se razrogaci, kategoricno pocne da tvrdi da to ne postoji, Stankara se cudi, valjda zna sta ljudi voze i na kraju dovede Japanca u nas boks da mu Gedza (Radovan Stanojevic, sada potpredsednik Moto saveza Srbije) pokaze motor.

Gedza pocne da objasnjava, Stankara prevodi, kako je resio problem podmazivanja onog lezaja radilice kog neaktivnog kolena sa nekim usutim uljem i deklom koji je to zadihtovao odozgo (rec je o dvotaktnom motoru koji se inace podmazuje uljem iz goriva), pa onda kako je empirijskim putem (tj. iz "sto" pokusaja) dosao do tacne tezine i mesta tega za potiranje vibracija koje su se posle takvog zahvata javile... i jos kojesta.
Japanac slusa, usima ne veruje, ali sve to i vidi uzivo, motor radi, vrti se kao lud, funkcionise. Otisao je nazad mrmljajuci nesto verovatno na japanskom i trljajuci oci...

Inace, ta popularna tzv. "polutka" u klasi 175 je bila Yamaha TZ-350 kojoj je bio odstranjen jedan cilindar....

 
motoklasik said:
Klasa 175 je bila specificna i po tome sto se neko vreme primenjivao originalan recept - vozila se prepolovljena Yamaha 350.
I za divno cudo, to je funkcionisalo, na zaprepascenje stranih takmicara na medjunarodnim trkama.  :D

Pocetkom 80-ih godina bio je specijalitet da se u klasi 175 vozi takozvana polutka. Nikome u svetu to nije padalo na pamet, osim takmicarima u SFRJ, u cemu su su, opet, prednjacili ovi iz Srbije.

Na jednoj medjunarodnoj trci na Grobniku ode Stankara (Dragan Stankovic, sada predsednik MSS) u boks fabricke ekipe Yamahe da malo poprica, znao je dobro engleski, i rec po rec, Stankara kaze da nasi voze trkacku Yamahu u klasi 175 ccm.
-Koliko cilindara?
-Jedan.

Japanski mehanicar se razrogaci, kategoricno pocne da tvrdi da to ne postoji, Stankara se cudi, valjda zna sta ljudi voze i na kraju dovede Japanca u nas boks da mu Gedza (Radovan Stanojevic, sada potpredsednik Moto saveza Srbije) pokaze motor.

Gedza pocne da objasnjava, Stankara prevodi, kako je resio problem podmazivanja onog lezaja radilice kog neaktivnog kolena sa nekim usutim uljem i deklom koji je to zadihtovao odozgo (rec je o dvotaktnom motoru koji se inace podmazuje uljem iz goriva), pa onda kako je empirijskim putem (tj. iz "sto" pokusaja) dosao do tacne tezine i mesta tega za potiranje vibracija koje su se posle takvog zahvata javile... i jos kojesta.
Japanac slusa, usima ne veruje, ali sve to i vidi uzivo, motor radi, vrti se kao lud, funkcionise. Otisao je nazad mrmljajuci nesto verovatno na japanskom i trljajuci oci...

Inace, ta popularna tzv. "polutka" u klasi 175 je bila Yamaha TZ-350 kojoj je bio odstranjen jedan cilindar....

Ista ta receptura primjenjena je 1996-97, nesjećam se točno, na Hondi NSR 250 GP kada je Branku Ognjanoviću(švanc-švanjo) na treningu AA zaribao cilindar, a za drugo mjesto trebao je samo odvoziti utrku (Mađarska ili Slovačka ).
Naravno amputirana je klipnjača i na jednom cilindru je odvezao utrku urađeno je to na boškovu inicijativu( jer se dobro sjeća polovnjača), a kad je stvar radila, svi su se čudili k'o pura dreku... Talijani,Česi,Mađari, Austrijanci jbt, za njih je to bilo svjetsko čudo.
Ali kako se kaže pas u nuždi i muhe jede. :mrgreen:
 
Evo jos jedne ineresantne price, a neko ce na ovom forumu verovatno moci i da prokomentarise iz prve ruke:

Trka u Slavonskoj Pozegi, negde 1979.
Radovan Stanojevic (Gedza) i pok.Predrag Popovic-Draksi (poginuo na trci u Novom Sadu 2000.god.) su vozili u klasi 175 ccm, Gedza Malancu, a Draksi Yamahu.
U toj klasi vozio je i Rogulic, (kasnije predsednik Moto saveza Hrvatske), ali fabricku trkacku Yamahu 125 koja je snagom premasivala njihove motore od 175 ccm, koji su bili samo prilagodjeni za trke.

Posle trke u Pozegi, Draksi i Gedza odluce da traze otvaranje Rogulicevog motora da se dokaze da ima do 125 ccm i da ne moze da bude u klasi 175 ccm, gde inace nije bile fabrickih "specijalki". Znali su da su cilindri na toj Rogulicevoj Yamahi bili obradjeni nikasilom i da je gotovo nemoguce da neko napravi cilindar oko 2 mm veceg precnika ( da bi izisao iz klase 125 i usao u 175) i ponovo ga presvuce nikasilom, a posebno da se naprave i siri klip i nadju karike u tom fabrickom kvalitetu da bi islo onako kako je isao taj motor.

Inace, precnik klipa se znao, i posto se na hod nije moglo uticati, trazili su da se premeri precnik cilindra kada se skine glava. Ako je na fabrickim merama onda je motor u klasi 125 i treba da bude diskvalifikovan iz klase 175. Ako ima oko 2 mm vise od fabricke mere, onda prelazi 125 ccm i ostaje u konkurenciji klase 175, tj. i u generalnom plasmanu.

Napisu oni prigovor, skupe pare za taksu za otvaranje motora i procedura pocne.
Pri tome, Rogulic je imao dva isto ofarbana motora, ali taj da kazemo -regularni-je stajao u boksu jer nije bio zavrsen i ispitan do kraja (zbog pomenutih problema oko razbusivanja cilindra). Medjutim, oni doguraju onaj regularan, ovoj dvojici bude sumnjivo jer posle trke, kad motor treba da cakli od temperature, oni ga pipnu, masina hladna ko zmija. E, kad to nije proslo, u tom metezu i raspravi, doveze se motor koji je vozen...
Rogulic skine glavu, pojavi se covek sa sublerom i da im da premere, oni izmere i pokaze subler da je precnik veci od fabricke mere, sto znaci da je sve u redu, tj. ima preko 125 ccm i moze da se vozi u klasi 175 ccm.

Tek posle godinu-dve dana, na nekoj trci, takmicari iz Splita kojih je bilo dosta u to vreme, vervatno nesto kivni na Rogulica mu kazu:
"Gedja, lipo vas je izradija onaj Rogulic u Pozegi".
Gedza u cudu pita kako, sta je bilo, a oni mu objasne da su Rogulicevi mehanicari imali unapred pripremljen subler, ciji su gornji kljunovi kojima se meri unutrasnja mera, u ovom slucaju precnik cilindra, bili obruseni po nepun milimetar na oba kljuna i ako meris otvor moras da rastegnes subler jos za onoliko koliko su kljunovi obruseni i on ce pokazati za toliko vecu meru. Zato je i pokazao oko 2 mm vise. Posto veliki donji klunovi (kojima se mere spoljne mere) nisu bili dirani, sklopljen subler pokazuje nulu i nema sumnje u tacnost.

I tako im Rogulic uze titulu......



 
Poznata priča. :LOL:           
I ja san nekih godina,mislim ,89-90 vidio prvi put tu Yamahu polutku u Aranđelovcu.         
Te godine je vozio i Šola mislim da je bilo na MBA.                 
Dali je Predrag Popović bio zvan "Žabac." (Batin zet.Bata pop.).
 
Koliko se ja sićan, na trkama u Jugoslavenskom prvenstvu su se vozile i Jawe 350ccm "prepolovljene" tako da je jedan cilindar bio odstranjen, a otvor bio zatvoren komadom lima.
Mislim da sam to vidio u Beogradu, utrka na Ušću, godine se ne sijećam, ali je taj dan Alojz Pavlič izletio sa staze i jednom gledatelju koji je bio iz Splita motorom slomio koljeno. :misli:
 
barba said:
                 
Dali je Predrag Popović bio zvan "Žabac." (Batin zet.Bata pop.).

Da, Predrag Popovic je pored nadimka Draksi imao i nadimak Zabac.
I nije bio zet od Bate Popa, vec bliski rodjak, tako reci bio mu je kao sin.
 
Zog said:
Koliko se ja sićan, na trkama u Jugoslavenskom prvenstvu su se vozile i Jawe 350ccm "prepolovljene" tako da je jedan cilindar bio odstranjen, a otvor bio zatvoren komadom lima.
Mislim da sam to vidio u Beogradu, utrka na Ušću, godine se ne sijećam, ali je taj dan Alojz Pavlič izletio sa staze i jednom gledatelju koji je bio iz Splita motorom slomio koljeno. :misli:
Istina kao i što je motoklasik napisao priču o onom začuđenom Japancu,naši meštri su bili toliko inovativni da im je bilo stvoriti motor za nekadašnju klasu 175 trebalo 5-6 piva,kutija duvana i da nema u blizini pacijenata sa drekavim idejama.Osim klase 175 interesantno je bilo to što se ipak dugo trebalo za odlučiti ukinuti te "međuklase" 50,80,175,350 jer je u biti od njih sve i počelo.Prvi motori su rađeni sa takvim kubikažama pa su brzo završili na stazi.O klasi 350 ne trebam niti pričati jer mislim da svi znadete kako je nastala,što je i koji motori sa kojim vozačima(vozačem) postigla povijesne rezultate kao i minijaturne zujalice 50 i 80 ccm ali približavanjem novih tvorničkih modela pisti 125,250 i 500 ccm bilo je već jasno da su klase 80,175 i 350 preblizu po perfomansama i ciklistiki novijim agregatima pa su pravi i istinski začetnici motosporta morali nestati ali vrijeme i tehnika čini svoje kao i meni još uvijek u glavi stoji "Kraljevska klasa" ili pola litre pive a ni nje nema odavno nego ime GP.
 
Ajd za gledaoce nego me čudi kako nitko do sad nije pobacao imena ovih motora jer se iz aviona vidi koje su pile u pitanju i većina ih je bila i po običnim cestama - pok.otac mi je vozio ovog sa brojem 7 - dobra i draga slika  (y)
 
I drugi levo i drugi desno od broja 7 su isti motori.
Maxi je bio popularan... Kazu da nije ni isao lose (za ono vreme) ko je znao da ga namesti kako treba...
 
Slika je iz sedamdeset i neke godine. AMD Zagreb:
Perišić, Keletić, Maruša,Taubi, Stilinović, Zlatko Adamović, Miro Barić, VilkoSever, Zdravko Leljak i Vladimir Hegel.


 
A ovo je Vilko Sever (krajnji desno) sa delom svoje ekipe, s leva na desno:
Ivan Sola, Zdravko Ljeljak, Zdravko Matulja i Marusa.


 
Evo malo i Dubrovačkih trkača.  (y)
Sa brojem 1 pokojni mi nono Nikola Kos.  :)




nono11.jpg




trka11.jpg

 
Ova tema mi je sve draža - Kos ajd drago mi je da si i ti uspio sačuvati slike
motoklasik said:
I drugi levo i drugi desno od broja 7 su isti motori.
Maxi je bio popularan... Kazu da nije ni isao lose (za ono vreme) ko je znao da ga namesti kako treba...
Ono što mi stari pričao je da su imali problema samo sa vilicom - (trokut vile) a za svoje vrijeme su svi ti motori bili popularni jer su od serijskih,cestovnih motora išli na trke najviše radeći na mašini(friziranju) nego što su mogle izdržati gume i ovjes - najbitniji faktor je bio onaj koga vozi - čovjek a tad su i izrastali a i ginuli vozači koji su obilježili povijest moto-sporta onako čađavi i masni ali sa srcem,pivom i mesom u boksu..
 
motoklasik said:
Slika je iz sedamdeset i neke godine. AMD Zagreb:
Perišić, Keletić, Maruša,Taubi, Stilinović, Zlatko Adamović, Miro Barić, VilkoSever, Zdravko Leljak i Vladimir Hegel.

  ...Zlatko Adamović mi je susjed. Više nikako ne sjeda na motor. Zadnje što je vozio bila je prije nekih petnaest godina Yamaha Virago 1100. Crni ZRX 1200 pred njegovom kućom (radionom, bavi se inox bravarijom) je od sina mu, i nisam ga nikada vidio na njemu. Kada mu današnji weekend-raceri uzmu objašnjavati načine ulaska u zagrebački zavoj na grobniku, ne ulazi u rasprave. Čini se da ih naizgled pažljivo sluša, ali mislim da je tada odsutan i u nekom svom filmu  :mrgreen: