održavanje i poboljšanje amortizera - 600rr 06 - 1.dio

aurellie

Active member
ako ste čitali o mojoj preradi F4i vilica, otprilike će vam bit jasno što je što, princip rada je isti a to je prigušivanje kroz ventil regulirano sa setom elastičnih podloški, a kod amortizera su 2 bitne razlike - jedna je da ima samo jedan ventil za razliku od vilice koja ima 2 ili 3, i drugo je što je sustav pod tlakom od nekoliko bara da se spriječi kavitacija.

Danas ću ukratko objasnit kako rastavit amortizer od 600RR 06 iako je princip isti za manje više sve amortizere. Najteži dio je svakako skinut oprugu sa amortizera jer za to treba posebna oprema, u suprotnom riskiramo da feder izleti što može rezultirat i ozbiljnim ozljedama.

Zašto ovo? Zato što je zadnji amortizer vrlo važan dio motora, toliko da nam život ovisi o njemu, a jedini je potpuno zanemaren od bilo kakvog servisa i održavanja i isto se poduzima samo kad amortizer potpuno izdahne.
Naravno da usput idu i određene modifikacije, da pokažemo japanskim inženjerima da uvijek može bolje. Ali o tom drugi dan, jer a) trenutno nemam ulje i b) ne radi kompresor pa nisam imao zrak za die grinder, pa nisam mogao skinut osiguranje sa matice.

evo ukratko objašnjenja uz slike

1. kompletan amortizer. Ovaj ima svega 15-ak tisuća km. Standardni showa-in amortizer gdje se i spora kompresija i povrat reguliraju vijcima na klikove a brza komp. i povrat podloškama na ventilu. Nije loš ali pati od istih boljki kao sva serijska oprema - premekan je za išta osim ultralaganih japanaca, i čim se malo jače ugrije gubi sva svojstva  :?

2. da bi skinuli oprugu potrebno je stisnut amortizer u jakoj presi

3. kad  se stisne amortizer izvade se dva polukružna dijela i tada se može izvadit opruga za jedno sa sutvanom za namještanje prednapetosti

4. sada treba otvorit sami amortizer, ali oprezno jer je sve pod velikim tlakom. Prvo izbušimo kapicu ventila pa ga jednostavno iščupamo van. Taj dio više nećemo koristit

5. Ispustimo zrak kroz ventil, da možemo dalje radit. Sad treba pritnit prstimaventil da ode malodublje u cilindar, pa izvadimo osigurač. Kad izvadimo osigurač možemo ispotezat van ventil sa "balonom"

6. ventil sa "balonom" koji drži sustav pod pritiskom. U spremniku nema više ništa osim malo ulja, tu je posao gotiv, idemo sad na drugu stranu
 
1.Ovako izgleda ulje nakon otprilike 15t km. U mom f4, koji je imao 70000+ je bilo potpuno crno!

2. Vijak za regulaciju spore kompresije, nisam ga otvarao ali valdja je kao i svakid rugi, konusnog oblika za regulaciju protoka

3. Sad treba iszvadit sve ban iz cilindra, a tu sam se namučio jer sam mislio da je ovaj sivi dio zavijen, a nisam htio ništa oštetit. Nakon 20 minuta zajebancije ispalo je da ga samo treba izbit van, dobro odmjerenim udarcima u rupe sa obje strane

4. eto ga vani. Sve treba zaljepit da se ništa ne ogrebe, i najmanja ogrebotina pa-pa amortizer!!

5. Semering, sve osigurano na isti način kao i posuda sa početka topica

6. dakle malo gurnemo semering unutra, izvadimo osigurač, i sve potegnemo van
 
1 i 2 - ovo skroz lijevo je ventil sa podloškama, koji regulira brzi dio kompresije i povrata. Kasnije ćemo radit najviše na tome!

3. nisam slikao dio kad sam skinuo "viljušku" kojom se amortizer hvala, ali u njoj se nalazi vijak koji pomiče šipku koja regulira spori povrat. To je taj crni vijak a šiška prolazi kroz osovinu i idi se na zadnjim slikama

4. i 5. Svi djelovi potpuno rastavljenog amortizera. Sve zajedno tren posla.

Sad treba uzet ulje i pripremit neke alate, pa nastavak slijedi uskoro. Prepravljeni amortizer, osim što će bit svjež, će bit i puno boljih karakteristika od serijskog. Do čitanja  :D
 
Svaka cast, samo bi bilo dobro i da napises ukratko sto je potrebno rastaviti a sto ne kod same izmjene ulja bez mijenjanja
podloski... Ukratko koje korake preskociti  (y)

Svakako jako zanimljiva tema  (y)

Jbg mali japanac kad pravi motor pokusava ga napraviti za sto siru namjenu i sto siru masu kupaca kojima ce taj amortizer koliko
toliko odgovarati. Uvijek sam za prilagodjavanje dijelova svojim potrebama ukoliko je to dobro prouceno i u najboljem slucaju vec
isprobano  :wink:

Meni su stigli dijelovi od Fred-a i hvala na preporuci  :mrgreen: lik je stvarno prva liga i prezadovoljan sam  (y)

Preko zime idu baterije umjesto akumulatora pa ces mi trebati uskoro  (y)
 
zadnji amortizer se ne preporucuje otvarati....jer je napravljen da se ne otvara...moze se dakako...ali na vlastitu odgovornost.... :wink:
 
Pitanje za iskusnije, je li se ulje razgradjuje isto ili priblizno isto u amortizeru koji stoji i u onome koji se koristi?


Posto imam jedan novi viska pa mi se cini lakse zamijeniti amortizer nego ulje u njemu  :LOL:
 
Koliko sam ja upoznat ulje gubi svojstva samo ako se koristi amortizer uslijed temperaturnih oscilacija, kompresija i kontaminacije mikronskih strugotina (habanja) metala, gume i ostalog.

@aurelije

a jesi li izmjerio pritisak dušika i kako češ ga vratiti u amortizer?

visina tj. količina ulja i koje ulje vračaš unutra?
 
cRuNk said:
Pitanje za iskusnije, je li se ulje razgradjuje isto ili priblizno isto u amortizeru koji stoji i u onome koji se koristi?

Iskusan nisam, ali vidio sam unutrašnjosti 2 amortizera pa ti definitivno mogu reć da ulje propada s kilometražom. Dok ovo izgleda relativno dobro (5 godina - ca 15000km) ulje iz mog F-a izgleda očajno, potpuno crno (70000+ km, 11 godina).
 
bmw m 5 said:
zadnji amortizer se ne preporucuje otvarati....jer je napravljen da se ne otvara...moze se dakako...ali na vlastitu odgovornost.... :wink:

tko to ne preporuča? Što je Hondin amortizer bolji od Ohlinsa kojeg treba servisirat svako 8 tisuća km? U njemu je čarobljno ulje i komponente koje ne propadaju s vremenom?
 
Joy Rider said:
Koliko sam ja upoznat ulje gubi svojstva samo ako se koristi amortizer uslijed temperaturnih oscilacija, kompresija i kontaminacije mikronskih strugotina (habanja) metala, gume i ostalog.

@aurelije

a jesi li izmjerio pritisak dušika i kako češ ga vratiti u amortizer?

visina tj. količina ulja i koje ulje vračaš unutra?

Pritisak sam ulovio sa manometrom i prikazao je 2,5 bar. Prije ponovnog napuhavanja morat ću se prvo posavjetovat s nekim iskusnijim jer je tvornički tlak unutra sigurno veći.
Ulja sam izlio malo više od 2dcl
 
cRuNk said:
Svaka cast, samo bi bilo dobro i da napises ukratko sto je potrebno rastaviti a sto ne kod same izmjene ulja bez mijenjanja
podloski... Ukratko koje korake preskociti  (y)

Svakako jako zanimljiva tema  (y)

Jbg mali japanac kad pravi motor pokusava ga napraviti za sto siru namjenu i sto siru masu kupaca kojima ce taj amortizer koliko
toliko odgovarati. Uvijek sam za prilagodjavanje dijelova svojim potrebama ukoliko je to dobro prouceno i u najboljem slucaju vec
isprobano  :wink:

Meni su stigli dijelovi od Fred-a i hvala na preporuci  :mrgreen: lik je stvarno prva liga i prezadovoljan sam  (y)

Preko zime idu baterije umjesto akumulatora pa ces mi trebati uskoro  (y)

Za samu izmjenu ulja trebaš jedino otvorit ovaj spremnik sa prvih slika. Neznam još na kojin način vratit sve, da bude odzračeno, u suprotnom amortizer se može koristit samo u originalnom položaju. Drago mi je da su ti djelovi ok, čovjek je stvarno nevjerojatan  (y) i djelovi su vrhunski za novac. A ne kao neki naši domaći proizvođaći, smotali nekoliko auspuha pa se razbahatili sa preskupim uradcima.

Za baterije, znaš gdje ćeš me nać  :D
 
aurellie said:
Pritisak sam ulovio sa manometrom i prikazao je 2,5 bar. Prije ponovnog napuhavanja morat ću se prvo posavjetovat s nekim iskusnijim jer je tvornički tlak unutra sigurno veći.
Ulja sam izlio malo više od 2dcl

E super. Ajd kad dobiješ neke odgovore napisi ovdje. Tnx.
 
To sto kod nas nitko ne radi ne znaci da ne treba... serijski se ulje treba mijenjati svakih 15000km u vilicama i amortizeru ili ranije ovisno o uporabi motora  (y)

Kaze cika Dave Moss koji zna znanje  8)



kod nas se ulje mijenja kada semering procuri  :LOL:
 
cRuNk said:
To sto kod nas nitko ne radi ne znaci da ne treba... serijski se ulje treba mijenjati svakih 15000km u vilicama i amortizeru ili ranije ovisno o uporabi motora  (y)

Kaze cika Dave Moss koji zna znanje  8)



kod nas se ulje mijenja kada semering procuri  :LOL:


Kako kod kog  8)


Aurellie za ovo  (y)  al samo za ovo da se ne umisliš  :mrgreen:
 
KING RR said:
Aurellie za ovo  (y)  al samo za ovo da se ne umisliš  :mrgreen:

haha, nema beda, bude toga još  :mrgreen: Samo sam glupo postupio a to je da sam rastavio amortizer bez da sam prvo kupio ulje. Neznam ni podloške na ventilu kojih su dimenzija, ali ovako na izgled nemam ih doma, pa će trebat čekat nekog donatora (kao za vilice, kad sam od jednog dobrog čovjeka dobio 8 ventila i 100+ raznih podloški  (y) )

ako ti je ovo štivo zanimljivo, svakako baci oko na
http://www.motori.hr/forum/index.php/topic,114412.0.html
( samo sad gledam baš, slike iz topica su nestale???  :( :( :( :( )
 
Imam ja negdje u kontaktima lika u Americi (neki suspension tuner porijeklom iz Hr) koji ti u pismu moze poslati set podloski prema tvojoj tezini i namjeni  (y)

ali naravno tu nemas onda viska da kemijas i isprobavas  :LOL:
 
Ne treba, hvala, neću se upuštat u dodatne troškove jer ću ovaj amortizer vjerojatno zamjenit nečim boljim, jer dok bih za ovo nabavio oprugu i sve izašlo bi me kao pola ohlinsa.  nevjerojatno koliko tamo ima ljudi iz HR (ili okolice) - sigurno ih 30% napiše "dobar dan" ili nešto slično i onda počne priča tko je odakle haha, pa čak i ovaj lik u kojeg si kupio djelove ima neke rođake iz Hrvatske. Ruku na srce pa oni su se tamo doselili prije nekoliko stotina godina, kad smo mi harali ovuda  :D